دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

به کوی یار


دست از طلب ندارم تا کام من برآید

 

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید

بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر

 

کز آتش درونم دود از کفن برآید

بنمای رخ که خلقی واله شوند و حیران

 

بگشای لب که فریاد از مرد و زن برآید

جان بر لب است و حسرت در دل که از لبانش

 

نگرفته هیچ کامی جان از بدن برآید

از حسرت دهانش آمد به تنگ جانم

 

خود کام تنگدستان کی زان دهن برآید

گویند ذکر خیرش در خیل عشقبازان

 

هر جا که نام حافظ در انجمن برآید

تعبیر:

حاجت و خواسته ای داری اما امید زیادی نداری ،اینقدر ناامیدی ترا از فعالیت و پیشرفت بازداشته است به خدا توکل کن و از او کمک بخواه تا به مراد دلت برسی.


ایزان بزرگ قدرت منطقه

ای الیوم :

ایران بزرگ ترین قدرت منطقه ای در خاورمیانه است

تهران – ایرنا – روزنامه رأی الیوم چاپ لندن در شماره امروز خود از ایران به عنوان بزرگ ترین قدرت منطقه ای در خاورمیانه نام برد.

رای الیوم تاکید کرد: ایران ثابت کرد که از نظر اقتصاد و شمار جمعیت در منطقه خاورمیانه بزرگ ترین قدرت است .
بر اساس این گزارش ، شمار جمعیت ایران بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2016 ، هفتاد و نه میلیون و 900 هزار نفر است و ایران عضو بنیانگذار سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک می باشد و چهارمین ذخایر نفت در جهان را در اختیار دارد و پس از روسیه دومین ذخیره گازی جهان در این کشور نهفته است.
این روزنامه فرامنطقه ای خاطرنشان کرد: درآمد هر شهروند ایرانی در سال 2014 میلادی، 6550 دلار بود و در منطقه پس از مصر، جمهوری اسلامی ایران بیشترین جمعیت را در اختیار دارد و 27 درصد این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند.
شبک **خاورم ** 1487 **1917**مترجم : قاسم غضبانپور**انتشار دهنده : سید محمد باقر نوربخش

انتهای پیام /*

صندوقهای قرض الحسنه خانگی

مهر خبر می‌دهد؛

شبه‌بانکها در خانه‌های مردم/رونق صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی

اسکناس
شناسهٔ خبر: 3971500 -
در حالی درب تسهیلات دهی بانکها هنوز آنگونه که مردم می‌خواهند به روی مردم باز نشده که صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، بار تامین مالی کوچک را به دوش می‌کشند و رشد روزافزونی یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بانکها این روزها سختگیری زیادی برای پرداخت وام های خرد به مردم عادی دارند؛ حتما باید یک مقام مسئول برای پرداخت وام سفارش کرده باشد یا اینکه یکی از بستگانش در سیستم بانکی باشد تا دسترسی به یک وام خرد به راحتی صورت گیرد؛ اگر هم بانکی حاضر باشد که به مردم وام بدهد، آنقدر وثیقه و ضامن و مواردی از این دست از او طلب می کند که در عمل، یا خودش پشیمان شود یا آنقدر پروسه طولانی شود که دیگر کار از کار بگذرد.

با اعمال این سختگیری‌های سیستم بانکی، مردم خود دست به کار شده‌اند و در هر گوشه و کناری، یک صندوق قرض الحسنه محلی یا خانوادگی تشکیل داده اند تا بلکه بتوانند، در موارد اضطرار به داد هم برسند و با این روش، پس اندازها و منابع خرد خود را یک کاسه کرده و دردی از هم دوا کنند. البته قدمت قرض الحسنه ها در ایران به زمان های دور برمی گردد و این روحیه، در بسیاری از طایفه ها و کوچه و بازارها وجود داشته و به خوبی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون از سر ناچاری یا از سر خیرخواهی، برخی این موضوع بیشتری یافته و در هر گوشه و کناری هم که شده، سعی می کنند دور هم جمع شوند و برای گره گشایی هم که شده، صندوقی تشکیل دهند که به اعضایش وام می دهد. بر همین اساس است که اکنون، صندوق های قرض الحسنه خانگی، شبه بانکهایی شده اند که روز به روز هم تعدادشان رو به گسترش است.

در این میان نکته حائز اهمیت آن است که همین شبه بانکها، خود می توانند راه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را در پیش گیرند؛ اگرچه این موضوع به نسبت موسسات مالی غیرمجاز دوز کمتری دارد و بیشتر این صندوق ها بر مبنای اطمینان شکل می گیرد و اغلب افراد، همدیگر را می شناسند، اما به هرحال گسترش آنها به هر نحوی ممکن است سبب بروز برخی مسائل شود.

بررسی ها حکایت از آن دارد که اکنون برخی صندوق های قرض الحسنه به اصطلاح خانگی میزان وامشان به ده ها میلیون تومان می رسد و بسیاری از افرادی را تحت پوشش خود دارند که ممکن است به واسطه دوستان و آشنایان خود، راه عضویت در آنها را در پیش گرفته باشند؛ براین اساس به نظر می رسد این صندوق ها بصورت نانوشته تلاش دارند تا خلا  سیستم بانکی در ارایه تسهیلات را پر کنند و به همین دلیل شاید هم لازم باشد برای آنها ساز و کاری تعریف شود.

داستان هر چه که باشد، یکی از بزرگترین مزایای این صندوق ها، کارمزد صفر آنها است و به هرحال فرصت بهره مندی از یک وام بدون سود را به متقاضی می دهد؛ موضوعی که به نظر می رسد باید الگویی برای سیستم بانکی کشور باشد و شرایط را به گونه ای پیش برد که حداقل، فرهنگ استفاده و پرداخت وام های قرض الحسنه، بیش از هر زمان دیگری در نظام بانکی ایران پا بگیرد.

