دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

شرکت شهرکهای کشاورزی

اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده (۴۵) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

با پیشنهاد و پیگیری شرکت شهرک‌های کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، هیئت محترم وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ آئین‌نامه اجرایی آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را تصویب و طی نامه شماره ۱۵۴۳۱۲/ت۵۳۹۵۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۷ ابلاغ نمود.

با ابلاغ مصوبه مذکور، فرآیند واگذاری اراضی مورد نیاز ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی همانند شهرک‌های صنعتی می‌باشد. این اقدام می‌تواند تحولی برای شرکت شهرک‌های کشاورزی برای جلب و جذب متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی را به دنبال داشته باشد. قابل ذکر است شرکت شهرک‌های کشاورزی که از جمله سازمان‌های توسعه‌ای کشور می‌باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و آئین‌نامه ابلاغ شده و ظرفیت‌های بالقوه مناطق کمتر توسعه‌ یافته، اقدامات موثری به عمل آورد.

آیین‌نامه اصلاحی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (5 رای, میانگین: 3٫40 از 5)

معرفی شرکت

شرکت شهرک‌های کشاورزی از تغییر نام شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی و در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کشور و به استناد بند (ل) ماده (۱۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. اساسنامه شرکت شهرک های کشاورزی طی نامه شماره  ۴۶۷۵۳/۹۱۳۰ مورخ ۲۷/۲۰/۱۳۹۱ به تایید شورای محترم نگهبان رسیده و طی مصوبه شماره ۱۵۱۴۳۹/ت۴۷۱۳۶ هـ مورخ ۱۳۹۱/۸/۱  هیئت محترم وزیران ابلاغ گردید. این شرکت سهامی خاص بوده و نحوه‌ی اداره‌ی آن به صورت شرکت‌های توسعه‌ای دولتی می‌باشد. این شرکت وظیفه‌ی مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ی تولید کشاورزی در مجتمع‌‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی و یا شیلاتی را به عهده دارد. که در حال حاضر حدود ۶۰۰ مجتمع نیمه تمام در زمینه‌های مذکور موجود می‌باشد. شرکت شهرک‌های کشاورزی با هدف هدایت، حمایت و نظارت بر احداث و توسعه‌ی شهرک‌های کشاورزی با فن‌آوری نو به منظور بهبود بهره‌وری عوامل تولید از طریق تسهیل و تسریع فرایند سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ایجاد شده است.


 بیانیه‌های جهت‌گیری راهبردی

سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، و تولیدکنندگان
ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ایجاد و تکمیل زنجیره تأمین، تولید و توزیع برای استفاده‌ی بهینه از منابع و تولیدات کشاورزی و نیز معافیت‌های مالیاتی موجود، تسهیلات ارزان در بعضی از بخش‌های ‌کشاورزی، استفاده از مزایا و کارکردهای سازمان‌های توسعه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فراهم‌شدن امکان استفاده از درآمد حاصل از فروش سهام سهم‌الشرکه اموال و دارایی‌های دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته، وجود برنامه‌های تشویقی مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تولید تجاری در بخش کشاورزی با لحاظ دیدگاه مشتری‌محوری و توجه بیشتر به نیازهای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تولیدکنندگان با ایجاد، تکمیل و توسعه‌ زیرساخت‌های مورد نیاز مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی به‌عنوان نوعی از محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید، به منظور افزایش سرمایه‌گذاری فن‌آورانه حرکت کنیم.

فرایند (هدایتی)
از آنجایی‌که بخش کشاورزی در پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم پسین با سایر بخش‌ها دارای رتبه‌ اول و در پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم پیشین دارای رتبه‌ی دوم است، از یک طرف با استفاده از توان محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید از جمله مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی در مدیریت نوین منابع آب برای مقابله با بحران آب موجود در کشور، هماهنگی سیاست‌های برون‌بخشی با نیازهای بخش کشاورزی در حوزه قوانین و تصمیمات خارج از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی، تلاش در جهت شفافیت بیشتر قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی و کاهش ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و اجرایی، ایجاد سازوکار ارشادی برای هدایت منابع بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری تولیدی، از طرف دیگر، حضور برخی وزرا و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مجمع عمومی شرکت شهرک‌های کشاورزی و ایجاد فرایندهای مشخص در حوزه هدایت سرمایه‌ها به این بخش، ما می‌توانیم فعالیت‌های فرابخشی را برای دستیابی به اهداف، تسهیل و زمینه را برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاری فن‌آورانه داخلی و خارجی هدایت کنیم.

