دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

مهمترین طرحهای مطروحه در انجمن همیاران منطقه نیم بلوک

با عنایت به مدت کوتاهی از شکل گیری انجمن طرحهای خوبی وسیله اعضا مطرح و مورد بررسی قرار گرفته 

1- طرح احداث کارخانه تولید فنس و وورقهای کرکره 

2- طرح احداث مجتمه دامداری 

3- طرح تشویق فرزندان ممتاز و دارای رتبه زیر 1000 در کنکور 96 

4- طرح امایش سرزمین 

5- تهیه طرح توسه منطقه 

به کوی یار

سحر با باد می​گفتم حدیث آرزومندی

 

خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است

 

بدین راه و روش می​رو که با دلدار پیوندی

قلم را آن زبان نبود که سر عشق گوید باز

 

ورای حد تقریر است شرح آرزومندی

الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور

 

پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی

جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست

 

ز مهر او چه می​پرسی در او همت چه می​بندی

همایی چون تو عالی قدر حرص استخوان تا کی

 

دریغ آن سایه همت که بر نااهل افکندی

در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است

 

خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی

به شعر حافظ شیراز می​رقصند و می​نازند

 

سیه چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی

تعبیر:

به خداوند امیدوار باشید ،دعای شما کارساز است.هرگز مغرور نشوید زیرا خداوند از غرور بیزار است و خدا با فروتنان است.

اجرای طرحهای تولید پوشاک در روستا ها

اجرای طرح تولید پوشاک در روستا ها؛ بزودی

دریافت خبر : شنبه 18 شهریور 1396 ساعت 12:1

اجرای طرح تولید پوشاک در روستا ها؛ بزودی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک گفت: اجرای آزمایشی طرح در پنج استان گیلان، اردبیل، همدان، کرمانشاه و چهار محال و بختیاری کلید خورد که نرخ بیکاری در این استان ها بالاتر از سایر مناطق است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه طرح تولید پوشاک مناطق روستایی تا چند ماه آینده در همه ۳۱ استان اجرا می شود، افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به همت بخش خصوصی فعال در حوزه پوشاک و مشاوران داخلی و خارجی، این طرح را تهیه و تدوین کرده است.
وی اظهار داشت: توسعه صنعت پوشاک از برنامه های اساسی سازمان در برنامه ششم است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: ایجاد اشتغال در برنامه های اولویت دار دولت و همینطور در برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز تاکید فراوان شده است.
وی افزود: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در کشور باید به نحوی باشد که به تولید و اشتغال به ویژه در مناطق حاشیه نشین، مناطق روستایی و مرزی کمک شایان توجه کند.
سلیمانی با بیان اینکه صنعت پوشاک از جمله ظرفیت های اشتغال زا در کشور است که می تواند تا عمق روستا ها توسعه پیدا کند، اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر کشور به ویژه مناطق روستایی و مرزی با بحران کم آبی، پدیده خشکسالی و کاهش تولید و در آمد مواجه شده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه صنعت پوشاک در ایران از سابقه دیرینه ای برخوردار است، گفت: این صنعت می تواند سهم بسزایی در تولید ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های ...

با کاهش سود بانکی کدان بازار تحت تاثیر قرار می گیرد


468
شناسه خبر: ۶۵۵۳۶۹   ۰  

کارشناسان معتقدند با اجرای سازوکار جدید نرخ سود بانکی، فعالیت برخی از بازارها در کشور تحت الشعاع نرخ مذکور قرار می‌گیرد.

به گزارش افکارنیوز، عدم تمکین برخی از بانک‌ها و مجموعه های پولی به نرخ سود مصوب شده در چهار سال گذشته، باعث بروز برخی بی نظمی ها در عرصه پولی و مالی کشور شد که احتمالاً با عنایت به تاکید بانک مرکزی به رعایت نرخ سود 15 درصدی در سپرده گذاری های بلند مدت و نرخ سود 10 درصدی در سپرده های کوتاه مدت، به تدریج شاهد نظم و انتظام هر چه بیشتری در عرصه مذکور خواهیم بود.

سودابه شیرازی، دانش آموخته رشته اقتصاد، با اشاره به پیامدهای منفی عدم رعایت نرخ مصوب سود بانکی در برخی حوزه ها، اظهار کرد: مواجهه بخش مولد با پول گران قیمت از تبعات این رویکرد ناخوشایند بوده که به هر ترتیب مقرر است مهار و کنترل این پدیده نامیمون، با دقت و جدیت فزاینده تری عملیاتی شود.

وی افزود: آثار و بازخورد عدم رعایت نرخ مصوب سود سپرده ها زمانی بصورت ملموس و جدی تر هویدا شد که نرخ تورم کاهش یافت و همین موضوع انگیزه بخش قابل توجهی از سپرده گذاران را برای دریافت سود هر چه بیشتر تقویت کرد.

شیرازی گفت: رکود حاکم بر اقتصاد کشور نیز مزید بر علت شد تا با عنایت به مقرون به صرفه بودن سپرده‌گذاری در بانک‌ها در مقایسه با بازارهایی همچون سکه، طلا، ارز، مسکن و خودرو، میل و گرایش عمومی به سپرده گذاری در مجموعه های پولی و بانکی تشدید شود.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: بدون تردید در رکود اقتصادی، سپرده گذار دریافت سود 18 تا 20 درصدی را منطقی تر ازسرمایه گذاری در حوزه های دیگر می‌داند که البته این منطق از حیث سود اقتصادی و منفعت شخصی و فردی قابل بررسی است و قاعدتاً در بخش منافع کلان اقتصادی ملی و عمومی، این رویکرد سازنده نخواهد بود.

