دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

بررسی علل خشکسالی در ایران

خشکسالی در سده‌های میانه تاریخ ایران

پدیده خشکسالی ناشی از نیامدن باران و نزولات جوی است. ایران به لحاظ جغرافیایی و با توجه به قرار گرفتن در بین دو رشته کوه البرز و زاگرس که مانع از ورود بادهای مرطوب دریای خزر و مدیترانه به بخش مرکزی آن می‌شود، سرزمین گرم و خشک به شمار می‌آید. بنابراین کم‌آبی و عدم نزولات جوی بخش وسیعی از آن را به کویر مبدل ساخته و با توجه به خشک شدن رودها، قنوات و چاه‌ها، پدیده خشکسالی امری بسیار متداول و در عین حال رنج‌آور برای مردم این سرزمین در طول تاریخ بوده است.

تاریخ میانه‌ ایران نمونه‌های متعددی از این بلیه طبیعی را در گوشه و کنار آن ثبت کرده است. یکی از بزرگ‌ترین این خشکسالی‌ها مربوط به خشک شدن رودخانه هیرمند است که در سال 220ق به وقوع پیوست و به مدت یک‌سال تداوم یافت.

به روایت تاریخ سیستان، خشکسالی مذکور سبب قحطی و مرگ و میر بسیاری از مردم سیستان ـ به عنوان یکی از کانون‌های مهم اقتصادی ایران در دوره میانه ـ شد. (تاریخ سیستان، 1366: 187) حدود نیم قرن پس از این حادثه (280ق) خشکسالی گسترده‌ای در ری و طبرستان روی داد. این مناطق با وجود این‌که همواره به عنوان کانون‌های بارشی ایران شهرت داشتند، لیکن به حدی دچار خشکسالی شدند که هر سه رطل3 آب به یک درهم فروخته می‌شد. این بلیه طبیعی همچنین موجب افزایش قیمت‌ها در این نواحی شد. (ر.ک.به: ابن اثیر، بی‌تا: 12‌/‌299؛ راوندی، 1382: 5‌/‌417)

بنداری اصفهانی از خشکسالی‌ای نام می‌برد ​که در سال 468ق رخ داده است. جغرافیای بحث او بیشتر تداعی‌گر شهر بغداد و پیرامون آن است: «خوراکی قحط شد و قوت‌ها به ضعف گرایید.» (بنداری،2536: 60) مردم خراسان نیز در دوره حکومت سلجوقیان و به سال 532ق​ خشکسالی بزرگی را از سر گذراندند. قحطی منتج از این خشکسالی به گونه‌ای بوده است که مردم با سگ و گربه و حیوانات رفع گرسنگی می‌کردند؛ بیشتر مردم نیز شهر را ترک کرده بودند. (ابن اثیر،1353: 19‌/‌318) البته خراسانیان حدود 20 سال بعد (552ق​) خشکسالی شدیدتری را تجربه کردند.

شهرهای این منطقه در اثر خشکسالی، دچار قحطی شد که در نتیجه آن مردم علاوه بر گوشت چهارپایان، حتی گوشت انسان‌ها را نیز برای فرار از مرگ می‌خوردند. حکایتی مضبوط در تاریخ الکامل بر وخامت اوضاع اقتصادی مردم بر اثر این بلیه فراگیر دلالت دارد: «در نیشابور طباخی یک نفر علوی را گرفت و ذبح کرد و پخت و در خوراک فروشی خود گوشت او را فروخت؛ بعد مشتش باز شد. مردم به کاری که کرده بود پی بردند و او را کشتند.» (همان: 21‌/‌22)

منابع:

ابن اثیر، عزالدین علی (بی‌تا). الکامل، ترجمه عباس خلیلی، ج 11، تهران: مطبوعات علمی.

ابن اثیر، عزالدین علی(بی‌تا). ج12ـ14، ترجمه عباس خلیلی، تهران: شرکت سهامی چاپ انتشارات کتب ایران.

ابن اثیر، عزالدین علی (1351). ج15- 17، ترجمه علی هاشمی حائری، تهران: شرکت سهامی چاپ انتشارات کتب ایران.

ابن اثیر، عزالدین علی (1353). ج 19-26 ، ترجمه ابو‌القاسم حالت، تهران: مطبوعات علمی.

آیتی، محمد ابراهیم (1383). تحریر تاریخ وصاف، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

بنداری اصفهانی، فتح بن علی(2536). تاریخ سلسله سلجوقی، تصحیح محمدحسین جلیلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.

تتوی، قاضی احمد ـ قزوینی، آصف‌خان (1382). تاریخ الفی، ج 3و4، تصحیح غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: علمی و فرهنگی.

راوندی، مرتضی(1382). تاریخ اجتماعی ایران، تهران: نگاه.

