دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

اولین موقوفه جمعی کشور در مشهد افتتاح می‌شود

اولین موقوفه جمعی کشور در مشهد افتتاح می‌شود

وقف

مدیر مجموعه موسسه خیمه‌الاانتظار گفت: اولین موقوفه جمعی کشور با عنوان «موقوفه جمعی مهدوی» با مبلغ دو میلیارد تومان با واگذاری بیش از ۲۴ هزار سهم وقفی ۵۰ هزار تومانی، با مشارکت مردمی در مشهد افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سعید آخوندی، مدیر مجموعه خیمه‌الانتظار، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تشریح برنامه‌های دهه مهدویت در این مجموعه اظهار کرد: برای افتتاح این مجموعه تاکنون یک میلیارد و ۲۳۰ هزار تومان توسط مردم خریداری شده که در نهایت منجر به ساخت این مؤسسه به متراژ ۶۶۰ متر مربع شده است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که بناست در این مجموعه به مناسبت نیمه شعبان برگزار شود، خاطرنشان کرد: امسال بناست که به مناسبت ایام نیمه شعبان برنامه‌هایی از جمله راه‌‎اندازی دو شعبه از این دست مجموعه‌ها در مناطق کم‌تر برخوردار در روستای خلق آباد و منطقه طوس، راه‌اندازی کارگاه تولیدی حمایت از اشتغال در راستای شعار سال، کمک به مناطق سیل زده و اعزام ۸ گروه جهادی به این مناطق را در دستور کار قرار دهیم. راه‌اندازی ۷ کانون با عناوین مهدویت، شهدای مهدوی، نشاط معنوی، ارتباطات و رسانه، اقتصاد مقاومتی و همچنین فعالیت‌هایی با عنوان آسمانی‌‎ها که رویکردی بر مبنای برنامه ریزی برای کودکان و نوجوانان دارد و برگزاری اجتماع بزرگ منتظران در صبح روز نیمه شعبان در میدان شهدا، از دیگر برنامه خیمه النتظار در این ایام است.

آخوندی افزود: راه‌اندازی نمایشگاهی در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خدمت رسانی به مردم مشهد، برگزاری مسابقه دلنوشته‌ای با عنوان مهربان‌ترین پدر که برای نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال تدارک دیده شده و برگزاری دعای ندبه قرار عاشقی که در روز صبح جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد، از دیگر برنامه‌های ما در این ایام خواهد بود. بهره برداری از پنج المان ویژه مهدوی در این ایام و افتتاح شهر بازی مهدوی با محور خلاقیت، دشمن شناسی، ولایت فقیه و محوریت‌های آموشی برای کودکان از جمله برنامه‌های دیگری است که به مناسبت دهه مهدویت بناست به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: در واقع همه آنچه که گفته شد، زائرین حرم مطهر رضوی را هم در بر می‌گیرد و ما در این ایام از آن‌ها برای افتتاح این مکان که در روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین است، دعوت خواهیم کرد.

آخوندی اظهار کرد: برگزاری بیست و یکمین سالگرد جشن‌های نیمه شعبان خیمه الانتظار با شعار «تا انقلاب مهدی، نهضت ادامه دارد» با حضور قاریان کشوری از جمله حسینی، شاکر نژاد و گلشاهی، شعر خوانی شاعران اهل بیت (ع) از جمله برقعی و معینی پور، گروه‌های سرود کشوری آوای رضوان و گروه ثارالله (ع)، سخنرانی حجج‌الاسلام رفیعی، پناهیان، ماندگاری، دهشت و آیت‌الله علم‌الهدی و مداحی حدادیان، نریمانی، واعظی، بحرالعلوم و… همراه خواهد بود.

مشکلات مالی، از معضلات بزرگ فعالیت مراکز فرهنگی و مذهبی

وی اظهار کرد: همواره کانون‌های فرهنگی که به صورت مردمی فعالیت می‌کنند، با مشکلات مالی رو به رو هستند که این مؤسسه هم طبیعتاً با این مشکل روبه رو بوده و هیچ بودجه بندی مشخصی به آن اختصاص داده نشده است تا بتواند بر اساس آن به صورت مدیریت شده، برنامه ریزی کند و به فعالیت خود ادامه دهد.

