دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

90 مصوبه در سفر استاندار به قاینات تصویب شد

:۱۳

کد خبر 83358348
۰ نفر
۹۰ مصوبه در سفر استاندار به قاینات  تصویب شد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: ۹۰ مصوبه در راستای توسعه شهرستان قاینات در زمینه های مختلف آموزشی، زیرساخت ها، تامین آب و مشکلات حوزه تولید ابلاغ می شود که تعداد زیادی از آنها تا پایان سال جاری مهلت اجرایی دارند.

محمدصادق معتمدیان بامداد روز سه شنبه در نشست جمع بندی مصوبات سفر به شهرستان قاینات افزود: این مصوبات در قالب کمیته‌ای در استان مورد نظارت قرار خواهد گرفت که امیدواریم مصوبات مطرح شده در مهلت قانونی اجرایی شود.

وی بهره برداری از فاز نخست پروژه فولاد قاین در سال جاری و ایجاد اشتغال برای جوانان بومی منطقه را از مهمترین مصوبات سفر به شهرستان قاینات ذکر و اضافه کرد: فاز دوم این کارخانه تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید که باید نیروهای این کارخانه به صورت بومی جذب شوند تا نقش مؤثری در تأمین اشتغال منطقه داشته باشد.

معتمدیان گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان از محل منابع در اختیار برای تکمیل سالن ورزشی تیغاب تا پایان سال جاری کمک خواهد کرد و این اداره کل نسبت به آغاز عملیات اجرایی سالن چند منظوره در شهر نیمبلوک با مساعدت استانداری اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان با مشارکت خیران برای ساخت یک باب سالن ورزشی و گود باستانی در شهر خضری دشت بیاض اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سه ایستگاه هواشناسی در شهرهای اسفدن و آرین شهر تا پایان امسال توسط اداره کل هواشناسی و فرمانداری قاینات راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اداره کل امور عشایری نسبت به تسطیح و مرمت راه‌های عشایری شهرستان اقدام کنند.

معتمدیان افزود: برای تأمین مسکن مناسب و مقاوم برای عشایر این شهرستان مقرر شد تا فرمانداری افراد واجد شرایط را شناسایی و بنیاد مسکن برای ساخت مسکن آنان اقدام کنند.

وی بیان کرد: در خصوص تأمین آب شرب روستاهای عشایری اداره کل امور عشایری برای تهیه طرح اجرایی و تأمین اعتبار آن با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدام کنند و سازمان جهاد کشاورزی احیا و مرمت قنوات شهرستان را تا دهه فجر به اتمام برساند.

معتمدیان عنوان کرد: مقرر شده با پیگیری شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی وضعیت حق آبه رودخانه اسفدن بررسی و حل شود.

وی گفت: با توجه به آمادگی بنیاد مستضعفان برای همکاری در ساخت سالن ورزشی سه هزار نفری قاین، اداره کل ورزش و جوانان استان در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دهد و این اداره کل نسبت به تعیین تکلیف استخر شنای قاین ظرف ۴۵ روز آینده اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی، اقدام اداره کل ورزش و جوانان استان نسبت به نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی سالن ورزشی روستای کرغند تا بهمن سال جاری و چمن آرین شهر تا سه ماه آینده را از دیگر مصوبات سفر به شهرستان قاینات ذکر کرد.

معتمدیان بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی کرغند نسبت به احداث چمن مصنوعی در این روستا تا پایان سال اقدام و همچنین مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای کمک به بخش نیمبلوک پرداخت کند و زمین چمن شهر نیمبلوک ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان نسبت به بهره برداری زمین چمن شهر اسفدن اقدام کند و با همکاری و مشارکت سالن ورزشی این شهر تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

معتمدیان ادامه داد: کتابخانه شهر اسفدن با کمک ۳۰۰ میلیون تومانی فرمانداری تا دهه فجر امسال تکمیل و افتتاح می‌شود، همچنین مبلغ ۲ میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه روستای تیغاب توسط سازمان برنامه و بودجه استان در نظر گرفته شود.

وی گفت: مقرر شد به منظور رفع مشکلات سد بیهود، سازمان جهاد کشاورزی مطالعات لازم را برای اجرای پروژه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دهد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مقرر شد با توجه به ای سی بالای آب شرب مجتمع آب رسانی روستای محمد آباد علم و آرین شهر با معرفی سرمایه گذار از سوی فرمانداری آب و فاضلاب روستایی مجوز لازم را در اختیار سرمایه گذاران طرح قرار دهد، همچنین شرکت آب و فاضلاب روستایی برای شروع احداث مخزن آب روستای تیغاب از محل اعتبارات ملی اقدام و تا پایان امسال این طرح را به اتمام برسد.

معتمدیان اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی برای تأمین آب روستای برکوک از توابع بخش سده با استفاده از اعتبارات ملی اقدام کند.

وی با بیان اینکه آماده سازی ورودی روستای کرغند ظرف مدت چهار ماه و زیرسازی و آسفالت خیابان شهید مطهری کرغند توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود، اضافه کرد: احداث اورژانس اجتماعی قاین توسط فرمانداری تأمین اعتبار شود و اداره بهزیستی شهرستان این طرح را تکمیل کند.

معتمدیان عنوان کرد: اداره بهزیستی شهرستان نسبت به تکمیل اداره بهزیستی آرین شهر تا دهه فجر اقدام کند و فرمانداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای تکمیل این طرح اختصاص می‌دهد، همچنین احداث بیمارستان تأمین اجتماعی قاین توسط سازمان تأمین اجتماعی پیگیری شود.

وی بیان کرد: در خصوص احداث بیمارستان دوم قاین مقرر شد تا پیمانکار مورد نظر توسط علوم پزشکی در قالب مزایده مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای تسهیل صدور مجوز گلخانه‌ها در روستاها هر متقاضی که زمین و آب داشته باشد، جهاد کشاورزی تسهیلات را به متقاضیان معرفی کند، افزود: همچنین مقرر شد در راستای تأمین تجهیزات پزشکی بیمارستان شهدا قاین، دانشگاه علوم پزشکی پیگیری‌های لازم را برای تأمین تجهیزات موجود براساس شاخص‌ها انجام دهد.

معتمدیان اضافه کرد: در خصوص تأمین پزشک متخصص مورد نیاز بیمارستان شهدا قاین مقرر شد تا مهرماه سال ۹۸ دانشگاه علوم پزشکی متخصصین مورد نیاز را جذب کند، در خصوص صدور مجوز استقلال دانشگاه پرستاری قاین مقرر شد تا دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اخذ مجوز اقدام کند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی برای تکمیل خوابگاه دانشگاه پرستاری وضعیت را پیگیری کند و در خصوص تکمیل پنج پایگاه بهداشتی در شهرستان قاین مقرر شد طبق تفاهم نامه سه جانبه سهم استان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین و توسط دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود.

معتمدیان عنوان کرد: مقرر شد در خصوص صدور مجوز برای راه اندازی مجدد دانشگاه فرهنگیان قاین دانشگاه فرهنگیان استان برای اخذ مجوز اقدامات لازم را اتخاذ کند و برای رفع اراضی نیمبلوک جلسه‌ای در دفتر معاونت عمرانی برگزار و موارد ظرف یک ماه تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی نسبت به باند دوم قاین به سه راهی خواف و آسفالت روستایی قویسار تا پایان ۹۸ اقدام کند، اضافه کرد: اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و شهرداری نسبت به آغاز عملیات اجرایی ایمن سازی ورودی شهر آرین شهر اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به آغاز احداث زیرگذر روستای دهشک و نسبت به تهیه اصلاح پل عباس آباد دشت طی ۲۰ روز اقدام و تا بهمن امسال عملیات اجرایی این طرح‌ها را به پایان برسانند.

معتمدیان افزود: شهرداری خضری و دشت بیاض نسبت به راه اندازی بازارچه صنایع دستی تا دهه فجر اقدام کند و فرمانداری شهرستان در این خصوص ۳۰۰ میلیون تومان کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد و راه اندازی ۱۵ دستگاه دیجیتال در شهرستان، ۵۰۰ میلیون تومان توسط فرمانداری و یک میلیارد تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اختصاص خواهد یافت.

معتمدیان عنوان کرد: در راستای تأمین زیرساخت‌های شهرک شماره یک قاین ۵۰۰ میلیون تومان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و ۴۰۰ میلیون تومان توسط فرمانداری تأمین و تا دهه فجر این طرح به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در خصوص تکمیل و تجهیز ساختمان مرکز فنی و حرفه‌ای دخترانه قائنات فرمانداری نسبت به تأمین ۲۰۰ میلیون تومان اقدام و مابقی اعتبار توسط اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان تأمین شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد اداره کل منابع طبیعی نسبت به احداث سد خاکی در بالادست آرین شهر از محل اعتبارات ملی اقدام کند، همچنین اداره کل میراث فرهنگی نسبت به شروع کاوش باستان شناسی در شهر سده اقدام کند.

معتمدیان افزود: در راستای تعیین تکلیف ۶۰ هزار هکتار اراضی شهر قدیم شهر قاین مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی برای پیگیری، تملک و کاوش اقدام کند.

وی اظهار داشت: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ظرف ۱۰ روز آینده نسبت به آغاز پروژه مدرسه پروین اعتصامی آرین شهر اقدام و تا دهه فجر این طرح را تکمیل کند.

استاندار خراسان جنوبی در سفر دو روزه خود به شهرستان قاینات از شهرهای آرین شهر، اسفدن، خضری و روستاهای کرغند، نیمبلوک، تیغاب، خرم آباد و سینیدر بازدید کرد.

بازدید از پروژه‌های شهری آرین شهر، دیدار مردمی، بازدید از شرکت فولاد قاین، دیدار با خانواده شهدا و غباروبی مزار شهدا، بازدید از روستاهای تیغاب و کرغند و شهر خضری دشت بیاض، بازدید از مناطق عشایری، بازدید از شهرهای اسفدن و قاین و دیدار با نخبگان از برنامه سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان قاینات بود.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۰۰ کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.