عتبی، ابونصرمحمد بن عبدالجبار (1382). تاریخ یمینی، ترجمه ابوالشرف ناصح جرفاذقانی، تصحیح جعفر شعار، تهران: علمی و فرهنگی.

کرمانی، افضل‌الدین ابوحامد (1343). سلجوقیان وغز در کرمان، تصحیح محمدابراهیم باستانی پاریزی، تهران:طهوری.

مسعودی، ابوالحسن علی‌بن حسین (1374). مروج الذهب و معدن الجواهر، ج2، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: علمی ـ فرهنگی.

مولف گمنام (1366). تاریخ سیستان، تصحیح ملک‌الشعرای بهار، تهران: پدیده خاور.

پانوشت‌ها:

1 ـ‌ البته عوامل دیگری چون تهاجمات نظامی، نابسامانی‌های سیاسی ـ اداری و در نتیجه عدم رسیدگی به لایروبی قنوات یا ایجاد سد را نباید در این مقوله نادیده گرفت.

2 ـ تقریبا معادل پانصد و پنجاه گرم.

دکتر امامعلی شعبانی / استادیار گروه تاریخ دانشگاه اراک

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/1خشکسالی پدیده‌ای است که همواره جامعه ایران از آن رنج برده است. یکی از مهم‌ترین دوران‌های خشکسالی که با قحطی فزاینده هم روبه‌رو بوده قحطی بزرگ 1249 تا 1250 هجری شمسی است.
کد خبر: ۴۴۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳ 21 October 2014
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 10523
خشکسالی پدیده‌ای است که همواره جامعه ایران از آن رنج برده است. یکی از مهم‌ترین دوران‌های خشکسالی که با قحطی فزاینده هم روبه‌رو بوده قحطی بزرگ 1249 تا 1250 هجری شمسی است.

به گزارش جام جم، کشاورزی مهم‌ترین شغل ساکنان فلات ایران در دوره‌های مختلف بود، اما با توجه به این‌که کشورمان به لحاظ اقلیمی در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد وجود خشکسالی‌های پیاپی باعث خسارت زیادی به کشاورزان شد. یکی از عوارض ادامه خشکسالی بروز قحطی است که تبعات و آثار منفی زیادی را به لحاظ روانی به‌بار می‌آورد.

در اواخر دوره ناصرالدین شاه مردم ایران درگیر قحطی بزرگی بودند که به واسطه چند سال بی‌بارانی و کم‌بارانی در کشور رخ داد. مرگ و میر، مهاجرت، نزاع و شورش از آثار قحطی این سال‌ها بود. وضع نابسامانی که جامعه ایران با آن دست به گریبان بود، به قدری هولناک بود که برخی پژوهشگران عوارض ناشی از بروز این پدیده در ایران را با خرابی‌های یورش مغول به ایران یکسان می‌دانند.

در منابع مختلف در مورد کاهش جمعیت ایران طی این سال‌ها نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و برخی حتی آمار میلیونی برای تلفات ایرانی‌ها در این حادثه طبیعی آورده‌اند. روند کاهش جمعیت البته در شهرهای پرجمعیت رشد محسوسی داشت و اصفهان، یزد و مشهد بنابر آمار یک سوم از جمعیت خود را از دست دادند.

عبدالله مستوقی که در خاطرات خود به بیان تاریخ اجتماعی ایران پرداخته با اشاره به موضوع قحطی این سال‌ها، آورده است که بعد از کاهش شدید نزولات جوی و نبود کشت و زرع در زمین‌های کشاورزی، عوارض خشکسالی روی گرانی و کمیابی خواربار و مواد غذایی نمود پیدا کرد و حتی مردم برای تهیه نان هم مشکل پیدا کردند. قمیت نان روز به روز ترقی پیدا می‌کرد و مردم برای این‌که لقمه نانی بر سر سفره خانواده خود بگذارند مشکلات فراوانی داشتند. این روند باعث افزایش اعتراض عمومی شد و پایتخت‌نشینان در مذمت شاه، تصنیف‌های زننده‌ای سرودند.

این ماجرا به همین جا ختم نشد بلکه در پی کمیابی نان، سوداگرانی پیدا شدند که غلات، خواربار و نان را به قیمت گزاف در اختیار مردم می‌گذاشتند. آن کس که تمکنی داشت می‌توانست نان را به پانزده برابر قیمت عادی تهیه کند، اما آن کسی که آهی در بساط نداشت مجبور بود ساعت‌ها در صف نانوایی‌ها بماند و آخر هم دست خالی به خانه بازگردد.

گرانی و کمبود مواد غذایی در ایران بیداد می‌کرد و دولتمردان چاره‌ای نداشتند و مجبور شدند از روسیه کمک بگیرند. این همسایه شمالی هم همواره به فکر سود خود بود. آرد روسی از محل حاجی طرخان به ایران می‌آمد که البته چندان کمکی به بهبود اوضاع نکرد.