آخوندی خاطرنشان کرد: ابتکاری که خادمین این مؤسسه در سال ۹۴ در پیش گرفتند، این بود که برنامه‌ای برای جمع آوری کمک‌های مردمی به صورت منسجم داشتند و بر اساس این کمک‌ها ما توانستیم در راستای ترویج معارف مهدوی این کار را گسترش دهیم. خوشبختانه با طرح این موضوع برای مردم، با استقبال خوبی از سوی آن‌ها مواجه شدیم و آن‌ها تمایل داشتند که در این خصوص حمایت‌هایی را داشته باشند. در نهایت با جمع آوری این کمک‌ها موفق شدیم مجموعه خیمه‌الانتظار را که در سال‌های گذشته در مکان دیگری فعالیت داشت را ایجاد کنیم. در واقع با این کار، ما به نوعی وقف جمعی مهدوی و اولین موقوفه جمعی کشور را ایجاد کردیم. با این وجود از همه کانون‌های فرهنگی فعال سراسر کشور تقاضا داریم که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنند تا هم ایجاد وقف‌های جدید را در دستور کار داشته باشند و هم مشارکت‌های مردمی را به چنین مجموعه‌هایی تبدیل کنند. از این رو آنچه که تشکل‌های مردمی باید به آن توجه داشته باشند، این است که باید از ظرفیت‌های مردمی در جهت خدمت رسانی به مردم به خوبی استفاده کنند.

آخوندی اظهار کرد: امروز مساجد، حسینیه‌ها، هیئات و سایر مکان‌های مذهبی اگر قرار بود با دریافت کمک‌های مالی از ارگان‌های دولتی تأمین شوند و در راستای امور مختلف فعالیت داشته باشند، قطعاً چنین امری امکان پذیر نبود اما هنگامی که مردم در این امور مشارکت می‌کنند، قطعاً اینگونه مکان‌ها به بهترین شکل و با اثرگذاری خوب به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: بنابراین وقف فرصت و ظرفیتی است که می‌تواند در راستای تبلیغ و ترویج معارف اسلامی توسط مجموعه‌های مردمی در سراسر کشور تأثیر گذار باشد. از این رو گفتنی است برای خرید این مؤسسه از هیچ نهاد دولتی کمک مالی دریافت نشده است.

انتهای پیام



آیا یکی از گرانترین خانه‌های جهان در میدان امام تهران قرار دارد؟+عکس

کدخبر: ۲۷۸۰۱۶ لینک کوتاه

آیا یکی از گرانترین خانه‌های جهان در میدان امام تهران قرار دارد؟+عکس

اقتصادنیوز: اشیای باستانی و منحصر به فرد گردآوری شده در خانه موزه مقدم باعث شد این بنای تاریخی در دهه ۴۰ به عنوان یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان معرفی شود.

گران‌ترین خانه جهان در تهران/ اشیاء این خانه قیمت ندارند

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از مهر، یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان در ایران و شهر تهران قرار دارد. خانه‌ای که نه خیلی بزرگ است و نه امکانات خاصی دارد. بلکه به خاطر اشیای باستانی که در معماری خانه به کار رفته، پروفسوری به نام پوپ در دهه ۴۰ در مقاله‌ای که به بررسی هنرهای ایران پرداخته بود این خانه را ارزشمندترین خانه جهان نامیده است.

این خانه در اختیار یک استاد با ذوق دانشگاه تهران به نام استاد محسن مقدم پسر احتساب‌الملک، شهردار دوره ناصرالدین شاه بوده است و چون به حوزه باستان شناسی و آثار تاریخی علاقه زیادی داشته، آثار باستانی که به غارت می‌رفته و یا فروخته می‌شده و در آستانه تخریب بوده، را جمع‌آوری می‌کرده و در خانه‌اش از آنها نگهداری می‌کرده است و قصد داشته با حفظ آنها بخشی از میراث فرهنگی در حال تخریب را برای همیشه حفظ کند.

استاد مقدم جز اولین باستان‌شناسان ایرانی بود که به همراه اساتید باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی فعالیت می‌کرد.