۳۲۱۵*۷۵۵۶*۶۰۵۴

برچسب‌ها

رستورانی در تهران که هر روز تنها ۱۰ مشتری می‌پذیرد!+عکس

کدخبر: ۲۸۹۴۱۶ لینک کوتاه

رستورانی در تهران که هر روز تنها ۱۰ مشتری می‌پذیرد!+عکس

اقتصادنیوز: چند لحظه چشمانتان را ببندید و جهانی را تصور کنید که آدم‌هایش به جز صلح، عشق و معجزه مهربانی به هیچ‌چیز دیگری فکر نمی‌کنند. آدم‌هایی که چشمانشان را به روی جهانی از ناملایمت‌ها بسته‌اند و برایشان مهم نیست که صلح چه عایدی‌ای برایشان دارد.

مریم محبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا اگر تصور این جهان برایتان سخت است حالا آرام چشمانتان را باز کنید و این گفت‌وگو را تا انتها بخوانید تا بانویی را بشناسید که هدف زندگی‌اش صلح و محبت به جهان اطرافش است.

مریم محبی متولد سال ۱۳۶۱ است. او فوق لیسانس نقاشی دارد و گیاهخوار مطلق است. مدت زیادی هم نقاشی تدریس می‌کرده اما پس از بچه‌دار شدن تا حد زیادی کارش را محدود کرده است. او در حال حاضر در آشپزخانه کوچک خانه‌اش یک رستوران اینترنتی مخصوص گیاهخواران راه انداخته که قوانین و ویژگی‌های خودش را دارد. مثلاً اینکه این رستوران هر روز فقط میزبان ۱۰ مشتری است و بخش زیادی از عواید فروش این رستوران کوچک خانگی صرف پخت غذا برای کودکان کار می‌شود.

با مریم محبی یک گپ و گفت مفصل داشته‌ایم درباره این رستوران متفاوت و جهان‌بینی او درباره زن‌بودن، آشپزی، زندگی، صلح و … .

خانم محبی اول از علاقه‌مندی‌هایش می‌گوید: «همیشه دلم می‌خواست سراغ کاری بروم که رنگ و لعاب و نشاط داشته باشد و از طرفی با آدم‌های مختلف معاشرت کنم چون عاشق ارتباط برقرار کردن هستم. سه چیزی که خیلی مرا آرام می‌کند نقاشی، عکاسی و بعد آشپزی است و در کنار آن نیز ارتباط و شناخت از آدم‌های مختلف خیلی برایم مهم است. دوست دارم به آدم‌ها عشق بدهم؛ هرچند شاید یک‌وقت‌هایی آن عشق را دریافت نکنم اما حسی که خودم پیدا می‌کنم برایم مهم است. آن انرژی‌های بد خیلی سریع در میان حس‌های خوب گم می‌شوند و فراموششان می‌کنم. من خیلی آدم خوش‌بینی هستم؛ خوش‌بین به اطرافم، به جامعه و آدم‌ها. همیشه فکر می‌کنم هر آدمی که به زندگی‌ام می‌آید رسالتی دارد و قرار است یک چیزی به من یاد بدهد. این را از پدرم یاد گرفته‌ام.»

او اصالتاً اهل بندرعباس است و در تهران و یزد تحصیل کرده و مدتی هم به آبادان رفته است: «همیشه آشپزی می‌کردم و به این کار خیلی علاقه داشتم. دوستانم هم همیشه از دستپختم تعریف می‌کردند و به شوخی می‌گفتند: دستت خوشمزه است! البته الان یک سال و نیم است که گیاه‌خوارم.»

گیاه‌خوار شدن خانم محبی داستانی پشتش دارد که البته برای خودش با غمی بزرگ همراه است: «یک سال و نیم پیش برادرم را از دست دادم؛ وقتی او فقط ۳۶ سال سن داشت و بر اثر سرطان خون از دنیا رفت. او برای طی کردن روند درمان در تهران به خانه ما می‌آمد و من همیشه در حال تحقیق این بودم که چه غذاهایی برایش مناسب است. خیلی تحقیق کردم و بر اثر مطالعه آگاهی‌هایی پیدا کردم. دیگر تصمیم گرفتم مسیر زندگی‌ام را عوض کنم. اول فقط سالم‌خواری می‌کردم اما بعد با یک انتخاب آگاهانه گیاه‌خوار مطلق شدم. البته امروز هیچ جبهه‌ای نسبت به همه‌چیزخوارها ندارم. این فقط عقیده من است و گیاه‌خواری برایم نماد صلح است و خب برادرم باعث شد که مسیر زندگی‌ام عوض شود.»

او ادامه می‌دهد: «در آن روزها در عین حال به خاطر از دست دادن برادرم غمگین بودم و احساس می‌کردم که همه چیزم را از دست داده‌ام. خودم را باخته بودم با اینکه همیشه دختری قوی بودم. متأسفانه نمی‌توانستم با آن اتفاق کنار بیایم. نقاشی و عکاسی را به طور کامل کنار گذاشتم و با خودم لج کردم. حتی دیگر سفارش نقاشی قبول نمی‌کردم و به ۱۲ سال تدریس پشت پا زده بودم. تا اینکه مژگان، همسایه دیوار به دیوارم که از اوضاع روحی من باخبر بود، پیشنهاد داد غذا و شیرینی درست کنم و تصویرش را در فضای مجازی به اشتراک بگذارم و آموزش آشپزی گیاهی را شروع کنم. چون هم آموزش را خیلی دوست دارم و هم می‌توانستم یک کسب و کار خانگی برای خودم راه بیندازم تا کمی سرگرم شوم. با همسرم در این‌باره مشورت کردم و او هم گفت اگر فکر می‌کنی آشپزی تو را خوشحال می‌کند این کار را انجام بده اما به خاطر پول این کار را نکن!»

این ایده در حالی شکل گرفته بود که او دو روز در هفته برای کودکان کار غذای سالم می‌پخت و حالا همین ایده کوچک باعث شده بود که او هم یک کسب و کار کوچک داشته باشد و هم عواید حاصل از آن را صرف فعالیت خیرخواهانه‌اش کند: «همیشه کار کردن و استقلال را دوست داشتم و از سوم دبیرستان کار می‌کردم و آموزش نقاشی می‌دادم. آشپزی و به اشتراک گذاشتن تصویر غذاهایم اولش خیلی برایم جدی نبود. همسایه‌مان که صفحه پربازدیدی داشت، برایم تبلیغ کرد. اولین مشتری‌ام خانم عزیزی به نام گلاره از سنندج و دوست‌دار محیط زیست بود که وقتی یک‌روز به تهران آمد به من غذا سفارش داد. من در منوی خودم غذایی به اسم «بریانی» برای گیاه‌خواران دارم که دستورش برای خودم است. او خیلی از غذا خوشش آمد و اتفاقاً این مشتری هم خیلی برایم تبلیغ کرد. به تدریج دنبال‌کننده‌هایم زیاد شدند و سفارش‌هایم بیشتر شد.»

کسب و کار خانم محبی با همین روال گسترش پیدا کرد و او منوی هفتگی مشخصی برای غذاهای گیاهی‌اش ارائه داد: «با تمام وجود و با شوق کارم را پیگیری کردم و دوست‌های خوبی پیدا کردم. خیلی اتفاق‌های خوبی برایم افتاد. حس اولین مشتری که یک خانم فوق‌العاده محسوب می‌شد، برایم دوست‌داشتنی بود. مشتری‌ها زیاد شدند اما در روز بیشتر از ۱۰ سفارش قبول نکردم که هم به بچه و زندگی برسم و هم لذت کار کردن را ببرم. الان می‌توانم برای پسرم پرستار بگیرم و برای خانه خدمتکار داشته باشم که کارهایم را انجام دهد اما دوست ندارم. دلم می‌خواهد خودم کارهایم را انجام دهم و در کنارش از شغل جدیدم لذت ببرم.»

دریافت سفارش‌ها، خرید روزانه و پخت غذا بخش راحت کار خانم محبی است. او ارسال غذا را هم خودش بر عهده دارد: «زمان ارسال غذا برای مشتری‌ها همسرم خیلی کمکم می‌کند. او برای اینکه حال من خوب باشد و برای اینکه مرا تنها نگذارد به من کمک می‌کند. خیلی وقت‌ها از مشتری‌ها می‌خواهم خودشان پیک بفرستند و اغلب همکاری می‌کنند اما بعضی‌ها هم هستند که دوست ندارند همکاری کنند و بداخلاقی می‌کنند.»

شروع کار برای او با چالش‌های متعددی همراه بوده است: «دو هفته از آغاز کارم می‌گذشت که یک خانم هنرمند که نسبتاً معروف هم هست، سفارش فلافل و سمبوسه داد و من قبول کردم اما متأسفانه هنوز قلق کار دستم نیامده بود و ۱۰ دقیقه سفارش این خانم دیر شد و تلفنشان آنتن نمی‌داد که بتوانم تأخیر را به ایشان اطلاع دهم. او خیلی به خاطر این موضوع بداخلاقی کرد و من از این برخورد شوکه شدم و تا ۳ روز ناراحت بودم؛ چون همیشه فکر می‌کردم او خانم بسیار کاملی است. برایش یادداشت گذاشتم و نوشتم از شما انتظار این رفتار را نداشتم و ایشان گفت که اگر سرتان شلوغ است چرا سفارش می‌گیرید؟ کمی با ایشان صحبت کردم و در نهایت ایشان گفت که این موضوع برایش قابل قبول نبوده است. به ایشان توضیح دادم  قصد من از آشپزی و فروش غذا، پول نیست؛ فقط عشق است. پس از یک مکالمه طولانی برایم پیام گذاشت و عذرخواهی کرد که در شرایط روحی خوبی نبوده است. وقتی این مشکل را حل کردم به آرامش رسیدم و هفته بعدش هم دوباره ایشان به من سفارش غذا داد و من آن روز به خاطر سفارش این خانم هیچ سفارشی را قبول نکردم. غذایشان را به زیباترین حالت بسته‌بندی کردم و پسرم را برداشتم و به آموزشگاه آن خانم رفتم تا خودم غذا را برایشان ببرم. ایشان شوکه شد و سریع میز ناهار را چید و با هم غذا خوردیم. این کار را برای جبران آن ۱۰ دقیقه تأخیر که ناراحتش کرده بود، انجام دادم و خواستم لبخند روی لبش بیاورم. موفق شده بودم که این کار را کردم و این حس خوبی به من می‌دهد.»