بزرگترین چالشهای اقتصادی فرا روی دولت دوازدهم

گزارش

بزرگترین چالش اقتصادی دولت دوازدهم چیست؟/ بررسی نظام بانکی تا مشکلات صندوق بازنشستگی

یکی از چالش برانگیزترین مولفه های موجود در کشور به عرصه اقتصادی باز می گردد.
اتاق خبر 24

در آینده ای نه چندان دور،دولت دوازدهم بصورت رسمی عهده دار امور اجرایی کشور خواهد شد.

 
 با بررسی و ارزیابی شرایط حاکم بر کشور،به این واقعیت ملموس و محسوس پی می بریم که عرصه اقتصادی یکی از حساس ترین و البته چالش برانگیز ترین حوزه ها به شمار می رود.
 
 بزرگترین چالش اقتصادی دولت دوازدهم چیست؟

در ذیل این گزارش،تلاش می شود ضمن بررسی چالش ها وعارضه های اقتصادی کشور،راهکارهای اصولی و سازنده برای برون رفت از آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اشتغال جوانان،جدی ترین اولویت اقتصادی کشور

ابوالقاسم رویگران،دانش آموخته رشته اقتصاد،در تشریح عمده ترین چالش های اقتصادی کشور در سال 96 ،اظهار داشت: بدون تردید،اشتغالزایی برای جوانان ضرورتی است که در طول سال ها و سنوات گذشته،عرصه را بر بسیاری از جوانان و خانوارها تنگ و محدود ساخته است.

وی افزود: معضل اشتغال و چالش بیکاری،از مسائلی است که عدم حل و فصل آن،مسبب و ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی کشور خواهد بود و اهمیت این امر به میزانی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال نیز،اشاره ای مصرح و جدی به آن داشتند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: برخی گمان می کنند با شیوه های دستوری و افزایش جذب از محل دستگاه های دولتی، امکان رفع معضل مذکور فراهم می شود که به اعتقاد بنده این رویه،مصداق بارز ضرب المثل از چاله درآمدن و به چاه افتادن می باشد،زیرا پیاده کردن این روش، نتیجه ای جز سنگین تر شدن هزینه های جاری کشور و فشار بر دستگاه های دولتی و حاکمیتی در پی نخواهد داشت.

رویگران عنوان کرد: برای چیره شدن و غلبه بر این معضل(بیکاری)باید نسبت به جذب سرمایه گذاری هر چه بیشتر، مشارکت فعالانه بخش خصوصی،توسعه کارخانجات و مراکز تولیدی و بهبود فضای کسب و کار و رونق  اقتصادی،اقدامات لازم،عملیاتی شود در غیر اینصورت،نمی توان به نحو شایسته و سازنده ای در راستای حل و فصل مشکل مذکور گام برداشت.

توسعه سرمایه گذاری ها،موتور محرکه شکوفایی اقتصادی کشور می باشد

مسعود علیشاهی،کارشناس ارشد اقتصاد، در تشریح موثرترین اقدامات برای پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور گفت: حصول این امر،مستلزم اقداماتی چند جانبه، همسو، یکپارچه و هدفمند می باشد و اساسا شکوفایی اقتصادی موضوعی تک بعدی نمی باشد که صرفا با انجام یک اقدام خاص و ویژه، بتوان به چنین دستاورد و توفیقی نائل شد.

وی افزود: قطعا اولویت بندی و تعریف و تقسیم دستورکارهای مقتضی به فراخور شرایط و بر حسب نیازها و اقتضائات کشور، ضرورتی است که باید به آن توجه ویژه ای لحاظ شود.

علیشاهی عنوان کرد: با همه این اوصاف،در اجرایی ساختن الزامات این امر،اولویت هایی برجسته و تاثیرگذار وجود دارد که یکی از این موارد به سرمایه گذاری خارجی معطوف می شود.

کارشناس ارشد اقتصاد گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته، علیرغم تلاش های انجام شده، میزان سرمایه گاری کشورهای خارجی، آنچنان که باید شاخص و برجسته نبوده است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای نسبتا پیشرفته دنیا همچون سنگاپور،کره،ترکیه و...با اتکای به چنین مولفه ای،موفق به حصول و دستیابی به توفیقات برجسته اقتصادی شده اند و ما نیز با بررسی و تحلیل و واکاوی ظرفیت های موجود و بالقوه کشور،قادر خواهیم بود در یک پروسه زمانی میان مدت،برای جذب سرمایه گذاری70 تا 80 میلیارد دلاری گام برداریم.

وی افزود: ممکن است عده ای این رقم و عدد را متوهمانه و خوشبینانه تصور کنند،اما با در نظر گرفتن ضریب سرمایه گذاری ها در کشوری جنگ زده همچون عراق که در طی شش سال گذشته،قریب به دو میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نموده،به این واقعیت پی می بریم که با بهره گیری و به کار بستن حداکثریِ توانمندی ها و استعدادهای موجود،می توان در یک بازه زمانی منطقی به این امر مهم نائل شد که البته حصول آن،مستلزم مجموعه ای از اقدامات سیاسی،اقتصادی و فعال تر شدن دستگاه دیپلماسی خارجی و رایزنان اقتصادی ایران در آنسوی مرزها می باشد.