او و همسرش سال‌ها خانه‌ای را ساختند که از همه نظر منحصر به فرد بود. چون در جای جای خانه یک اثر باستانی و یک هنر می‌بینید. از هنر باغ‌های ایرانی و ژاپنی گرفته تا معماری فرنگی و قاجاری. از کنار هم گذاشتن کاشی‌ها تا جمع کردن آثار باستانی.

تا وقتی صاحبخانه در قید حیات بود، اگر کسی حلقه بر در می‌زد، غلام حسن، سرایدار پیر و وفادار خانه، در را به رویش باز می‌کرد او در این خانه باغبانی و آشپزی می‌کرد بعد از فوت اهالی خانه او این خانه را به رسم امانت نگه داشت و سپس به دانشگاه تهران سپرد تا از آن به بعد آنها از خانه و وسایلش نگهداری کنند. حالا درهای این خانه به روی همه مردم باز است خانه‌ای که باید برای رسیدن به آن از صحن سرایدار گذشت.

آب زلال جاری شده در حوض و جوی‌ها بازدیدکنندگان را به سمت حیاط می‌کشاند حیاطی که در روزهای بهار گل‌های زیادی دارد و همه را متعجب می‌کند که چنین خانه‌ای در خیابان شلوغ امام خمینی قرار دارد. چون وقتی وارد خانه می‌شوی دیگر سر و صدای خیابان را نمی شنوی بلکه حیاطی را می‌بینی که ساکت است و می‌شود یک جای دنج در گوشه‌ای به تماشا نشست. بخشی از این خانه را استاد مقدم با صدف‌های دریایی تزئین کرده. بخشی دیگر را از کاشی‌هایی که از گوشه و کنار پیدا کرده چنان نقش داده که در نگاه اول فکر می‌کنید اینجا باید یک عمارت باشد. اما خانه استاد مقدم از نظر زیبایی کم از یک عمارت ندارد.

این را وقتی به در و دیوار خانه و ویترین اشیا نگاه کنید هم متوجه می‌شوید. اگر به حوضخانه رفتید کاشی زرین فام را هم که استاد مقدم روی دیوار نصب کرده ببینید. اصلاً به خاطر همین کاشی است که به اینجا گران‌ترین خانه می‌گویند. چون اشیای باستانی این خانه مثل همین کاشی آنقدر با ارزش است که قیمت ندارد. مثل هدایایی که استاد از افراد مختلف گرفته است و یا مجموعه پارچه‌ها و قلمدان‌ها.

خانه موزه مقدم به تنهایی یک موزه باستان شناسی مهم است موزه‌ای که هنوز هم خیلی از دانشجویان را برای تحقیق به سمت خود می‌کشاند.

برای دیدن این خانه به خیابان امام خمینی بروید. بعد از میدان حسن آباد و خیابان شیخ هادی راهنمایان موزه در انتظارتان هستند یادتان باشد در این ایام تا ساعت ۱۶ وقت دارید با پرداخت ۵ هزار تومان از آن دیدن کنید.

باستان

نقش اسدالله علم در تاسیس سفار

کد خبر 951048
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۷

نقش اسدالله علم در تاسیس سفار

ران

به گزارش مشرق، صفحه مرکز اسناد انقلاب اسلام در اینستاگرام پستی با عنوان "نقش اسدالله علم در تاسیس سفارت اسرائیل در ایران" را منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

اسدالله علم از نزدیک‌تر

ت اسرائیل در ایین دوستان محمدرضا پهلوی و مهم‌ترین رابط او با مقامات امریکایی و انگلیسی، که نقش ویژه‌ای در کودتای 28 مرداد 1332 نیز ایفا کرد و 9 سال بعد در سال 1341 به نخست‌وزیری رسید، کارنامه ننگینی در صفحات تاریخ ثبت کرده است. وی که در 25 فروردین 1357 بر اثر بیماری درگذشت، نقش مهمی در کشتار خونین 15 خرداد 1342 داشت.

چنانکه خود می‌نویسد: «تصمیمی که من در 15 خرداد گرفتم، هنگامی که نخست‌وزیر بودم، آن وقت هم بیش از 90 نفر کشته نشدند[!] ولی اگر بیشتر [هم کشته] می‌شدند، صحبت از وجود یا عدم وجود کشور بود، من تصمیم خودم را گرفته بودم.»