نارضایتی افزایش یافت و شورش‌های پراکنده‌ای در برخی شهرها مثل اصفهان، بوشهر و قزوین رخ داد. اوضاع داشت از کنترل ماموران دولت خارج می‌شد. گرسنگانی که نمی‌توانستند نان تهیه کنند در کوچه و خیابان می‌گشتند و هر موجود چهارپایی زنده یا مرده پیدا می‌کردند برای رفع گرسنگی می‌خوردند. حتی در گزارش‌هایی هم از بچه‌دزدی و قتل کودکان نمونه‌هایی ذکر شده است.

امنیت از شهرها رخت بر بسته بود. زنان شهامت بیرون آمدن از خانه را نداشتند. خبرهایی از دزدیدن زنان در کوچه‌ها و خیابان‌های برخی از شهرها به گوش می‌رسید که اراذل با نیرنگ و به بهانه دادن نان، زن‌ها را می‌کشتند و گوشت‌شان را می‌خوردند.

بی‌توجهی ارکان حکومت به وضع نابسامانی اقتصادی و امنیت اجتماعی جامعه، داد همه را درآورده بود. یک‌بار زنان معترض تلاش کردند که با شاه روبه‌رو شوند و صدای اعتراض خود را به او برسانند. از این رو، در دروازه شهر تجمع کردند تا به محض برگشت شاه از شکار با او روبه‌رو شوند. هینریش بروگش، در کتاب خود با عنوان سفری به دربار سلطان صاحبقران، در این باره می‌گوید:

وقتی ناصرالدین شاه کمی نزدیک‌تر آمد با حیرت متوجه شد که این عده، حدود 6000 هزارنفری، زنان چادری هستند، این زنان به عنوان عزا و ناراحتی، گل به سر خود زده و روبنده‌های صورتشان را باز کرده بودند... کالسکه‌چی شاه وقتی به این جمعیت رسید مهار اسب‌ها را کشید... ولی شاه که از این وضع غیرمنتظره دچار ترس و نگرانی شده بود از داخل کالسکه با دست اشاره کرد که جلو بروند، کالسکه‌چی به اسب‌ها نهیب زد و آنها پیش تاختند و صف زنان را شکافتند و فراش‌ها هم با چوب و شلاق سعی داشتند جمعیت زنان را کنار بزنند و راه را باز کنند، در این موقع فریاد خشمگین زنان بلند شد و با سنگ به فراش‌هایی که می‌خواستند آنها را عقب برانند حمله‌ور شدند، چند سنگ به سر و روی فراش‌ها خورده... از ترس فرار کردند... زنان جلوی اسب‌های کالسکه را گرفتند از قحطی و کمبود نان به شاه شکایت کردند و فریاد می‌زدند ما و بچه‌هایمان گرسنه‌ایم چند روز است نان پیدا نکرده‌ایم و به جای نان آشغال و کثافت خورده‌ایم.

شاه که سخت نگران و در عین حال عصبانی شده بود، به آنها وعده داد که فورا به شکایتشان رسیدگی خواهد کرد و به محض رسیدن به قصر خود دستور خواهد داد که به مردم نان برسانند. وعده‌های شاه زنان را کمی آرام کرد، راه دادند و کالسکه به سرعت وارد قصر شد.

شاه که به سرعت از مهلکه گریخت، ‌اما ماموران او خوش‌اقبال نبودند و گرفتار زنان خشمگین شدند و بعد از ساعتی زد و خورد با سر و صورتی زخمی و لباسی پاره به قصر آمدند.

کوچه‌های شهرها پر بود از مردمانی که در گوشه‌ای افتاده بودند و در حال احتضار به سر می‌بردند. جاده‌های کشور پر بود از جنازه‌هایی که بدن نیم‌خورده آنان در اطراف افتاده بود. جالب اینجاست که اطرافیان شاه برای این‌که خاطر مبارک اعلیحضرت همایونی آزرده نشود گزارش‌های غیر واقع به سلطان صاحبقران می‌دادند و از وفور نعمت و کافی بودن مواد غدایی و غلات در کشور می‌گفتند.

بلا و بیماری کشور را با بحران روبه‌رو کرد و اعتراض مردم هم گویی ره به جایی نمی‌برد. دست کلانتران و اوباش محله‌ها هم در یک کاسه بود.

میرزاجواد همدانی، کاتب نسخه شماره ۱۶۷۴۷ کتابخانه مجلس در یادداشتی، گزارشی از قحطی و خشکسالی همدان و دیگر شهرهای ایران را در این سال داده است. وی در گزارش خود آورده که قحطی به حدی بود که مردم شهرها همدیگر را می‌خوردند. به گفته او در همدان در همان سال 30 نفر را کشتند و گوشت‌شان را خوردند.