برای مریم محبی لبخند مشتریانش در اولویت است و بارها این را تکرار می‌کند: «من همیشه پس از ارسال غذا نظر مشتری‌ها را می‌پرسم و نظرشان خیلی برایم مهم است. یک روز ساعت ۴ بعد از ظهر مشتری سفارش غذا داد. به او گفتم غذا نزدیک ته‌دیگ است اما خودش گفت مشکلی ندارد. غذا را برایش فرستادم اما بعدش هیچ پیامی از او نگرفتم. خیلی برایم عجیب بود چون مشتری‌ها به من پیام می‌دهند و راجع به غذا نظر می‌دهند. به ایشان پیام دادم که نظرش را جویا شوم اما پاسخی نداد. بعد از دو روز به من پیام داد و گفت غذا کمی طعم ته‌گرفتگی داشت. ناراحت شدم و دیدم خوشبختانه آدرس ایشان را دارم و یک‌ روز برایشان بدون اینکه خبر داشته باشند، سمبوسه فرستادم. آنقدر خوشحال شد و ذوق کرد که این برایم یک‌دنیا ارزش داشت. یک مشتری دیگر دارم که چند وقت پیش پیام داد که عازم کانادا است و سفارش ادویه داد و من همراه ادویه برایش چند سمبوسه فرستادم. خیلی خوشحال شد.  این احساس شادی که مشتری‌ها دارند خیلی برایم عزیز است. وقتی می‌فهمم کسی را خوشحال کرده‌ام به اندازه یک دنیا برایم می‌ارزد. من واقعاً از خوشحالی دیگران بال در می‌آورم. برایم لذت غیرقابل وصفی است. احساس می‌کنم قلبم لبخند می‌زند. این حس آنقدر برایم عزیز است که دوست دارم برای به دست آوردنش همه کار بکنم. »

با وجود همه این چالش‌ها رستوران خانگی مریم محبی به فکر کودکان کار هم هست: «من از خیلی قبل برای کودکان کار غذا می‌پختم و از همان روز اول که کسب و کارم را شروع کردم، هفته‌ای دوبار را به پخت غذای سالم برای کودکان کار اختصاص دادم. روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه برای بچه‌ها غذای مخصوص می‌پزم و همسرم آن را میان کودکان پخش می‌کند. در واقع بخشی از درآمد کسب و کارم به این موضوع اختصاص دارد و این موضوع انگیزه اصلی من برای این کارم است.»

از او می‌پرسم که این بذل و بخشش‌ها به کسب و کارش لطمه مالی وارد نمی‌کند؟ جواب می‌دهد: «کار من آنقدر گسترده نیست که ضرر و زیان داشته باشم. از درآمدم راضی‌ام. اگر من ۴ تا سمبوسه برای کسی بفرستم چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلاً ضرر نیست. هر چیزی به دنیا بدهید چهار برابر پس می‌گیرید. من امروز از بچه‌داری، خانه‌داری، شغلم، ارتباطی که با آدم‌ها در جامعه دارم و از حضور در فضای مجازی لذت می‌برم و خب از زندگی احساس رضایت دارم. مشتری‌های من دنیای خاص خودشان را دارند. ببینید غذا کاملاً با روح و روان آدم سر و کار دارد. احساس می‌کنم عشق من با عطر غذا به مشتری منتقل می‌شود.»

او آشپزخانه‌اش را نه فقط محل کارش بلکه یک مکان مقدس می‌داند: «روزهایی هست که اصلاً از مشتری‌ها سفارش نمی‌گیرم چون احساس می‌کنم آن انرژی که باید را ندارم و نمی‌توانم به مشتری احساس خوبی بدهم. ممکن است پسرم مریض باشد و تمام شب بیدار بمانم. برای همین در طول روز به آرامش خودم و پسرم اهمیت می‌دهم تا انرژی منفی با غذا برای مشتری نفرستم. آشپزخانه برای من مکان بسیار مقدسی است. همیشه یک شاخه گل طبیعی در آشپزخانه دارم. من خرید روزانه دارم و محال است که از مواد یخ‌زده استفاده کنم. همیشه فکر می‌کنم دارم برای خانواده خودم غذا درست می‌کنم. تصورم این است که هر روز ۱۰ نفر مهمان دارم. از همان میوه‌فروشی و سوپرمارکتی که برای خودمان خرید می‌کنم برای مشتری‌ها هم خرید می‌کنم. زمان ارسال غذا چون تنها هستم برایم سخت است. اگر بچه خوابش بیاید و شیر بخواهد به مشتری خبر می‌دهم که وقت شیر پسرم است و ارسال چند دقیقه طول می‌کشد و مشتری‌ها هم خیلی خوب برخورد می‌کنند اما تا ساعت ۵ که همسرم به خانه می‌آید همه چیز سر جایش است.»

او امروز از شغلش و آشپزخانه کوچکش احساس رضایت عمیق دارد: «امروز خیلی خوش‌بینم. احساس می‌کنم اعتماد، دنیا را زیباتر می‌کند و اگر حتی یک نفر را تحت تأثیر قرار دهم این برایم خیلی مهم است.  من به صلح درونی رسیده‌ام و دوست دارم این صلح را پخش کنم.  در خانه هم همین‌طور هستم. همیشه به این فکر می‌کنم که چه چیزی همسرم را خوشحال می‌کند و برای خوشحالی همسرم که در حال حاضر نزدیک‌ترین شخص به من است برنامه‌ریزی می‌کنم. یک وقت‌هایی برایم سوال است که چرا بعضی آدم‌ها به خوشحال کردن هم فکر نمی‌کنند؟ اگر همه آدم‌ها حتی روزی ۲ دقیقه به خوشحال کردن هم فکر می‌کردند، دنیا بهشت می‌شد.»

مریم محبی معتقد است برای رسیدن به این صلح درونی هرکس باید از خودش شروع کند: «امروز داشتم در اینستاگرام یک رشته استوری از یک خانم هنرمند می‌دیدیم که می‌گفت  چرا می‌گویند دوربین ما اسلحه ماست؟ چرا بعضی‌ها به مردم می‌گویند به خاطر دفاع از خودتان فحاشی کنید و بجنگید؟ باور کنید ما اصلاً جنگ نمی‌خواهیم. شاید سلاح یک دختر لبخند او باشد.  واقعاً از این تفکر لذت بردم. متأسفانه دخترهای ما خیلی سریع روی موج سوار می‌شوند و به جای اینکه با خودشان فکر کنند و ببیند کارشان آسیب‌زننده است یا سازنده شروع به واکنش می‌کنند. ما در جامعه باید هرج و مرج را کم کنیم نه اینکه بجنگیم.  جنگ در دنیا فراوان است و ما فقط نیاز به آشتی با خودمان داریم. این خیلی قشنگ‌تر از فحاشی است .»

او امروز از جایگاهش در زندگی احساس خرسندی می‌کند و می‌گوید: «نقطه‌ای در زندگی‌ام نیست که به خاطرش پشیمان باشم. احساس و اعتقادم این است زنی که در جامعه نباشد منزوی می‌شود. می‌خواهم بگویم همه خانم‌ها با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانند کسب و کار موفقی داشته باشند. امروز به گسترش کسب و کارم فکر می‌کنم و خیلی هم پیشنهادهای خوبی برای شراکت و پروژه‌های بزرگ‌تر دارم اما الان در فکر این هستم یک کتاب آشپزی با محتوای دستور غذاهای گیاهی بنویسم.»

شکست بزرگ در تاریخ امریکا رقم خورد/ آمریکا دیگر تنها ابرقدرت جهان نیست

تهران ابری 23.57C
|

کد خبر: 856503

تاریخ خبر:

رایزنی پینگ و پوتین در تقابل با ترامپ؛

در پی فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت یکجانبه گرای دونالد ترامپ در راستای جنگ اقتصادی و تجاری با چین، این کشور بیش از پیش به متحد راهبردی خود یعنی روسیه نزدیک می شود چرا که دو کشور چین و روسیه همواره قدرت آمریکا را به چالش می کشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین در اولین سفر خود پس از پیروزی در انتخابات 2018، چهارشنبه هفته گذشته یعنی 15 خرداد مصادف با 5 ژوئن 2019 به روسیه سفر کرد  تا با  ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار و درباره مسائل دو جانبه دو کشور گفتگو کنند. از جمله موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت، اوضاع سوریه، بحران ونزوئلا و روابط دوجانبه و چند موضوع مهم بین‌المللی بود به ویژه موضوع ایران و بررسی چگونگی تعامل در راستای حفظ برجام نیز ازجمله محورهای رایزنی پینگ و پوتین در سفر به روسیه بود.

در این دیدار ، مهم ترین رایزنی رهبران روسیه و چین  درباره بحران‌های منطقه‌ای و فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا بود که دو طرف بر لزوم مقابله مشترک با سیاست تهاجمی واشنگتن و توسعه همکاری‌های متقابل سودمند تاکید کردند.

در واقع فشارهای سیاسی و اقتصادی شدیدی با آغاز ریاست جمهوری ترامپ به چین در قالب جنگ تجاری آمریکا و چین وارد شد که بیش از گذشته  چین را به سمت دشمن دیرینه آمریکا یعنی روسیه نزدیک کرد. آمریکای ترامپ رویکرد چندجانبه گرایانه آمریکا در دوران اوباما را کنار گذاشت و رویکرد یکجانبه گرایانه جمهوریخواهان به ویژه دوره جرج دبلیو بوش را مجددا زنده کرد. رویکردی که با شعار اول آمریکای ترامپ در دستور کار دولت وی قرار گرفت.  ترامپ حتی متحدین اروپایی خود را وارد این جنگ اقتصادی کرد  و تلاش کرد در بسیاری از رقابت ها آنها را کنار بزند. کنارزدن هایی که ترامپ را از متحدین اروپایی خود دور کرد و اروپایی ها را به در پیش گرفتن راهی مستقل برای خود سوق داد هر چند اروپا نتوانست  به طور کامل موفق شود.