علم به عنوان «غلام خانه‌زاد شاه» در راستای خوش‌خدمتی به درباره پهلوی، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کرد. یکی از خوش‌خدمتی‌های او به شاه و اربابان غربی خود، تاسیس سفارت اسرائیل در ایران بود. در بخشی از کتاب «خانه زاد شاه» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است: علم به طور مخفیانه سفارت اسرائیل را در تهران تاسیس کرد و خانه سابق قوام السلطنه را به فعالیت‌های آزاد تجاری و سیاسی دیپلمات‌های اسرائیلی اختصاص داد. تهران تا 15 سال بعد تنها پایتخت یک کشور مسلمان بود که اسرائیل در آن سفارتخانه داشت.

با این اقدام علم، رابطه ایران با رژیم صهیونیستی از اعزام کارشناس برای سازمان امنیت، به رابطه گسترده در سطوح مختلف کشاورزی، تجاری و غارت اموال باستانی ایران تبدیل شد.

آخرین آمار بیکاری در ایران

کد خبر 950615
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
نیروی‌کار

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران جمعیت شاغل کشور در زمستان ۹۷ نسبت به زمستان سال گذشته ۳۰۲ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین به جمعیت بیکار ۶۸ هزار نفر افزوده شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار زمستان ١٣٩٧ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به زمستان١٣٩٦ هیچ‌گونه تغییری نداشته و جمعیت بیکار کشور با ٦٨ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون ٢٢١ هزار نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نرخ بیکاری سال گذشته ۱۲ درصد شد

در زمستان ١٣٩٧، به میزان ۳۹.۵ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٦) ٠.١ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون ٣١٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۴ درصد و کشاورزی با ١٦.٠ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۵ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٧، ۱۱.۵ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٥ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

چطور از سیستان تا خوزستان را گلستان کنیم؟

چطور از سیستان تا خوزستان را گلستان کنیم؟

اگر کشور در ۳ نقطه در جنوب خود دستگاه آب شیرین کن اتمی مستقر کند می‌توان از خوزستان تا سیستان را گلستان کرد.

چطور از سیستان تا خوزستان را گلستان کنیم؟

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، امروز گرم شدن زمین و مشکل کم آبی در سراسر کره زمین مساله ای است که کارشناسان را نگران کرده است. نارسایی در تأمین برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، گندم، مشکل ریزگردها، خشکی آب رودخانه‌ها و ... که در ایام اخیر سبب بروز نگرانی‌هایی نسبت به آینده برای مردم شده است، ریشه در همین موضوع دارد. اما آیا این مشکلات تنها منحصر به کشور ماست و راهکاری ندارند؟ راهکار سایر کشورها برای مقابله با این مشکلات چیست؟

برای حل مشکل کم آبی و کمبود محصولات کشاورزی و دامی، در طی نیم قرن اخیر روش‌های متعددی اعم از خورشیدی، فسیلی و اتمی پیشنهاد شده است که هرکدام نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را داشته‌اند. مشکل اصلی همه این روش‌ها هزینه بری بالا، ایجاد آلایندگی و حجم پایین آب تصفیه شده است. از طرفی یکی از مشکلات اصلی در شیرین کردن آب بحث انتقال آن از منابع مانند دریاها و رودخانه‌ها به مناطق کم آب است. در این نوشتار به دنبال پرداختن به مزایا و معایب روش‌های غلبه بر بحران کم آبی نیستیم بلکه برآنیم که به معرفی روش جدید مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در دو دههٔ اخیر یعنی استفاده از آب شیرین کن اتمی بپردازیم.