وی در بخش بعدی مطلب خود به افزایش قیمت نان اشاره می‌کند که با قیمتی گزاف به مردم فروخته می‌شد. همدانی در بخشی از گزارش خود آورده است: امسال در همدان نزاع سختی بالا گرفت که جمعی از طرفین کشته شدند، جمعی از شهر به اطراف فرار کرده‌اند و خانه‌های بسیاری به غارت رفت و خراب کردند و جمعی را آتش زدند. اطفال صغیر کشته شدند... کاری کردند که تاریخ این طور واقعه‌ای را نشان نداده. آثار گرانی غله هست. یعنی فی‌الحقیقه همه جا گرانی است... در تبریز و دیگر بلاد ایران غله 15 تومان [است] آنجا هم دوماه قبل عوام شورش کرده خانه جناب نظام‌العلما و علاء‌الملک و برادرش و جناب وکیل‌الملک و وزیر خلوت برادرزاده‌اش را غارت و خراب و جمعی سادات در میان آنها کشته شده‌اند. این هم از وقایع نوشتنی است و تاریخی؛ خداوند فرج محمد و آل‌محمد را نزدیک کند. «ز منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد.»

ونسا مارتین در کتاب عهد قاجار خود شرحی از وضع قحطی در صفحات جنوبی ایران ارائه می‌دهد. به گفته او: «در این دوره به‌علت قحطی و طاعون و هجوم ملخ به مزارع، اوضاع مالی وخیم‌تر شد.

سال 1288 قحطی در جنوب ایران مشکلات هولناکی به‌وجود آورد. تقریبا تمام چشمه‌ها خشک شد، محصولات کشاورزی از بین رفت، نان نایاب و محصول تریاک نابود شد. بنابراین بازارها بسته شد و تعداد زیادی جان باختند.

در نتیجه، سرقت و راهزنی که به‌خودی خود در این شرایط نوعی تمرد و نافرمانی بود، در داخل و خارج شهر شیراز امری عادی بود و افراد طایفه‌ها که به‌جان آمده بودند، گله‌های گوسفند و رمه‌های گاو و حیوانات بارکش خود را به امان خدا رها می‌کردند. ساکنان طوری از پا درآمده بودند که هیچ اعتراض جدی‌ای صورت نگرفت...»

تعدی و تجاوز به مردم و سکوت ماموران امری عادی تلقی می‌شد. محتکران اما کاسبی پررونقی داشتند و از شرایط برای پرکردن جیب خود استفاده می‌کردند.

گویی مروت و جوانمردی سکه کمیابی بود که البته برخی از آن بهره داشتند. به عنوان نمونه مورخان از میرزا حسین مشیرالدوله صدر‌اعظم ناصرالدین شاه یاد می‌کنند که در انبار غله شخصی خود را به روی مردم گشود و تلاش کرد تا کارگزاران حکومت را متقاعد کند که برای کاهش قیمت‌�%8

میهمان این هفته 95/8/25 جناب اقای علی یعقوبی فرزند کربلایی محمد

به سال                                        در بسکاباد متولد گردید

تحصیلات ابتدایی را در دبستان بسکاباد به پایان رسانید

================================

====================================

================================

 ایشان هم اکنون در مشهد مقدس زندگی مینمایند 

منتظر مطالب تکمیلی باشیم

رتبه کشورها در کسب و کار


  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95082819383
  • خبرنگار : 71263

بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی کسب و کار کدامند؟

کسب و کار

راه‌اندازی یک کسب و کار هرگز کار راحت و بدون استرسی نبوده است، اما مکان‌هایی وجود دارند که می توان در آنجا شرکت‌ مورد علاقه خود را با محدودیت‌های کمتری نسبت به سایر نقاط راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا، بانک جهانی در گزارش " سهولت انجام کسب و کار" به بررسی بهترین و بدترین مکان‌ها برای کارآفرینان پرداخته و مقررات در ۱۰ بخش تاثیرگذار در سهولت راه اندازی یک کسب و کار را بررسی کرده است. این بخش‌ها شامل دریافت برق، مجوز ساخت و ساز، حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت خارجی، اجرای قراردادها، حل مشکل ناتوانی در پرداخت دیون، ثبت ملک و دریافت اعتبار هستند.

این گزارش به بررسی فعالیت‌های کارفرمایان در بیش از ۱۳۰ هزار شرکت در ۱۳۹ اقتصاد جهان پرداخته است و رتبه ایران در این گزارش ۱۲۰ بوده است. پایگاه خبری "بیزینس اینسایدر" بر اساس این گزارش به معرفی کشورهایی پرداخته که بهترین مکان برای راه اندازی کسب و کار هستند. این کشورها عبارتند از:

۱-نیوزیلند(۹۹.۹۶)
این کشور پرداخت مالیات را راحت‌تر کرده و نرخ مالیات جبران خسارت حوادث را که از سوی کارفرمایان پرداخت می شود، کمتر کرده است.