چالشی تحت عنوان هدفمندی یارانه ها

علیشاهی (کارشناس ارشد اقتصادی) در ادامه با اشاره به چالش هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از معضلات جدی کشور گفت: قریب به شش سال است که از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می گذرد و حدود 250 هزار میلیارد تومان نیز از این محل،یارانه نقدی پرداخت شده،اما نتایج و دستاوردهای حاصله از این طرح،به هیچ عنوان،همخوان و متناسب با هزینه کرد مذکور نمی باشد.

وی افزود: به اعتقاد بنده، دولت دوازدهم باید از شجاعت و جسارت کافی برای توزیع عادلانه یارانه نقدی میان افراد،گروه ها و طیف های متعدد و متنوع جامعه برخوردار باشد،در غیر اینصورت نمی توان اهداف و طرح های حمایتی از دهک های پایین جامعه را به نحو شایسته ای به نتیجه رساند.

علیشاهی عنوان کرد: قَطعِ یارانه افراد و گروه های پردرآمد،افزایش یارانه گروه های کم در آمد،تامین،تخصیص و پرداخت یارانه بخش تولید از ضروریاتی است که باید با دقت نظر حداکثری،نسبت به حصول آن گام برداشت در غیر اینصورت،استمرار وضعیت موجود،نتیجه ای جز تضعیف بنیه اقتصادی کشور در پی نخواهد داشت.

اصلاح نظام بانکی در اولویت دولت دوازدهم قرار گیرد

مریم تیموری،کارشناس اقتصاد با اشاره به نقش نافذ و تعیین کننده نظام بانکی کشور در ترسیمِ سمت و سوی اقتصادی جامعه،گفت:بدون تردید، وجود برخی نارسایی ها در عرصه نظام بانکی کشور،نقش آفرینی مثبت این حوزه را  به چالش کشیده است.

وی افزود: دسترسی سخت و دشوار مراکز تولیدی و صنعتی به تسهیلات کم سود،یکی از عمده ترین ایرادات و مشکلات فعلی اقتصادی کشور به شمار می رود که به تبع تا زمانی که برای برون رفت از این معضل چاره اندیشی نشود امکان شکوفایی اقتصادی،بخصوص در عرصه تولید و صنعت ،آنچنان که باید،محقق و میسر نخواهد شد.

تیموری عنوان کرد: عدم رعایت سود سپرده گذاری های عمومی،مطابق و معادل با مصوبه شورای پول از سوی برخی بانک ها و هراس از خروج سپرده های عمومی از دیگر معضلاتی است که باید با جدیت هر چه بیشتری نسبت به حل و فصل آن اقدام شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد گفت: تعادل میان نرخ سود و نرخ تورم از دیگر ضروریاتی است که باید در سیاست گذاری های عرصه بانکی کشور،بصورتی ویژه،مد نظر قرار گیرد و قطعا با اجرایی شدن و پیگیری دغدغه ها و نارسایی های مذکور،از حجم سنگین مشکلات عرصه بانکی کشور به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

صندوق بازنشستگی کشور در بند مشکلات عدیده

محمد رضا مولایی،دانش آموخته رشته اقتصاد در تشریح عمده ترین معضلات اقتصادی دولت دوزادهم در سال 96، گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی به یک بخش و مورد خاصی خلاصه نمی شود و متاسفانه در حوزه ها و عرصه های گوناگون، شاهد معضلات عدیده و جدی هستیم.

وی افزود: با همه این اوصاف،به نظر بنده،بعد از معضل بیکاری و مشکلات مراکز صنعتی و تولیدی،نارسایی ها و معضلات صندوق های بازنشستگی از جدی ترین چالش های اقتصادی کشور به شمار می رود.

مولایی عنوان کرد: انباشت بدهی های دولت وکارفرمایان، تغییرات مکرر و پیاپی قوانین و ضوابط، افزایش قابل توجه جمعیت مستمری بگیر کشور، سنگین تر شدن بار تعهدات مالی صندوق مذکور بازنشستگی های پیش از موعد،طرح تحول سلامت و...مجموعه ای از عوامل تاثیرگذار در بغرنج تر شدن وضعیت و شرایط حاکم بر صندوق های بازنشستگی به شمار می رود که رفع آن بدون اتخاذ تدابیر هوشمندانه و عزم جدی و داشتن جسارت اجرایی امکان پذیر نخواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: با در نظر گرفتن جمعیت تحت پوشش صندوق بازنشستگی،بیش از پیش به اهمیت و تاثیرگذاری آن در عرصه اقتصادی پی خواهیم برد و امید آن می رود،دولت دوازدهم با یک برنامه ریزی مناسب و اصولی نسبت به حل و فصل معضلات ذکر شده،گام های جدی و سازنده تری را بردارد.

روستای گریمنچ را بیشتر بشناسیم

درامتداد جاده اصلی قاین به مشهد بعد از گذر از روستای حاجی آباد نوغاب و شهر نیمبلوک ( اسلام آباد قبلی ) ، گریمنج در کیلومتر ۳۵ در سمت چپ در دامنه کوههای کم ارتفاع واقع شده است . از نظر جغرافیائی  درعرض ۳۳ درجه و ۵۳ دقیقه و۰۶/۵۳  ثانیه ی شمالی و در طول ۵۸ درجه و ۵۳ دقیقه و ۷۸/۳۵ ثانیه ی شرقی واقع شده است وارتفاع آن از سطح دریا 1540 متر است.

( برگرفته از سایت

http://earth.google

گریمنج

لغت‌نامه دهخدا

گریمنج . [ گ ِ م ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان نیم بلوک بخش قاین شهرستان بیرجند، واقع در44 هزارگزی شمال باختری قاین سر راه شوسه ٔ قاین به گناباد. هوای آن معتدل و دارای 675 تن سکنه است . آب آنجا از رودخانه و قنات  تأمین میشود و محصول آن غلات و تریاک و زعفران و شغل اهالی زراعت و مالداری و راه آن اتومبیل رو است . (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9).