وی افزود: فارغ از تبعات این رویه در اقتصاد کشور که واکاوی آن فرصت و مجال مفصل تری را می طلبد بانک مرکزی در صدد است با نظارت و جدیت هر چه بیشتر،این معضل را مدیریت نماید و ساماندهی مطلوب تری را در این عرصه ایجاد کند.

شیرازی گفت: اگرچه نفس این اقدام قابل دفاع است اما به تبع در کوتاه مدت و بلند مدت، برخی از بازارها، تحت الشعاع این طرح قرار می‌گیرند، طرحی که جدید نیست اما آن‌چنان که از شواهد و قرائن پیداست، اجرایی شدن آن جدی تر از گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: به احتمال بسیار زیاد، ظرف روزهای آینده، بازار اجاره بها به تأثیر از این تصمیم، با افزایش هر چه بیشتری همراه شود زیرا عده ای از مالکان و موجران تلاش می‌کنند با بالا بردن نرخ اجاره بها، به نوعی کاهش سود سپرده گذاری خود را پوشش دهند.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: تورم ساختاری سال های گذشته به نوعی در رویکرد اقتصادی گروهی از مردم نیز تأثیر گذاشته و در بسیاری از لایه ها و گروه های اجتماعی، میل به افزایش و ذخیره نقدینگی فراتر از حد معمول و طبیعی قابل احساس است.

شیرازی گفت: از این منظر، اجاره بها عرصه ای جذاب برای افزایش نقدینگی از سوی عده‌ای از مالکان محسوب می شود که به تبع در نقطه مقابل باعث سنگین تر شدن بار هزینه زندگی بر دوش مستاجران و دهک های پایین و ضعیف جامعه خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود با فوریت، نسبت به مشخص کردن چارچوبی مدون و اصولی برای ساماندهی بازار اجاره بها اقدام شود، امری که بعید است اثرات آن در تابستان امسال قابل احساس باشد اما می طلبد برای جلوگیری از افسارگسیختگی و آشفتگی هر چه بیشتر در میان مدت و بلند مدت، تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.

در صورت عدم برنامه ریزی اصولی،بازار دلالی و واسطه گری داغ خواهد شد

محمود طارمی، دانش آموخته رشته اقتصاد ، با اشاره به لزوم ساماندهی نرخ سود بانکی گفت: این اقدام بانک مرکزی قابل تقدیر است و به اعتقاد بنده نه تنها ضروری است بلکه می طلبید پیش تر از این ها،حساسیت مذکور در حوزه اشاره شده، لحاظ می شد که قطعاً در این صورت شاهد بسیاری مشکلات فعلی نبودیم.

وی افزود: به هر ترتیب این دستور کار با جدیت مد نظر قرار گرفته اما باید با هوشمندی و درایت نسبت به برنامه ریزی صحیح و اصولی تلاش و اهتمام لازم عملیاتی شود در غیر این‌صورت، ظهور و بروز برخی آشفتگی های اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: طبیعتاً برخی از مردم و سپرده‌گذاران به دلیل هراس از پایین آمدن ارزش پول و دارایی خود، در صدد سرمایه گذاری در بخش هایی می افتندکه برای آنها سود آوری هر چه بیشتری داشته باشد.

طارمی گفت: اگرچه نرخ تورم کاهش یافته، اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور بصورت بالقوه انگیزه را برای سرمایه گذاری در بخش هایی که مستعد سود آوری است، تقویت می‌کند و در این مقطع تعریف تمهیدات و اتخاذ تصمیمات اصولی برای هدایت سرمایه گذاری ها به بخش مولد،ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

وی افزود: در غیر این‌صورت ممکن است مجدداً دلالی، واسطه گری و سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز، افزایش یابد که این رویکرد هم راستا با منافع اقتصادی کشور نخواهد بود.

دانش آموخته رشته اقتصاد در خاتمه یادآور شد: به تعبیری می توان اقتصاد کشور را در یک دو راهی تصور کرد که در صورت هدایت آن به سمت و سوی بخش مولد، شاهد توفیقات سازنده ای خواهیم بود و در حصول سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز به موفقیت های افزون تری نائل خواهیم شد و راه دیگر نیز مشمول واسطه گری و دلالی می شود که به مثابه آفتی کُشَندِه برای اقتصاد کشور اس 

ادامه مطلب ...

ایا اوراق مشارکت مسکن ارزان میشود

مسکن

کارشناسان معاملات اوراق تسهیلات مسکن از احتمال کاهش قیمت این اوراق در ماه های مهر و آبان ماه همزمان با ایام محرم و صفر خبر می دهند.

به گزارش مشرق، اوراق تسهیلات مسکن پس از یک هفته افزایش قیمت تا کانال ۸۰ هزار تومان، مجدد به رقم ۷۷ هزار تومان بازگشت.