۲-کانادا(۹۸.۲۳)
کانادا مکان فوق‌العاده ای برای آغاز یک کسب و کار است و فرآیند لازم برای این کار تنها ۳۶ ساعت طول می کشد.

۳-هنگ‌کنگ، چین(۹۸.۲۰)
هنگ‌کنگ با کاهش هزینه ثبت کسب و کار، راه‌اندازی یک شرکت را کم هزینه کرده است.

۴-جمهوری یوگوسلاوی سابق، مقدونیه(۹۸.۱۴)
این کشور با تغییر پروسه رای دادن برای سازمان دهی مجدد برنامه‌ها و فراهم کردن امکان مشارکت بیشتر وام دهندگان، مشکل ناتوانی در پرداخت دیون را برای شرکت‌ها کمتر کرده است.

۵- جمهوری آذربایجان(۹۷.۷۴)
جمهوری آذربایجان روال دریافت یک اتصال برق جدید را با معرفی نقشه ظرفیت برق با موجود بودن انشعاب برق که زمان مورد نیاز برای مشخص کردن نقطه اتصال مشتری جدید را کاهش داده، یکپارچه کرده است.

۶-سنگاپور (۹۶.۴۹)
سنگاپور دریافت مجوز ساخت و ساز را راحت‌تر کرده و دسترسی آنلاین به خدمات مختلف را بهبود بخشیده است.

۷-استرالیا (۹۶.۴۷)
استرالیا یکی از بهترین نقاط جهان برای دریافت مجوز ساخت‌وساز بوده و از این نظر در رتبه دوم قرار گرفته است.

۸-گرجستان (۹۶.۱۳)
گرجستان حمایت‌های سرمایه گذار اقلیت را تحکیم بخشیده، حقوق سهامدار را افزایش داده و ساختارهای مالکیت و کنترل را شفاف کرده است.

۹-ارمنستان (۹۶.۰۷)
ارمنستان دسترسی به اعتبار را با تصویب یک قانون جدید راحت‌تر کرده است.

۱۰-ایرلند (۹۵.۹۱)
سیستم مالیاتی مناسب شرکت‌ها، ایرلند را پنجمین مکان عالی برای کسب و کار در جهان ساخته و این کشور را در فهرست بانک جهانی در رتبه بالایی قرار داده است.

۱۱-کره جنوبی (۹۵.۸۳)
این کشور که برای اینترنت پرسرعت و دسترسی خوب به فناوری معروف است و عوامل مذکور کمک کرده است کره جنوبی در این فهرست رتبه بالایی داشته باشد.

۱۲-جامائیکا (۹۵.۶۱)
برای راه‌اندازی یک شرکت در جامائیکا تنها دو پروسه نیاز است که به طور متوسط ۱۰ روز طول می‌کشد.

۱۳-کوزوو (۹۵.۵۴)
کوزوو با معرفی یک سیستم آنلاین برای ثبت اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مشارکت‌های بیمه اجتماعی پرداخت مالیات را راحت‌تر کرده است. این اقدام همچنین امکان داده هزینه محاسبه مالیات بر درآمد شرکت‌ها کمتر شود.

۱۴-استونی (۹۵.۱۳)
استونی یک مکان مناسب برای راه‌اندازی یک کسب و کار است و تنها سه روز و نیم طول می‌کشد تا یک شرکت در این کشور راه‌اندازی کرد.

۱۵-سوئد (۹۴.۶۴)
سوئد با راحت‌تر کردن انتقال ملک و معرفی مکانیسمی برای گزارش خطاها در نقشه‌ها، رتبه اش در این فهرست را بهبود بخشیده است.

۱۶-انگلیس (۹۴.۵۸)
سیستم مالیاتی انگلیس برای شرکت‌ها در رتبه ۱۰ قرار گرفته است در حالیکه طبق گزارش بانک جهانی این کشور از نظر حمایت‌ها برای سرمایه گذاران اقلیت، در رتبه ششم قرار گرفته است.

۱۷-بلژیک (۹۴.۴۹)
در حالی  که بلژیک برای راه‌اندازی یک کسب و کار در رتبه بالایی قرار دارد، اما در زمینه ثبت ملک در رتبه ۱۳۱ قرار گرفته است. این پروسه بسیار وقت گیر بوده و به طور متوسط ۵۶ روز طول می‌کشد.

به کوی یار

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

 

عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد

 

چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

این تطاول که کشید از غم هجران بلبل

 

تا سراپرده گل نعره زنان خواهد شد

گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر

 

مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد

ای دل ار عشرت امروز به فردا فکنی

 

مایه نقد بقا را که ضمان خواهد شد

ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید

 

از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت

 

که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد

مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود

 

چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد

حافظ از بهر تو آمد سوی اقلیم وجود

 

قدمی نه به وداعش که روان خواهد شد

تعبیر:

زندگی شما آنچنان تغییر می کند که انگار عمر دوباره یافته ای ،از این واقعه نهایت استفاده را ببر وسعی کن اشتباهات گذشته را تکرار نکنی.زمان را نیز از دست مده و قدر دوستان خودرا بدان و آنها ر

سوزاندن چربیها

در یک روز چربی هایتان را بسوزانید!