حال نوبت چین است که در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا بایستد. به ویژه اینکه فشارهای ترامپ به بخش صنعت و تجارت چین هر روز بیشتر می شود برای مثال شرکت هووآوی که یکی از قدرتمندترین شرکت ها درحوزه فناوری ارتباطات است نه تنها در آمریکا و اروپا بلکه در سراسر جهان  نفوذ کرده است  از سوی آمریکا مورد تهدید قرار گرفت. تا جایی که مقامات آمریکایی از جمله پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای تحریم هووآوی با کشورهای  اروپایی رایزنی و گفتگو کرده اند. این جنگ تجاری بین آمریکا و چین  بدنبال توقف مذاکرات میان آمریکا و چین، ازماه گذشته شدت بیشتری گرفته است به ویژه اینکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در اقدامی خصمانه، تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را افزایش داد و پکن نیز در اقدامی متقابل تعرفه ۶۰ میلیارد دلار بر روی کالاهای آمریکا وضع کرد. علاوه بر این فشارها، دولت آمریکا در نهایت هوآوی بزرگترین شرکت تجهیزاتی چین را در فهرست شرکت‌های ممنوعه و سیاه خود  قرار داد و از دیگر شرکت‌های بزرگ جهان نیز خواست تا از همکاری خود را با این شرکت چینی متوقف کنند.

ترامپ خطر قدرت گیری چین به ویژه در حوزه تکنولوژی های مخابراتی و ارتباطی را دریافته و آن را باعث به خطر افتادن منافع آمریکا در جهان به ویژه خدشه وارد شدن به شعار اول آمریکا می داند. این در حالی است که آمریکا سال هاست با واقعیت غول چینی در نظام بین الملل روبرو شده است. نظام بین المللی که روز به روز به سمت چند قطبی شدن می رود نه تک قطبی شدن. تلاشهای ترامپ در این مدت در تحریم کشورهایی مثل چین، ایران و روسیه همچنین کشورهای مخالف منافع آمریکا با شکست مواجه شده است و این شکست، خود به نوعی بر این مسئله صحه می گذارد که دنیای تک قطبی سال ها است دچار فروپاشی شده است. واقعیتی که تاجر مسلکی چون ترامپ می داند اما گویا خود را یا به نادانی زده و یا اینکه تلاش می کند حیثیت، نفوذ و قدرت از دست رفته آمریکا را بازگرداند. آمریکای ترامپ، چین را با غلامان حلقه به گوش خود در خلیج فارس اشتباه گرفته است چرا که چین، کشوری مستقل با پیشینه چندین هزار ساله است.

چین و روسیه همواره در عرصه نظام بین الملل و روابط بین الملل نقش آفرینی کرده و می کنند. این بار نیز این دو کشور بیش از پیش دست دوستی  به سمت یکدیگر دراز کرده اند و در راستای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا با یکدیگر متحد شدند. موضوعی که آمریکا را بیش از پیش نگران کرده است. به ویژه این که رئیس جمهور چین  و روسیه در کنفرانس اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ که ششم و هفتم ژوئن (۱۶ و ۱۷ خردادماه) برگزار شد بر محکومیت  تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کردند و در این بیانیه بیان داشتند:« دو طرف روسیه و چین با خرسندی خاطرنشان می‌کنند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود تأیید کرده است که ایران همچنان به تعهدات خود ذیل برجام عمل می‌کند. دو طرف همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند.»

همچنین روسای جمهور چین و روسیه در ادامه این بیانیه افزوده‌اند: «دو طرف از ایران می‌خواهند از هرگونه اقدامی مبنی بر متوقف کردن اجرای تعهداتش ذیل برجام خودداری کند و از سایر طرف‌های برجام نیز می‌خواهند که به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند.»  در حاشیه این نشست نیز رئیس جمهوری چین اعلام کرد که دولت‌های جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه باید هماهنگی اقدامات خود در عرصه بین المللی را برای تسریع در تامین امنیت انرژی جهانی تقویت کنند. به گفته وی، چین و روسیه بعنوان دو قدرت انرژی بزرگ جهان ضرورت دارد تا به طور مشترک بر لزوم پایبندی به اصول چندجانبه اصرار ورزند. توسعه همکاری‌های دوجانبه در این زمینه، نقش سازنده‌ای در سیستم تامین عادلانه انرژی در جهان خواهد داشت.

همچنین پوتین گفت: « روسیه و چین درصدد ایجاد اتحاد نظامی نیستند، ما متحد راهبردی یکدیگر هستیم و علیه کشور ثالثی کار نمی کنیم و ما تنها در راستای تامین منافع ملت‌های خود تلاش می‌کنیم. روسیه برای علاقه مندی تجار و شرکت‌های چینی برای کار مشترک و گسترش همکاری‌ها و حضور آنها در بازار کشورشان ارزش زیادی قائل است.»

در ادامه نیز رهبر چین در عین حال اهمیت همکاری‌ها در زمینه منابع جدید انرژی، مطابق استاندارد کردن طرح‌های انرژی و فعال سازی همکاری و سرمایه گذاری مشترک در عرصه علوم و فناوری را مورد تاکید قرار داد. رئیس جمهوری چین همچنین مشارکت ابتکارعمل پکن در زمینه ایجاد «یک کمربند-یک راه» و اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اورآسیا را انگیزه مثبتی برای همگرایی اقتصادی منطقه ارزیابی کرد. به عقیده وی، این دو طرح منطقه‌ای که خوشبختانه مورد حمایت مقامات پکن و مسکو قرار دارند، می‌توانند یکدیگر را کامل کرده و به توسعه پایدار کشورهای مناطق نفوذ خود کمک زیادی کنند.

شی جین پینگ در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که طی ماه های گذشته، دولت آمریکا از هیچ فشاری علیه چین در زمینه انرژی به ویژه واردات نفت از ایران دریغ نکرده است و مقامات آمریکایی به اصل چین واحد نیز پشت پازده  اند و با مقامات تایوانی دیدار داشته اند.  

بنابراین این دیدار بار دیگر ثابت کرد که روابط مسکو و پکن به طور بی‌سابقه‌ای تقویت شده و اظهارات رهبران دو کشور تایید دیگر بر مطابقت کامل مواضع روسیه و چین در بسیاری از مسائل بین المللی بود. هر چند دو کشور در کنار همکاری های دو جانبه علیه اقدامات خصمانه آمریکا، هیچ تعهدی هم در قبال برخی اقدامات طرف مقابل در عرصه سیاست خارجی برعهده نمی گیرند. برای مثال پکن الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته و مسکو نیز از ادعای چین درباره جزایر مورد اختلاف در دریای چین جنوبی و دریای ژاپن حمایت نمی کند.

اما به رغم اینها، فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا باعث شده این دو کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند به ویژه اینکه امیدی هم به دستیابی به توافق با آمریکا نیز ندارند. نزدیکی راهبردی و قدرتمندی که به نوعی قدرت آمریکا را در عرصه نظام بین الملل و جهانی  به چالش کشیده است و نظام تک قطبی رویایی ترامپ را به مبارزه طلبیده است. مبارزه ای که سال ها است آغاز شده است.

در مجموع باید گفت که سفر چند روزه رئیس جمهوری چین به روسیه، گام بلندی برای همکاری دو کشور در مسائل گوناگون به ویژه در مسائل اقتصادی و سیاسی از بحث انرژی گرفته تا مسئله برجام و بحران ونزوئلا و سوریه بوده است. این سفر  نه تنها شامل دستاوردهایی چون  امضای توافقات اقتصادی چند میلیاردی بوده بلکه بار دیگر روابط بسیار نزدیک رهبران دو کشور را به نمایش گذاشت. شاید حالا دنیا به این نتیجه رسیده باشد که دیگر آمریکا تنها ابرقدرت جهان نیست.

شرکت هواپیمایی «ایران ایر» از کجا و چگونه شکل گرفت؟

کدخبر: ۲۸۷۹۳۰ لینک کوتاه

شرکت هواپیمایی «ایران ایر» از کجا و چگونه شکل گرفت؟

​اقتصاد نیوز:هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران است و قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با نام اختصاری هما (هواپیمایی ملی ایران) نیز شناخته می‌شود، یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌هایی ایران و خاورمیانه است که از بدو تأسیس تاکنون پروازهای داخلی و بین‌المللی را پوشش می‌دهد. طبق آمار، ایران ایر در حال حاضر به ۳۵ شهر در ایران و ۲۶ شهر اروپایی و آسیایی پرواز انجام می‌دهد که این مقصدها با نوسازی و مدرن سازی ناوگان هما در حال افزایش است. همچنین، این شرکت سالانه شش میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

اگر شما نیز قصد خرید بلیط هواپیما از ایران‌ایر یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

ایران ایر

تاریخچه ایران‌ ایر

در سال ۱۳۲۱ دو بازرگان ایرانی اقدام به راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران (شرکت‌های ترابری نظیر شرکت‌های هواپیمایی یا کشتیرانی که به‌صورت محلی در یک کشور خاص به ثبت رسیده‌اند و برای انجام عملیات بین‌المللی خود از حقوق و مزایای ویژه دولتی استفاده می‌کنند) را با نام ایرانیان ایرویز کردند. این شرکت در ابتدا کار خود را با پروازهای داخلی شروع کرده و سپس دامنه فعالیتش را به مقصدهای بین‌المللی گسترش داد.

در سال ۱۳۳۳ دومین شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی با نام پارس (پرشین ایرسرویس) تأسیس شد و عمده پروازهای آن از مبدا تهران و آبادان به مقصد پاریس، لندن، بروکسل و ژنو انجام می‌شد.

این روند ادامه داشت تا اینکه ۵۱ سال قبل و در پنجم اسفند ۱۳۴۰ دو شرکت مذکور با یکدیگر ادغام شده و شرکت ایران ایر با نام اصلی «هواپیمایی ملی ایران» و نام اختصاری «هما» تشکیل شد. هدف از راه‌اندازی این شرکت ایجاد یک خط هوایی ملی و خدمت‌رسانی به ایرانیان بود.