این اوراق در حالی که در دو هفته قبل، تا نزدیک ۸۱ هزار تومان به ازای هر برگه پیش رفت، اما ناگهان در میانه هفته گذشته و ابتدای هفته جاری مجددا به کانال ۷۷ هزار تومانی بازگشت. به گونه ای که کمترین قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره برای مرداد ماه امسال با نماد «تسه۹۶۰۵» در روز شنبه ۴ شهریور ماه با قیمت ۷۶ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید و در کف قیمتی مرداد ایستاد.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذرماه سال ۱۳۹۵ (با نماد تسه ۹۵۰۹) روز شنبه هفته جاری (۴ شهریور) به قیمت ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد این در حالی است که قیمت همین نماد (تسه ۹۵۰۹) در روز چهارشنبه هفته قبل از آن (۱ شهریور) به قیمت ۷۹ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رفته بود.

با این حال دیروز(۶ شهریور) قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به ۲ روز ابتدایی هفته جاری تفاوت چندانی نداشت و با تغییرات بسیار اندک در برخی نمادها با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی و در برخی نمادها نیز کاهشی در همین محدوده قیمتی داشته است. به عنوان نمونه اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ماه پارسال (با نماد «تسه ۹۶۱۱»)، در معاملات دیروز (۶ شهریور) نسبت به دیروز (یکشنبه ۵ شهریور) ۳۰۰ تومان افزایش داشت و با قیمت ۷۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید؛ اما  نماد «تسه ۹۵۱۰» نسبت به روز قبل از آن ۵۰ تومان کاهش داشته و با رقم ۷۸ هزار و ۱۳۰ تومان به ازای هر برگه تسهیلات مسکن در بازار سرمایه به فروش رسید. بیشترین افزایش قیمت نیز مربط به اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ماه امسال با نماد «تسه ۹۶۰۵» بود که از ۷۷ هزار و ۹۰۰ تومان در دیروز (یکشنبه ۵ شهریور) به ۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان در معاملات امروز (۶ شهریور) رسید.

گفتنی است در هفته گذشته حجم معاملات مسکن بر اساس اعلام فرابورس، ۳۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است که این میزان کاهش معاملات، می تواند نشانه ای از تداوم رکود خرید و فروش مسکن باشد.

کارشناس معاملات تسه: کاهش قیمت اوراق تسهیلات با نزدیک شدن محرم و صفر

حمیدرضا چراغی درباره کاهش قیمت اوراق تسهیلات و همچنین کاهش حجم تقاضای کلی خرید این اوراق گفت: از آنجایی که معمولا تابستان ایام اوج تقاضای خرید و فروش در کشور است، ماه های تیر و مرداد نیز شاهد افزایش تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن بودیم؛ به خصوص که با افزایش وام جعاله مسکن، تعداد برگه هایی که برای دریافت وام خرید مسکن باید از سوی متقاضی خریداری می شد، افزایش یافت که در نتیجه حجم تقاضای اوراق نیز بیشتر شد از آنجایی که تعداد اوراق منتشره از سوی بانک عامل بخش مسکن تغییری نکرده بود، به دلیل به هم خوردن تراز عرضه و تقاضا، قیمت اوراق کمی افزایش یافت که با انتشار برگه های جدید، جلوی افزایشِ بیشترِ قیمت اوراق تسهیلات مسکن گرفته شد.

کارشناس معاملات اوراق تسهیلات مسکن با اشاره به نزدیک شدن ایام آغاز مدارس و همچنین فرارسیدن ایام محرم و صفر که معمولا حجم معاملات مسکن در ایران کاهش می یابد، افزود: بسیاری از مردم ترجیح داده اند خریدهای خود را به پاییز امسال منتقل کنند؛ به خصوص که بسیاری از پیش بینی ها از تداوم روند فعلی قیمت مسکن خبر می دهد و دورنمایی برای افزایش قیمت مسکن در ماه های آتی وجود ندارد.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه احتمال کاهش قیمت اوراق مسکن در دو ماه مهر و آبان وجود دارد، متقاضیان خرید مسکن، اوراق تسهیلات مورد نیاز خود را در سه ماه آینده خریداری کنند.

گفتنی است اوراق تسهیلات مسکن تا دو سال از تاریخ صدور قابلیت ارائه به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن را دارند و تفاوت زمان صدور این اوراق هیچ گونه اولویتی برای ارائه به بانک عامل ایجاد نخواهند کرد. فقط متقاضی دریافت تسهیلات مسکن می بایست از زمان تشکیل پرونده وام تا زمان دریافت آن را که بر اساس اعلام بانک عامل، ۲۱ روز کاری است برای تاریخ انقضای اوراق در نظر داشته باشد.

منبع: مهر

خیز قیمتی اپارتمانهای مسکونی

ی معاملات آپارتمان آغاز شد

فروش آپارتمان در تهران با تغییر وضعیت بازار معاملات ملک در میانه تابستان، رکورد زد. مرداد امسال، بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در پایتخت فروخته شد که بالاترین حجم معاملات ماهانه در ۳۹ ماه اخیر محسوب می‌شود و از پیشروی بازار تا مرز «رونق» حکایت دارد. عبور معاملات ماهانه از ۱۷ هزار واحد و تکرار آن برای حدود یک فصل، می‌تواند علامت بروز رونق تلقی شود. رشد ۲۳ درصدی فروش ملک نسبت به تیرماه با ریزنوسان ماهانه –۷/ ۰ درصد- همراه بوده که بیانگر خیز غیرتورمی معاملات است.