برای بسیاری از خانم ها و برخی آقایان اهمیت دارد که بتوانند لباس های مورد علاقه خود را پوشیده و در جمع دوستان یا بستگان خود بدرخشند. داشتن اندامی مناسب سبب خواهد شد که فرد اعتماد به نفس بیشتر و گزینه های بهتری برای انتخاب لباس خود داشته باشد.

در یک روز چربی هایتان را بسوزانید!
 برای بسیاری از خانم ها و برخی آقایان اهمیت دارد که بتوانند لباس های مورد علاقه خود را پوشیده و در جمع دوستان یا بستگان خود بدرخشند.
 
داشتن اندامی مناسب سبب خواهد شد که فرد اعتماد به نفس بیشتر و گزینه های بهتری برای انتخاب لباس خود داشته باشد. علاوه بر همه این دلایل ظاهری، اضافه وزن سلامت فرد را هم به مخاطره می اندازد. به عنوان مثال سبب افزایش فشار خون، ابتلا به امراض قلبی و عروقی و نیز دیابت می شود.

همان طور که شما هم از تیتر این نوشته دریافته اید، حقیقتا بسیار ساده لوحانه به نظر می رسد که بپنداریم تنها در یک روز و رعایت کردن چند مورد خواهیم توانست تمام اشتباهات تغذیه ایی را که در طول سال ها ادامه داده ایم را به پایان برسانیم.
 
بنابراین بهتر است تلاش کنیم که راهکارهای این نوشته را در سبک زندگی جدید خود به کار گیریم تا هم رضایت بهتری از ظاهر خود داشته باشیم و هم از مخاطراتی که ممکن است در آینده در انتظارمان باشند، دور بمانیم.
 
 

البته خانم ها خوب می دانند که در بسیاری از موارد برخی از رعایت های رژیم های کوتاه می تواند لباسی را که آنها آرزوی پوشیدنش در مهمانی را دارند برای شان مقدور کند. با این حال چه خوب است که این کار را با تمام دشواری هایی که دارد به صورت ادامه دار پیگیری کرده و از نتایج آن همیشه لذت ببریم نه تنها برای رفتن به یک مهمانی.

این موارد را که از قرار ذیل هستند با هم مرور می کنیم:

با قطع مصرف شکر، چربی های شکم را از بین ببرید

مصرف شکر، خصوصا شکرهای تصفیه شده، که به انواع و اقسام مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می شود، در صف نخست فاکتورهای مضر برای افزایش وزن هستند. گلوکز و فروکتوز، که از شکر بدست می آیند، کربوهیدرات های ساده ای هستند که به سرعت جذب جریان خون می شوند و برای سوخت و ساز بدن انرژی آزاد می کنند.
 
زمانی که این میزان بیش از اندازه باشد، به گلیکوژن تبدیل و در بافت های چربی ذخیره خواهد شد. همچنین مصرف بیش از اندازه شکر سبب می شود که قند موجود در خون افزایش پیدا کرده و انسولین به میزان فراوانی آزاد شود.
 
این امر قویا سبب پدیده ای می شود که از آن به «مقاومت به انسولین» یاد می شود و مرتبط با سندرومی به نام «سندروم متابولیک» است. بهترین کار برای از بین بردن چربی های شکمی قطع مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی های پرشکر است که می توانید امروز این کار را امتحان کنید. اگر می خواهید شکم تخت و بدون چربی داشته باشید از قندهای طبیعی موجود در موادی چون، میوه های تازه، عسل طبیعی، خرما و نارگیل استفاده کنید.
 
 

با مصرف پروتئین بیشتر، چربی دور شکم را از بین ببرید

مصرف پروتیئن یکی از راه هایی است که می تواند در از بین بردن چربی های شکمی موثر باشد. زمانی که پروتئین بیشتری مصرف می کنید برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و هورمون گرلین که مخصوص اشتهاست کمتر ترشح و کالری بیشتری را هم در بدن سوزانده خواهد شد.
 
مصرف پروتئین کافی در هر وعده غذایی، که ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین را در برداشته باشد، می تواند با سوزاندن کالری بیشتر باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شود. بهترین منابع پروتئین، مرغ، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی تازه و سایر غذاهای دریایی، پنیر و ماست هستند. یک یا مقداری بیشتری از این مواد را در هر وعده غذایی که میل می کنید، بگنجانید.

با فیبر بیشتر به سوزاندن چربی دور شکم کمک کنید

مصرف بیشتر فیبر خصوصا انواع قابل تجزیه سریع تر آن از جمله جو، دانه های گیاهی، سبزیجات و میوه ها می تواند از تجمع چربی در اطراف شکم جلوگیری کند. اسفرزه یکی از گیاهانی است که با دارا بودن کالری معادل صفر، مقادیر قابل توجهی فیبر در آن وجود دارد.
 