مشکل آب و راه حل دیگر کشورها

کشورهایی که در مناطق خشک واقع شده‌اند در طی این سال‌ها روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند. برخی از آب شیرین کن‌های فسیلی استفاده نموده‌اند، گروهی آب شیرین کن خورشیدی را انتخاب کرده و با رونمایی از نسل جدید آب شیرین کن‌ها (آب شیرین کن اتمی) رژیم صهیونیستی که بیش از شصت درصد از مساحت آن بیابانی و نیمه بیابانی است، پنجاه سال پیش برای تضمین تأمین آب شرب خودش، سرزمین‌های جنوب لبنان و بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد تا به سرشاخه‌های دو رودخانه فصلی تسلط کامل داشته باشد! اما امروزه با کمال تعجب شاهد آن هستیم که آنها در صحرای بی‌آب و علف نقب در قلب سرزمین‌های اشغالی، در بیابان واحدهای پرورش ماهی احداث کرده است و طبق آمار شرکت‌های فعال در این حوزه، سود بسیار زیادی از فروش محصولات شیلات خود به دست می‌آورند. اما چگونه؟

این رژیم در سال 1389 شمسی یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هسته‌ای آب شیرین‌کن دنیا را در کنار دریای مدیترانه در منطقه- سورک (Sorek) احداث کرده است که ظرفیت شیرین‌سازی 624 هزار متر مکعب آب در روز (230 هزار میلیون لیتر آب در سال) را دارد. این میزان آب که حاصل از یک نیروگاه آب شیرین کن اتمی است، برای 15 میلیون نفر جمعیت در سال کافیست.

آب شیرین کن و هزینه‌ای کمتر از نصف

جالب است که بدانیم هزینه تولید آب شیرین با آب شیرین کن اتمی نسبت به دو روش فسیلی و خورشیدی کمتر از نصف می‌باشد. هزینه احداث هر نیروگاه آب شیرین کن اتمی حدود 400 میلیون دلار است و تصفیه هر 1000 لیتر آب با استفاده از این روش هزینه‌ای در حدود 1800 تومان می‌باشد که هزینه پمپاژ با برق هسته‌ای آن به عمق 200 کیلومتری از دریا، چیزی در حدود 500 تومان خواهد بود که در مجموع آب آشامیدنی و البته کشاورزی با قیمتی در حدود 3000 تومان می‌شود و البته مناطق بین راه را نیز آبیاری خواهد کرد. حال اگر کشور در 3 نقطه در جنوب خود دستگاه آب شیرین کن اتمی مستقر کند می‌توان از خوزستان تا سیستان را گلستان کرد. طبق محاسبات کارشناسی می‌توان این نیروگاه‌ها را در:

1) نیروگاه اول در چابهارکه آب را تا ایرانشهر پمپاژ کند.
2) نیروگاه دوم در میناب که آب را تا کهنوج پمپاژ کند.
3) نیروگاه سوم را در بوشهر احداث کرد تا فواصل بین استان‌های بوشهر و فارس تا شیراز را آبرسانی نماید.

وقتی 1.5 میلیون نفر شاغل می‌شوند

با جمع نمودن محدودهٔ آبیاری شده، در نهایت منطقه‌ای به وسعت بیش از سیصد هزار کیلومتر مربع که برابر با وسعت کشور آلمان است را در جنوب ایران می‌توان آبرسانی کرد و تمام این اتفاقات تنها با استفاده از نیروگاه‌های آب شیرین کن که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند، توجیه اقتصادی خواهد داشت. با انجام این کار هم باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی در زمین این مناطق می‌شود که مشکل ریزگردها تاحد قابل توجهی رفع می‌شود و هم زمینه تولید بسیاری از کالاها را فراهم می‌کند و کشور را از خارج مستغنی می‌نماید و هم ظرفیت استان‌های میانی و جنوبی کشور مانند کرمان و فارس هم مانند استان‌های مرزی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان در حوزه‌های کشاورزی و دامداری و ... فعال می‌گردد و در نهایت زمینه اشتغال بسیار زیادی به وجود می‌آورد که خود این عامل روند مهاجرت از جنوب کشور به شهرهای مرکزی مانند تهران را معکوس می‌کند. مطابق محاسبات با اجرای کامل این طرح می‌توان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بدبینانه‌ترین حالت زمینه اشتغال 2 میلیون نفر در کشور را فراهم کرد. به بیانی دیگر علاوه بر خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی و دامداری و صادرات آنها، در هر خانواده 5 نفره، 1.5 نفر مشغول کار می‌شوند.

