ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
محمد عسگری
گروه صنعتی ایران خودرو در راستای سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بومی سازی فن آوری تولید و استفاده از ظرفیت های داخلی، موتور ای. سی. 5 طراحی کرد که این موتور قابلیت نصب در پژو 301 را دارد.
موتور ای. سی. 5 با استفاده از تکنولوژی CVVT (کنترل پیوسته و متغییر سوپاپ ها) و با با بیش از 80 درصد ساخت داخل تولید می شود.
تاکنون 50 دستگاه از موتور EC5 تولید شده و این موتور که بر پایه موتور تی. یو. 5 طراحی شده است، با توجه به الزامات زیست محیطی مصوب دولت ، استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می کند و دوستدار محیط زیست به حساب می آید.
حجم موتور 301 ، 1.6 لیتر و حداکثر قدرت آن 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن متر در دور موتور 4 هزار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش است.
همچنین توان و گشتاور موتور5 EC به میزان 4 تا 7 درصد نسبت به موتور TU5 افزایش یافته است. این موتور ازآزمون های عملکردی مختلف و شرایط آب و هوای متفاوت سربلند بیرون آمده است.در مجموع، می توان گفت، این موتور منحنی گشتاور یکنواخت تری دارد که باعث کاهش مصرف سوخت آن شده است.