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار معاملات مسکن در میانه تابستان، بعد از دست‌کم یک‌سال «توقف» در فاز پیش‌رونق، به «مرز رونق» رسید. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره تازه‌ترین وضعیت بازار ملک در تهران حاکی است ماه گذشته، فروش آپارتمان در تهران، «رکورد» زد به‌طوری‌که بیشترین حجم معاملات خرید مسکن، پس از 39 ماه، برای مرداد 96 به ثبت رسید.

مرداد امسال، 16 هزار و 758 واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که این حجم معامله ماهانه خرید ملک، از ابتدای خرداد 93 تاکنون، بی‌سابقه بوده است. پیش‌تر، رکورد بیشترین حجم معامله آپارتمان در تهران، برای اردیبهشت 93 با فروش 22 هزار و 118 واحد مسکونی به ثبت رسیده بود که اگر چه این حجم فروش در آن زمان، فوق‌العاده بالا ارزیابی می‌شد اما با توجه به شکل‌گیری دوره رکود مسکن از اواسط سال 92، رکورد فروش اردیبهشت 93، نوعی رفتار سنتی بازار ملک ناشی از ماه شبه‌تعطیل فروردین بوده است که معمولا در همه سال‌ها با دامنه‌های متفاوت، تکرار می‌شود.

به این ترتیب، کارنامه معاملات مسکن مرداد 96، اولین ماه متفاوت –پرفروش- در بازار ملک از رکود 92 تاکنون محسوب می‌شود که «تحقق» سه پیش‌بینی هم‌جهت درباره این بازار را نشان می‌دهد. طی سه سال اخیر، متوسط حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران، کمتر از 13 هزار واحد در ماه بوده است. در یک‌سال گذشته نیز که بازار وارد فاز پیش‌رونق شد، اگر چه رشد حدود 5 درصدی در میزان فروش واحد مسکونی در تهران –رشد نقطه‌ای به معنی تغییرات حجمی نسبت به ماه مشابه سال قبل- اتفاق افتاد اما حجم ماهانه معاملات تا پیش از مرداد امسال، از حول و حوش 15 هزار واحد بالاتر نرفت. بررسی‌ وضعیت فعلی بازار معاملات مسکن، با استناد به متوسط میزان فروش ماهانه آپارتمان در سال‌های 90 و 91 حاکی است: نبض معاملات ملک، علامت «آستانه رونق» را نشان می‌دهد. در سال‌های اوج رونق مسکن -90 و 91- ماهانه به‌طور متوسط بیش از 17هزار واحد مسکونی در شهر تهران به فروش می‌رسید. کارشناسان مسکن، برای تشخیص تغییر فاز بازار معاملات، یک نشانه شکل‌گیری رونق در معاملات را رشد حجم فروش به حول و حوش 17 هزار واحد در ماه و تداوم آن برای حداقل سه ماه متوالی عنوان می‌کنند. در حال حاضر، وضعیت بازار معاملات ملک در پایتخت بر اساس کارنامه مرداد 96 –نزدیک شدن حجم معاملات مرداد به تراز 17 هزار واحد- حکایت از «حرکت رو به جلو در مسیر پیش‌رونق به سمت فاز رونق» دارد. در صورت تکرار کارنامه فروش ماه میانی تابستان در شهریور، بازار معاملات مسکن در نیمه سال 96، وارد فاز رونق خواهد شد. با این حال، احتمال افت خفیف در میزان فروش آپارتمان در ابتدای پاییز ناشی از پایان فصل اصلی نقل و انتقال ملکی وجود دارد اما در صورت بالا بودن حجم معاملات از حداقل 14 تا 15 هزار واحد مسکونی در ماه، بازار تا شب عید در فاز رونق تثبیت خواهد شد.

«ریزنوسان» در قیمت مسکن

خیز معاملات مسکن در مرداد، به شکل غیرتورمی اتفاق افتاد. به‌رغم رشد 23 درصدی میزان فروش آپارتمان در مرداد نسبت به تیر امسال، متوسط قیمت مسکن در تهران، کمتر از یک درصد، با تغییرات ماهانه روبه‌رو شد. میانگین قیمت مسکن در تهران از 4 میلیون و 570 هزار تومان در تیرماه امسال به 4 میلیون و 600 هزار تومان تغییر کرد که «ریزنوسان» 6/ 0 درصدی در فاصله دو ماه اول تابستان را نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن در عین حال به‌دلیل ریزنوسانات یک‌سال اخیر، در حال حاضر 6 درصد بیشتر از مرداد سال گذشته است. مرداد پارسال، متوسط قیمت آپارتمان در تهران، مترمربعی 4 میلیون و 330 هزار تومان گزارش شده بود.

6 عامل پیشران معاملات مسکن

بررسی‌‌های عوامل پیشران بازار معاملات مسکن در مسیر رونق به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی نشان می‌دهد، رشد 23 درصدی ماهانه در حجم معاملات، بیش از هر چیز به 6 عامل مهم بستگی دارد که مجموعه این عوامل موجب شده است هم‌اکنون بازار معاملات مسکن در مرز رونق قرار بگیرد. اولین و مهم‌ترین عامل پیشران معاملات مسکن در مسیر رونق، «تغییر نرخ سود در بازارهای رقیب» است.مرداد‌ماه امسال زمزمه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی که از چند ماه قبل مطرح شده بود، با انتشار اخبار رسمی از سوی مراجع سیاست‌گذاری در بازار پول، درباره کاهش قریب الوقوع نرخ سود سپرده‌ها، منجر به بروز اثر روانی ناشی از این تصمیم در بازار مسکن طی دومین ماه از تابستان شد.