اولین پرواز ایران ایر با هواپیمای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از یک فروند بویینگ ۷۲۷ در مسیر تهران ـ بیروت انجام شد. پس از آن شرکت ایران ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خود را به هواپیماهای جت تبدیل کند. در میانه‌ی دهه‌ی هفتاد میلادی، این شرکت هواپیمایی از موفق‌ترین مجموعه‌های حمل‌ و نقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره‌ی اروپا داشت، به‌طوری که در این دوره تنها در مسیر تهران ـ لندن بیش از ۳۰ پرواز هفتگی انجام می‌داد. در آن دوران شرکت ایران ایر تلاش می‌کرد تا با استفاده از موقعیت استراتژیک ایران، به‌عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب، کشور را به مرکز ترانزیت بار و مسافر تبدیل کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت با نام اصلی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» و نام اختصاری «هما» به فعالیت‌های خود ادامه داد. ایران ‌ایر از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، با خروج نیروهای خارجی متخصص و لغو بعضی پروازهای بین‌المللی مواجه شد، اما در سال‌‌های جنگ تحمیلی به رغم همه‌ی فشارها و تهدیدها، با کمک نیروهای توانمند و متعهد قدیمی‌ خود و به ‌کارگیری نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیل ‌کرده توانست نیازهای خود را برطرف کند و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود، بومی کند.

هواپیما

خانواده هما

خانواده هواپیمایی ملی ایران امروزه تنها شامل یک شرکت حمل‌و‌نقل هوایی بار با نام ایران ایر کارگو است؛ در صورتی که در گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما نیز از شرکت‌های تابعه ایران ایر محسوب می‌شدند (هر دو شرکت به علت مشکلات مالی فروخته و واگذار شدند).

پس از ادغام دو شرکت و تشکیل شرکت هواپیمایی ملی ایران، طراحی نشان تجاری هما در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به مسابقه گذاشته شد و طرح برنده تبدیل به نشان تجاری هما شد. این طرح یکی از زیباترین و اصیل‌ترین نشان‌های تجاری ایران به شمار می‌رود و توسط ادوارد زهرابیان با الهام از سازه‌های سنگی پرنده‌ اساطیری هما در تخت‌ جمشید با سه ویژگی سر عقاب، گوش گاو و یال اسب طراحی شده بود. در گزارش سال ۲۰۱۳ آژانس خبری حمل‌و‌نقل هوایی، لوگوی هواپیمایی ملی ایران (هما) به‌دلیل جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام به‌عنوان برترین لوگوی شرکت‌های هواپیمایی جهان در میان ۳۰ لوگوی برتر شرکت‌های هوایی انتخاب شد.

رنگ آمیزی هواپیماهای هما نیز به‌گونه‌ای است که بدنه هواپیماها کاملاً سفید است و کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ روی قسمت جلویی هواپیما نوشته شده ‌است. نشان هما هم به رنگ آبی پررنگ روی دم هواپیما نقش بسته و خطی با همین رنگ در بالای آن قرار دارد. رنگ آمیزی هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده‌ است. همچنین، برند ایران‌ایر در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به‌عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

 

کلاس‌های پروازی هواپیمایی ایران

ایران ایر براساس متغیرهای مختلف، کلاس‌های پروازی مختلفی تعریف کرده که از لحاظ ارایه‌ خدمات و شرایط با هم متفاوت‌ هستند. این کلاس‌ها در دو گروه «هما کلاس» و «کلاس اکونومی» تعریف شده‌اند.

هما کلاس: در پروازهایی که هواپیما دارای صندلی مخصوص مسافران درجه یک (هماکلاس) است، به مسافران این گروه سرویس‌های ویژه‌ای در طول پرواز ارائه می‌شود. برای مثال، امکان انتخاب سرویس با استفاده از منو غذایی، سرو غذا در ظروف چینی، دریافت کیف هدیه سفر، بسته‌بندی زعفران در جعبه خاتم ، گل و... در طول پرواز برخی از ویژگی‌های این سرویس‌ها هستند. کلاس اکونومی: بلیط‌های این کلاس از ارزان‌ترین نوع بلیط با حداقل استاندارد خدمات در پرواز برخوردار است. از نظر موقعیت، کابین اکونومی در انتهای هواپیما بعد از کابین درجه یک و بیزینس قرار دارد.

 

ناوگان هوایی

در حال حاضر، ناوگان ایران ایر دارای ۴۳ فروند متشکل از هواپیماهای خانواده ایرباس (Airbus)، ای تی آر (ATR)، فوکر (Fokker) و مک‌‌دانل داگلاس (McDonnell Douglas) است.

پایگاه‌های هواپیمایی ایران ایر

دفتر مرکزی ایران‌ ایر در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد و پایگاه اصلی پروازی این شرکت که بیشتر پروازهای ایران‌ ایر از مبدأ یا به مقصد آن انجام می‌شود، برای پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد و برای پروازهای خارجی فرودگاه امام خمینی تهران است.

 

بار مجاز

میزان بار مجاز همراه مسافر در پروازهای داخلی ایران ایر به این ترتیب است:

در پروازهای داخلی هما، بار مجاز مسافران براساس کلاس پرواز به‌صورت زیر تعیین شده است:

در کلاس‌های نرخی O، M و Q برای مسافر بزرگسال و کودک، ۲۰ کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان خواهد است. در کلاس نرخی V برای مسافر بزرگسال و کودک، ۲۵ کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است. در کلاس نرخی C برای مسافر بزرگسال و کودک، ۳۰ کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است. در کلاس نرخی J برای مسافر بزرگسال و کودک، ۳۵ کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است.

 

نکته: برای مسافر نوزاد (INF) با سن کم‌تر از دو سال، در هیچ یک از کلاس‌های نرخی فوق، بار همراه وجود ندارد.

برای پروازهای بین‌المللی هما، در پروازهایی که بلیط آن‌ها به‌صورت ریالی در تهران صادر می‌‌شود، کلاس‌های نرخی L، N، M، Q و V مقدار ۳۰ کیلوگرم، کلاس‌های Y و I مقدار ۴۰ کیلومتر، کلاس‌ نرخی C مقدار ۴۵ کیلوگرم، و کلاس نرخی J مقدار ۵۰ کیلوگرم توشه‌ مسافران رایگان است.

 

سوانح هوایی ایران ایر

برخی از سوانح هوایی ایران ایر که منجر به درگذشت افراد شده به این شرح است:

در ۵ دسامبر سال ۱۹۵۲ یک فروند داگلاس دی سی ۳ هما در نزدیکی تهران سقوط کرد، در اثر این حادثه ۲۷ نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند. در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۰ یک فروند بویینگ ۷۲۷–۱۰۰ هما درحالی‌که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام ۱۲۰ مسافر پرواز جان سپردند. در ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ پرواز شماره ۶۵۵ هما که از بندرعباس راهی دبی بود توسط ناو آمریکایی وینسنت بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. بر اثر این حادثه همه ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه پرواز جان باختند. مقام‌های نیروی دریایی آمریکا ادعا کردند که خدمه ناو، ایرباس پهن‌پیکر هما را با یک فروند هواپیمای جنگنده اف۱۴ نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته‌اند. در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۵ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ این شرکت با شناسه EP-IRP به شماره پرواز ۲۷۷ در مسیر پروازی تهران-ارومیه به علت شرایط نامساعد جوی و هوای برفی شدید، در ۵ مایلی فرودگاه ارومیه دچار سانحه شد و ۷۷ نفر از ۱۰۵ سرنشین آن از جمله ۱۰ خدمه پرواز کشته و سایر مصدوم شدند.

این مطلب برایم مفید است

منتظر شوک بی سابقه اقتصادی باشید + جزییات


منتظر شوک بی سابقه اقتصادی باشید + جزییات

اقتصاددانان جهان می‌گویند جنگ سرد کنونی میان ایالات متحده آمریکا و چین متعاقب رویارویی اقتصادی میان دو غول جهانی، تبعاتی دارد که می‌تواند از جنگ سرد واشنگتن با شوروی سابق خطرناکتر باشد.

  1. ۱۱ ساعت پیش
  • آمریکا و چین
    به گزارش فرانگر

    ترامپ در حال مذاکره با کشور‌هایی اروپایی و آسیایی است تا آنها، سیاست هایشان در برخورد با چین را مورد بازنگری قرار دهند. پکن هم در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا روابطش را با همسایگان و همچنین کشور‌های پیرامونی اعم از ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه افزایش دهد.

    به گزارش خبرآنلاین، اقتصاددانان جهان می‌گویند جنگ سرد کنونی میان ایالات متحده آمریکا و چین متعاقب رویارویی اقتصادی میان دو غول جهانی، تبعاتی دارد که می‌تواند از جنگ سرد واشنگتن با شوروی سابق خطرناکتر باشد. چینی‌ها از همان عبارتی استفاده می‌کنند که محمدجواد ظریف در تبیین سیاست‌های ترامپ علیه ایران به کار برد؛ تروریسم اقتصادی.

    مطالب پیشنهادی

    افزایش تعرفه گمرکی کالا‌های چینی، رویارویی ترامپ با نسل جدید سیستم‌های ارتباطی شرکت هوآوی، و سایر تدابیر اقتصادی واشنگتن، چینی‌ها را بشدت خشمگین ساخته است. تصمیم‌های ترامپ زنگ خطر را برای اقتصاد جهانی به صدا درآوده و پیش‌بینی می‌شود، ضرباهنگ رشد اقتصادی از هم اکنون تا سال ۲۰۲۰ دستخوش کاهش شود.

    ترامپ در زمانی که هیئت اقتصادی دو کشور در حال مذاکره بر سر تعرفه‌ها بودند بودند، تعرفه واردات از چین را از ۱۰% به ۲۵% افزایش داد و مبلغی معادل ۲۰۰ میلیارد دلار به چینی‌ها بابت کالاهایشان تحمیل کرد. متعاقباً هیچ نتیجه‌ای هم از ملاقات‌های مقامات دو کشور، عاید چینی‌ها نشد.

    به نقل از روزنامۀ لوموند، احتمالا در روز‌های آینده، تخاصم میان دو کشور به حوزۀ تبادلات دانشجویی، روابط کنسولی، محدودیت صدور ویزا نیز منتهی شود. رییس جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا کشور‌های هم پیمان آمریکا را از تبادلات تکنولوژی موبایلی با چین برحذر دارد. ترامپ در سفرش به انگلستان، با طرح مسئله امنیت ملی آمریکا، تلویحا مقامات بریتانیایی را از ورود فناوری ۵ G. چین به سیستم ارتباطاتی انگلستان برحذر داشت. استرالیا نیز قرار است مسیر مشابه آمریکا را در مقابل سیستم فناوری چین در پیش بگیرد. احتمالا اتحادیه اروپا نیز سیاست مشابه آمریکا را در پیش خواهد گرفت.