با یک محاسبهٔ سرانگشتی می‌توان ادعا کرد که با انجام این پروژه، مشکل ریزگردها تا حد خوبی برطرف می‌شود. حجم تولیدات کشاورزی و دامی کشور افزایش می‌یابد و نارسایی مواد غذایی در کشور برطرف می‌گردد. همچنین قیمت مواد غذایی متناسب با میزان فعال شدن کشاورزی تا حد قابل قبولی کاهش می‌یابد و این اقدام نقش بسیار موثری در کاهش دغدغه‌ها و بهبود زندگی مردم دارد.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

برگذاری موفق چهادردهمین همایش بسکابادیهای سراسر کشور

برگذاری موفق چهاردهمین همایش بسکابادیهای سراسر کشور

باستناد گزارش مهندس حسین بسکابادی دبیر همایش بسکابادیهای سراسر کشور

چهادهمین همایش بسکابادیهای در

 در ساعت 9 صبح روز شنبه 98/1/3 با حضور گرم همشهریان و میهمان عزیز در 3 بخش متفاوت برگذار شد

                                                    الف) فضای باز با برنامه های متنوع


هشدار هواشناسی/۳۶ ساعتِ رگباری در راه است/هجوم سیلاب به کرخه، دز و کارون

هشدار هواشناسی/۳۶ ساعتِ رگباری در راه است/هجوم سیلاب به کرخه، دز و کارون

سازمان هواشناسی از ۳۶ ساعتِ پُرباران با شدت قابل ملاحظه در غرب و جنوب غرب کشور خبر داد که اواسط روز یکشنبه آغاز می شود.

هشدار هواشناسی/36 ساعتِ رگباری در راه است/هجوم سیلاب به کرخه، دز و کارون

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان هواشناسی اعلام کرد: سامانه بارشی از اواسط روز یکشنبه 11 فرودین تا  اواخر روز دوشنبه 12 فروردین  طی 36 ساعت در غرب و جنوب غرب کشور شامل استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال وبختیاری  و کهگیلویه و بویراحمد موجب بارش باران با شدت  قابل ملاحظه  و در برخی ساعات همراه با رگبار ورعد وبرق خواهد شد.

بیشینه شدت بارش از صبح تا  اواخر دوشنبه  پیش بینی می شود. حجم بارش تجمعی در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب  کشور شامل کرخه، دز و کارون حدود 70 میلیمتر برآورد  می شود. انتظار داریم  به سبب بارش باران  و  ذوب برف،  حجم  روانآب و سیلاب  در رودخانه های منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد. با این مقدمه،  وضع هوای کشور  به شرح زیر  پیش بینی می شود:

یکشنبه بعد از ظهر و شب 98/01/11:  رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و  سیلابی شدن مسیلها  در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و  کهگیلویه و بویر احمد، بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها  در  استانهای همدان، آذربایجان شرقی و زنجان.

دوشنبه 98/01/12: رگبار باران  همراه با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیلها و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس؛ 

بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید با  احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها در استانهای مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان  و دامنه های البرز در شمال استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان؛ همچنین بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی  در گیلان و غرب مازندران.

شایان ذکر است که از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور،  با بارش برف پیش بینی می شود. با توجه به پیش بینی وضع هوا، اقدامات زیر توصیه می شود:

  سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا  در مسیر سفر برنامه ریزی و انجام شود. با توجه به پیش بینی بارش برف در  مسیرهای کوهستانی شمال، شمالغرب و غرب کشور و همچنین سیلابی شدن مسیلها  احتیاط لازم  بعمل آید.  در طول سفر  از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.  

 احتمال  وقوع بارشهای سیل آسا  از یکشنبه شب تا اواخر دوشنبه  و سیلابی شدن مسیلها  و طغیان رودخانه ها  از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوبغرب و غرب کشور بسیار بالا است. بر این اساس  توصیه میشود تمهیدات لازم  از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران  و سازمانهای امدادی آب بعمل آید. 

به سبب  پیش بینی  رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق کوهستانی و همچنین احتمال وقوع بهمن، صعودهای کوهستانی توصیه نمی شود. در اطلاعیه های بعدی این پیش بینی بروز رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/