زمانی که فیبر وارد معده می شود با آب موجود در بدن حجیم می شود و احساس سیری را در فرد به وجود می آورد. همچنین از جذب چربی نیز جلوگیری می کند. همچنین با مواد دیگری چون کربوهیدرات ها هم اتصالاتی پیدا می کند و جذب آنها در جریان خون را به تعویق می اندازد.
 
 

با نوشیدن چای، از چربی های شکمی به دور بمانید

نوشیدن چندین فنجان چای در روز می تواند در سوزاندن چربی های شکمی نقش فراوانی داشته باشد که در این میان، چای سبز، کارآمدترین است. سایر چای ها چون ولنج که از برگ های درخت کاملیا گرفته شده اند و همچنین چای سفید هم برای بالا بردن میزان متابولیسم بدن موثر است چرا که با افزایش متابولیسم، سوختن چربی ها نیز بیشتر صورت می گیرد و این اتفاق خصوصا زمانی که فعالیت های ورزشی می کنید افزایش هم پیدا می کند.
 
از جمله سایر چای های چربی سوز می توان به چای نعناع، که برای کاهش اشتها بسیار موثر است و نیز چای رویبوس قرمز را می توان نام برد. چای رویبوس قرمز، ماده ای به نام اسپالاثین دارد که ازجمله هورمون های استرس است. کاهش این هومون باعث افزایش اشتهای عصبی می شود.

برای از بین رفتن چربی های شکم تان کمی هم از جای تان بلند شوید

بیش از اندازه نشستن یکی از اصلی ترین دلایل سندروم متابولیک، چاقی و دیابت است. اما هر نوع تحرکی برای جبران چنین وضعیتی می تواند کمک خوبی باشد. به عنوان مثال کمی حرکت در پاها یا راه رفتن هنگام صحبت کردن تلفنی همگی می توانید راه های مفیدی باشند.
 
این نوع حرکت که به آن NEAT هم گفته می شود، که از جمله فعالیت های گرمازای روزانه هر فردی تلقی می شوند. اگر به جای استفاده از آسانسور از پله و در زمان های صرف ناهار هم کمی تحرک داشته باشید می تواند مفید باشد.
 
 

با یوگا و مدیتیشن به جنگ چربی های شکمی بروید

یوگا و مدیتیشن، می توانند در از دست دادن چربی های اسیدی موثر باشند. البته باید گفت که مسلما فعالیت های ورزشی بیشتر می تواند موثرتر باشد. بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده که میان هورمون استرس یعنی کورتیزول و افزایش وزن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که خصوصا در ناحیه شکم می تواند بیشتر به وجود آید. بنابراین به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز یوگا کنید.

چربی های شکمی را با تمرین و ورزش مداوم از بین ببرید

تمرین های ورزشی مداوم هم می تواند در از بین رفتن چربی های شکمی موثر بوده و به حفظ چنین تناسبی بسیار کمک می کند. اینکه آیا باید به سراغ ایروبیک بروید یا سایر ورزش هایی که در آنها از وزنه استفاده می شود را انتخاب کنید، معلوم نیست چرا که هنوز اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد. اما توصیه می شود که برای افراد بالای ۳۰ سال که در معرض از دست دادن استقامت استخوان های شان هستند، از  وزنه زدن هم استفاده شود.
 
بر خلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می کنند دراز و نشست همیشه سبب از بین رفتن چربی های شکم می شود، این طور نیست بلکه این کار به ساخت ماهیچه در ناحیه شکم کمک می کند و انرژی بیشتری را برای سوخت و ساز مصرف می کند و ممکن است بتواند در مواقعی هم باعث از بین بردن چربی ها شود.
 
برای از بین بردن چربی های شکمی شب خوب بخوابید
 
 

زمانی که از این موضوع آگاه شده باشید که کم خوابی می تواند سبب چاقی شود، آنگاه به اهمیت خواب پی خواهید برد. خوابیدن تعادل خوبی میان دو هورمون مهم گرسنگی و سیری که به ترتیب گرلین و لِپتین هستند برقرار می کند.
 

زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید، اشتهای تان افزایش پیدا می کند. هورمون انسولین با تغییراتی مواجه می شود و کورتیزول که همان هورمون استرس است، ترشح و در بدن جمع می شود. بنابراین همه تلاش تان را بکنید که بین۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.

بی رحم ترین چربی سوز دنیا را می شناسید ؟ 


منبع برترین ها

ظریب پایان خدمت کارکنان دولت

خبرگزاری میزان- نائب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس گفت: میزان پاداش آخر خدمت کارکنان دولت در این کمیسیون 7 برابر حداقل حقوق پایه به تصویب رسید
مصوبه های کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص پاداش آخر خدمت کارکنان دولت
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، محمود بهمنی در اظهاراتی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ضریب پاداش آخر خدمت کارکنان دولت از 5 به 7 برابر افزایش یافت.

وی اظهار داشت: بر اساس همین مصوبه مقرر شد تا 7 برابر میزان حقوق پایه کارمندان دولت در هر سال در سنوات خدمت کارکنان ضرب و میزان پاداش آخر خدمت مشخص شود.

بهمنی با اشاره به اینکه این طرح در کمیسیون تلفیق تصویب شده، گفت: این طرح باید به صحن علنی مجلس رفته و در آن جا نیز به تصویب برسد و در نهایت شورای نگهبان آن را تایید کند.

بهمنی همچنین گفت که پیشنهاد محاسبه حقوق بازنشستگی کارکنان دولت بر اساس 5 سال آخر خدمت نیز مورد قبول واقع نشده و مبنای کار همان 2 سال آخر خواهد بود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح میزان پاداش آخر خدمت کارکنان دولت از مدیر عامل گرفته تا کارمندان یکسان سازی می شود در حالیکه قبل از این فاصله پاداش آخر خدمت بین این دو گروه خیلی زیاد بود.

نائب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه قانون خدمات کشوری کم کم در حال پیاده شدن است، افزود: برای افرادی که قبل از این نیز بازنشسته شده اند هم بایستی فکری کرد زیرا یک بازنشسته نمی تواند امروز با یک میلیون و 200 هزار تومان زندگی خود را اداره کند.

بهمنی همچنین به موضوع بازنشستگی کارمندان با 60 سال سن و 35 سال سابقه کار اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در مجلس به تصویب نرسیده است.

انتهای پیام/

به کوی یار

چو باد عزم سر کوی یار خواهم کرد

 

نفس به بوی خوشش مشکبار خواهم کرد

به هرزه بی می و معشوق عمر می​گذرد

 

بطالتم بس از امروز کار خواهم کرد

هر آبروی که اندوختم ز دانش و دین

 

نثار خاک ره آن نگار خواهم کرد

چو شمع صبحدمم شد ز مهر او روشن

 

که عمر در سر این کار و بار خواهم کرد

به یاد چشم تو خود را خراب خواهم ساخت

 

بنای عهد قدیم استوار خواهم کرد

صبا کجاست که این جان خون گرفته چو گل

 

فدای نکهت گیسوی یار خواهم کرد

نفاق و زرق نبخشد صفای دل حافظ

 

طریق رندی و عشق اختیار خواهم کرد

تعبیر:

ای صاحب فال ترا مژده باد که به زودی از طرف دوستی قدیمی بهره مند خواهی شد و به آسایش می ری انشاء

برگذاری حضور هییت عزادری بسکابادیهای در جوار ملکوتی علی ابن موسی الرضا ( ع )

بنا به تصمیمات متخذه مقرر گردید امسال چون سال گذشته در ایام شهادت پیامبر بزرگوار اسلام ( ص )

امام حسن مجتبی ( ع) و ولی نعمتمانمان علی ابن موسی الرضا ( ع ) هیئت عزاداری بسکابادیها تشکیل و ضمن حضور در مراسم ویزه ای که توسط همشهریان تدارک دیده شده صبح شهادت امام رئوف به پابوس استانقدس رضوی مشرف بشویم

به کوی یار

.

هزار دشمنم ار می​کنند قصد هلاک

 

گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک

مرا امید وصال تو زنده می​دارد

 

و گر نه هر دمم از هجر توست بیم هلاک

نفس نفس اگر از باد نشنوم بویش

 

زمان زمان چو گل از غم کنم گریبان چاک

رود به خواب دو چشم از خیال تو هیهات

 

بود صبور دل اندر فراق تو حاشاک

اگر تو زخم زنی به که دیگری مرهم

 

و گر تو زهر دهی به که دیگری تریاک

بضرب سیفک قتلی حیاتنا ابدا

 

لان روحی قد طاب ان یکون فداک

عنان مپیچ که گر می​زنی به شمشیرم

 

سپر کنم سر و دستت ندارم از فتراک

تو را چنان که تویی هر نظر کجا بیند

 

به قدر دانش خود هر کسی کند ادراک

به چشم خلق عزیز جهان شود حافظ

 

که بر در تو نهد روی مسکنت بر خاک

تعبیر:

سعی کنید قدر دوستان خود را بدانید زیرا دوستان مهربان و فداکاری دارید که در مواقع سختی شما را تنها نمی گذارند و به کمک شما می آی

میهمان این هفته 95/8/15 جناب سروان حسین بسکابادی ( استاد علی کلوخ )

به سال                در بسکاباد متولد گردید

================================

========================================ا

ایشان از افتخارات بسکاباد در راهنمایی و رانندگی  مشهد بوده