.com

/

)

به کوی یار


دردم از یار است و درمان نیز هم

 

دل فدای او شد و جان نیز هم

این که می​گویند آن خوشتر ز حسن

 

یار ما این دارد و آن نیز هم

یاد باد آن کو به قصد خون ما

 

عهد را بشکست و پیمان نیز هم

دوستان در پرده می​گویم سخن

 

گفته خواهد شد به دستان نیز هم

چون سر آمد دولت شب​های وصل

 

بگذرد ایام هجران نیز هم

هر دو عالم یک فروغ روی اوست

 

گفتمت پیدا و پنهان نیز هم

اعتمادی نیست بر کار جهان

 

بلکه بر گردون گردان نیز هم

عاشق از قاضی نترسد می بیار

 

بلکه از یرغوی دیوان نیز هم

محتسب داند که حافظ عاشق است

 

و آصف ملک سلیمان نیز هم

تعبیر:

دارای اخلاق بسیار نیکو و پسندیده ای هستید واین اخلاق دیگران را به سوی شما جذب کرده است وبه همین دلیل شانس پیشبرد کارهایتان زیاد است ،با عشق و علاقه کار کنید که بسیار موفق هستید.

خوزستان کانون ریز گردها ایا کنترل میشود ؟

آمریکایی گونه گیاهی خطرناک

بیش از ۹۰ درصد از پوشش گیاهی خوزستان از نوع کهور آمریکایی است و درحالی کشت می‌شود که اتحادیه اروپا این گونه گیاهی را خطرناک‌ترین موجود زنده دنیا نامگذاری کرده و در لیست سیاه مهاجم دنیا قرار گرفته است.

به گزارش شریان نیوز، گیاهان و درختان سهمی بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی بشر دارند. تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان اندکی از سودمندی‌های فراوان آن‌ها است.

 
با توسعه زندگی شهری، صنعتی شدن جوامع و همچنین پیشرفت علم پوشش‌های گیاهی زینتی جایگزین پوشش گیاهی مثمر شد و این پوشش گیاهی به حدی پیشرفت کرد که بخش عظیمی از پوشش گیاهی سطح کشور البته به جز جنگل‌های شمال و زاگرس را به خود اختصاص داده است. پوشش گیاهی بی ثمر نه تن‌ها ثمری برای موجودات زنده اطراف خود ندارد بلکه سبب بروز برخی از اختلالات طبیعی در محیط زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران می‌شود.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
* ۶ درخت قرآنی در خوزستان
 
خاک خوزستان به دلیل جلگه‌ای بودن یکی از حاصلخیزترین خاک‌های کشور است و قابلیت کشت تمام درختان مثمر از جمله ۶ درخت قرآنی، خرما، انگور، سدر، انار، زیتون و انجیر را دارد.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
مرکبات دزفول خوزستان از معروف‌ترین مرکبات کشور هستند و همچنین خوزستان محل مناسبی برای کاشت درخت پرمحصول و سودمند نخل خرما است که نه تن‌ها به آب کمی نیاز دارد بلکه سبب رشد سایر درختان مثمر نیز می‌شود.
 
*کهور، درختی استوار و همیشه بهار
 
کهور درختی است متعلق به قلمرو Plantae، شاخه Magnoliopsida، رده Magnoliphyta، راسته Fabales، خانواده Fabaceae، جنس Prosopis، نوع Prosopis cineraria. کهور از مهم‌ترین درختان بومی جنوب و جنوب غربی ایران است که نقش قابل توجهی در نظام زیستی آن مناطق بازی می‌کند. این درخت با تثبیت خاک، فراهم کردن علوفه برای دام، تهیه چوب و هیزم، کاربرد درمانی و ... جزء «درختان کریمه» به حساب می‌آید که بومی مناطق خشک غرب و جنوب آسیا، برای نمونه شبه جزیره عربستان، ایران، پاکستان و هند است.
 
کهور درختی است که در دشت ها، زمین‌های پست و بلند و منطقه فرکند (ravine) رشد می‌کند. این درخت به ندرت در تپه‌ها می‌روید. کهور در مقابل خشکسالی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. 
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
یکی از گونه‌های اصلی در ترکیب جنگل کاری‌ها و پوشش فضای سبز درون و برون شهری استان‌های ساحلی جنوب کشورمان کهور آمریکایی است. این گستردگی پراکنش جغرافیایی گیاه یاد شده را باید برگرفته از ویژگی‌های بوم سازگار آن مانند: سهولت زادآوری طبیعی و مقاومت زیاد همراه با نیازهای بوم شناختی اندک دانست. ویژگی هایی که به باور بسیاری از کارشناسان، کهور آمریکایی را به یک گونه مهاجم تبدیل کرده است. برای نمونه، در چند سال گذشته به علت هجوم این گیاه به نخیلات و زمین‌های کشاورزی استان هرمزگان آن را یک آفت در منطقه به شمار می‌آورند. نمونه یاد شده به همراه مشکل فقر مواد آلی و معدنی زمین‌های زراعی که به دلیل فرسایش آبی و خاکی در منطقه پدید آمده بود، بحران شدیدی در بازدهی محصولات کشاورزی استان به وجود آورد. از همین رو، به منظور محدودسازی پراکنش و توزیع جوامع کهور آمریکایی به ویژه در زمین‌های کشاورزی استان و همچنین دستیابی به منابع کود آلی، استفاده از این درخت در تهیه کود آلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
*مالچ لیتری ۴۵۰ تومان
 
برای تثبیت شن‌های روان تا سال ۸۷ مالچ به صورت مجانی در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و ادارات کل منابع طبیعی قرار می‌گرفت و هزینه‌های مالچ پاشی با احتساب هزینه‌های حمل از پالایشگاه تهران تا مقصد و هزینه‌های پاشش تقریبا هر هکتار ۹۰۰ هزار تومان هزینه در برداشت، اما از سال ۸۷ دولت دیگر مالچ رایگان به ادارات منابع طبیعی نداده و مجبور به خرید مالچ لیتری ۴۵۰ تومان شده که باید برای هر هکتار پاشش حدود 5 میلیون تومان پرداخت کنند.
 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: هرمزگان ۱۹ کانون بحرانی فرسایش بادی به مساحت ۲۰۹ هزار هکتار دارد و بیشتر بیابان‌ها در شرق استان قرار گرفته‌اند.
 
وی اظهار داشت: به لحاظ وجود سواحل دریا به طول یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در استان هرمزگان، زمینه توسعه بیابان‌ها و تپه‌های ماسه‌ای فراهم است. کاشت نهال کهور پاکستانی با هدف بیابان زدایی و تامین بخشی از خوراک دام در استان هرمزگان توسعه می‌یابد.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان هرمزگان با اعلام این مطلب گفت: از دهه ۵۰ تاکنون ۳۲ هزار هکتار گونه کهور پاکستانی در این استان کاشته شده و از سال ۷۴ به بعد این گونه‌ها فقط در طرح‌های بیابان زدایی و تثبیت شن‌های روان مورد استفاده قرار گرفته اند.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
امید ذاکری افزود: در طرح‌های جنگل کاری در استان هرمزگان رویکرد ما استفاده از گونه‌های ایرانی مانند چوج، کهور ایرانی، کنار و آکاسیا است.
 
وی با بیان این که گونه کهور پاکستانی نسبت به کهور ایرانی، مقاومت بیشتری به شوری خاک و کم آبی دارد، اظهار داشت: اگر این گونه در مجاور رویشگاه‌های طبیعی جنگلی کاشته شود، ممکن است اثر منفی در آبرسانی به گونه‌های بومی داشته باشد، اما کاشت آن در اراضی ماسه ای، تهدیدی برای گونه‌های بومی محسوب نمی‌شود. 
 
ذاکری در مورد هزینه کاشت نهال کهور پاکستانی اعلام کرد: هزینه توسعه هر هکتار نهال کهور پاکستانی، 3 میلیون تومان است و در هر هکتار حداقل ۴۰۰ اصله نهال کاشت می‌شود.
 
* ذخیره آلاینده‌های هوا در درختان مثمر
 
درختان میوه‌دار یا همان مثمر بیشتر از درختان غیر مثمر اکسیژن تولید می‌کنند و به این علت که از طریق دی‌اکسید کربن غذاسازی می‌کنند، می‌توانند کمک شایانی به پاکیزه‌سازی هوای محیط داشته باشند. درختان مثمر ابتدا آلودگی‌های هوایی را در خود ذخیره و بعد از تبدیل آن‌ها به قند ساده، میوه یا همان محصول را تولید می‌کنند.
 
اگر به اطراف درختان مثمر نگاه کنید متوجه می‌شوید که خاک در حال افزایش است، زیرا این قبیل گیاهان ترکیبات گازی موجود در هوا را دریافت و آن را به حالت جامد که خاک است، تبدیل می‌کنند، اما درختان بی ثمر سبب تشکیل هیدروکربن می‌شوند و بخشی از خاک را در عملی تجزیه و به هوا منتشر می‌کنند.
 
درختان غیر مثمر بیشتر در فضاهای سبز و عمومی مانند پارک‌ها و بلوار‌ها کاشته می‌شوند که اکثر آن‌ها از نوع غیر بومی هستند، به عنوان نمونه درخت کنوکارپوس از سال ۸۲ از طریق کشور‌های حاشیه خلیج فارس وارد کشور شد و بخش اعظمی از پوشش گیاهی برخی از استان‌ها از جمله خوزستان را به خود اختصاص داده است.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
درختان مثمر تاثیرات زیادی برای کاهش سستی خاک و برخاستن گرد و خاک یا ریزگرد‌ها دارند، زیرا در کنار خود اجازه رویش سایر گیاهان مرتعی و مثمر را می‌دهند و فضایی خالی برای خاک باقی نمی‌ماند که با وزش باد خاکی بخواهد جابه‌جا شود.
 
گرده افشانی و جابه جا شدن میوه‌های بدون مصرف درختان بی‌ثمر سبب آلودگی هوا می‌شود، همچنین برخی از گونه‌های این قبیل گیاهان به طور طبیعی و بدون دخالت انسان دچار آتش‌سوزی و ایجاد آلودگی در هوا می‌کنند، اما گرده افشانی درختان مثمر بیشتر از طریق دست انجام می‌شود.
 
*چمن غذا نیست
 
یک محقق آمریکایی تحقیقی را با عنوان چمن غذا نیست انجام داد و در این تحقیق نشان داد که در آمریکا برای یک هفته آبیاری ۲۳ میلیون هکتار چمن، ۲۷۰ میلیارد گالن آب نیاز است، در حالی که این میزان آب برای ۸۰ میلیون هکتار سبزیجات و محصولات ارگانیک در طول تابستان کافی است.
 
گیاهی که به عنوان فضای سبز در کشور ایران استفاده می‌شود چمن است و این گیاه روزی یک بار باید آبیاری شود، در صورتی که گیاهان و سبزیجات خوراکی هر ۷ یا ۱۵ روز بنابر ویژگی که دارند به آب نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین از نظر اقتصادی کشت گیاهان و سبزیجات خوراکی به جای گیاهی مانند چمن که هیچ بهره مفیدی ندارد؛ بسیار مناسب و با صرفه‌تر است.
 
تولید گازهای سمی از دیگر معایب چمن است، به طوری که اگر آب مورد نیاز در زمان مقرر تامین نشود خراب می‌شوند و با تولید گازهای سمی سبب آلودگی هوایی و تخریب خاک می‌شود.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
 
*درخت کنوکارپوس سبب بد طمع شدن عسل کنار 
 
بیش از یک دهه است که پوشش گیاهی خوزستان به پوشش گیاهی غیرمثمر کنوکارپوس تبدیل شده که این گونه گیاهی از مخرب‌ترین و مضرترین پوشش گیاهی در دنیا است و با توجه به کمبودهای منابع آبی تاثیرات منفی بر حجم آب دارد. گازهای منتشر شده از این درخت سبب جلوگیری از تشکیل ابرهای باران‌زا می‌شوند و شیره درختان کنوکارپوس سبب بد طعم شدن مزه عسل کنار می‌شود.
 
کنوکارپوس یک گیاه سمی است و سبب افزایش حشرات موزی می‌شود و برخلاف درختان مثمر که سایه‌ای مطبوع و خنک دارند، سایه درختان غیر مثمر خوزستان که بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، اکالیپتوس و کهور آمریکایی است سایه‌ای گرم و دم دارند.
 
بیش از ۹۰ درصد از پوشش گیاهی خوزستان از نوع کهور آمریکایی است و این پوشش گیاهی درحالی در خوزستان کشت می‌شود که اتحادیه اروپا این گونه گیاهی را خطرناک‌ترین موجود زنده دنیا نامگذاری کرده و در لیست سیاه مهاجم دنیا قرار گرفته است.
 
کنوکارپوس از جمله گیاهان غیر مثمری است که کاشت آن در خوزستان وجود دارد. به صورت مستمر از خود غبار تولید می‌کند و ورود گرده‌های آن‌ها به ریه سبب ایجاد حساسیت، بیماری‌های تنگی و عروقی و حتی سرطان ریه می‌شود.
 
فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک
 
برای حل مشکل خوزستان باید برنامه دقیق و بر اساس اصل پارسیمونی راه حل ساده‌تر را – یعنی برگشت به حال تالابی در دستور کار قرار گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود:
 
 ۱. کارگروهی مستقل از دستگاه‌های اجرایی با شرکت و همکاری همه محققان داخلی و حتی خارجی، مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شود.
 
 ۲. بدون انجام تحقیق بی‌طرف و دقیق، لازم است بودجه مناسبی برای انجام تحقیق علمی (بدون دخالت دستگاه‌های اجرایی ذینفع) اختصاص یابد و این مبلغ بدون دردسرهای پیچیده بروکراسی در اختیار محققان داخلی و خارجی مستقل قرار گرفته تا بدون عجله بتوانند موضوع را به دقت با روش‌های علمی بررسی کنند.
 

شرکت شهرکهای کشاورزی

اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده (۴۵) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

با پیشنهاد و پیگیری شرکت شهرک‌های کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، هیئت محترم وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ آئین‌نامه اجرایی آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را تصویب و طی نامه شماره ۱۵۴۳۱۲/ت۵۳۹۵۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۷ ابلاغ نمود.

با ابلاغ مصوبه مذکور، فرآیند واگذاری اراضی مورد نیاز ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی همانند شهرک‌های صنعتی می‌باشد. این اقدام می‌تواند تحولی برای شرکت شهرک‌های کشاورزی برای جلب و جذب متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی را به دنبال داشته باشد. قابل ذکر است شرکت شهرک‌های کشاورزی که از جمله سازمان‌های توسعه‌ای کشور می‌باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و آئین‌نامه ابلاغ شده و ظرفیت‌های بالقوه مناطق کمتر توسعه‌ یافته، اقدامات موثری به عمل آورد.

آیین‌نامه اصلاحی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (5 رای, میانگین: 3٫40 از 5)

معرفی شرکت

شرکت شهرک‌های کشاورزی از تغییر نام شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی و در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کشور و به استناد بند (ل) ماده (۱۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. اساسنامه شرکت شهرک های کشاورزی طی نامه شماره  ۴۶۷۵۳/۹۱۳۰ مورخ ۲۷/۲۰/۱۳۹۱ به تایید شورای محترم نگهبان رسیده و طی مصوبه شماره ۱۵۱۴۳۹/ت۴۷۱۳۶ هـ مورخ ۱۳۹۱/۸/۱  هیئت محترم وزیران ابلاغ گردید. این شرکت سهامی خاص بوده و نحوه‌ی اداره‌ی آن به صورت شرکت‌های توسعه‌ای دولتی می‌باشد. این شرکت وظیفه‌ی مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ی تولید کشاورزی در مجتمع‌‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی و یا شیلاتی را به عهده دارد. که در حال حاضر حدود ۶۰۰ مجتمع نیمه تمام در زمینه‌های مذکور موجود می‌باشد. شرکت شهرک‌های کشاورزی با هدف هدایت، حمایت و نظارت بر احداث و توسعه‌ی شهرک‌های کشاورزی با فن‌آوری نو به منظور بهبود بهره‌وری عوامل تولید از طریق تسهیل و تسریع فرایند سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ایجاد شده است.


 بیانیه‌های جهت‌گیری راهبردی

سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، و تولیدکنندگان
ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ایجاد و تکمیل زنجیره تأمین، تولید و توزیع برای استفاده‌ی بهینه از منابع و تولیدات کشاورزی و نیز معافیت‌های مالیاتی موجود، تسهیلات ارزان در بعضی از بخش‌های ‌کشاورزی، استفاده از مزایا و کارکردهای سازمان‌های توسعه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فراهم‌شدن امکان استفاده از درآمد حاصل از فروش سهام سهم‌الشرکه اموال و دارایی‌های دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته، وجود برنامه‌های تشویقی مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تولید تجاری در بخش کشاورزی با لحاظ دیدگاه مشتری‌محوری و توجه بیشتر به نیازهای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تولیدکنندگان با ایجاد، تکمیل و توسعه‌ زیرساخت‌های مورد نیاز مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی به‌عنوان نوعی از محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید، به منظور افزایش سرمایه‌گذاری فن‌آورانه حرکت کنیم.

فرایند (هدایتی)
از آنجایی‌که بخش کشاورزی در پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم پسین با سایر بخش‌ها دارای رتبه‌ اول و در پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم پیشین دارای رتبه‌ی دوم است، از یک طرف با استفاده از توان محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید از جمله مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی در مدیریت نوین منابع آب برای مقابله با بحران آب موجود در کشور، هماهنگی سیاست‌های برون‌بخشی با نیازهای بخش کشاورزی در حوزه قوانین و تصمیمات خارج از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی، تلاش در جهت شفافیت بیشتر قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی و کاهش ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و اجرایی، ایجاد سازوکار ارشادی برای هدایت منابع بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری تولیدی، از طرف دیگر، حضور برخی وزرا و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مجمع عمومی شرکت شهرک‌های کشاورزی و ایجاد فرایندهای مشخص در حوزه هدایت سرمایه‌ها به این بخش، ما می‌توانیم فعالیت‌های فرابخشی را برای دستیابی به اهداف، تسهیل و زمینه را برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاری فن‌آورانه داخلی و خارجی هدایت کنیم.

فرایند (حمایتی)
با توجه به تمرکز‌ شرکت شهرک‌های کشاورزی بر رشد بخش کشاورزی از طریق ایجاد، تکمیل و توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی به‌عنوان نوعی از محیط‌های کنترل‌شده‌ی تولید، با توجه به ماموریت‌های محوله که باعث ارتقای بهره‌وری و عملکرد سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و کشاورزان خواهد شد، رفع کمبود تأمین و پشتیبانی در عرضه‌ی پایدار نهاده‌ها، ایجاد سازوکارهایی برای اجرای سیاست‌های تولید و بازاریابی محصولات، رفع تبعیض علیه بخش کشاورزی به واسطه‌ی سیاست‌های اقتصادی، در جهت مطلوبیت فضای کسب‌وکار در این بخش و اتخاذ مناسب راهبرد تجارت خارجی محصولات کشاورزی، ایجاد فرایندهای مشخص حمایتی در جهت افزایش بالندگی فرایندها و سازمان، بهبود ساختار سازمانی شرکت از سلسله‌مراتبی به مشارکت‌جویی که باعث چابکی در خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌شود، و یکپارچگی نرم‌افزارهای سازمانی با هدف افزایش عملکرد سازمانی و کاهش کاغذبازی و چندباره‌کاری، ما می‌توانیم از سرمایه‌گذاری و سودآوری تولید محصولات بخش کشاورزی سرمایه‌گذاران، ایده‌پردازی کارآفرینان و تولید باکیفیت تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

فرایند (نظارتی)
با بهبود تشکیلات و فرایندهای جدید انعطاف‌پذیر در جهت بالندگی و شفاف‌سازی فرایندهای نظارتی، بهبود ساختار سازمانی شرکت از سلسله‌مراتبی به مشارکت‌جویی، یکپارچگی نرم‌افزارهای سازمانی، و کاهش کاغذبازی و چندباره‌کاری؛ ما می‌توانیم در جهت نظارت بهتر بر روند ارائه‌ی خدمات، اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری حرکت کنیم.

فرایند (نظارتی)
با رفع کمبود زیرساخت‌های مناسب نرم‌افزاری، ارتباطی و هوشمند، تدوین برنامه‌ی جامع فن‌آوری اطلاعات، ارتقاء توانمندی و تخصص کارکنان این حوزه، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی منظم و منسجم از مجتمع‌های گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی کشور که منجر به تصمیم‌گیری بهتر می‌گردد، سیستم مدیریت دانش و انتقال تجارب ایجاد می‌کنیم که بتواند یادگیری سازمانی و سطح علمی بهره‌برداران بخش کشاورزی را افزایش داده، هم‌چنین با افزایش سطح دانش فن‌آوری و تجهیزات کشاورزی به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش مبادرت کند.

رشد و یادگیری (سرمایه انسانی)
با توسعه نظام جامع مدیریت منابع انسانی مبتنی بر الگوی شایستگی، از ظرفیت مراکز آموزش عالی و موسسات آموزشی و پژوهشی بخش کشاورزی برای توسعه مهارت‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی بهره خواهیم برد تا سطح علمی بهره‌برداران خرده‌مالک و بزرگ‌مالک بخش کشاورزی را در استفاده از نهاده‌ها، فناوری و تجهیزات کشاورزی افزایش پیدا کند. با جذب نیروی مجرب و متخصص و رفع کمبود کارشناسان فنی و تخصصی، فرایندهای مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت را کارآمد می‌کنیم تا فرایند تصمیم‌گیری در شرکت مؤثر صورت گیرد.