    چینی ها، اما سرسخت‌تر آنند که در مقابل سیاست ترامپ جا خالی کنند. معاون وزیر خارجه چین به تازگی در کنفرانسی خبری تصریح کرد که چین و آمریکا در جنگ اقتصادی به سر می‌برند، اما ما واهمه‌ای از آن نداریم.

    مقامات چینی اعلام کرده اند که پکن می‌تواند آمریکا را از مواد معدنی کمیاب- که تنها در کشور چین تولید، استخراج و صادر می‌شود- و به طور گسترده در خودرو‌های برقی، گوشی‌های تلفن همراه و صنایع پزشکی به کار می‌روند، محروم کند. دقیقا چند روز پس از تصمیم ترامپ در اعمال تحریم‌های تازه علیه شرکت چینی هوآوی، شیجینگ پینگ در دیداری سرزده، به معادن سنگ و خاک کمیاب کشورش رفت تا به واشنگتن یادآوری کند که چین دارندۀ ۸۰ درصد معادن "خاک کمیاب" است و ۹۰% این خاک‌ها در کارخانه‌های چین تصفیه می‌شود؛ حتی "خاک کمیاب" تنها معدن آمریکا (در کالیفرنیا)؛ خاک‌هایی که گفته می‌شود به مثابۀ ویتامین‌های صنعت و تکنولوژی آمریکاست؛ خاک‌هایی که آمریکا به آن‌ها برای تولید خودرو‌های برقی، پنل‌های خورشیدی، گوشی‌های هوشمند بدان‌ها نیاز مبرم دارد.

    به گزارش فرانس۲۴ چین در سال ۲۰۱۰ متعاقب یک تنش دیپلماتیک صادرات "خاک نایاب " را به ژاپن ممنوع کرد. از سال ۲۰۱۰ جامعه بین الملل به این نتیجه رسید باید راهکاری برای خروج انحصار تولید، استخراج و تصفیه خاک نایاب از دست چین بیابد. معادن "خاک نایاب" در جهان کم نیستند، اما چینی‌ها انحصار آن را در جهان در دست دارند؛ به این دلیل که برخی کشور‌های دارندۀ این خاک‌ها به دلایل اجتماعی و زیست محیطی، این معادن را استخراج نمی‌کنند، چه آنکه استخراج این خاک، بشدت آلاینده و خاک مذکور حاوی مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو همانند پلوتونیوم و توریوم است. اما از سال ۲۰۱۰ تا کنون کشور‌هایی همچون استرالیا و برزیل استخراج این خاک را آغاز کرده اند. جان سیمن، کارشناس ژئوپولیتیک و انرژی موسسۀ ایفری می‌گوید تحریم "خاک نایاب" شاید آخرین سلاحی باشد که چینی‌ها برای تنبیه ترامپ به آن متوسل شوند.

     به نقل از روزنامۀ اقتصادی لزاکو چین تنها کشوری نیست که با تصمیم ترامپ غیرمنتظره ترامپ روبرو شد. ترامپ به تازگی امتیاز اقتصادی آمریکا برای هند را نیز لغو کرده است. رییس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده است که کشورش امتیاز اقتصادی ورود ۵.۷ میلیارد دلار کالا‌های هندی به آمریکا بدون تعرفه گمرکی را لغو کرده است. ترامپ، هندی‌ها را به خاطر تعرفه بالای گمرکی بر روی کالا‌های آمریکایی سرزنش کرده و قول داده تا کسر بودجه آمریکا را به زودی زود جبران کند. ترکیه و مکزیک هم زین پس با تعرفه‌ها و مقررات جدید باید کالاهایش را به آمریکا صادر کنند.

    به گزارش تریبون کارشناسان می‌گویند، ترامپ هیچ گاه بدبینی خود نسبت به چینی‌ها را پنهان نکرده است. بدهی بالای آمریکا به چینی‌ها (۴۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸) مانع از تحقق شعار "اول آمریکای" ترامپ شد و این آغاز یک تنش در سال ۲۰۱۸ بود. دولت آمریکا تصمیم گرفت برای جبران مافات تعرفه‌های گمرکی را دستکاری کند. وضع تعرفه‌های جدید بر روی پنل‌های خورشیدی، انتقال تکنولوژی، فلزات، تجهیزات مخابراتی، اتومبیل و در نهایت تجهیزات تلفن همراه.

    تنش‌ها روز به روز تشدید شد و در نهایت جنگ تعرفه ای، لفظی و تجاری به تهدید نظامی تبدیل شد. مقامات آمریکایی و چینی در کنفرانسی که به تازگی در شهر سنگاپور برگزار شده، برای هم خط و نشان کشیدند. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا در نشست سنگاپور ضمن هشدار به پکن دربارۀ نظامی کردن برخی جزایر در دریای چین گفت: پکن باید به تمامیت ارضی همسایگانش احترام بگذارد. رفتار‌های این کشور، بی اعتمادی نسبت به آن‌ها را افزایش خواهد داد. وزیر دفاع چین نیز متعاقباً در این نشست هشدار داد، اگر کشوری قصد جدا کردن تایوان از چین را داشته باشد، بداند که با واکنش سخت و تند پکن مواجه خواهد شد.

    ترامپ از زمان روی کارآمدنش، پکن را تحت فشار بی سابقه‌ای قرار داده است. ممنوعیت خرید نفت از ایران- بزرگترین تأمین کننده نفت چین- با این هدف صورت گرفت تا چینی‌ها پای میز مذاکره با ترامپ بروند. ترامپ حتی در حال مذاکره با کشور‌هایی اروپایی و آسیایی است تا آنها، سیاست‌های اقتصادی شان در برخورد با چین را مورد بازنگری قرار دهند.

    در مقابل چینی‌ها هم بیکار ننشستند. پکن در ماه‌های اخیر تلاش کرد تا روابطش را با همسایگان و همچنین کشور‌های پیرامونی اعم از ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه افزایش دهد.

    کارشناسان می‌گویند آرایش جدید سیاسی و اقتصادی در جهان حال شکل گیری است؛ در یک سو ایالات متحده آمریکا در کنار شرکای اروپایی، انگلستان، استرالیا در تلاش برای محدود کردن بازو‌های چین و به اصطلاح آمریکایی‌ها "جنگ اطلاعاتی" آنهاست؛ و در سویی دیگر چین در تلاش است تا با گسترش ارتباطاتش با همسایگان، متحدانش را در این نبرد حفظ کند؛ فضایی شبیه دوران جنگ سرد و نبرد میان آمریکا و شوروی.

    روایت یک غار پس از زلزله

    روایت یک غار پس از زلزله

    پس از زلزله مهیب سال ۱۳۴۷ در خراسان بزرگ سقف گنبدی شکل غار پارسیان در دامنه کوه روستای ثغور فروریخته و قسمتی از آن به‌ صورت یک تاق عظیم با تعادلی شکننده باقی‌ مانده که امروزه به اسم پل خضری شناخته می‌شود.

    به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، پل سنگی خضری دشت بیاض در منطقه‌ای بین شهرهای گناباد در خراسان رضوی و قاین در خراسان جنوبی قرار دارد که مردم محل آن را «غار پارس» می‌نامند و بنا به گفته و باور آن‌ها در زمان زلزله مهیب خراسان در سال ١٣۴٧ شمسی، سقف گنبدی شکل غار فروریخته و قسمتی از آن به‌صورت یک تاق عظیم با تعادلی شکننده باقی‌ مانده است.

    محل قرار گیری پل خضری 62 کیلومتری شمال شهرستان قاین، 12 کیلومتری شمال شهر دشت بیاض خضری،  2 کیلومتری شمال شرق روستای ثغوری و 330 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

    کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص این غار می‌گویند نام فارس برگرفته از شهر فارس است که از شهرهای دوره ساسانی و صدر اسلام بوده و در کتب تاریخی به نام و موقعیت آن اشاره‌ شده است.

    وجود آثاری در نزدیکی چشمه اکبری و آن‌سوی رشته‌کوهی که غار فارسان قرار دارد تأییدی بر این مدعاست. در این محل سه‌ دهنه غار وجود دارد یکی از این غارها که بزرگ‌ترین آن‌ها نیز بوده درگذشته‌های بسیار دور فروریخته و از آن تنها یک هلال پل مانند در پیشانی غار باقی‌مانده که از نظر جغرافیایی اثری منحصربه‌فرد و زیباست.

    سقف آن ضخامت زیادی نداشته و احتمالاً بر اثر زلزله فروریخته باشد، کف این قسمت بسیار ناهموار و شیب‌دار است و به همین دلیل صخره‌ها ریزش کرده و پای کوه غلتیده و آثار احتمالی کف غار را به‌ مرور زمان از بین برده است و در حال حاضر اثری از لایه‌های استقرار وجود ندارد.

    در سمت چپ این دهانه پل مانند فضای دیگری وجود دارد که دارای فضای وسیع و دهلیزهای فرعی متعدد است. تالار اولیه آن بسیار رفیع و حدود ۸ متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خرپشته‌ای است.

    در ابتدای این تالار حوض نسبتاً بزرگی وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه‌ای از آن نمایان است و بقیه قسمت‌های آن در زیر توده‌های سنگ و خاک مدفون است، این حوض از سنگ، آجر و ساروج ساخته‌شده و به‌ احتمال‌ قوی مربوط به دوره سلجوقی است چون در این دوره فداییان اسماعیلی هر غار و قلعه‌ای را که دور از دسترس و برای سکونت مناسب بود را در اختیار گرفته و از آن استفاده می‌کردند.

    در عمق ۲۰ متری غار دهانه کوچک‌تری وجود دارد که دهلیزی را به تالار ابتدایی غار مربوط می‌کند، پس از طی این دهلیز فضای وسیعی وجود دارد که در آن آثار و بقایای استقرار از دوره‌های پیش‌ از تاریخ تا دوره سلجوقی پراکنده است.

    این غارها لایه‌های باستانی قابل کاوشی دارند که متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه کاوشی در آن‌ها صورت نگرفته است. این غارها حداقل از دوره میان‌سنگی مورد توجه انسان بوده و از آن به‌ عنوان یک سکونت‌گاه امن استفاده می‌شده است.