فرایند (حمایتی)
با توجه به تمرکز‌ شرکت شهرک‌های کشاورزی بر رشد بخش کشاورزی از طریق ایجاد، تکمیل و توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی به‌عنوان نوعی از محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید، با توجه به ماموریت‌های محوله که باعث ارتقای بهره‌وری و عملکرد سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و کشاورزان خواهد شد، رفع کمبود تأمین و پشتیبانی در عرضه‌ی پایدار نهاده‌ها، ایجاد سازوکارهایی برای اجرای سیاست‌های تولید و بازاریابی محصولات، رفع تبعیض علیه بخش کشاورزی به واسطه‌ی سیاست‌های اقتصادی، در جهت مطلوبیت فضای کسب‌وکار در این بخش و اتخاذ مناسب راهبرد تجارت خارجی محصولات کشاورزی، ایجاد فرایندهای مشخص حمایتی در جهت افزایش بالندگی فرایندها و سازمان، بهبود ساختار سازمانی شرکت از سلسله‌مراتبی به مشارکت‌جویی که باعث چابکی در خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌شود، و یکپارچگی نرم‌افزارهای سازمانی با هدف افزایش عملکرد سازمانی و کاهش کاغذبازی و چندباره‌کاری، ما می‌توانیم از سرمایه‌گذاری و سودآوری تولید محصولات بخش کشاورزی سرمایه‌گذاران، ایده‌پردازی کارآفرینان و تولید باکیفیت تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

فرایند (نظارتی)
با بهبود تشکیلات و فرایندهای جدید انعطاف‌پذیر در جهت بالندگی و شفاف‌سازی فرایندهای نظارتی، بهبود ساختار سازمانی شرکت از سلسله‌مراتبی به مشارکت‌جویی، یکپارچگی نرم‌افزارهای سازمانی، و کاهش کاغذبازی و چندباره‌کاری؛ ما می‌توانیم در جهت نظارت بهتر بر روند ارائه‌ی خدمات، اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری حرکت کنیم.

فرایند (نظارتی)
با رفع کمبود زیرساخت‌های مناسب نرم‌افزاری، ارتباطی و هوشمند، تدوین برنامه‌ی جامع فن‌آوری اطلاعات، ارتقاء توانمندی و تخصص کارکنان این حوزه، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی منظم و منسجم از مجتمع‌های گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی کشور که منجر به تصمیم‌گیری بهتر می‌گردد، سیستم مدیریت دانش و انتقال تجارب ایجاد می‌کنیم که بتواند یادگیری سازمانی و سطح علمی بهره‌برداران بخش کشاورزی را افزایش داده، هم‌چنین با افزایش سطح دانش فن‌آوری و تجهیزات کشاورزی به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش مبادرت کند.

رشد و یادگیری (سرمایه انسانی)
با توسعه نظام جامع مدیریت منابع انسانی مبتنی بر الگوی شایستگی، از ظرفیت مراکز آموزش عالی و موسسات آموزشی و پژوهشی بخش کشاورزی برای توسعه مهارت‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی بهره خواهیم برد تا سطح علمی بهره‌برداران خرده‌مالک و بزرگ‌مالک بخش کشاورزی را در استفاده از نهاده‌ها، فناوری و تجهیزات کشاورزی افزایش پیدا کند. با جذب نیروی مجرب و متخصص و رفع کمبود کارشناسان فنی و تخصصی، فرایندهای مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت را کارآمد می‌کنیم تا فرایند تصمیم‌گیری در شرکت مؤثر صورت گیرد.

مالی
با فراهم‌شدن امکان استفاده از درآمد حاصل از فروش سهام، اموال و دارایی‌های دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته، کارکردها و مزایای سازمان‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد درآمدی پایدار اقدام تا به منابع بودجه‌ی عمومی دولت وابستگی کمتری داشته باشیم. همچنین، با توسعه نهادها و بازارهای مالی کشاورزی و ایجاد ابزارهای مالی مناسب جهت تامین مالی طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت بخش کشاورزی،‌ می‌توانیم از طریق ارائه لوایح پیشنهادی، مشکلات تامین وثیقه و طولانی‌بودن فرایندهای اخذ تسهیلات را کاهش دهیم تا اطمینان بیشتری به فضای کسب‌وکار بخش کشاورزی پیدا شود و رغبت سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند.

اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده (۴۵) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

با پیشنهاد و پیگیری شرکت شهرک‌های کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، هیئت محترم وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ آئین‌نامه اجرایی آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را تصویب و طی نامه شماره ۱۵۴۳۱۲/ت۵۳۹۵۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۷ ابلاغ نمود.

با ابلاغ مصوبه مذکور، فرآیند واگذاری اراضی مورد نیاز ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی همانند شهرک‌های صنعتی می‌باشد. این اقدام می‌تواند تحولی برای شرکت شهرک‌های کشاورزی برای جلب و جذب متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی را به دنبال داشته باشد. قابل ذکر است شرکت شهرک‌های کشاورزی که از جمله سازمان‌های توسعه‌ای کشور می‌باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و آئین‌نامه ابلاغ شده و ظرفیت‌های بالقوه مناطق کمتر توسعه‌ یافته، اقدامات موثری به عمل آورد.

آیین‌نامه اصلاحی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (5 رای, میانگین: 3٫40 از 5)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.