زمزمه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی درحالی مرداد ماه به اوج خود رسید که از چند ماه قبل منجر به ترغیب برخی متقاضیان مصرفی به انتقال سرمایه‌های موجود در حساب‌های بانکی به بازار مسکن شده بود که با اعلام رسمی رئیس کل بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در نیمه مرداد‌ماه، حجم تقاضای خرید مسکن را افزایش داد.به این معنا که آن دسته از متقاضیانی که عزم خرید واحدهای مسکونی داشتند اما جذابیت نرخ‌بالای سود سپرده‌های بانکی مانع از ورود جدی آنها به بازار مسکن شده بود با اوج گرفتن زمزمه‌ها وانتشار اخبار رسمی درخصوص اراده سیاست‌گذار پولی به کاهش نرخ سودسپرده‌های بانکی، اقدام به انجام معامله در بازار خرید مسکن کردند.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیمه مرداد امسال اعلام کرد طی دو هفته آینده بخشنامه مربوط به بازگشت نرخ سود سپرده‌های بانکی به سطح 15درصد به همه بانک‌ها و موسسات مالی واعتباری ابلاغ می‌شود؛ متعاقب این تصمیم، تعداد قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن که برای بهره‌مندی از سود بیشتر در بازار پول تصمیم خود را برای خرید مسکن به تاخیر انداخته بودند اقدام به خروج سرمایه‌ها از حساب‌های بانکی و ورود به بازار معاملات مسکن کردند.بازار معاملات خرید وفروش مسکن پایتخت در حالی طی مردادماه رشد ماهانه 23 درصدی را به لحاظ حجم معاملات خرید مسکن تجربه کرد که در خرداد و تیرماه حجم معاملات مسکن به ترتیب 7 و 4 درصد کاهش یافت.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند در مقطع زمانی فعلی با توجه به ابلاغ واجرایی شدن بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص عملیاتی شدن نرخ سود مصوب تیرماه سال گذشته شورای پول و اعتبار، از یازدهم شهریور امسال، بازار معاملات مسکن بیشترین اثرپذیری را از این رویداد جدید در بازار پول خواهد گرفت؛ طوری که طی شهریور ماه –ماه جاری- نیز انتظار می‌رود تحت تاثیر این موضوع، حجم معاملات مسکن با تحرک قابل توجهی از سوی خریداران روبه‌رو شود؛ به این معنا که انتظار می‌رود شهریور ماه نیز حجم معاملات خرید مسکن دست کم معادل حجم معاملات انجام شده در مردادماه به ثبت برسد. دومین عامل پیشران معاملات مسکن در مرداد امسال، به «ایجاد ثبات سیاسی ناشی از انتخاب و استقراردولت دوازدهم» برمی‌گردد؛ با مشخص شدن آینده سیاسی چهارسال پیش روی کشور و ثبات شرایط سیاسی، بازار مسکن نیز از این ثبات تاثیر گرفته و حرکت بازار مسکن در فاز پیش‌رونق که تحت تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار امسال با وقفه موقتی همراه شده بود در مرداد با رشد ماهانه 23 درصدی در حجم معاملات خرید آپارتمان از سوی متقاضیان شتاب گرفت.

سومین عامل، «مشخص شدن چشم‌انداز اقتصادی برای هر دوسمت متقاضی خرید و فروش در بازار معاملات مسکن تحت تاثیر استقرار دولت دوازدهم و اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت جدید» است؛ متقاضیان خرید و فروش واحدهای مسکونی که طی ماه‌های گذشته در نتیجه بروز نااطمینانی ناشی از مشخص نبودن آینده سیاسی و اقتصادی کشور، به گونه‌ای کاملا محتاطانه اقدام به ورود به بازار مسکن می‌کردند با از بین رفتن این نااطمینانی در نتیجه استقرار دولت دوازدهم، تحرکات خود را در بازار ملک افزایش دادند که همین موضوع خود را با رسیدن حجم معاملات خرید مسکن در مردادماه به مرز رونق(نزدیک به 17 هزار معامله خرید مسکن طی یک ماه)نشان داد. چهارمین عامل به «خصلت طبیعی ماه میانی تابستان(مردادماه)در میان سایر ماه‌های سال» درخصوص حجم معاملات مسکن برمی گردد؛ درحالی که همواره فصل تابستان به‌عنوان فصل طلایی جابه جایی در بازار مسکن شناخته می‌شود، اوج انجام معاملات مسکن معمولا مربوط به میانه تابستان یعنی مردادماه است؛ معمولا متقاضیان خرید مسکن در تیرماه جست‌و‌جوهای خود برای اطلاع از سطح قیمت‌ها و همچنین یافتن فایل‌ها و مناطق مناسب مطابق با شرایط و سلایق خود را آغاز کرده اما در مردادماه اقدام به انتخاب گزینه نهایی و خرید آن می‌کنند.این موضوع به‌طور معمول در همه سال‌ها تکرار می‌شود.بنابراین بخشی از رشد ماهانه 23 درصدی حجم معاملات مسکن ناشی از این خصلت طبیعی است. عامل پنجم پیشران بازار معاملات مسکن در مردادماه امسال به «برآیند صفر نوسانات بهاری قیمت مسکن» مربوط می‌شود؛ نوسانات قیمتی بازار مسکن طی سه ماهه ابتدایی سال جاری به گونه‌ای رقم خورد که ابتدای تیرماه میانگین قیمت مسکن به سطح متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در اسفندماه یعنی مترمربعی 4 میلیون و 570 هزار تومان رسید. ششمین عامل که به نوعی محرک فرعی موقتی برای خرید مسکن محسوب می‌شود به ماجرای افزایش 10 میلیون تومانی وام جعاله(تعمیرات)مسکن مربوط می‌شود؛ اواخر بهار امسال، وام جعاله مسکن از 10 به 20 میلیون تومان افزایش یافت، اما تعیین اعتبار 3 ماهه برای دریافت وام جعاله 20میلیون تومانی-پرداخت وام جعاله 20 میلیونی تنها تا پایان شهریور ماه-منجر به افزایش استقبال متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات، از معاملات آپارتمان شد.اوایل تابستان پیش بینی شد با ایجاد این محرک موقتی، حجم معاملات مسکن در نیمه دوم تابستان افزایش یابد.

در کنار این 6 عامل، اعمال دو تاکتیک « ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن» و همچنین « تشویق به اعمال تخفیف در قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان» از سوی واسطه‌های ملکی در افزایش حجم معاملات خرید مسکن موثر واقع شد.

 

6

رد

شناسه خبر: 1501853 سرویس: بین الملل
عطوان

انعطاف بی سابقه عربستان در قبال ایران، با توجه به مواضع قبلی از جمله اظهارات تند ولیعهد سعودی علیه ایران، کاملا متناقض و سوال برانگیز است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت:روابط عربستان و ایران اخیرا شاهد روند مداوم بهبودی بوده است و دلیل این روند سریع این است که مسئولان سعودی پی برده اند شدت تنش با ایران و حملات رسانه ای بین دو طرف و توقف هرگونه گفت وگو نتایج معکوس و پرهزینه ای دارد.

عطوان یادآور شد، در این میان اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر موافقت دو کشور با تبادل دیدارهای دیپلماتیک به منظور بازدید از سفارتخانه های دو طرف که تعطیل شده است و نیز اعطای روادید برای تحقق این هدف می تواند آغاز عادی سازی روابط و کاهش شدت تنش بین دو طرف باشد و به این ترتیب زمینه گشایش سفارت خانه ها که از زمان حادثه سفارت عربستان در تهران در سال 2016 تعطیل شده است، فراهم شود.

انعطاف بی سابقه عربستان برای کاهش تنش با ایران

رهبری سعودی که علیه ایران به موضع گیری های شدید متوسل شد، در مناسبت های مختلف تاکید کرده بود که روابط خود با ایران را از سر نمی گیرد اما بیش از ایران و به طور بی سابقه ای برای کاهش تنش روابط انعطاف نشان دادند که این موضع بیشتر در گفت وگوهای مربوط به امکان ادای فریصه حج زائران ایرانی نمود یافت و عربستان به پایان دادن تحریم ایران در این خصوص اقدام کرد به این معنی که بسیاری از شروط مربوط به لزوم مراعات آن برای از سرگیری ورود زائران ایرانی به عربستان را کنار گذاشت از جمله اینکه لزومی ندارد روادید حج را از سفارت عرسبتان در یک کشور سوم دریافت کنند .

همچنین ریاض به حدود 20 دیپلمات ایرانی در ارتباط با نظارت بر روند حج و برطرف کردن موانع آن روادید اعطا کرد.

انعطاف بی سابقه در برابر ایران پس از اظهارات تند ولیعهد سعودی

این انعطاف عربستان به طور کلی با اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی علیه ایران و تهدید به حمله پیشگیرانه علیه آن و انتقال جنگ به عمق خاک این کشور در تعارض است .

بن سلمان همچنین از امکان شوراندن اقلیت های عربی، آذری و بلوچ در ایران سخن گفته بود.

زیر و رو شدن مواضع سعودی در قبال ایران

بنابر این سوال مهمی که در شرایط کنونی مطرح است اینکه دلیل این زیرو رو شدن تدریجی در مواضع عربستان در قبال ایران و گرایش آن به گشایش سریع روابط با آن چیست؟

شش دلیل انعطاف عربستان در قبال ایران

برای پاسخ به این سوال باید چند تحول اصلی را به طور خلاصه به شرح زیر در نظر داشت:

اول: شکست طرح آمریکا مبنی بر سرنگونی نظام حاکم سوریه.

عربستان در این طرح نقش اصلی را داشت حال آنکه با گذشت حدود هفت سال از جنگ در سوریه، رهبران سعودی متوجه شدند بشار اسد رئیس جمهور سوریه با حمایت ایران، روسیه و حزب الله در قدرت باقی است از همین رو این درک جدید را به متحدان خود در بین مخالفان سوری اطلاع داد.

دوم: گذشت دو سال و نیم از عملیات موسوم به «توفان قاطعیت» در یمن.

در این فاصله عملیات مزبور از تحقق هرگونه هدفی که این جنگ برای آن آغاز شد، ناکام مانده است به این معنی که نقشه ناکام گذاشتن ائتلاف انصارالله و حزب علی عبدالله صالح به جایی نرسیده و امکان بازگرداندن عبدربه منصور هادی به صنعاء نیز فراهم نشد.

سوم: کاهش توان مالی فراوان عربستان.

به دلیل کاهش بهای نفت و افزایش هزینه های جنگ های نیابتی عربستان در سوریه و یمن و به هدر رفتن منابع آن، مهم ترین سلاح عربستان یعنی توان مالی آن رو به ضعف گذاشت.

چهارم: صدور قانون مجازات حامیان تروریسم از سوی آمریکا معروف به قانون جاستا علیه عربستان .

بر اساس این قانون به خانواده قربانیان اجازه داده شد در دادگاههای آمریکایی شکایت کرده و درخواست غرامت کنند تا جایی که اکنون 25 شکایت قضایی علیه عربستان مطرح شده است.

پنجم:  اولویت یافتن جنگ سیاسی و اقتصادی علیه قطر.

عربستان سخت تلاش کرد به هر قیمتی شده است ایران را از دوحه دور کند.

ششم: عمل گرایی ایران و صبر زیاد آن.

حاصل این سیاست ایران، انعطاف در برابر عربستان و استقبال از هرگام ریاض در راستای گفت وگو و عادی سازی روابط بود.

گشایش روابط عربستان با رهبران شیعه عراق

در این میان گشایش روابط عربستان با رهبران شیعه عراق و استقبال گرم از مقتدا صدر کوتاهترین و سریع ترین راه عادی سازی روابط با ایران بود.

در همین ارتباط قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق که به الحشد الشعبی و ایران نزدیک است اعلام کرد، عربستان از دولت عراق خواسته است برای بهبود روابط با ایران میانجیگری کند که اظهارات او غیر منتظره نبود بلکه نکته عجیب و غیرمنتظره تکذیب این درخواست از سوی مسئولان سعودی بود.

با این توضیحات باید پرسید آیا اکنون در آستانه آغاز پایان جنگ های نیابتی عربستان هستیم یا این آرامش موقتی برای نفس گیری هر دو طرف است؟

سخت بتوان به این سوال پاسخ نهایی داد زیرا روند تحولات در ابتدای راه است اما می توان گفت جنگ رسانه ای بین دو طرف از بین رفته است و بعید نیست حسن روحانی رئیس جمهور ایران در چند ماه  آینده و پس از تکمیل روند عادی سازی روابط دیپلماتیک و گشودن سفارت خانه ها در ریاض و تهران میهمان عربستان شود.

انتهای پیام/

اتش زیر خاکستر تورم سال 96

 تورم در سال ۹۶

بررسی آمارهای بانک مرکزی در ماه‌های اخیر حاکی از این است که نوسانات نرخ تورم، بیشتر در اقلام قابل‌تجارت تعریف می‌شود. به بیان دیگر، نوسان اقلام قابل‌تجارت در ماه‌های قبل، بیشتر از نوسان اقلام غیر‌قابل‌تجارت بوده و این موضوع باعث اثرگذاری در نرخ تورم کل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، این آمار نشان می‌دهد که نرخ ارز با یک وقفه، اثر خود را بر اقلام قابل‌تجارت منتقل می‌کند و با پایین نگه داشتن نرخ ارز و افزایش واردات، نرخ تورم به شکل مقطعی کنترل می‌شود، اما با تغییر روند نرخ ارز و افزایش نوسان، تورم اقلام قابل‌تجارت در کوتاه‌مدت و تورم اقلام غیر‌قابل‌تجارت در بلندمدت متاثر خواهد شد.

مطابق بررسی‌های آمارهای بانک مرکزی شکاف نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت در تیرماه به کمترین میزان رسیده است. بانک مرکزی در یک دسته‌بندی کلی اقلام مصرفی در خانوارهای کشور را به دو بخش اقلام قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت تقسیم کرده است. اقلام قابل‌تجارت اقلامی هستند که می‌توانند در مکانی دیگر و دورتر از جایی که تولید شده‌اند، به فروش برسد، بنابراین این اقلام بالقوه دارای ویژگی صادرات یا واردات هستند. عمده کالاهای صنعتی و کشاورزی و نیز بخشی از خدمات، در دسته کالاهای قابل‌تجارت جای دارند. مسکن و بخشی از خدمات در بخش تولیدات غیر‌قابل‌تجارت جای می‌گیرند.

دومین تورم منفی ماهانه اقلام قابل‌تجارت

بانک مرکزی آمار شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به تفکیک قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت را در مناطق شهری ایران در تیرماه 1396 منتشر کرد. براساس آمارهای بانک مرکزی، میزان شاخص اقلام قابل‌تجارت در تیرماه به سطح 5/ 294 واحد رسیده است. براساس آمارهای بانک مرکزی در تیرماه سال‌جاری نرخ تورم ماهانه کل معادل منفی 1/ 0 درصد بوده است. این منفی بودن نرخ تورم کل به‌دلیل تغییرات تورم اقلام قابل‌تجارت بوده است. در تیرماه تورم ماهانه اقلام قابل‌تجارت معادل منفی 8/ 0 درصد عنوان شده است. این دومین باری است که در سال‌جاری تورم ماهانه اقلام قابل‌تجارت منفی شده و در اردیبهشت‌ماه نیز تورم ماهانه این گروه منفی 2/ 0 درصد ثبت شده بود، اما در این ماه قدرت تورم قابل‌تجارت به نحوی نبود که تورم کل را منفی کند. اما در تیرماه باید علت اصلی منفی شدن تورم را تغییر قیمت اقلام قابل‌تجارت عنوان کرد. در تیرماه تورم ماهانه اقلام غیر‌قابل‌تجارت معادل 7/ 0 درصد بوده است. این روند در ماه‌های گذشته نیز در همین سطح بود و نوسان قابل توجهی از اقلام قابل‌تجارت مشاهده نمی‌شود.

مینیمم نیم دهه‌ای تورم نقطه‌ای اقلام غیرقابل‌تجارت

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد روند نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت در سال‌های اخیر متفاوت بوده است. به‌نوعی که نوسان اقلام قابل‌تجارت بالا بوده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام غیر‌قابل‌تجارت روند کم‌نوسانی را پشت‌سر گذاشته و در سه سال اخیر با یک شیب آرام در حال کاهش بوده است.

در حالی که در ابتدای سال 1393 تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام غیر‌قابل‌تجارت در سطح حدود 20 درصد قرار داشت، در تیرماه سال‌جاری به زیر 10 درصد رسید. در واقع طی نیم دهه گذشته این نخستین بار است که نرخ تورم اقلام غیر‌قابل‌تجارت، تک رقمی شده است. بر عکس، در سه سال اخیر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام قابل‌تجارت پرنوسان بوده است و با مشاهده تغییرات نمی‌توان یک روند کلی را برای حرکت آن مشاهده کرد.

به‌عنوان مثال، در سال 1394 روند نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام قابل‌تجارت نزولی بوده است و نرخ تورم از 15 درصد به حدود 3 درصد کاهش یافته است. اما در سال 1395 این روند تغییر کرده و وارد یک فاز صعودی شده است. بر این اساس در فروردین 1396، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام قابل‌تجارت پس از طی کردن یک مسیر صعودی نرخ 2/ 14 درصد را ثبت کرده است.

آمارهای سال‌جاری نشان می‌دهد نرخ تورم اقلام قابل‌تجارت از اردیبهشت‌ماه باز تغییر مسیر داده و وارد یک مسیر نزولی شده است. بر این اساس آخرین آمارها در تیرماه نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام قابل‌تجارت به سطح 4/ 10 درصد رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد شکاف میان تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت به کمتر از یک واحد درصد رسیده است؛ بنابراین روند همگرا در نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این دو گروه مشاهده می‌شود. علاوه‌بر این، آمارها نشان می‌دهد اختلاف نرخ تورم متوسط اقلام غیر‌قابل‌تجارت و قابل‌تجارت در تیرماه به حداقل رسیده است. براساس آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم متوسط اقلام قابل‌تجارت معادل 8/ 9 درصد گزارش شده و نرخ تورم متوسط اقلام غیر‌قابل‌تجارت 9/ 10 درصد ثبت شده است.

نیاز به تغییر سیاست‌های ارزی

اگر چه آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام قابل‌تجارت و غیر‌قابل‌تجارت در سه ماه اخیر هم‌جهت شده و به سمت کاهشی شدن در حرکت است، اما باید توجه کرد که روند ماه‌های قبل نشان می‌دهد نمی‌توان بدون تغییر نگاه در سایر متغیرها این روند را تداوم بخشید. اگر چه در کوتاه‌مدت ثابت کردن نرخ ارز باعث شده که به مدد رشد واردات، میزان عرضه محصولات و کالاها در بازار مصرفی به اندازه نیاز باشد و این موضوع سطح قیمت‌های مصرف‌کننده را در کنترل قرار داده است، اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد تثبیت نرخ ارز، در بلندمدت به یک شوک بزرگ تورمی ختم خواهد شد.

به بیان دیگر، اگر سیاست تعدیل ارزی در اقتصاد به مرور صورت نگیرد، پتانسیل جهش نرخ تورم جمع خواهد شد و در صورت بروز یک شوک خارجی، باعث جهش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود. این افزایش به شکلی است که در ابتدا، تورم اقلام قابل‌تجارت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، در این صورت واکنش سیاستمدار کنترل دستوری اقلام قابل‌تجارت خواهد بود، اما مطابق بررسی‌ها، این جهش نرخ ارز باعث تغییر مسیر دارایی‌ها به بازارهای کالایی مانند مسکن می‌شود و در نتیجه تورم اقلام غیر‌قابل‌تجارت نیز تغییر مسیر خواهد داد. با این رویکرد در حقیقت، دو موتور تغذیه نرخ تورم روشن می‌شود و آتشفشان نرخ تورم دوباره فعال خواهد شد. به همین دلیل سیاست‌گذار باید با تغییر سیاست‌های ارزی، از فعال شدن اینآتشفشان جلوگیری کند و از سوی دیگر، موجبات قوی شدن بخش واقعی اقتصاد را در مقابل رقبای خارجی فرآهم آورد.

1113673_729c21ac-4898-4a1f-8cce-252eb09bbe2a