    این جاذبه گردشگری با شماره 3342 در اسفند ماه 1379 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


    انتهای پیام

    کارِشْک

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    پرش به ناوبری پرش به جستجو
    کارِشْک
    اطلاعات کلی
    کشور  ایران
    استان خراسان جنوبی
    شهرستان قائنات
    بخش نیمبلوک
    دهستان نیمبلوک
    مردم
    جمعیت ۲۱۵ نفر (سرشماری ۹۵)
    رشد جمعیت ۳۴٪ منفی
    کد آماری ۱۵۵۹۵۶

    کارِشْک روستایی در دهستان نیمبلوک بخش نیمبلوک شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۶۸ نفر (در ۷۰ خانوار) بوده‌است.[۱]

    کارشک از روستاهای سرسبز و زیبا و زوّار پذیر بخش نیمبلوک شهرستان قاینات است که در 65 کیلومتری شمال غربی قاین و در منتهی الیه شهرستان قاینات  واقع شده‌است، به‌طوری‌که به صورت خطی با هریک از شهرستان‌های گناباد، فردوس و سرایان حدود شش کیلومتر فاصله دارد.

    کارشک از شمال به روستاهای ثقوری و بیناباج، از جنوب به روستای بسکاباد، از شرق به شهر خضری و دشت بیاض و از غرب به کوه های سیاه کوه محدود می شود.

    طول جغرافیایی آن 58درجه و 42دقیقه شمالی و عرض جغرافیایی آن 34درجه و 2 دقیقه شرقی بوده و 1808متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

    روستای کارشک از نظر موقعیت مکانی در دامنه کوه قرار گرفته و سه طرف شمال، غرب و جنوب  آن را کوه های متعددی از جمله رشته کوه های سیاه کوه، کلات، کفتارکوه، اسفیان و کوه لشکرگاه احاطه کرده‌است که مناظری بسیار زیبا و چشم نوازی را به این روستا داده است و به همین لحاظ آب و هوای آن کوهستانی است و زمستان های بسیار سرد و تابستان های معتدل دارد. زمین های کشاورزی روستا در قسمت شرق و غرب روستا قرارگرفته‌اند واهالی در دهها مزرعه دراطراف روستا به کشاورزی  ودامداری مشغول می‌باشند.

    لغت‌نامه دهخدا: کارشک . [ رِ ] (اِخ ) دهی از دهستان نیم بلوک بخش قاین شهرستان بیرجند 59هزارگزی باختر قاین، دامنه، معتدل، سکنه 559 تن، قنات دارد. (فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).

    کارشک از معدود روستاهایی است که به دلیل وجود بارگاه امامزاده عبدالله (ع) می‌توان سابقه ایجاد آن را حداقل به بیش از 1200سال قبل دانست و علاوه براین­که به همین دلیل محل تردد زوّار بوده‌است، در مسیر اصلی رفت و آمد بخش‌هایی از شهرستان کنونی سرایان و قاین به کاخک و گناباد نیز قرار داشته‌است.

    از مهم ترین و تاسف بارترین حوادث منطقه، زلزله بعدازظهر نهم شهریور1347است که به جنوب خراسان خسارت جانی و مالی زیادیزد . در اثر این حادثه علاوه بر کارشک،روستاهای بزرگ و پرجمعیت خضری، دشت بیاض، بسکاباد، بیناباج در شهرستان فعلی قاینات صد در صد ویران شده و دهها روستای کوچک مانند ثقوری، فیض آباد، اسفیان، خانیکوک و...به شدت آسیب دیدند و بیش از 2500 نفر در دره نیمبلوک یعنی 25 درصد جمعیت منطقه جان باختند و شهر کاخک و روستاهای اطراف آن نیز با خاک یکسان شد.

    کارشک و روستاهای منطقه پس از زلزله نوسازی شده وبافت قدیمی روستا به بافت نوساز منظم تبدیل گردیده است .در این بافت دیگر از کوچه‌ها ی باریک و خاطره انگیز روستایی خبری نیست و همه کوچه ها، خیابان‌ها و معابر منظم است، روستاها از امکانات آب بهداشتی، برق، مخابرات، مدارس نوساز و سایر امکانات به تدریج برخوردار شده‌اند اما کشاورزی و دامداری در اثر خشکسالی‌های سالیان اخیر کم رنگ شده‌است.

    جمعیت تاریخی
    سالجمعیت±%
    ۱۳۸۵۲۵۶—    
    ۱۳۹۰۱۶۸−۳۴٫۴٪

    منابع


    1. «نتایج سرشماری ۱۳۹۰». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

    منوی ناوبری

    خبر های خوب در حوزه نانوایی



    تمام نانوایی‌هایی کشور یارانه‌ای شدند

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ تغییر قیمتی در حوزه آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته گفت: نرخ گندم عرضه شده برای نانوایی‌ها به دو شکل پریارانه و کم‌یارانه عرضه می‌شود و دیگر واحدی نداریم که یارانه دریافت نمی‌کند.

    تمام نانوایی‌هایی کشور یارانه‌ای شدند

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: روند واردات شکر به کشور امیدبخش بوده و میزان ذخایر استراتژیک کشور امیدبخش است.

    وی افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا به امروز حواله به ستادهای تنظیم بازار و تشکل‌ها به میزان 348 هزار تن به صورت پیش‌ فاکتور داده شده است.

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بازار شکر امروز در آرامش نسبی رسیده است اما هنوز مطلوب ما نیست اما آمادگی داریم که همه مصارف شکر کشور را با نرخ مصوب هر کیلوگرم 3400 تومان برای مصارف خانوار و صنف و صنعت تامین کنیم.

    وی تصریح کرد: برای تامین نیازهای مساجد و هیئت‌های مذهبی نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و آنها می‌توانند با مراجعه به شرکت بازرگانی دولتی ایران شکر مورد نیاز را با نرخ مصوب دریافت کنند.

    سیف یادآور شد که بخش خصوصی نیز اقدام به واردات شکر کرده است که محموله‌های آن به زودی وارد بازار می‌شود.

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به دلایل گرانفروشی این محصول در برخی از نقاط و خارج از قیمت مصوب 3400 تومانی گفت: برخی دوست ندارند که قیمت شکر در بازار کاسته شود تا از میزان سود آنها کاسته شود یا با توجه به اینکه نرخ خرید آنها در گذشته بیشتر بوده است حاضر نیستند از نرخ محصول خود بکاهند و به نحوی چسبندگی بازار ایجاد شده است.

    وی گفت: نرخ هر کیلوگرم شکر در میادین میوه و تره‌بار 3400 تومان و در واحدهای صنف و صنعت نیز به همین قیمت است.

    سیف ادامه داد: بر اساس تمهیدات صورت گرفته این محصول در واحدهای خرده‌فروشی نیز با قیمت 3500 تومان برای شکر فله و به صورت بسته‌بندی با وزن 900 گرمی نیز با قیمت‌های متفاوت 4 تا 4 هزار و 200 تومان با توجه به کیفیت آن عرضه می‌شود.

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به اینکه چرا برخی خرده‌فروشان اقدام به توزیع شکر با نرخ مصوب 4400 تا 4500 تومان نمی‌کنند گفت: این فروشگاه‌ها برای دریافت شکر با نرخ دولتی به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه نکرده‌اند زیرا ممکن است حاشیه سود کم این محصولات آنها را راضی نمی‌کند یا اینکه حوصله طی مراحل اداری برای دریافت این محصول را ندارند.

    وی تصریح کرد: این محصول هم اینک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم عرضه می‌شود و به هر فروشگاه بسته به نیاز خود 500 کیلو تا یک تن در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

    مردم شکر را بالاتر از 3500 تومان نخرند

    سیف به مردم توصیه کرد که شکر را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های مصوب خریداری نکنند گفت: مردم در صورتی که به فروشگاه رفتند و دیدند که نرخ فروش آنها بالاتر از نرخ‌های مصوب یاد شده است اقدام به خرید نکنند زیرا برخی افراد با توجه به اینکه نرخ محصول خود را در گذشته با قیمت‌های بالاتری خریداری کردند امروز می‌خواهند به هر صورتی که شده محصول خود را به فروش برسانند.

    تمام نانوایی‌هایی کشور یارانه‌ای شدند

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود در ارتباط با دلایل افزایش قیمت نان در برخی از واحدهای خبازی گفت: قیمت گندم عرضه شده برای نانوایی‌ها به صورت پریارانه و کم یارانه اختصاص می‌یابد و امروز برخلاف گذشته دیگر نانوایی نداریم که آرد خود را به صورت یارانه‌ای دریافت نکند.

    سیف ادامه داد: تمام نانوایی‌های سطح کشور آرد و گندم یارانه‌ای را دریافت می‌کنند و هیچ تغییر قیمتی در حوزه آرد آنها صورت نگرفته است.

    سازمان‌های تعزیرات حکومتی به گرانفروشی نان رسیدگی کنند

    وی گفت: از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان  و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی می‌خواهیم به موضوع گرانفروشی نان رسیدگی کنند.

    سیف یادآور شد که برخی اتحادیه‌ها چند سالی است که نرخ جدید نگرفته‌اند اما این امر دلیلی نمی‌شود که از نرخ‌های مصوب فعلی تخطی کنند.

    تخطی در قیمت برخی از نان‌ها به درخواست مردم انجام می‌شود

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه در برخی مواقع تخطی از نرخ مصوب نان به درخواست مردم انجام می‌شود گفت: مشاهده شده است که مردم نان‌های بزرگ‌تر و با قیمت متفاوتی می‌خواهند که این امر زمینه را برای بروز تخطی باز می‌کند.

    وی گفت: برکت فروش نان به رعایت آداب صنف نانوایی است که یکی از این آداب همین رعایت انصاف است و نانوایی‌ها باید خدماتی را که به صورت جداگانه ارائه می‌دهند مطابق مبالغی باشد که از مردم می‌گیرند.

    سیف درباره میزان تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود که 11 تا 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود.

    بوشهر 3 برابر بیشتر گندم تولید می‌کند

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: بارندگی‌ها در برخی استان‌های کشور بسیار مناسب بوده به طوریکه میزان تولید گندم در بوشهر 3 برابر سال گذشته است.