مالی
با فراهم‌شدن امکان استفاده از درآمد حاصل از فروش سهام، اموال و دارایی‌های دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته، کارکردها و مزایای سازمان‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد درآمدی پایدار اقدام تا به منابع بودجه‌ی عمومی دولت وابستگی کمتری داشته باشیم. همچنین، با توسعه نهادها و بازارهای مالی کشاورزی و ایجاد ابزارهای مالی مناسب جهت تامین مالی طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت بخش کشاورزی،‌ می‌توانیم از طریق ارائه لوایح پیشنهادی، مشکلات تامین وثیقه و طولانی‌بودن فرایندهای اخذ تسهیلات را کاهش دهیم تا اطمینان بیشتری به فضای کسب‌وکار بخش کشاورزی پیدا شود و رغبت سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند.

اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده (۴۵) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

با پیشنهاد و پیگیری شرکت شهرک‌های کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، هیئت محترم وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ آئین‌نامه اجرایی آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) اصلاحی ماده (۹) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را تصویب و طی نامه شماره ۱۵۴۳۱۲/ت۵۳۹۵۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۷ ابلاغ نمود.

با ابلاغ مصوبه مذکور، فرآیند واگذاری اراضی مورد نیاز ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی همانند شهرک‌های صنعتی می‌باشد. این اقدام می‌تواند تحولی برای شرکت شهرک‌های کشاورزی برای جلب و جذب متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی را به دنبال داشته باشد. قابل ذکر است شرکت شهرک‌های کشاورزی که از جمله سازمان‌های توسعه‌ای کشور می‌باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و آئین‌نامه ابلاغ شده و ظرفیت‌های بالقوه مناطق کمتر توسعه‌ یافته، اقدامات موثری به عمل آورد.

آیین‌نامه اصلاحی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (5 رای, میانگین: 3٫40 از 5)

شهرک دامداری نیم بلوک

ارایه دهنده طرح - انجمن همیاران نیم بلوک

موسسه ای مردم نهاد متشکل از دلسوران و کارافرینان بخش نیم بلوک با هدف ایجاد اشتغال مولد در بخش نیم بلوک با استفاده از توان و نیروی انسانی موجود دربخش - امکانات دولتی  و سرمایه گذاری  متقاضیان به نمایندگی اقای مهندس حسین بسکابادی دبیر انجمن که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی و دارای 30 سابقه در بانک کشاورزی میباشد

روش انجام کار -

انجمن  پس از اخذ  موافقت اولیه از سازمان جهاد کشاورزی استان  نسبت  به تشکیل شرکت تعاونی اقدام  و شرکت با استفاده  از ظرفیتهای موجود به خصوص امکانات دولتی زیر ساختهای لازم را اماده نموده و مطابق سایت پیوست به افراد متقاضی که

1- تخصص لازم متناسب  واحد مربوطه

2- حداقل توان مالی 30 درصد کل پروژه

3- تعهد لازم مبنی بر سکونت در منطقه

داشته باشند واگذار که با نظارت کامل شرکت و البته پشتوانه  شرکت شامل

1- احدات زیر ساختها چون راه  دسترسی - برق - گاز -تلفن

2- اخذ مجوزهای قانونی

3- اخذ تسهیلات بانکی

4- تهیه مواد اولیه و نهادهای کشاورزی

 اقدام و در پایان سند بنام متقاضی انتقال یابد

واحد های پیشنهادی

واحدهای پیشنهادی همه زیر بخش کشاورزی و دامپروری بوده و سعی گردیده با عنایت به شروع کار با حاقل ظرفیت ممکن که نظام دامپروری و د امپزشکی کشور اجاره داده است و  با در نظر گرفتن  بازار مصرف و همچنین به متظور ایجاد فضای گردشگری   طراحی و اجرا گردد

1- مجتمع دامداری  گاوداری شیری  20  راسی  20 واحد

2- واحد مرغداری گوشتی به طرفیت               قطعه  یک واحد

3- واحد مرغداری  تخم گذار 30 هزار قطعه ای  یک واحد

4- واحد پرواربند بره  به ظرفیت                   راس یک واحد

5- واحد پرواربندی  گوساله به ظرفیت 50 راس یک واحد

6- واحد پرورش مرغ و خروس بومی یک واحد

7 - واحد پروزش بو قلمون به ظرفیت                         یک واحد

8- واحد پرورش  شتر به ظرفیت                            یک واخد

9- واحد  پرورش اهو و بز و                                                       یک واحد

10 واحد پرورش شتر مرغ   به ظرفیت                            یک واحد

پیشنهادی

در قسمت های قبلی کلیاتی از ویژگی های منطقه طرح شامل زیرساخت های مناسب و آب و خاک و اقلیم فوق العاده منطقه طرح بیان گردید. در ادامه کلیاتی از طرح تلفیقی گلخانه ای ، دامپروری و شیلات به شرح ذیل بیان می گردد.

1-     بازارچه فروش محصولات تولیدی کشاورزی و دامی و شیلات منطقه

2-     احداث مرکز گردشگری شامل باغ موزه حیوانات و کشاورزی ( باغ حیوانات و گیاه شناسی ) برای جذب گردشگران و کلاس عملی آموزش برای دانش آموزان

3-     احداث مزارع گلخانه ای در حد فاصل مراکز پرورش حیوانات و طیور

4-     احداث مزارع پرورش گیاهان داروی در حد فاصل مراکز پرورش حیوانات و طیور

5-     مراکز نگهداری و پرورش ماکیان و طیور

6-     مراکز نگهداری حیوانات اهلی

7-     مراکز نگهداری حیوانات  غیر اهلی همانند قوچ و میش و بز کوهی و آهو

درادامه در خصوص هریک از موارد اخیرالذکر خلاصه ای به اجمال بیان می گردد.