    وی با بیان اینکه برای اولین بار برای حمل و نقل گندم در داخل کشور از کشتی استفاده شده است گفت: به منظور کاهش هزینه‌های تولید حمل و نقل گندم از بوشهر به سیستان و بلوچستان در بندر چابهار با کشتی انجام شد که این امر هزینه‌های ما را کاهش داد و از طرفی منجر به رونق بیشتر بندر چابهار خواهد شد.

    بنابراین گزارش، بهمن دانایی رئیس انجمن کارخانه‌های قند و شکر نیز در این مراسم گفت: 800 هزار تن مجوز به کارخانجات قند و شکر برای واردات شکر خام داده شده است.

    وی افزود: همه این ثبت سفارش انجام شده منجر به واردات شده است و تا به امروز دو کشتی از این محصول به کشور وارد شده و این هفته نیز سه کشتی دیگر به کشورمان وارد می شود.

    رئیس انجمن کارخانه‌های قند و شکر گفت: تا آخر خرداد یا حداکثر تا نیمه تیرماه سال جاری همه این شرکت‌ها ثبت سفارش شده به بازار مصرف تزریق یا وارد می‌شود.

    تشکیل پرونده تعزیرات برای کارخانه‌های شکر

    بنابراین گزارش سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه این مراسم در ارتباط با موضوع احتکار شکر گفت: در موارد بسیاری مشاهده شد که برخی شکر را دریافت اما آن را احتکار کرده بودند به همین منظور پرونده‌های متعددی برای آنها از جمله کارخانه‌های شکر تشکیل شده و ما امیدواریم هر چه زودتر به آنها رسیدگی شود.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با احتمال قاچاق آرد گندم از کشور به دلیل تفاوت قیمت آن با کشورهای همسایه اظهار کرد: تمام زمینه‌های لازم برای جلوگیری از قاچاق آرد فراهم شده است و نیروی انتظامی کشورمان مکشوفات متعددی در این ارتباط داشته‌اند که این امر نشان می‌ده که ما اقدامات مناسبی برای جلوگیری از قاچاق آرد در دستور کار داریم.

    وی یادآور شد که قاچاق آرد موضوع تامین امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد به همین منظور به شدت جلوی این امر گرفته می‌شود و موفقیت‌های خوبی در این زمینه داریم.

    سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم در صورت گرانفروشی در نانوایی‌ها چه باید بکنند گفت: هرگونه تخلف در ارتباط با فروش نان را به سامانه 124 تعزیرات حکومتی اطلاع دهند و مردم مطمئن باشند که حتما با واحدهای متخلف برخورد صورت می‌گیرد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با افزایش هزینه‌های حمل و نقل گفت: از هفته گذشته بر اساس مذاکره‌ای که با سازمان حمل و نقل و ترافیک داشته‌ایم تمهیداتی را برای ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته‌ایم که این امر منجر به کاهش هزینه‌‌ها خواهد شد.

    وی همچنین در ارتباط با مبادی واردات برنج نیز گفت: در سال جاری بر مبادی واردات برنج افزوده می‌شود و دیگر مانند گذشته منحصر به یک یا دو کشور نخواهد بود. کما اینکه در سال گذشته نیز تعداد این مبادی افزایش یافته بود.

    سیف در ارتباط با موضوع درخواست افزایش قیمت نان توسط نانوایی‌ها گفت: هم اکنون این موضوع در دست بررسی است اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای در این ارتباط وجود ندارد.

    وی در پاسخ به گندم‌هایی که خارج از شبکه خرید تضمینی به فروش می‌رسد گفت: هر گندمی که خارج از این سامانه به فروش می‌رسد آرد آن باید در سامانه توزیع شود تا به مصرف مردم کشور خودمان برسد.

    وی گفت: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد احتمال قاچاق این محصولات به خارج از کشور و جود دارد و دلالانی می‌خواهند آن را از چرخه خارج کنند اما با توجه به ممنوعیت صادرات این امکان وجود ندارد و کسانی که قصد صادرات دارند باید از امکان ورود موقت برای تامین نیاز خود استفاده کنند.

    سیاست خرید تضمینی گندم در ابهام

    سیف در پاسخ به اینکه قیمت تضمینی گندم در سال جاری اجرا می‌شود گفت: پروژه قیمت تضمین برخی کالاها مانند ذرت و جو در سال گذشته عملیاتی شد اما بعد از برهم خوردن بازار ارز ابهاماتی دراین خصوص بوجود آمد و عملا اجرای این سیاست را با ابهاماتی روبرو کرد.

    وی افزود: اگر بورس کالا بتواند این ابهامات را برطرف کند می‌توانیم در سال جاری نیز از این امکان استفاده کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با وضعیت تامین برنج در کشور گفت: در سال 96، یک میلیون و 300 هزار تن و در سال 97،‌یک میلیون و 600 هزار تن برنج به کشور وارد شده است. همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری 415 هزار تن از این محصول به کشور آمده است و بعید می‌دانیم که تغییر قیمتی درباره این محصول ایجاد شود.

    مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا برنج‌های پاکستانی که با ارز دولتی به کشور وارد شده با برنج‌های ایرانی اختلاط یافته و به قیمت آزاد فروخته شده؛ مگر نظارتی توسط دولت در این ارتباط وجود ندارد گفت: هم اینکه موضوع اختلاط برنج ایرانی با پاکستانی و فروش آن به نرخ برنج ایرانی کشف شد نشان می‌دهد که در بازار نظارت وجود دارد اما این نظارت کافی نیست و حتما باید بیشتر شود.

    سیف افزود: تشخیص این امر برعهده سازمان‌های استاندارد و حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین صنوف است که باید دقت بیشتری در این ارتباط داشته باشند.

    وی گفت: واردکنندگانی که برنج را با ارز 4200 تومانی در شبکه‌های توزیع مانند صنوف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کنند باید مستندات عرضه خود را داشته باشند و آن را به دولت ارائه دهند که در غیر این صورت مجازات خواهند شد.

    انتهای پیام/

    نامه‌ ده‌ها مقام سیاسی و نظامی سابق آمریکا به ترامپ برای بازگشت به روند دیپلماسی با ایران

    نامه‌ ده‌ها مقام سیاسی و نظامی سابق آمریکا به ترامپ برای بازگشت به روند دیپلماسی با ایران

    ده‌ها نفر از مقامات سیاسی و نظامی سابق آمریکا طی نامه‌ای به رئیس جمهور این کشورخواستار بازگشت به روند دیپلماسی باایران شدند.

    نامه‌ ده‌ها مقام سیاسی و نظامی سابق آمریکا به ترامپ برای بازگشت به روند دیپلماسی با ایران

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، 76 تن از مقامات سیاسی و نظامی بازنشستۀ ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور دربارۀ سرانجام تنش‌های ایران و آمریکا هشدار دادند.

    این نامه با هماهنگی «کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی» تهیه شده است و امضاکنندگان آن نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش‌ها با ایران در منطقۀ خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

    کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی، کنسرسیومی متشکل از ژنرال‌ها، دریاداران، سفرا و مقامات دولتی بازنشسته آمریکا است و اعضای آن متعهد به تقویت امنیت ملی آمریکا از مسیرهایی همچون برگزاری جلسات گفتگو و تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیران و سیاستگذاران، اطلاع رسانی و آموزش عمومی هستند.

    در این نامه آمده است: «خصومت متقابل ایران و آمریکا، اعزام شتابندۀ هواپیماهای جنگنده و بمب افکن‌های B-52 به منطقه و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی ایران برای حمله به تاسیسات نظامی و دیپلماتیک آمریکا، بسیار نگران کننده است و باعث یک رویارویی بالقوه مرگبار می‌شود.»

    امضا کنندگان در ادامه هشدار می‌دهند که جنگ با ایران، چه یک انتخاب باشد و چه حاصل یک محاسبۀ غلط، پیامدهایی غم‌انگیز در منطقۀ خاورمیانه که هم اکنون بی‌ثبات است به همراه دارد و آمریکا را وارد درگیری مسلحانۀ دیگری آنهم با هزینه‌های سنگین نظامی، انسانی و ژئوپولیتیک می‌کند.

    آنها می‌نویسند: «ما به عنوان متخصصان امنیت ملی با سابقۀ فعالیت طولانی در نیروهای مسلح آمریکا و در بخش دیپلماتیک، شاهدانی دست اول در این باره هستیم که چگونه اختلافات ممکن است به سرعت از کنترل خارج شوند.»

    آنها تاکید می‌کنند که نبود ارتباط مستقیم میان آمریکا و رهبران سیاسی و نظامی ایران آنهم در دوران لفاظی‌های شدید، تنها باعث افزایش احتمال اشتباه در جمع‌بندی‌ها و در نتیجه وقوع یک درگیری نظامی ناخواسته می‌شود.

    امضا کنندگان ضمن ابراز خشوندی از سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمایلش به جنگ با ایران و علاقمندی به استفاده از راههای دیگری از جمله راههای دیپلماتیک می‌نویسند: «برخلاف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که تاثیر مثبتی در کاهش حماتیهای مالی این کشور از حزب الله لبنان داشته، تهدیدات نظامی علیه ایران با هدف تغییر رفتار رژیم خیلی موثر نبوده و احتمالا باعث تایید باورهای عناصر سرسخت در تهران شده است که سازش با آمریکا را غیرممکن می‌دانند.»

    در ادامۀ نامه خطاب به دونالد ترامپ آمده است: «شما به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا، قدرت قابل توجهی دارید تا بلافاصله تنش‌های منطقه‌ای را که به سطح خطرناکی رسیده است، کاهش دهید. تدابیر برای کاهش سطح بحران باید [با همکاری] رهبری ایران در عالی‌ترین سطوح دولت اتخاذ شود.»

    امضاکنندگان این نامۀ سرگشاده در پایان بار دیگر یادآوری می‌کنند که «برای حفاظت از منافع ملی آمریکا در خاورمیانه و امنیت دوستان و متحدانمان، باید یک زمامدار متفکر و یک دیپلماسی تهاجمی داشت و نه یک درگیری مسلحانه غیرضروری.»

    اعضای کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی پیش از نیز در ماه مارس با اشاره به پایداری ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی و گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار بازگشت آمریکا به این توافق شده بودند.

    انتهای پیام/.

    به اشتراک بگذارید: