دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

فال حافظ

متن شعر:

تعبیر فال حافط شما در پایین صفحه نوشته شده است.

سرو چمان من چرا میل چمن نمی​کند

 

همدم گل نمی​شود یاد سمن نمی​کند

دی گله​ای ز طره​اش کردم و از سر فسوس

 

گفت که این سیاه کج گوش به من نمی​کند

تا دل هرزه گرد من رفت به چین زلف او

 

زان سفر دراز خود عزم وطن نمی​کند

پیش کمان ابرویش لابه همی​کنم ولی

 

گوش کشیده است از آن گوش به من نمی​کند

با همه عطف دامنت آیدم از صبا عجب

 

کز گذر تو خاک را مشک ختن نمی​کند

چون ز نسیم می​شود زلف بنفشه پرشکن

 

وه که دلم چه یاد از آن عهدشکن نمی​کند

دل به امید روی او همدم جان نمی​شود

 

جان به هوای کوی او خدمت تن نمی​کند

ساقی سیم ساق من گر همه درد می​دهد

 

کیست که تن چو جام می جمله دهن نمی​کند

دستخوش جفا مکن آب رخم که فیض ابر

 

بی مدد سرشک من در عدن نمی​کند

کشته غمزه تو شد حافظ ناشنیده پند

 

تیغ سزاست هر که را درد سخن نمی​کند

تعبیر:

تصمیم به کاری گرفته ای درانجامش شک نکن و دل به خدا بسپار ،برای کاری که می خواهی بکنی همت داشته باش و اگر ناامید شوی موفق نخواهی بود

و این هم ار روستا

اختلاس میلیاردی در دهیاری یک روستا

دادستان آمل از متلاشی شدن باند خانه فساد و دستگیری هشت زن و مرد در شهرستان خبر داد.


خبرگزاری مهر: علی طالبی ازمتلاشی شدن باند خانه فساد دراین شهرستان خبر داد و  گفت: این باند توسط زن وشوهری درآمل هدایت می شدند.

طالبی افزود: در این رابطه هشت نفر توسط اطلاعات و مامورانتظامی دستگیر و برای سیر مراحل  قانونی تحویل مراجع قضایی شدند، همچنین دستگاه قضایی این شهرستان با افرادی که باعث سلب آرامش و مزاحم نوامیس مردم شوند به شدت برخوردخواهدکرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل افزود: با همکاری تیم اداره اطلاعات شهرستان آمل و مازندران، دهیار منطقه کلاکسر آمل و پنج تن از اعضای شورای این منطقه به اتهام اختلاس ۶۶۰ میلیون تومانی دستگیر شدند.

وی گفت: این افراد ۷۰۰ میلیون تومان وجوه دولتی که از سوی استانداری به منظور عمران و آبادی این محل اختصاص یافته بود را اختلاس کرده اند و ردپای برخی از مدیران دولتی به این پرونده باز خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل افزود: متهمان این پرونده همچنین به تضییع حقوق بیت المال به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و اخذ رشوه به مبلغ ۶۰ میلیون تومان اقدام کرده اند.

وی در ادامه بیان کرد: پرونده در شعبه ۳ بازپرسی در حال بررسی است و سه نفر از متهمان با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده اند  و پرونده دو نفر از آنان در مرحله تحقیقات است.

خبرهای مرتبط

فال حافظ

تعبیر فال حافط شما در پایین صفحه نوشته شده است.

خوشتر از فکر می و جام چه خواهد بودن

 

تا ببینم که سرانجام چه خواهد بودن

غم دل چند توان خورد که ایام نماند

 

گو نه دل باش و نه ایام چه خواهد بودن

مرغ کم حوصله را گو غم خود خور که بر او

 

رحم آن کس که نهد دام چه خواهد بودن

باده خور غم مخور و پند مقلد منیوش

 

اعتبار سخن عام چه خواهد بودن

دست رنج تو همان به که شود صرف به کام

 

دانی آخر که به ناکام چه خواهد بودن

پیر میخانه همی​خواند معمایی دوش

 

از خط جام که فرجام چه خواهد بودن

بردم از ره دل حافظ به دف و چنگ و غزل

 

تا جزای من بدنام چه خواهد بودن

تعبیر:

غم روزگار را نخور ،و از حال نهایت استفاده را ببر چرا که هیچ کس از آینده خبر ندارد پس از زندگیت لذت ببر.

میهمان این هفته 95/9/20 جناب اقای مهدی دلاوری نزاد

به سال                                    در بسکاباد متولد گردید

تحصیلات ابتدایی را در بسکاباد به پایان رسانید

=========================

==============================

==============================

ایشان هم اکنون یکی از خادمین به جامعه بسکابادیها است

بخران اب را جدی بگیریم

قوانین موجود پاسخگوی بحران آب نیست

شناسه خبر: 1262329 سرویس: اقتصادی
نیمروز و کم آبی 4

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با بیان این که حدود نیمی از منابع آبی زیرزمینی کشور معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد مترمکعب استفاده شده است گفت: قوانین موجود پاسخگوی بحران آب کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هدایت فهمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سالانه بیش از شش میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی اضافه برداشت می شود و میزان تجمعی آب 120 میلیارد مترمکعب است.
وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی 13 سد در کشور وجود داشت اما اکنون 653 سد با حجم ذخیره آب 35 میلیارد مترمکعب وجود دارد.

فهمی افزود: با قنوات و سازه های قدیمی نمی توانستیم جمعیت کنونی کشور را در ارائه خدمات آبرسانی اداره کنیم.

وی با بیان اینکه 11 برنامه وزارت نیرو برای تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی است، گفت: قوانین موجود پاسخگوی بحران آب کشور نیست.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا افزود: برخی قوانین مجلس شورای اسلامی ازجمله قانون مجوز دادن به همه چاه های غیرمجاز که سال 85 تصویب شد یا دریافت حقابه از آب های زیرزمینی به بحران آب دامن زد.

فهمی گفت: میزان مصرف آب کشور 100 میلیارد مترمکعب در حالی که میزان آب تجدیدپذیر 105 میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: باید بین مصارف و منابع آب تعادل ایجاد کنیم.

فهمی گفت: با توجه به 32 میلیارد مترمکعب پساب، نیاز به شبکه های پیشرفته جمع آوری و تصفیه فاضلاب داریم.

وی افزود: چهار میلیارد مترمکعب فاضلاب شهری و صنعتی کشور است که تصفیة آنها هزینة بسیاری دارد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا گفت: در حوزه آب، وزارت نیرو اختیارات بیشتری نیاز دارد.

فهمی افزود: دو ماه است تدوین سند ملی آب کشور آغاز شده است و تا سه ماه آینده به پایان می رسد و به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، وزارت نیرو میزان تاب آوری منابع آب کشور و وظایف دستگاه ها در این زمینه را به آنها اعلام کرده است.

فهمی افزود: بر اساس برنامه ریزی وزارت نیرو، میزان مصرف آب کشور باید از یکصد میلیارد مترمکعب به 89 میلیارد مترمکعب کاهش یابد و حقابه زیست محیطی نیز دریافت شود.

فرشاد فرهادی مدرس و محقق منابع آب نیز در این برنامه گفت: برداشت بی رویه از چاه های آب و تخلیه فاضلاب از علل نشست زمین در دشت استان تهران است.

وی افزود: سالانه این دشت چند میلی متر نشست می کند.

فرهادی با بیان اینکه در مدیریت بهینه منابع آب باید از خرد جمعی استفاده کرد گفت: در این زمینه نیاز به برنامة زمان بندی شده و تفکیک وظایف برای بررسی کمی عملکردها داریم.
وی افزود: در بحث قوانین مربوط به آب نیز کمبود قانون وجود ندارد.

این مدرس و محقق منابع آب دربارة مصوبه مجلس برای دادن مجوز به چاه های بدون جواز گفت: ممکن است این مصوبه برای استفاده عادلانه همه از منابع آب زیرزمینی باشد اما دست وزارت نیرو در این زمینه بسته نبوده است و این وزارتخانه می توانست تخصیص ها را از منابع آب زیرزمینی عادلانه کند.

فرهادی افزود: باید به جای استفاده از آب شیرین کننده های خلیج فارس و انتقال هزاران کیلومتری این آب به فکر استفاده از آب های ژرف باشیم.

وی گفت: منابع آب زیرزمینی به آب های آبرفتی، سازندة سطحی، سازندة عمیق، آب های ژرف و فسیلی تقسیم می شوند که آب های ژرف و فسیلی برون حوزه ای هستند و از خارج مرزها وارد و از مرز دیگری خارج می شوند.

الهام امین زاده رئیس مرکز مطالعات حقوق انرژی دانشگاه تهران نیز در این برنامه گفت: در قوانین به بحث جرایم بهره برداری از منابع آب و حقابه های مرزی برای آبادانی استان های مرزی کمتر توجه شده است.

وی افزود: در بحث آب نیازمند به روز شدن قوانین هستیم.

امین زاده گفت: وزارت نیرو به تنهایی مسئول بحران آب کشور نیست بلکه در این زمینه دستگاه های دیگر نیز باید فعال باشند و شورای عالی آب در این باره اختیارات بسیاری دارد.

وی افزود: در برخی استان ها دستگاه قضایی با بهره برداران غیرمجاز منابع آب به خوبی برخورد کرده است.

حیدرعلی عابدی نمایندة مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: قانونگذار در اختیار دادن به وزارت نیرو در موضوع آب کم نگذاشته است.

وی افزود: وزارت نیرو در عمل به قانون کارنامة خوبی ندارد و برنامه ریزی دقیق و کامل در پیش بینی نیازهای کشور و تأمین آنها نداشته است.

عابدی گفت: در قانون اختیارات برای مدیریت منابع آب و تشخیص مکان های ممنوعه استفاده از منابع آب های زیرزمینی و ایجاد ساز و کار برای قوانین با وزارت نیرو است.

وی افزود: در وزارت نیرو خلأ شوراهای تخصصی برای اجرای طرح های مدیریت منابع آب وجود دارد.

انتهای پیام//

مطالعات شرکت فجر خاوران برای 2 ژپزوره جدید

مهندس حسین بسکابادی مدیر عامل شرکت گفت 

درجهت خانه دار نمودن احاد مردم مطالعات لازم جهت 2 پروزه جدید در جوار ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا ( ع  ) شروع گردیده

ضوابط شهر سازی

 
  پیشروی مازاد بر 2+60% در زیرزمین و همکف جهت تامین پارکینگ

حداکثر 2 متر پیشروی طولی مازاد بر 2+60% متر در زیرزمین، مشروط به عدم قطع اشجار با اجرای سقف شیبدار بلامانع است.
2 در همکف پیلوتی (کد 0.00
±) ایست اتومبیل حداکثر به میزان یک متر بسمت فضای باز حیاط در شورای معماری مطرح و تصمیم گیری شود. بدیهی است بابت این تسهیلات هیچگونه عوارضی اخذ نمی گردد و سطح مذکور جزء زیربنای همکف محسوب نخواهد شد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۵ساعت 10:58  توسط مهندس ولی  |  نظر بدهید

 

 ملاک عمل شروع عملیات ساختمانی در پروانه های تخریب و نوسازی و پروانه های تغییر نقشه ای که عملیات ساختمانی پروانه اولیه آن ها هنوز شروع نشده ، ثبت برگ شروع عملیات ساختمانی توسط مهندس ناظر در زمان مهلت اعتبار پروانه جهت شروع عملیات ساختمانی ملاک  است .

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۵ساعت 9:56  توسط مهندس ولی  |  نظر بدهید

 

همانطور که میدانید بیس و پایه اکثر قوانین ایران ، قوانین و مقررات کشور انگلستان و فرانسه است و در آن سالهای دور با بیسوادی و سادگی مردم ، اعمال ضابطه و قانون ، کار ساده ای نبوده و البته همین الان هم کار ساده ای نیست و کماکان تا بتوانیم قانون گریزی میکنیم.

به مصوبه ای برخورد کردم حیفم آمد به اطلاع همه مهندسان و همکاران عزیزم نرسانم و اون آیین نامه ساختمانی شهر تهران است که بر اساس دستورالعمل های صادره از سال 1309 تا سال 1328 جمع آوری و بتصویب انجمن شهر در 1331/4/21  رسیده و ابلاغ و ملاک عمل ساختمان سازی گردیده است و هم اکنون هم بسیاری از ضوابط آن هنوز نافذ و ملاک عمل تایید نقشه هاست.

متن آیین نامه عینا به شرح زیر میباشد :


آیین نامه ساختمانی شهر تهران مصوب انجمن شهر در جلسه 1331/4/21 دور ششم انجمن بخش اول پروانه ساختمان ماده 1- اقدام به هریک از عملیات ذیل بدون پروانه شهرداری در شهر و حومه تهران ممنوع است : ساختمان بنای جدید یا تغییر بناهای موجود . 1- طرز درخواست پروانه ساختمان: ماده 2- درخواست کنندگان پروانه ساختمانی باید قبل از تهیه نقشه ساختمان درخواست خود را روی برگ چاپی (درخواست تهیه نقشه ) که نمونه آن در آخر این آیین نامه موجود است و همیشه از دفتر فنی برزنهای شهرداری تهران میتوان تحصیل نمود تکمیل نموده و به انضمام دو نسخه ازطرح وضعیت محل به دفتر برزن مربوطه تسلیم نمایند. چنانچه اداره نامبرده پس از بازدید محل و تطبیق آن با نقشه های اساسی توسعه و اصلاح خیابانها و گذرهای عمومی مانعی نبیند برگ چاپی رسمی (پروانه تهیه نقشه) که نمونه آن در آخر این آیین نامه موجود است به درخواست کننده داده خواهد شد. ماده 3- درخواست کننده پس از دریافت پروانه تهیه نقشه میتواند نقشه های لازم را مطابق ماده 4 توسط مهندسین معمار دیپلمه یا مهندسین ساختمان و معماران مجازی که دارای گواهینامه مخصوص از وزارت فرهنگ باشند تهیه نموده به ضمیمه برگ چاپی (درخواست پروانه ساختمان) به دفتر برزن مربوطه تسلیم نمایند. 2- طرز تهیه نقشه ساختمان: ماده 4- نقشه هایی که طبق ماده 3 برای گرفتن پروانه باید تسلیم شهرداری بشود قطعی بوده و به شرح ذیل خواهد بود. الف - طرح وضعیت محل ساختمان و حیاط به مقیاس لااقل یک صدم که محل ساختمان نیز در آن مشخص شده باشد. ب - نقشه کلیه اشکوبهای ساختمانی به مقیاس لااقل یکصدم . ج - لااقل یک برش از ساختمان به مقیاس یکصدم. د - نقشه کلیه نماهای مشرف بگذربه مقیاس یکصدم . در نقشه های نامبرده باید کلیه ابعاد تعیین گردد و درصورتی که شهرداری لازم بداند باید تمام محاسبات فنی راجع به استقامت ساختمان نیز ضمیمه شود. اضافه بر نقشه های نامبرده باید مصالح اساسی که درساختمان و مخصوصاً در نما بکار برده میشود در کنار نقشه ها توضیح داده شود. ماده 5- کلیه نقشه های نامبرده باید در دو نسخه به دفتر برزن مربوطه تسلیم گردد که پس از تصویب یک نسخه در برزن باقی بماند و نسخه دیگر به ضمیمه پروانه ساختمان به درخواست کننده پس داده میشود. تبصره 1- رنگ درب و پنجره هاییکه مشرف به گذر خواهد بود نباید زننده باشد. تبصره 2- جهت پروانه دیوارکشی در داخل شهر نقشه وضعیت زمین و محل و نماهای مشرف بگذر به مقیاس یک دویستم ضروری است ولی برای اراضی که بزرگترین بعد آنها از پنجاه متر تجاوز کند مقیاس نقشه وضعیت محل بجای یک دویستم ممکن است یک پانصدم باشد. ماده 6- برای تغییرات اساسی ساختمانهایی که در برگذر واقع شده اند مالکین باید شرحی مبنی بر کلیه عملیاتی که میخواهند انجام دهند و طرز اجراء و تاریخ شروع آنرا بضمیمه دو نسخه طرح وضعیت محل بدفتر برزن مربوطه تسلیم نموده و پس از کسب موافقت برزن شروع بعمل نمایند. ماده 7- درمورد ساختمانهایی که برای تأسیس کارخانه ها تخصیص داده میشود باید علاوه بر پروانه ساختمانی شهرداری پروانه های ادارات مربوطه دیگر رانیز تهیه نمود. ماده 8- برزن مربوطه مکلف است بدرخواست کتبی مالک یا نماینده او در ظرف بیست روز جواب مقتضی بدهد پس از انقضای مدت نامبرده مالک و یانماینده او میتواند ساختمان خود را طبق مواد آیین نامه شروع نماید بشرط اینکه درهرحال تاریخ شروع ساختمان را ده روز قبل از شروع به عملیات کتباً باطلاع شهرداری برساند. 3- مدت اعتبار پروانه ساختمانی : ماده 9- ارزش پروانه ساختمانی شهرداری یکسال از موقع صدور پروانه تا شروع به ساختمان است و اگر عملیات ساختمانی در مدت یکسال از تاریخ صدور پروانه شروع نشود باید مجدداً پروانه ساختمانی درخواست نماید. ماده 10- لااقل ده روز قبل از شروع به عملیات ساختمانی دارنده پروانه ساختمانی باید شهرداری را کتباً از منظور خود مطلع سازد. تبصره - چنانچه ساختمان باید در برگذر انجام شود مالک باید برزن مربوطه را قبلا" مطلع سازد تا مهندس برزن در موقع تعیین بروکف گذر در محل حضور یافته و دستورهای لازم را صادر نموده و صورتمجلسی که بامضأ مهندس مالک و مهندس برزن رسیده باشد تنظیم گردد. 4- بازرس عملیات ساختمانی : ماده 11- مهندسین برزنهای شهرداری درتمام مدت ساختمان مأمور بررسی در مطابقه ساختمان با نقشه های مصوب خواهند بود و برای این منظور کلیه نقشه های مصوب شهرداری باید همیشه در محل ساختمان موجود باشد تا درموقع مراجعه مهندسین برزن فوراً باختیار آنان گذارده شود . چنانچه در حین ساختمان اختلاف کلی بین ساختمان و نقشه های مصوب پیدا شود که در نتیجه نمای مشرف بگذر تغییر کلی کرده و یااینکه از لحاظ بهداشت با مقررات این آیین نامه وفق ندهد مهندسین برزن باید فوراً گزارش آن را به برزن مربوطه به شهرداری تسلیم نمایند تااینکه دستورهای لازم از طرف اداره نامبرده بمنظور تکمیل ساختمان صادر گردد. تبصره - تغییرات جزیی که درحین عمل درساختمان وارد م یشود بشرط آنکه با آنچه در ماده بالا ذکر گردیده مغایرت نداشته باشد اشکالی نخواهد داشت . 5- پروانه استفاده از ساختمان: ماده 12- پس از اتمام ساختمان مطابقت بنا با نقشه های مصوب و استحکام آن باید توسط همان مهندسی که نقشه ها را برای مالک تهیه و یامهندس و یامعمار دیگری که از طرف مالک ساختمان بنا را نظارت کرده و صلاحیت او مورد تصدیق شهرداری باشد با قید تاریخ اتمام در پشت پروانه ساختمان و درجایی که برای این منظور تعیین گردیده است گواهی شود. ماده 13- صاحبان ساختمانها مکلفند بعد از اتمام ساختمان پروانه گواهی شده نامبرده در بالا را بقسمت فنی برزن مربوطه ارایه داده و تقاضای بازدید ساختمان را بنمایند و قسمت فنی نامبرده پس از رسیدگی درصورتی که ساختمانها بانقشه ها و مفاد این آیین نامه تطبیق نماید از طرف شهرداری پشت پروانه ساختمان و درمحلی که برای این منظور تعیین گردیده است حق استفاده از ساختمان مزبور را در ظرف پانزده روز ازتاریخ تقاضا گواهی خواهد نمود. همین عمل ممکن است برحسب تقاضای صاحب ساختمان برای قسمتی از ساختمان که باتمام رسیده باشد انجام گیرد. تبصره 1- برای ساختمان در گذرهایی که فعلا" وضعیت آنها در نقشه اصلاحی شهر معلوم نیست پروانه غیر قطعی صادر خواهد شد. تبصره 2- هرگذری که وضعیت قطعی آن در نقشه اصلاحی شهر معلوم گردد بیدرنگ باطلاع عموم خواهد رسید. ماده 14- پروانه های صادره از طرف شهرداری همانطوریکه در برگ پروانه قید شده است بهیچوجه مدرک مالکیت نخواهد بود. ماده 15- هرکس بدون پروانه شهرداری ساختمان نماید بعنوان متخلف تعقیب و شهرداری حق خواهد داشت در صورتیکه ساختمان طبق مفاد آیین نامه نباشد ساختمان او را متوقف ساخته یا خراب نماید مگر درموردیکه مشمول ماده هشت باشد. بخش دوم مشخصات فنی ساختمانها ماده 16- هرساختمان جدید در کلیه قسمتها باید بطریقی بنا شود که درهیچ مورد موجب خطر برای کارگران و همسایگان و یا اشخاصی که از گذرهای مجاور عبور می نمایند نباشد. ماده 17- هرگاه دراثنای ساختمان یا بعد از اتمام آن درمدتی که به گواهی کارشناسان فنی باید عادتاً بنا سالم و بی عیب بماند و مخاطرات یا معایبی که تولید خطر نماید حادث گردد که از لحاظ فنی ناشی از سوء اجرای ساختمان شناخته شود مهندسینی که استحکام بنا را گواهی نموده و همچنین مقاطعه کاریکه تحت نظارت مهندسین نامبرده ساختمان را اجرا نموده هریک بسهم خود مسئول آن عیب یا خطر خواهند بود. ماده 18- نصب حصار موقت در گذرهای همگانی در کارگاههای ساختمانی تا خاتمه نمای ساختمانی اجباری است حصار مزبور حداکثر نباید بیش از دومتر پهنای گذر را بگیرد مگر با اجازه شهرداری . ماده 19- ریختن خاک و مصالح ساختمانی در خارج از حصار موقت نامبرده در پیاده رو یا درگذر باید بااجازه برزن مربوطه باشد. ماده 20- ضخامت دیوارهای خارجی ساختمانی مسکونی باستثنای دیوار ایوانهای وابسته نباید از 30 سانتیمتر کمتر باشد. ماده 21- درساختمانهایی که نقشه آنها برای کسب پروانه بشهرداری ارسال میشود باید محل مناسبی که دارای فضای کافی بوده و بتوان در موقع ضرورت آنرا تبدیل به پناهگاه در مقابل خطرات هوایی نمود پیش بینی شود. ماده 22- لوله کشی های آب مشروب و گندآب ساختمانها باید طوری پیش بینی شود که بعداً بتوان آنها را به شبکه لوله کشی آب مشروب و گندآب شهر به آسانی وصل نمود. بخش سوم-ارتفاع ساختمانها نسبت به گذرهای مجاور، پخها و پیش آمدگی در محل گذرها 1- ارتفاع ساختمانها نسبت به گذرهای مجاور ماده 23- حداکثر ارتفاع ساختمانهای در برگذرهای عمومی نسبت بعرض گذرها بطریق ذیل خواهد بود. الف - برای کوچه های بعرض کمتر از 8 متر حداکثر ارتفاع ساختمان 10 متر . ب - برای گذرهای بعرض 8 الی 15 متر حداکثر ارتفاع ساختمان مساوی عرض گذر باضافه یک چهارم آن خواهد بود. ج - برای گذرهای عریض تر از 15 متر ارتفاع ساختمان آزاد و در گذرهای منطقه بازرگانی لااقل دو اشکوبه از کف پیاده رو خواهد بود ولی هر ساختمانی که از ساختمانهای مجاور بلندتر باشد باید علاوه بر نمای اصلی ساختمان طرفین آن نیز نماسازی گردد. تبصره 1- ارتفاع ساختمان از کف پیاده رو گذر تا بالای کتیبه و عرض گذر در روی یک خط عمود بر محور گذر بین دوبر حساب خواهد شد. تبصره 2- در گذرهای شیب دار ارتفاع بنا در وسط جبهه مشرف به گذر ساختمان اندازه گرفته خواهد شد ولی درهیچ مورد حتی در بالاترین نقطه بنا ارتفاع نباید بیش از دو متر از حدی که تعیین گردیده است تجاوز نماید. ماده 24- درصورتیکه مالکین بخواهند در گذرهایی که عرض آنها کمتر از پانزده متر است ساختمانهایی بلندتر از آنچه در ماده 23 ذکر گردیده بنا نماید باید بهمان اندازه که ارتفاع ساختمان از حد نامبرده زیادتر است از برگذر عقب تر ساختمان نماید. ماده 25- هربنایی که در زاویه دو گذر که هم عرض نیستند قرار گیرد ممکن است در جبهه گذر کم عرض نیز ارتفاع ساختمان را باندازه ارتفاع گذر عریض تر گرفت مشروط براینکه در هیچ حال طول جبهه بنا درگذر کم عرض بیش از ارتفاع ساختمان نباشد و ارتفاع بقیه ساختمان در گذر کم عرض طبق ماده 23 خواهد بود. ماده 26- درچهارراهها و در میدانهایی که چندین گذر یکدیگر را تلاقی مینمایند ارتفاع ساختمانها نسبت به عریضترین گذرها تعیین خواهد شد. 2- پخ در محل تقاطع دو گذر: ماده 27- درساختمانهای واقع در زاویه دو گذر که یکی از آنها از 6 متر عریضتر باشد باید پخی که دو ضلع مجاور درآن مساوی بوده و عرض آن معادل 1/10 مجموع عرض دو گذر است منظور گردد اگر پخ نامبرده منحنی است باید در داخل پخ مستقیم محاط باشد. تبصره - انتخاب پخ مستقیم و منحنی باختیار شهرداری است و در نقاطی که سابقاً بدون مراعات پخ ساختمانهای اساسی ایجاد شده است شهرداری حق خواهد داشت که از نظر قرینه سازی در زوایای مقابل نیز پخ قایل نگردد و بهمین طریق نسبت به پخ هاییکه طبق دستور بالا انجام نشده است شهرداری حق خواهد داشت که در زوایای مقابل پخی بهمان شکل و اندازه منظور دارد. 3- پیش آمدگی های مختلف در گذر : ماده 28- پیش آمدگی در گذر از بری که شهرداری برای گذر معین نموده حساب خواهد شد ولو اینکه بعضی از ساختمانها از این برتجاوز گرده باشد. ماده 29- ارتفاع زیر پیش آمدگی ایوانها نسبت به کف پیاده رو نباید از 5/3 متر کمتر باشد. ماده 30- حداکثر پیش آمدگی های جزیی فقط تا اندازه هایی که در زیر ذکر میشود مجاز خواهد بود. الف - سنگ زیر بنا در کلیه گذرها 5 سانتیمتر. ب - ستونهای باشکال مختلف و مجردی در کلیه گذرها 10 سانتیمتر. ماده 31- ایوان باز فقط در گذرهایی که عرض آن از 8 متر بیشتر است بطریق زیر اجازه داده میشود. در گذرهای بعرض هشت الی ده متر حداکثر پیش آمدگی 80سانتیمتر . در گذرهای بعرض 10 - 15 متر یکمتر . درگذرهای بعرض 15-30 متر 20/1 متر . درگذرهای بعرض 30 متر ببالا حداکثر پیش آمدگی 35/1 متر . ماده 32- فاصله آخرین ایوان هرساختمان از حد زمین مجاور نباید کمتر از یکمتر باشد. ماده 33- ایوانهای بسته (بو و بندو) فقط در گذرهای عریضتر از 12 متر بطریق ذیل مجاز است . درگذرهای بعرض 12 متر الی 20 متر (دوازده الی بیست متر ) حداکثر پیش آمدگی یکمتر. ماده 34- مجموع طول ایوانهای بسته هراشکوب نباید از یک سوم طول جبهه مشرف به خیابان ساختمان بیشتر باشد. ماده 35- ساختمان هرگونه پیش آمدگی بمنظور سایه بان آزاد است مشروط براینکه هیچگاه ارتفاع زیر آن از کف پیاده رو کمتر از 3 متر نبوده و پیش آمدگی آن نیز بیش از دو سوم عرض پیاده رو نباشد. ماده 36- ارتفاع پایین ترین نقطه پرده های آفتابگیر نباید از کف پیاده رو از 25/2 متر کمتر باشد و پیش آمدگی های آنها حداکثر دو سوم عرض پیاده رو بوده و درهیچ حال بیش از سه متر نخواهد بود. ماده 37- پرده های آفتابگیر نباید بهیچوجه به آنچه که در پیاده رو مانند تیر و غیره موجود است بسته شده باشد و بطور کلی باید تمام سطح زیر آن کاملا" باز و آزاد باشد. ماده 38- پیش آمدگی تابلوها و آگهی های الوان از هرنوع باید طوری باشد که پایین ترین نقطه آنها از کف پیاده رو کمتر از سه متر نباشد. ماده 39- پیش آمدگی لوله های ناودان حداکثر 35 سانتیمتر خواهد بود و در هیچ حال نصب ناودانهای شره بطرف گذر مجاز نیست . ماده 40- پیش آمدگی پله هایی که در مجاور گذر قرار داده میشود نباید از 45 تا50 سانتیمتر تجاوز نماید. ماده 41- کار گذاردن درهایی که بطرف گذر باز میشود و نصب لوله های بخاری که از سطح نمای ساختمان خارج میشود ممنوع است . ماده 42- پیش آمدگی درهای تاشو نباید از 15 سانتیمتر تجاوز نماید. بخش چهارم وضعیت داخلی ساختمانها ماده 43- کلیه اطاقهای قابل سکونت باید دارای نور مستقیم کافی و هوای آزاد بوده و سطح هر اطاق مسکونی دست کم 7/5   مترمربع باشد مشروط براینکه حجم اطاق درهیچ حال کمتر از 22/5  مترمکعب نباشد. ماده 44- سطح پنجره های هراطاق مسکونی باید دستکم مساوی یک هشتم سطح آن باشد. ماده 45- ارتفاع اشکوب اول از کف تا زیر سقف دستکم سه متر بوده و ارتفاع اشکوبهای دیگر از کف تازیر سقف نباید از 2/80  متر کمتر باشد . تبصره - ارتفاع گاراژ شامل این ماده نخواهد بود. ماده 46- قسمتهای مسکونی ساختمان و زیرزمین باید بطور کلی درمقابل رطوبت عایق سازی شده باشد. ماده 47- گرمابه و مستراح در داخل ساختمان باید مستقیماً از خارج نور و هوا گرفته و از لحاظ وسایل بهداشت از قبیل سیفون و هواکش کامل باشد بعلاوه هواکش هر مستراح با هواکش گرمابه باید هرکدام مستقل باشد. ماده 48- حداقل ابعاد مستراح و گرمابه و دوش بطریق زیر خواهد بود. الف - سطح مستراح 20/1 *1 مترارتفاع 2/30 متر. ب - سطح گرمابه 1/5*2 متر ارتفاع 2/30 متر. ج - سطح دوش 1/20*1 متر ارتفاع 2/30 متر. تبصره - اندازه سربینه جزء گرمابه نبوده و جداگانه منظور خواهد شد. ماده 49- سقف گرمابه و مستراح باید طوری فرش و عایق شده باشد که قابل شستشو بوده و آب در کف آنها باقی نماند. ماده 50- آشپزخانه باید دارای نور و هوای کافی بوده و کف آن عایق و قابل شستشو باشد. پاشیر و محل ظرفشویی و کلیه لوله های فاضلاب باید دارای سیفون باشند. ماده 51- چاههای مستراح و گرمابه و آشپزخانه باید دارای هواکش مستقل و بعلاوه باید چاه مستراح و گرمابه از چاه آشپزخانه مستقل باشد. ماده 52- آب انبار باید طوری ساخته و عایق شود که از هیچ طرف آبهای کثیف سطحی یا گندآب چاهها به آن نفوذ ننماید. ماده 53- حجم آب انبار برای هرآپارتمان دستکم 15 مترمکعب خواهد بود. ماده 54- دودکش باید با مصالح بنایی ساخته شده و دستکم 70 سانتیمتر از روی بام بالاتر باشد و در مورد بامهای شیروانی سر دودکش نباید از تیغه فوقانی شیروانی پایین تر باشد فاصله دودکش نیز باید از نمای ساختمان کمتر از یکمتر باشد. ماده 55- هیچکدام از دودکشهای یک ساختمان نباید بیکدیگر مربوط باشند. ماده 56- مقطع داخل هر دودکش باید دستکم 2/20 سانتیمتر بوده و زاویه آن نیز با سطح افق دستکم 60 درجه باشد. ماده 57- هر دودکش باید دستکم از تیرهای چوبی ساختمان 25سانتیمتر فاصله داشته باشد . ماده 58- سرسرا و محل پلکان و راهروها باید بحد کفایت روشن و دارای هوای مستقیم باشد. ماده 59- ارتفاع پله های اصلی ساختمان نباید از 20 سانتیمتر تجاوز نماید و عرض هرپله باید دستکم 27 سانتیمتر و طول آن دستکم یکمتر باشد. تبصره - عرض پله های گردان از فاصله 40 سانتیمتر از دست انداز داخلی پلکان حساب خواهد شد. ماده 60- ارتفاع کف هر پله تا زیر سقف نباید از 2/20 متر کمتر باشد. ماده 61- عرض پاگرد پله های اصلی هرساختمان باید دستکم یکمتر باشد. ماده 62- کلیه قسمتهای ساختمان که تشکیل پرتگاه میدهند باید بوسیله جان پناه یا نرده محافظت گردند ارتفاع جان پناه یا نرده نامبرده نباید از 80 سانتیمتر کمتر باشد. ماده 63- مغازه هاییکه مخصوص فروش خواربار فاسد شدنی است باید طوری ساخته شود که همیشه هوای آزاد در آنها گردش نماید. ماده 64- کف مغازه های خواربارفروشی باید طوری فرش و عایق سازی شده باشد که قابل شستشو بوده و آب در کف آن باقی نماند و بوسیله سیفون به چاهی مربوط باشد. ماده 65- کلیه انبارهای مغازه های خواربارفروشی نیز مشمول شرایط ماده 63 خواهندبود. ماده 66- دیوارهای داخلی مغازه های گوشت فروشی باید علاوه بر آنچه که درماده های 63و64 گفته شده همچنین دیوارهای انبار این مغازه ها بوسیله کاشیهای چسب بهم تا ارتفاع 2/50 متر از کف زمین پوشیده شده باشد. فاصله هر اطاق مسکونی تا دیوار مقابل لااقل مساوی باشد با ارتفاع ساختمان و پهنای دو متر مشروط براینکه طول دید نامبرده در هیچ حال از ده متر کمتر نباشد . فاصله نمای دیگر ساختمان تا دیوار مقابل لااقل دومتر خواهد بود. ماده 67- درو پنچره هایی که متصل بدیوار خانه های مجاوراست باید لااقل 1/80 متر از کف اطاق بالاتر باشد و هیچ ساختمانی نمیتواند رو به عمارت مجاور ایوان داشته باشد مگر آنکه فاصله کافی به تشخیص شهرداری موجود باشد. ماده 68- بطور کلی نسبت سطح بنای خانه های مسکونی به سطح کل زمین که درآن ساختمان میشود نباید در هیچ حال از 40 درصد تجاوز نماید. تبصره - درصورتیکه ساختمان در سرگذر انجام گیرد مساحت زیربنا شامل ماده بالا نخواهد بود. ماده 69- سطح حیاطهای کوچکی که بمنظور گرفتن نور و هوا برای قسمتهای غیرمسکونی ساختمان ایجاد میشود باید لااقل 6 مترمربع باشد درصورتیکه آشپزخانه نیز ازاین حیاط نور بگیرد سطح آن لااقل 12 مترمربع خواهد بود کوچکترین بعد این حیاطها درحالت اول 2 متر و درحالت دوم سه متر است . ماده 70- مالکین موظف هستند که از دوباب مغازه ببالا برای هر ده باب مغازه یک مستراح برای استفاده مستأجرین بسازند. تبصره - مالکین هرچند باب مغازه مجاور هم میتوانند مشترکاً برای هرده باب مغازه یک مستراح بسازند. بخش پنجم وضعیت نمای ساختمانها نسبت به گذرهای مجاور ماده 71- بطور کلی در گذرهای اصلی شهر که از طرف شهرداری آگهی میشود ساختمانها نباید کمتر از دو اشکوب از کف پیاده رو داشته باشند و درمورد گذرهاییکه باید عده اشکوب ساختمانها زیادتر باشد از طرف شهرداری بموقع آگهی خواهد شد ولی درهرحال حداکثر ارتفاع ساختمانها مطابق ماده 23 تعیین خواهد گردید. ماده 72- درمورد ساختمانهایی که طول جبهه مشرف بگذر آنها کمتر از ده متراست شهرداری حق خواهد داشت که مالک را وادار کند با مالک مجاور نقشه مشترکی تهیه نماید. ماده 73- درخیابانهایی که ساختمان مغازه مجاز است و از طرف شهرداری در موقع آگهی خواهد شد باید دهنه داخل دو جرز مشرف به گذر لااقل سه متر بوده و ارتفاع داخل مغازه نیز نباید از سه متر کمتر باشد. ماده 74- عرض درب ورودی مغازه ها باید لااقل یکمتر و ارتفاع آن لااقل 25/2 مترباشد و درهیچ حال نباید بطرف گذر باز شوند. ماده 75- ارتفاع کف مغازه ها نسبت به کف پیاده رو نباید از بیست سانتیمتر تجاوز نماید. ماده 76- نصب پنجره ها در کف پیاده رو برای گرفتن نور باید با اجازه شهرداری باشد. ماده 77- پنجره های نامبرده در ماده 76 باید کاملا" همکف پیاده رو بوده و پیش آمدگی آنها درگذر نباید از60 سانتیمتر تجاوز نماید. ماده 78- شیروانی ساختمانها طوری باید ساخته شود که از پیاده روی طرف مقابل دیده نشود. دیوارهای طرفین شیروانی که از گذر مریی است باید نماسازی شده باشد. ماده 79- چوبهای رادیو باید تماماً راست بوده و در محل تقاطع محورهای ساختمان قرار داده شود و برنگ درب و پنجره های ساختمان رنگ شده باشد هرگاه دریک ساختمان چندین چوب رادیو نصب شود باید حتی الامکان نسبت به یکی از محورهای ساختمان قرینه باشد. ماده 80- شیشه مستراح یا گرمابه یا آشپزخانه هایی که مشرف به گذر هستند باید از نوع شیشه های مات باشد. ماده 81- شهرداری حق خواهد داشت که در گذرهای اصلی شهر مالکین را وادار نماید که نمای ساختمان خود را در موقع لازم تعمیر نمایند. بخش ششم- گذرها و فضاهای باز عمومی 1- تقسیم بندی انواع گذرها ماده 82- بطور کلی گذرهای شهر نسبت بعرض و وضع آنها بطریق زیر تقسیم بندی میشوند. الف - خیابان به گذرهایی گفته میشود که عرض آنها از 15 متر زیادتر است . ب - کوی به گذرهایی گفته میشود که عرض آنها از 8 متر تا 15 متراست . ج- کوچه به گذرهایی گفته میشود که عرض آنها از 8 متر کمتر باشد. د- بن بست به کوچه هایی گفته میشود که از یکطرف مسدود باشد. ه - راهرو به بن بست هایی گفته میشود که جلوی آنها درب داشته باشد. و- بازار به گذرهای روپوشیده گفته میشود که اطراف آن مغازه باشد ( پاساژ نیز شامل این تعریف است ) ماده 83- بطور کلی فضاهای باز شهر نسبت بوضعیت آنها بطریق زیر تقسیم بندی میشود. الف - میدان ب - باغ عمومی ج - باغچه عمومی 2- مقررات راجع بعرض گذرهای جدید ماده 84- احداث گذرهای جدید بمنظور تقسیم بندی اراضی باید پس از کسب پروانه شهرداری انجام گیرد. برای کسب پروانه مزبور مالکین باید نقشه وضعیت محل را با طرح گذرهای آن بمقیاس لااقل یک هزارم توسط مهندسین مطلع دیپلمه تهیه نموده و در دونسخه تسلیم برزن مربوطه نمایند که پس از تطبیق با نقشه شهر و تصویب یک نسخه در برزن باقی مانده و نسخه دیگر به ضمیمه پروانه تقسیم بندی پس داده خواهد شد. ماده 85- عرض گذرهای باز در هیچ حال نباید از 8 متر کمتر باشد و درصورتیکه طول گذر از 250 متر تجاوز نماید عرض آن باید لااقل 10 متر باشد. ماده 86- از احداث گذر بن بست حتی الامکان باید احتراز شود ولی درصورتیکه لزوم و احداث آن از طرف شهرداری گواهی و اجازه داده شود پهنای آن نسبت به درازای گذر بن بست بطریق ذیل خواهد بود. الف - تا 50 متر درازا پهنای 4 متر ب - از 50 تا100 متردرازا پهنای 6 متر ج - از 100متر تا150 متردرازا پهنای 8 متر د- از 150 تا200 متر درازا پهنای 10 متر ه- از 200 متر ببالا لااقل پهنا 12 متر. تبصره - درمورد بن بستهای تودرتو درازای گذر بن بست که درماده بالا به آن اشاره شده از ابتدای بن بست حساب خواهد شد. ماده 87- پهنای راهرو اختصاصی نباید درهیچ حال ازسه مترکمتر و درازای آن از بیست متر زیادتر باشد. چنانچه طول راهرو از بیست متر تجاوز نموده درحکم کوچه بن بست بوده و مشمول ماده 86 خواهد بود. 3- مقررات راجع بساختمان بازار ماده 88- عرض بازار نباید از 5 متر کمتر باشد درصورتیکه بازار طوری ساخته شود که وسایل نقلیه از آن عبور کند در حکم گذر بوده و مشمول ماده 85 و 86 خواهد شد و بطور کلی عرض بازارها نسبت بطول آنها بطریق ذیل خواهد بود: الف - تاده متر درازا، پهنا 5 متر ب - از ده متر الی 25 متر درازا، پهنا 6 متر ج - از 25 متر درازا ببالا ، پهنا 8 متر تبصره - بازارهایی که دارای تیمچه باشند خود تیمچه جزو درازای بازار محسوب نخواهد شد. ماده 89- ساختمان هرگونه پیش آمدگی در داخل بازار ممنوع است ولی درصورتیکه پهنای بازار بیش از اندازه های ماده 88 گرفته شود میتوان بقدر زیادی عرض ایوان احداث نمود. ماده 90- ساختمان اطاق مسکونی ، گرمابه ، مستراح ، آشپزخانه که فقط از داخل پاساژ روبسته نور و هوا بگیرند بکلی ممنوع است . ماده 91- ساختن پله ها در کف بازار ممنوع و ساختن کف بازار مشمول کلیه شرایط دکاکین خواروبار فروشی یعنی مواد 63 و 64 خواهد بود. ماده 92- بازارهای روبسته باید دارای نور کافی و مستقیم بوده و درصورت لزوم از طرف سقف نیز دارای پنجره باشد. ماده 93- کلیه مغازه های داخل بازار علاوه بر کلیه شرایط سایر مغازه ها دارای هواکش کافی نیز باشند. 4- مقررات راجع به گذرها و میدانها ماده 94- عرض مجموع پیاده روهای یک گذر نباید بیش از یک سوم عرض تمام گذر باشد. ماده 95- کلیه مجاری واقع در راهروها و بازارها باید روپوشیده بوده و لااقل در ده متر فاصله یک حوضچه دردار برای بازدید و پاک کردن مجرا ساخته شود. ماده 96- شهرداری حق خواهد داشت در گذرهاییکه مقتضی بداند مالکین را وادار نماید که ساختمان خود را بفاصله معینی از برگذر نرده سازی نمایند. این قبیل گذرها پس از تصویب انجمن شهرداری به آگهی عمومی خواهد رسید. ماده 97- حوضچه هایی که بمنظور راه آب از طرفین مالکین در گذر ساخته میشود با اجازه و دستور شهرداری و هم سطح پیاده رو بوده و روی آن باید بوسیله دریچه آهنی یابتون مسلح یا سنگ تراش بطوریکه از کف پیاده رو بالا نباشد پوشیده شود. ماده 98- کندن گذرها برای هر منظور بدون اجازه شهرداری ممنوع است . ماده 99- هرگاه گذر از طرف مالکین بدون پروانه شهرداری احداث گردد درمواقع اجرای نقشه اصلاحی شهر و ایجاد گذرهای جدید از طرف شهرداری هیچگونه غرامتی از بابت تغییر وضع یا پهنای این گذرها بمالکین پرداخت نخواهد شد. ماده 100- شهرداری هیچگونه کوچه را به غیر از راهروهای دردار ثبت شده بعنوان کوچه اختصاصی نشناخته و کلیه کوچه های جدید مشمول مواد 85 و 86 خواهد بود. ماده 101- نسبت به گذرهایی که از حیث پهنا مخالف شهرداری این آیین نامه بوده ولی درعین حال سابقاً شهرداری پروانه ساختمانی داده و در آن گذرها ساختمانهای جدیدی با اجازه شهرداری احداث شده است در پهنای گذر تغییری داده نخواهد شد مگر بموجب قانون توسعه و اصلاح معابر لیکن شهرداری میتواند صاحب هر پروانه ساختمانی را که هنوز شروع بساختمان نکرده است وادار کند که ساختمان خود را در بر اصلی و قانونی گذر ساخته و بر فعلی را طبق نقشه شهرداری دیوارسازی یا نرده سازی نماید. بخش هفتم-منطقه های مختلف شهر ماده 102- برای تأمین آسایش اهالی و مراقبت شهر از لحاظ بهداشت و زیبایی شهر تهران به سه منطقه ذیل تقسیم میشود که حدود آنها پس از تصویب انجمن شهر از طرف شهرداری تعیین و باطلاع عموم خواهد رسید. 1- منطقه بازرگانی واداری 2- منطقه مسکونی 3- منطقه صنعتی ماده 103- ساختمان اصطبل و آغل عمومی برای چهارپایان درداخل شهر درکلیه منطقه ها ممنوع است . 1- مقررات مربوط به منطقه بازرگانی و اداری ماده 104- در منطقه بازرگانی و اداری اجازه تأسیس دکاکین و مغازه های کوچک و بزرگ و مغازه های مورد نیاز عمومی و تجارتخانه ها و ساختمانهای اداره و بنگاههای از هر قبیل داده میشود ولی بالعکس ایجاد کارگاهها و مؤسسه های صنعتی که به تشخیص شهرداری مخل آسایش همسایگان باشد و مخازن مواد خطرناک و گاراژهای باربری سنگین و غیره دراین منطقه بکلی ممنوع است . ماده 105-در برگذرهای اصلی منطقه بازرگانی و اداری ساختمان حصارهای دیوار بکلی ممنوع بوده و درصورتیکه ساختمانهای این منطقه از برگذر دور باشد حصار آن در برگذر باید بوسیله نرده که نقشه آن طبق مواد 2و3و5 این آیین نامه به تصویب شهرداری رسیده باشد ساخته شود. 2- مقررات منطقه مسکونی ماده 106- درمنطقه مسکونی تأسیس کارخانه و تعمیرگاه و مخازن مواد خطرناک و گاراژهای باربری و بنگاههای مخل آسایش ممنوع است . ماده 107- در گذرهای منطقه مسکونی ساختمان حصارهای دیوار در برگذر که قسمت پس آن بلندتر از 70/1 متر باشد اجازه داده نمیشود ولی ساختمان نرده که نقشه آن طبق مواد 2و3 و5 بتصویب شهرداری رسیده باشد به هر ارتفاع آزاد است . ماده 108- قسمتی از فضای هرخانه که از پشت نرده پیدا است باید درختکاری و یا گلکاری شود. 3- مقررات مربوط به منطقه صنعتی ماده 109- درهرمنطقه صنعتی ساختمان کلیه کارخانه ها ومخازن و مؤسسه های صنعتی ازهرنوع با رعایت مقررات مربوطه اجازه داده میشود. ماده 110- منطقه صنعتی ممکن است بنوبه خود نسبت بانواع مخازن و کارخانه به منطقه های فرعی تقسیم بندی شود که حدود آنها پس از تصویب انجمن شهر از طرف شهرداری تعیین و آگهی خواهد شد. ساختمان برای زندگانی کارگران در آن منطقه مجاز است . مواد الحاقی ماده 111- درکلیه اندازه هایی که دراین آیین نامه ذکر شده تا حدود صدی پنج اختلاف پذیرفته میشود. ماده 112- مقررات راجع بساختمانهای عمومی مانند سینما، تماشاخانه ، نمایشگاه ، کافه رستوران ، گرمابه های عمومی و غیره تابع آیین نامه مخصوص خواهد بود. ماده 113- مهندسین و معماران موظفند دستورهای مذکور دراین آیین نامه را دقیقاً رعایت نموده و درصورت نقص آن از طرف مالکین یانماینده آنها مراتب را کتباً بایشان تذکر داده و اگر ترتیب اثری باین تذکر داده نشده مراتب را به برزن مربوطه اطلاع دهند درخواست پروانه ساختمانی توسط مالک شخصاً یا نماینده از طرف مالک یا بر عهده مهندسین یا معماری است که متصدی امور ساختمان است . ماده 114- تعمیر و تغییرات لازم درمواد آیین نامه برحسب پیشنهاد شورایعالی فنی شهرداری و تصویب انجمن شهر بعمل خواهد آمد. ماده 115- مقررات این آیین نامه ازتاریخ تصویب مجری بوده و شامل ساختمانهایی که تا آن تاریخ شده است نمیباشد. ( نقل از صفحات 86 ببعد نشریه شماره 3 نامه شهرداری تهران مشتمل بر قوانین و تصویبنامه های مربوط بشهرداری از سال 1309 تا سال 1328 ناشر و گردآورنده مجله رسمی شهرداری )

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم مرداد ۱۳۹۵ساعت 23:21  توسط مهندس ولی  |  نظر بدهید

در لابلای بخشنامه هایی که بررسی میکردم به آیین نامه امور خلافی  مربوط به سال 1322 برخوردم که برام جالب بود و این آیین نامه چقدر در فرهنگسازی مردم نقش موثری داشته است. 

عینا به شرح زیر : 

آیین نامه امور خلافی مصوب 24/5/22 4 نظر به ماده 276 قانون مجازات عمومی و ماده 11 اصلاحی قانون کیفر عمومی مصوب 4 مرداد 1322 آیین نامه امور خلافی بشرح زیر اصلاح میشود:

ماده 1- اشخاص زیربه دو روز تا پنج روز حبس تکدیری و بتأدیه ده ریال تا پنجاه ریال غرامت محکوم میگردند :

: 1- کسانی که به اخطارهای مأمورین عبور و مرور و پاسبانان از اینکه در پیاده رو عبور نمایند ترتیب اثر ندهند و یا اخطارهای دیگر مأمورین مزبور را که مربوط بتأمین انتظامات معابر عمومی است مورد بی اعتنایی قرار دهند

. 2- مدیران مهمانخانه ها و کاروانسراها و کسان دیگری که بموجب نظامات عمومی مکلف بروشن کردن چراغ بوده و در ادای تکلیف خود اهمال نمایند

. 3- اشخاصی که درپیاده روها و معابر بدون اجازه شهرداری اشیایی بگذارند یا حیواناتی نگاهدارند که مزاحم عبور و مرور شده یا بهر نحوی از انحأ تمام پیاده رو و معبر یا قسمتی از آنرا اشغال نمایند

. 4- کسانی که در ایوان یا جلو منازل خود یا در نقاطی که مشرف به معابر است اشیایی بگذارند که درصورت سقوط احتمال خطر برای عابرین متصور باشد

. 5- کسانی که دیوارهای معابر عمومی و امکنه خصوصی و منازل اشخاص را مخطط نمایند و یاازصورت نظافت خارج کنند( ویادرآن بعنوان آگهی و غیره چیز بنویسند

) . 6- اشخاصی که با منع صاحب منزل اصرار در توقف درب منزل یا نشستن روی سکوی منزل غیر نمایند

. 7- کسی که از باغهای فلاحتی یا اراضی که کشت شده یا برای کشت حاضر گردیده بدون مجوز قانونی پیاده یا با اتومبیل و یابا مال و سایر وسایل نقلیه عبور نماید یا از عبور مالهای خود جلوگیری نماید

. 8- کسانی که هرگونه ابزار و آلات و ادواتی که ممکن است وسیله استفاده مجرمین گردد در معابر بگذارند

. 9- اشخاصی که همهمه و غوغا و صداهای ناهنجار (ولوبرای فروش متاع خود) بر پا کرده یا شرکت در همهمه و غوغا و صداهای ناهنجار دیگران بنمایند و همچنین کسانی که در شوارع و معابر عمومی عربده بکشند و یا تظاهرات مستانه نمایند

. 10- هرکس در جاهایی که معمولا" باید بلیط تحصیل نمود از قبیل راهآهن - نمایشگاه و غیره بدون بلیط داخل شود و همچنین اشخاصی که با خالی نبودن جای نشستن در محلهای مزبور یا در وسایط نقلیه عمومی بخواهند باصرار داخل شوند

. 11- کسانی که مسئول حفظ و مراقبت اطفال نابالغ میباشند و در ادای تکلیف خود اهمال نموده و بدینجهت اطفال بواسطه جنجال و هیاهو و یا بنحوی از انحأ موجب سلب آسایش و استراحت دیگران بشوند و یامرتکب جرمی گردند یا اینکه اعمالی از آنها سر بزند که برای خودشان یا برای دیگران احتمال خطر یا صدمه بدنی یا مالی باشد

. 12- کسانی که پرندگان یا دامهای زنده را آویزان حمل کنند یا بطور آویزان نگاهدارند

. 13- کسانی که برخلاف شعایر مذهبی یا آداب ملی بمردگان در ملاء عام ناسزا گفته یا اهانت نمایند

 . 14- کسانی که با زیرشلواری یا لنگ یا لباس خانه (بدون عذرموجه) درمعابر عمومی تردد یا توقف نمایند

. 15- کسانی که برخلاف آیین نامه اماکن عمومی و باغهای ملی رفتار نمایند

. 16- کسانی که بوسیله جاری ساختن آب بمزرعه ، خانه یا معابر برای اشخاص تولید زحمت کنند

. 17- کسانی که بوسیله شلاق یا چیز دیگر دامهای زنده را بیازارند بطوری که موجب ایراد جرح یا صدمه بدنی آنها گردد

. 18- کسانی که جلوی دکان خود تحجیر و امثال آن ( مگر برای احداث بنای جدید که با اجازه شهرداری خواهد بود) بکشند

. 19- کسانی که از معابر ممنوعه گذر کنند

. 20- پیشه ورانی که بدون اطلاع شهرداری و بدون عذر موجه در نتیجه بنایی کار خود را تعطیل کنند ویا برخلاف مقررات مربوط به تعطیل عمومی اقدام نمایند

. 21- کسانی که پارچه های کثیف و زننده و بد منظره را در گذرها و خیابانها سایه بان دکان و مغازه خود قرار دهند

. 22- کسانی که در گذرها و خیابانها و پیاده روها و کوی ها خشت بزنند

. 23- کسانی که در خیابانها و گذرها و پیاده روها ، اماکن عمومی ، ادارات و بیمارستانها ، اتوبوسها ، بنگاهها و پزشک خانه ها آب دهان یا آب بینی بیاندازند

. 24- کسانی که بارشاخه درخت یا پوش خرما و امثال آنها را بهر وسیله حمل نمایند بطوریکه بزمین کشیده شود و تولید گرد و خاک کند

. 25- کسانی که کود و کثافات را با دوش حمل کرده و یا آنها را داخل شهر خشک نمایند یا جوال آنها را در گذرها و معابر عمومی تکان بدهند

. 26-  کسانی که در وسایل نقلیه دربست بدون اجازه راکب سوار شوند

. 27- کسانی که مال سواری یا باری را در شوارع و معابر عمومی و امثال آن بتازانند

. 28- کسانی که سگ یا هرحیوان موذی را بر دیگری تحریص نموده بدون آنکه آسیبی به شخص یااشخاص برسد

. 29- کسانی که مسئول حفاظت مجانین ویا حیوانات سبع بوده و آنها را رها نمایند

. 30- اشخاصی که از قبول پول رایج مملکت بدون علت و برخلاف مقررات امتناع نمایند

. 31- فروشند گان روزنامه ها و لوایح و آگهی ها و اوراق ممنوعه چه حاوی عبارات ممنوعه باشد چه شامل تصویر اشکال قبیحه (ماده 25 قانون مطبوعات مصوب پنجم محرم 1326 قمری

) . 32- اشخاصی که بدون داشتن اجازه رسمی از معابر عمومی یا اراضی دولتی یا عمومی چیزی از قبیل سنگ و خاک و مصالح و غیره بردارند مگر آنچه را که عرف و عادت عمومی استثنأ میکند

. 33- کسانی که بدواً بدیگری شروع به فحاشی نمایند یا طلب خود را به هتاکی مطالبه کنند یا بهرنحوی از انحأ بدیگری اهانت و هتک حرمت نمایند

. 34- کسانی که کبوتر پرانی و یا بادبادک بازی و یا در معابر و خیابانها الک دولک بازی میکنند

. 35- کسبه و دکاندارها که باصرار یا خارج از نزاکت مشتری دعوت نمایند و یا بدون رعایت ادب و نزاکت با مشتری رفتار و سخن بگویند

. 36- کسانی که در معابر و شوارع بیکدیگر گلاویز شده یا با الفاظ قبیحه متکلم شوند یا صداهای کریه نمایند

. 37- کسانی که در معابر و امکنه عمومی بایکدیگر شوخیهای رکیک و خارج از نزاکت نمایند

. 38- مرتکبین اعمال زیر : الف - مباشرت در تهیه و نگهداری نوشتجات و طرحها و گراور و نقاشی و مطبوعات و تصاویر و اعلانات و علایم و عکسها و فیلمهای سینما و سایر اشیایی که مستهجن است برای تجارت یا توزیع یا نشان دادن علنی آنها. ب - وارد کردن و حمل ، خارج کردن یا سبب شدن، ورود، حمل و خروج نوشتجات و ترسیمات و گراورها و نقاشی و مطبوعات و تصاویر و اعلانات و علایم و عکسها و فیلمهای سینما و یا سایر اشیایی که مستهجن است برای مقاصد مذکور فوق و همچنین نشر آنها بهر نحوی که باشد. ج- معامله اشیأ مذکور ولو بطور غیر علنی و هرقسم عملیات دیگری راجع به آنها و توزیع و نشان دادن علنی و حرفه قراردادن و کرایه آنها. د- اعلان یا اعلام بهر وسیله که فلان شخص فاعل یکی از اعمال ممنوعه فوق میباشد تا بدینوسیله انتشار و معامله آن امور تشویق شود. همچنین اعلان یا اعلام باینکه چگونه و بوسیله چه اشخاص نوشتجات و طرحها و گراور و نقاشی و مطبوعات و تصاویر و اعلانات و علایم و عکسها و فیلمهای سینما و سایر اشیایی را که مستهجن است میتوان مستقیماً یا غیر مستقیم بدست آورد (مقررات بین المللی ژنو مصوب 4و14/8/1309

) 39- کسانی که درمحوطه ایستگاههای اتوبوسها و اتومبیلهای سواری دستفروشی نمایند

. 40- صاحبان ساختمانها که ناودان غیر لوله نصب نمایند و بسبب ریزش آب برای عابرین تولید زحمت کنند

. 41- اشخاصی که لوله بخاری منزل یا مغازه را بطرف خیابان و معابر عمومی نصب نمایند

. 42- اشخاصی که اوزان و مقادیر غیر قانونی را استعمال نمایند.  

ماده 2- اشخاص زیر به پنج تا هفت روز حبس تکدیری و از 50 تا100 ریال غرامت محکوم میگردند

: 1- کسانی که در معابر حفر چاه و امثال آن نموده ویابدون اجازه کتبی شهرداری سر چاه و قنات و امثال آنرا باز نمایند و علامت جالب توجه عابرین از قبیل چراغ و نرده در آنجا نصب نکنند

. 2- کسانی که مکلف بپوشاندن روی چاله های مجاری آب یا آب انبارهای واقعه در معابر هستند و در انجام وظیفه خود اهمال مینمایند. مأمورین شهرداری و ادارات مربوطه دولتی مشمول این ماده نبوده و طبق مقررات اداری مجازات خواهند شد

. 3- کسانیکه بدون مجوز قانونی از درختهای معابر وباغهای عمومی میوه بچینندو یا بالا بروند یا شاخه های آنرا قطع و یا زخمی نمایند

. 4- کسانی که از نصف شب ببعد باعمالی اشتغال ورزند که موجب سلب آسایش و استراحت دیگران شود یا تشکیل هرنوع اجتماع و ساز و آواز و کنسرت بدون اجازه شهرداری بدهند باستثنای آنچه که از جمله آداب و شعایر اسلامی و ملی است

. 5- کسانی که در شهرستانها آغل دامها و دوابهای خود را در خانه یا محل کسب خود قرار دهند

. 6- کسانی که آوار ساختمان را بدون پروانه شهرداری در گذرها یا معابر ریخته و یا با داشتن پروانه در نقل آنها با وجود اخطار شهرداری اهمال ورزند و اقدام ننماییند

. 7- کسانی که بنوبه آب دیگری تخطی نموده و یا آب متعلق بشهر را هدر دهند

. 8- کسانی که در عرض خیابان یا کوی عمومی بدون اجازه شهرداری تیر چوب یا آهن یا هر شیئی دیگری بگذارند یا نصب کنند که سد راه عابرین گردد

. 9- کسانی که با اخطار کتبی شهرداری در انجام مقررات وضع شده از طرف انجمن شهر راجع به زیبایی شهر تخلف نمایند

. 10- کسانی که از روی بام یا دیوار یا پنجره عمارت و امثال آن آب یا خاشاک یا خاکروبه یا آتش یا هر شیئی دیگری به معابر پرتاب کنند

. 11- کسانی که از دستور شهرداری در گذاردن برچسب حاکی از نرخ اجناس خودداری نمایند

. 12- کسانی که درخانه خود یا در محل کسب خویش که در شهر واقع است چیزهای بدبو از قبیل لاستیک یا استخوان و امثال آن بسوزانند و یا زباله و خاکروبه و مانند آنها را نگهدارند که عفونت آن بخارج سرایت کند

. 13- کسانی که در موقع آبپاشی یا تنظیف گذرهای عمومی یا پیاده روها و کویها مراقبت نکرده و لباس و یا اشیأ دیگر آنرا کثیف و آلوده نمایند. 14-  کسانی که در گذرها و کویها و خیابانها و امثال آن فرش تکان دهند و یا بدون آبپاشی جاروب کنند که گرد و غبار بلند شود

. 15- کسانی که در داخله شهر یا در دکان یا خانه خود بشغل دباغی ، روده سازی و امثال آن اشتغال ورزند

. 16- کسانیکه در داخل شهر کود انبار کنند که تولید عفونت نماید

. 17- بلیط فروش سینما، ترن ، اتوبوس و امثال آن که بدون پروانه بهداری مبادرت بکار کند

. 18- دوافروشی که کشیک شبانه خود را تعطیل نماید

. 19- قناد ، طباخ و امثال آنها که ظروف مربوط بکار خود را سفید نکرده و تمیز نگاه ندارند

. 20- کسانی که در گذرها بهر عنوان معرکه گیری نمایند

. 21- کسانی که سنگ یا چیزهای کثیف یا اجسام ثقیله بابنیه یا منازل یا پنجره یا باغات یا اراضی محصور دیگری پرتاب نمایند و هرگاه از عمل آنها جرمی واقع شود مجازات همان جرم را خواهند دید

. 22- اشخاصی که اجسام ثقیله و چیزهای کثیف و مایعات به دیگری بیندازند یا بپاشند

. 23- اشخاصی که بموجب اتلاف یا مجروح شدن حیوانات غیر شوند

. 24- کسانی که درمحل غیر مجاز از قبیل حریم یا درب خانه و دکاکین و امکنه عمومی خاکروبه و زباله و لجن و امثال آنها بریزند

. 25- کسانی که با اسب و امثال آن و یابطور کلی سواره از پیاده رو خیابان عبور نمایند ( عبور با دوچرخه پایی در پیاده رو تابع آیین نامه دوچرخه پایی مصوب 1318 میباشد

). 26- کسانی که برف بام و خانه خود را بدون مجوز قانونی بخانه همسایه بریزند

. 27- کسانی که بدون پروانه شهرداری و شهربانی اشتغال به کسبی ورزند که احتیاج به پروانه دارد

. 28- صاحبان گرمابه ها و نانواییها و شیرینی پزیها و اماکن عمومی دیگری که وجود آن در شهر مجاز باشد باشد مطابق دستور شهربانی نصب دودکش ننمایند

. 29- کسانی که در معابر عمومی حایل موقت مقابل قسمتی که مشغول ساختمان میباشند نصب ننمایند

. 30- کسانیکه بدون رعایت اصول آیین نامه ساختمانی و اجازه شهرداری در اراضی خود ایجاد کوچه یا گذر عمومی نمایند

. ماده 3- اشخاص زیر به هفت تا ده روز حبس تکدیری و از صد تا دویست ریال غرامت محکوم میگردند

. 1- کسانیکه بجعبه تلفن یا چراغ برق یا سیمهای تلفن و تلگراف و لامپهای برق معابر و میدانها و سایر امکنه بمنظور تخریب یا تولید خطر دست بزنند یا کلید برق را بدون اجازه مقامات صلاحیتدار باز نمایند

. 2- کسانی که پلم** cf ** انبار چرخهای آبکش را باز کرده یا غیر از آبی که برای شرب عمومی از طرف شهرداری تعیین شده آب دیگری بفروش برسانند

. 3- کسانی که علایم مهندسی و نقشه برداری شهرداری ، اداره ثبت ، اداره راه و امثال آنها را برداشته یا در آن دخل و تصرف نمایند

. 4- پیشه ورانی که در انبار کردن بوته یا هیزم و امثال آنها در محل کسب خود دقت و مراقبت نکنند و براثر غفلت آنها حریق تولید شود

. 5- کسانی که بدون پروانه شهرداری و نقشه تصویب شده اقدام بساختمان نمایند که مشرف به معابر عمومی و خیابان باشد

. 6- کسانی که بدون تحصیل پروانه از شهرداری در خانه یا باغ یا دکان و امثال آن روی قنات پوشیده عمومی را ( بمنظور استفاده از آب ) باز یا پاکنه احداث نمایند و یا از مجرای عمومی شق نهر کنند

. 7- صاحبان مغازه ، دکان ، کاروانسرا، گرمابه و امثال آن که در تمیز نگهداشتن نقاط نامبرده و اثاثیه آن که برای پذیرایی مشتریها تهیه شده است کوتاهی نمایند

. 8- پیشه ورانی که از مقررات بهداری برای معاینه و گرفتن گواهینامه آن تخلف نمایند

. 9- متصدیان فروش خواروبار ، میوه ، سبزی ، ماست ، شیر ، روغن ، گوشت و امثال آنها که مقررات بهداری را رعایت ننمایند و اجناس خود را نظیف نگه ندارند

. 10- سلمانیهایی که چراغ الکل و غیره برای ضدعفونی کردن اسباب کار خود استعمال نکرده و یا دکان خود را تمیز نگاه نداشته و روپوش سفید تمیز نپوشند و یا حوله و پنبه استعمال شده کثیف را بکار برند و یا شاگردی که برگه معاینه بهداری ندارد استخدام نمایند

. 11- کسانی که طبق ماده 273 اصلاحی قانونی کیفر عمومی ولگرد محسوب شوند

. 12- کسانی که منجلاب مستراح یا آب گلخن حمام یا حوض را در گذرهای عمومی یا مجاری آب یا قنوات سربدهند و یا در معابر و یا مجاری آبها ادرار نمایند

. 13- کسانی که مجاری فاضلاب حمام یا مستراح را بطرف گذر قرار دهند

. 14- کسانی که در انهار و مجاری آبها و قنوات ، چاهها، چشمه ها، آب انبارها و برکه هایی که آب آنها مورد استفاده اشخاص است ظرف یا رخت یا فرش یا نخ یا پارچه یا حیوانات یا وسایل نقلیه و امثال آنها را بشویند یا خود را شستشو دهند و یا آنکه در آبها آشغال وکثافت بریزند. 15-  متصدیان یخچالهایی که مطابق دستور شهرداری آب بندی نکرده یا از مقررات شهرداری و بهداری سرپیچی نمایند و یا در یخ گیری تعلل کنند

. 16- شیرینی فروشی که در شیرینی و شربت و امثال آنها ساخارین و یا جوهریات مضر استعمال کند

. 17- کسانی که از روی بام و یا دیوار و امثال آنها به خانه دیگری عمداً سرکشی و نگاه کنند

. 18- کسانی که رمالی ، جفر، تعبیر خواب ، کف بینی ، افسونگری ، جادوگری ، جن گیری ، فالگیری ، پیشگویی ، چله نشینی ، بخت گشایی ، و امثال آنها را وسیله معرکه یا دوره گردی قرار داده و یا با باز کردن دکان یا خانه اعمال مزبور را پیشه و وسیله کسب و استفاده خود قرار دهند

. 19- کسانی که دخترها ، پسرها ، زنها را مصراً تعقیب نمایند

. 20- کسانیکه در نقاط و معابر عمومی آتشبازی کنند همچنین اشخاصی که در اماکن خصوصی بدون اجازه رسمی آتشبازی و یا در نقاط ممنوعه تیراندازی نمایند

. 21- کسانی که با اخطار ادارات مربوطه راجع به خراب کردن یا تعمیر بناهایی که مشرف بانهدام و موجب خطر است از اقدام لازم کوتاهی نمایند

. 22- دوافروشان و عطاران و کسانی که ادویه و مأکولات و مشروبات فاسد را بفروشند و یا در دکان و مغازه خود نگهداشته و مطابق مقررات بهداری و شهرداری آنها را نسوزانند و یا ازبین نبرند

. 23- دستفروشان و سمساران که اشیایی از اشخاص مجهول الهویه بدون اخذ ضامن معتبر یا از اطفال غیر ممیز ابتیاع نمایند

. 24- اشخاصی که بدون داشتن پروانه و دفتر بشغل سمساری یا امانت فروشی اشتغال ورزند

. 25- اشخاصی که بهر نحوی از انحأ وضعیت معابر و امکنه عمومی را بدون اجازه مقامات صالحه تغییر دهند

. 26- کسانی که با وجود قدرت و استطاعت ( جسمانی ) تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده و ازاین راه زندگانی نمایند

. 27- کسانیکه بقصد ایذاء مرتکب عملی شوند که وسیله نقلیه از حرکت موقتاً بازبماند

. 28- کسانی که در نقاط محصور یا غیرمحصور بر خلاف مقررات شهرداری زباله و آشغال بریزند یا شوارع و معابر عمومی را بواسطه ریختن مدفوعات یا مایعات و یا اشیأ متعفن و گندیده کثیف نمایند یا در خیابانها و گذرها و نقاط عمومی چیزی بخورند و پوست و آشغال آنها را در آنجا بریزند

. 29- مسئولین و مباشرین مسلخ ها و غسالخانه ها و قبرستانها که از دستورهای مقرر بهداشتی تخلف نمایند

. 30- کسانی که بدون حق قانونی بهر نحوی از انحأ مجاری آب کوچه ها و خیابانها را بند نمایند

. 31- حمامی هایی که بدون اجازه شهرداری خزینه احداث یا درب خزینه های بسته شده را بگشایند

. 32- کوره پزی که قالب آجر را مخالف ابعادی که شهرداری تعیین نموده بکار برد

. 33- کسانی که در مجاورت قنات و یا مجاری که آب دایم جاری است مخالف بهداشت عمومی مستراح بنا نمایند

. 34- کسانیکه از مقررات و نظاماتی که در حدود قوانین با تصویب مقامات صالحه از طرف شهرداری یا شهربانی تنظیم و منتشر میشود تخلف ورزند

. 35- در هرمحلی که اجرای ماده بیست قانون جنگلها ومراتع کشوری  اعلام شده باشد از تاریخ اجرای آن هرکس مرتکب قطع وریشه کن کردن و بمصرف رساندن بوته ها و خارها و درختچه های بیابانی و کوهستانی گردد

. 36- کسانیکه بدون داشتن پروانه مخصوص راهنمایی از سازمان جلب سیاحان براهنمایی جهانگردان مبادرت نمایند

. ماده 4- الف - منظور از عبارت " تا پنج روز " و "تا پنجاه ریال " در ماده یکم و "هفت روز " و"تا یکصد ریال " در ماده دوم و "تا ده روز" و "تا دویست ریال " در ماده سوم این آیین نامه این است که حداکثر مجازات حبس و غرامت در ماده یکم پنج روز پنجاه ریال و در ماده دوم هفت روز یکصدریال و در ماده سوم ده روز و دویست ریال خواهد بود. ب - کیفرهای مقرر در این آیین نامه هنگامی ملاک اعتبار خواهد بود که برای مرتکب جرم مطابق قوانین و آیین نامه های دیگر کیفر شدیدتری تعیین نشده باشد وگرنه مرتکب مطابق آن قوانین و نظامات به کیفر شدیدتر محکوم خواهد گردید

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۴ساعت 11:45  توسط مهندس ولی  |  یک نظر

 

مهندسان طراح آنچه را که وجود ندارد خلق میکنند و به منصه ظهور میرسانند

به عبارت دیگر در طراحی الزامی به استفاده از وضع موجود و مصالح موجود و تجهیزات و امکانات موجود نیست

در طراحی شهری و شهرسازی هم به همین گونه بایستی عمل شود

در شهرسازی الزام و اجباری در استفاده و به کار گیری سیستم های تاسیسات و تجهیزات شهری موجود و متداول نیست

در شهرسازی جدید حتما بایستی موضوع بهداشت و سلامت انسان ها  ( جمعیت ) در همه جوانب و به هر قیمتی در اولویت اول باشد و اجازه ندهند که در شهرهای جدید مثلا لوله کشی گاز به شکل مرسوم انجام شود

مثلا یکی از تاسیسات مورد استفاده در اکثر قریب به اتفاق شهرها و روستاهای ایران گاز رسانی و لوله کشی گاز شهریست

هم آلودگی دارد و هم ایمن نیست و هم مقرون به صرفه نیست

هزینه های تاسیسات استخراج و فراوری و عمل آوری و لوله کشی های طولانی و تاسیسات و تجهیزات ذخیره سازی گاز طبیعی بسیار زیاد و مبالغ بسیار هنگفتی است

آیا میدانید در شهری مانند تهران بطور متوسط روزی صد میلیون متر مکعب کاز مصرف میشود و برای ذخیره سازی مصرف یک روز گاز مصرفی در تهران  به چه مخازنی و با چه گنجایشی نیاز است

اگر به فرض بخواهیم مثلا  یک مخزن صد میلیون متر مکعبی کازبسازیم که ارتفاع آن 10 متر باشد به زمینی به وسعت ده میلیون متر مربع نیاز داریم آنهم با چه تکنولوژی ساختی که در آن همه اصول و موارد محیط زیستی و استحکامی و غیره در آن رعایت بشود بنا بر این به عظمت تاسیسات مورد نیاز ذخیره سازی گاز فکر کنید

البته تجربه ها و راه های ذخیره سازی گاز طبیعی در دنیا وجود دارد و استفاده از گنبدهای نمکی طبیعی زیر زمینی یکی از راهکارهاست.

اما اگر قسمتی از این هزینه ها را صرف احداث نیروگاه های تولید برق در نزدیکی محل تولید گاز طبیعی کنیم و " ازتولید به مصرف  " را مد نظر قرار دهیم در کل بازدهی بسیار بیشتری داریم.

لذا این گاز خدادادی موجود در کشور را بایستی به انرژی برق در نیروگاه ها تبدیل و مورد استفاده همه ایرانیان قرار گیرد

انرژی برق یک انرژی پاک و بی خطرتر است

با مصرف برق درمصارف انرژی خانگی اعم از گرمایش و پخت و پز ، مشعل ها ی موتورخانه ها و بخاری ها و آبکرمکن ها در منازل جمع آوری و یکی از عمده ترین منابع آلودگی هوای شهرها حذف خواهد شد

به امید آن روز.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲ساعت 10:42  توسط مهندس ولی  |  2 نظر

 

احداث پارکینگ در پشت بام امکان پذیر است.

+ نوشته شده در  جمعه دهم آذر ۱۳۹۱ساعت 20:28  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

2-2: ضوابط و مقررات ساخت و ساز در هر زیرپهنه

1-2-2: ضوابط ساخت و ساز در پهنه سکونت

1-1-2-2: ویژگی­های کالبدی و نحوه ساخت و ساز در پهنه سکونت (شامل میزان تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقات مجاز ساختمانی) در صفحه اول جداول پیوست شماره دو این سند ارائه شده و لازم­الاجرا است.

2-1-2-2: علاوه بر پهنه مسکونی عام، محدوده‌هایی از پهنه سکونت به دلیل ارزش‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، هویتی و یا موقعیت ویژه، از شرایط خاصی برای ساخت و ساز برخوردار بوده و تابع ضوابط و مقررات ویژه­ای است.

3-1-2-2: تعداد طبقات در این پهنه هماهنگ با تراکم ساختمانی مجاز و سطح اشغال معین، در زیرپهنه­های مسکونی عام از 2 تا 6 طبقه متفاوت بوده که جزئیات آن در صفحه اول جداول شماره دو پیوست این سند مشخص شده است.

4-1-2-2: متناسب با کاهش سطح اشغال زمین و افزایش طبقات (حداکثر در یک طبقه) در کلیه زیرپهنه­های مسکونی عام، تراکم مازاد تشویقی و یا تخفیف در عوارض (مازاد بر تراکم پایه مالی تا سقف تراکم ساختمانی مجاز) تعلق خواهد گرفت. ضوابط مربوطه حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی تهیه و بعد از تأیید کمیسیون ماده (5) شهر تهران، به تصویب شورای اسلامی شهر تهران خواهد رسید.

5-1-2-2: سطح کل اشغال زمین در کلیه قطعات (اعم از زیربنای مفید و غیرمفید) در زیرپهنه­های مسکونی عام، حداکثر تا 60 درصد تعیین گردیده است. در کلیه قطعات واقع در زیرپهنه­های مسکونی عام، که طول آنها مساوی یا بیش از 25 متر و یا مساحت آنها مساوی یا بالاتر از 180 مترمربع باشد، سطح اشغال تا 2 متر پیشروی طولی، علاوه بر سطوح اشغال (موضوع صفحه اول جداول شماره دو پیوست) با رعایت همجواری­ها و حقوق همسایگی، مجاز خواهد بود.

6-1-2-2: با توجه به ویژگی­های هر یک از مناطق (از جمله الگوی مسکن و سقف جمعیت­پذیری پیش­بینی شده برای هر منطقه، منتج از جمعیت­پذیری پیش­بینی شده در طرح جامع)، اعمال رعایت حداکثر تعداد واحد مسکونی مجاز احداثی در هر قطعه (پلاک) به تفکیک زیرپهنه­ها با درج در پروانه­های ساخت هنگام صدور دستور نقشه، که با استفاده از عدد حداکثر تعداد واحد مسکونی تعیین شده در هکتار (ناخالص) و به شرح زیر محاسبه خواهد شد، الزامی است.

 

حداکثر تعداد واحد مسکونی مجاز در قطعه

 S: اندازه قطعه (بعد از اصلاحی به مترمربع)

Duh : تعداد واحد مسکونی در هکتار (ناخالص)

توضیح اینکه؛ عدد حاصله (H)، در صورت عدد غیرصحیح به سمت بالا و مشروط به تأمین تعداد پارکینگ مورد نیاز رُند (صحیح) می­شود.


7-1-2-2: میزان سطح اشغال در زیرزمین ساختمان­های مسکونی حداکثر تا 70 درصد، مجاز است.

8-1-2-2: محل استقرار ساختمان (توده­گذاری) در تمامی پلاک­های واقع در این پهنه (سکونت)، ضمن رعایت حقوق همسایگی و رعایت حداکثر سطح اشغال و طبقات مجاز، صرفاً در سطح 70 درصد مساحت قطعه با پیشروی از شمال در طول قطعه تعیین می­شود. در صورت عدم امکان استقرار بنا در جبهه شمالی زمین، نحوه استقرار ساختمان با رعایت موارد فوق، حسب مورد موکول به اخذ تصمیم در "شورای معماری و منظر شهری" منطقه مربوطه خواهد بود.

9-1-2-2: در تمامی زیرپهنه­های سکونت، تعداد طبقات مسکونی مجاز (تعیین شده در صفحه اول جداول پیوست شماره دو)، از اولین طبقه مسکونی به بالا (احداث شده بر روی زیرزمین و یا پیلوت)، محاسبه می­شود.

10-1-2-2: تأمین پارکینگ مورد نیاز در هر قطعه (پلاک)، جهت کلیه واحدهای مسکونی (حداقل معادل یک واحد پارکینگ به ازای یک واحد مسکونی)، در پهنه سکونت (به جز در موارد استثناء که چگونگی تأمین آن مشخص و متعاقباً به تصویب کمیسیون خواهد رسید)، در زیرزمین و یا پیلوت یا هر دو الزامی است.

تبصره (28): توسعه رامپ دسترسی پارکینگ به خارج از مرز قطعات (پلاک­ها) بعد از رعایت برهای اصلاحی و در فضای عمومی همجوار (فضای پیاده­رو)، مطلقاً ممنوع است.

تبصره (29): پیش­بینی راه­های ورودی مجزا جهت دسترسی به فضای پارکینگ (رامپ) و ورودی پیاده به ساختمان­ الزامی است.

تبصره (30): تأمین آسانسور و دسترسی پذیری از فضاهای ورودی کلیه ساختمان­ها جهت ناتوانان جسمی و حرکتی، مطابق ضوابط و مقررات ملی ساختمان، الزامی است.



2-2-2: ضوابط ساخت و ساز در پهنه فعالیت (S)

1-2-2-2: ویژگی­های کالبدی و نحوه ساخت و ساز در پهنه فعالیت (شامل میزان تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقات مجاز ساختمانی) در صفحه دوم جداول پیوست شماره دو این سند ارائه شده و لازم­الاجرا است.

2-2-2-2: عقب­نشینی توده ساختمان در طبقه همکف و آزادسازی فضا جهت تردد، مکث و تجمع عابرین پیاده حداقل در محورهای کار و فعالیت به میزان 3 متر الزامی است.

3-2-2-2: در این پهنه ایجاد پیلوت در جوار معبر اصلی ممنوع و حداکثر ارتفاع مفید ساختمان در طبقات همکف و اول 5/4 متر تعیین می­گردد.

4-2-2-2: در زیرپهنه­های پهنه (S12)، احداث واحدهای تجاری حداکثر در حد 30 درصد تراکم ساختمانی، در طبقات همکف و اول، مجاز خواهد بود.

5-2-2-2: عملکرد، کارکرد یا کاربری تجاری در این پهنه شامل؛ کلیه واحدهای تجاری (مغازه­ها و صنوف)، فروشگاه­های بزرگ و پاساژها و دفاتر تجاری (بنگاه­ها و شرکت­هائی که طبق قانون تجارت و مشابه آن اداره می­گردند و قبلاً به کاربری اداری مصطلح بوده­اند)، می­باشد.

تبصره (31): صدور پروانه­ با کاربری مسکونی در این پهنه (S)، برای معدود پلاک­هایی که از قبل دارای عملکرد مسکونی و بهره­برداری سکونتی با پایان کار مربوطه بوده­اند، بنا به درخواست مالک مجاز خواهد بود.

 




3-2-2: ضوابط ساخت و ساز در پهنه مختلط (M)

1-3-2-2: مشخصات کالبدی و نحوه ساخت و ساز در زیرپهنه­های این پهنه مطابق صفحه سوم جداول پیوست شماره دو تعیین گردیده و لازم­الاجرا است.

2-3-2-2: در کلیه قطعات (پلاک­)های واقع در این پهنه، ضمن اختصاص طبقه همکف (در زیرپهنه M111 استثنائاً همکف و اول)، صرفاً به کارکرد تجاری، صدور پروانه به یکی از حالات ذیل با رعایت مفاد تبصره (32) مجاز می­باشد:

(الف): در طبقات بالای همکف، مختلط مسکونی- اداری یا دفاتر تجاری، ضمن رعایت مفاد بند 3-3-2-2.

(ب): در طبقات بالای همکف، تماماً اداری یا دفاتر تجاری.

(ج): در طبقات بالای همکف، تماماً مسکونی.

تبصره (32): میزان ضریب سکونت، در هر زیرپهنه و با توجه به ویژگی هر منطقه و ضمن رعایت حداقل­های پیش­بینی شده در جدول پیوست شماره دو، در اسناد 1:2000 طرح تفصیلی تدقیق شده، که در هنگام صدور پروانه ملاک عمل خواهد بود.

3-3-2-2: ایجاد واحدهای مسکونی و دفاتر تجاری و اداری توامان در طبقات بالای همکف یک ساختمان در این پهنه، مشروط به ایجاد دسترسی مستقل از معبر برای قسمت­های مسکونی و نیز عدم ارتباط طبقات و واحدهای مسکونی با غیرمسکونی، مجاز خواهد بود.

4-3-2-2: در زیرپهنه M111 احداث بنای بلندمرتبه در نقاطی خاص که در نقشه­های 1:2000 پهنه­بندی مشخص گردیده است، با تهیه طرح توجیهی و طبق ضوابط مصوب، مجاز است.

5-3-2-2: احداث واحدهای تجاری در زیرپهنه M111 حداکثر در حد 40 درصد و در سایر زیرپهنه­هایM11 ،  حداکثر در حد 20 درصد تراکم ساختمانی، مجاز خواهد بود.

6-3-2-2: کلیه پلاک­هایی که طبق طرح تفصیلی جدید در پهنه مختلط قرار گرفته­اند، در صورتی که مساحت قطعه بیش از 4000 مترمربع باشد، تهیه دستورالعمل طراحی شهری جهت بستر پیرامونی در مقیاس یک یا چند بلوک شهری (با توجه به دامنه تأثیر پروژه) ضمن رعایت ضوابط زیرپهنه مربوطه، الزامی است. در این خصوص استفاده از خدمات «طرح جامع سه بعدی» جهت بلوک یا بلوک­های شهری واقع در محیط زمینه و بستر پیرامونی بناهای مذکور از طریق مهندسین مشاور و یا دفاتر طراحی و مهندسی ذیصلاح و نیز طرح موضوع در «شورای معماری و طراحی شهری حوزه معاونت شهرسازی و معماری»، الزامی خواهد بود.

 

 




4-2-2: ضوابط ساخت و ساز در پهنه حفاظت (سبز و باز) G

1-4-2-2: در تمامی زیرپهنه­های دوازده­گانه پهنه کلان حفاظت (سبز و باز)، به غیر از زیرپهنه­های باغات و اراضی مزروعی (G21) که مطابق مفاد قسمت (9) این سند خواهد بود، هرگونه ساخت و ساز با حداقل بنا و سطح اشغال و صرفاً در قالب طرح­های ویژه مصوب مجاز خواهد بود.

تبصره (33): ساخت و ساز در این پهنه­ها بسیار محدود بوده و احداث ساختمان­های مسکونی در زیرپهنه­های (G32) مطلقاً ممنوع است.

تبصره (34): کلیه زیرپهنه­های این پهنه مشمول کاربری­های تثبیت شده در نقشه پهنه­بندی این طرح بوده و هرگونه تغییر کاربری در این پهنه­ها ممنوع است.

2-4-2-2: کلیه پارک­های شهری و فضاهای سبز (رفوژها، لچکی­ها، درختان حاشیه خیابان­ها و...)،به عنوان خدمات پشتیبان (فضای سبز) در پهنه­های سکونت، فعالیت و مختلط، تثبیت و حفاظت شده و به منظور تأمین سرانه فضای سبز با پوشش مناسب در سطوح محلی، ناحیه­ای و منطقه­ای، گسترش می­یابند.

تبصره (35): تخصیص فضاهایی مناسب برای مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، و ایجاد پناهگاه­های جمعی در کلیه زیرپهنه­های این پهنه به ویژه در پهنه (G32) از طریق تهیه و تصویب طرح­های ویژه، مجاز است.

تبصره (36): تأمین دسترسی سواره مناسب و ایجاد پارکینگ­های عمومی برای پارک­ها، متناسب با مقیاس عملکرد پارک، حجم مراجعات و تواتر مراجعه، الزامی است.

تبصره (37): تخصیص حداقل 80 درصد سطح پارک­ها، به پوشش گیاهی، آب و آب­نما ضروری است.

تبصره (38): ایجاد حصار برای کلیه پارک­های شهر با استفاده از پوشش گیاهی با ارتفاع  مناسب از سطح زمین، مجاز بوده و استفاده از جداره صلب و با مصالح بنائی ممنوع است.

3-4-2-2: هر گونه ساخت و ساز مسکونی، اداری، صنعتی و نظامی در محدوده پارک­های جنگلی ممنوع بوده و کاربری­های مجاز، محدود به فعالیت­های مرتبط با گذران اوقات فراغت، تفرج، گردشگری و ورزشی (روباز) می­باشد.

تبصره (39): ساماندهی و تجهیز پارک­های جنگلی به صورت یکپارچه و به منظور تأمین ایمنی­های اکولوژیک (حفاظت از اکوسیستم­های گیاهی و جانوری)، انسانی (آتش­سوزی، تخریب و قطع اشجار) و اجتماعی، الزامی است.

تبصره (40): هرگونه واگذاری دائمی عرصه و اعیان پارک­های جنگلی ممنوع بوده و واگذاری محدوده­هایی از پارک برای تجهیز و استقرار کاربری­های مجاز، طبق ضوابط و مقررات قانونی بهره­برداری از پارک­های جنگلی و به صورت اجاره کوتاه­مدت، مجاز است.

4-4-2-2: رعایت ضوابط و مقررات معلولین در کلیه پارک­ها و فضاهای باز عمومی الزامی است.

5-4-2-2: هرگونه ساخت و ساز در پهنه اصلی فضای سبز عمومی (G1) با حداقل بنا و سطح اشغال و صرفاً با تهیه طرح­های ویژه مصوب کمیسیون ماده (5) مجاز است.

6-4-2-2: هر گونه ساخت و ساز در پهنه اصلی (G2) و زیرپهنه­های مربوطه (مطابق صفحه سوم جداول پیوست دو) طبق دستورالعمل ماده (14) قانون زمین شهری، (مطابق مفاد قسمت 9-1-2 این سند)، مجاز است.

7-4-2-2: هرگونه ساخت و ساز در پهنه اصلی زیرپهنه­هایG311  و G312 از پهنه اصلی سبز و باز (حفاظت ویژه -G3)، براساس طرح­های منظر و طراحی شهری مصوب کمیسیون ماده (5)، مجاز است.

8-4-2-2: در زیرپهنه G321 (پهنه­های سبز و باز ویژه)، هرگونه ساخت و ساز (به جز احداث تجهیزات و خدمات بین­راهی در بزرگراه­های با حریم بیش از 50 مترمربع مشروط به طراحی و رعایت ضوابط ترافیکی و زیست­محیطی)، براساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی مجاز است.

9-4-2-2: در زیرپهنه­ G322 (حریم بزرگراه­های ویژه) هرگونه ساخت و ساز(به جز احداث تجهیزات و خدمات بین­راهی در بزرگراه­های با حریم بیش از 50 متر عرض، مشروط به طراحی و رعایت ضوابط ترافیکی و زیست­محیطی)، ممنوع و صرفاً به ایجاد فضای سبز اختصاص خواهد یافت.

10-4-2-2: هرگونه ساخت و ساز در زیرپهنه G323 (پهنه حفاظت ویژه محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر)، به جزء ساختمان­های مستقل یا مختلط مسکونی، با حداقل بنا و سطح اشغال، صرفاً براساس طرح­های ویژه مصوب کمیسیون ماده (5) شهر تهران، مجاز است.

 

5-2-2: مالکین املاک و اراضی با کارکرد «ذخیره نوسازی شهری» موضوع بند 5-1-1 صفحه (4) این سند، با بکارگیری مهندسین مشاور ذیصلاح و ضمن رعایت مصوبات طرح تفصیلی منطقه مربوطه و توجه به نیازها و برنام­های شهرسازی حوزه نفوذ املاک مذکور، نسبت به تهیه و ارائه طرح اولیه (ائیدوگرام) شامل ترکیبی از کاربری­های مجاز پهنه مربوطه و سطح و سطوح آنها همراه با گزارشات توجیهی لازم اقدام و درخواست خود را به شهرداری منطقه مربوطه ارائه تا پس از ارسال به حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و بررسی آن، از طریق دبیرخانه کمیسیون ماده (5) شهر تهران در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.



3- جدول فضاهای غیرمفید و مجاز جهت احداث در مشاعات ساختمان­های مسکونی و غیرمسکونی

 

- فضاهای غیرمفید و مجاز جهت احداث در مشاعات ساختمان­های مسکونی

(بیش از حد تراکم ساختمانی مجاز)

مشاعات ساختمان­های مسکونی

پارکینگ

انباری

لابی

سرایداری

سرویس بهداشتی

مدیریت

اطلاعات

سایت کامپیوتر

سالن اجتماعات

فضای بازی بچه­ها

تأسیسات

شوت زباله

راهرو، پله و آسانسور

ورزشی

داکت­، هواکش­ها و نورگیرها

حیاط

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیرزمین

*

*

*

*

*

*

 

*

*

*

*

*

*

*

*

همکف یا پیلوت

*

*

*

*

 *

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

طبقات

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

پشت­بام

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

*

 

*

●   مساحت سرویس بهداشتی، حداکثر 3 مترمربع مجاز می­­باشد.

●   مساحت سرایداری برای مجتمع­های بالاتر از 6 واحد حداکثر 40 مترمربع مجاز می­باشد (سرویس سرایداری بایستی در داخل آن لحاظ گردد).

 

- فضاهای غیرمفید مجاز جهت احداث در مشاعات ساختمان­های غیرمسکونی (تجاری، اداری و خدمات)

(بیش از حد تراکم ساختمانی مجاز)

مشاعات ساختمان­های

تجاری، اداری و خدمات

نگهبانی

سرایداری

نمازخانه

سرویس بهداشتی

مدیریت و سایت کامپیوتر

اطلاعات

پارکینگ

پله و آسانسور

تأسیسات

حیاط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیرزمین

*

*

*

*

 

 

*

*

*

همکف

 

 

*

*

*

*

*

*

 

طبقات

 

*

 

*

 

 

 

*

*

 

پشت بام

 

*

 

 

 

 

 

 

*

*

●  مساحت اتاق مدیریت و سایت کامپیوتر حداکثر 40 مترمربع، مجاز می­باشد.

●  سرایداری حداکثر 50 مترمربع در زیرزمین، مجاز می­باشد.

●  فضای اطلاعات تا حداکثر 6 مترمربع جزء مشاعات (غیرمفید) محاسبه می­شود.

 

توضیح: رعایت حداقل عرض راهرو و راه­­پله و ابعاد آسانسور در کلیه ساختمان­ها، مطابق مباحث 2 و 15 مقررات ملی ساختمان الزامی است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم آذر ۱۳۹۱ساعت 14:52  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

آرایشگاههای زنانه ، علاوه بر استقرار در اماکن دارای کاربری تجاری، مجاز به استقرار در واحد های دارای کاربری اداری نیز می باشند.

+ نوشته شده در  شنبه یکم مهر ۱۳۹۱ساعت 10:48  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

 محل مجاز استقرار توده ساختمان و میزان پیشروی طولی کلیه ساختمانها درتمامی پهنه های استفاده ازاراضی درشهرتهران (S , M - R) درقطعات با مساحت  180 متر مربع وبیشتر  یا 25 متر طول وبیشتر ، به میزان 60 درصد بعلاوه 2 متر طول قطعه  با رعایت حداکثر سطح اشغال مجاز پهنه بلامانع  می باشد.

 

در خصوص سایر قطعات، میزان پیشروی طولی براساس بافت محل ،  مساحت قطعات واقع درطرفین گذر ، وضعیت بنا وپیشروی مجاورین و با تاکید بر جلوگیری از آشفتگی نمای شهری و با رعایت سطح اشغال مجاز ، در شورای معماری منطقه اتخاذ تصمیم میگردد.

 


 درمورد قطعاتی که با توجه به زیر پهنه وقوع آنها ،دارای سطح اشغال مجاز بیش از 60 درصد می باشند، پیشروی طولی  به میزانی تعریف گردد که سطح اشغال مجاز زیرپهنه تامین گردد. در مواردی که زمین از شکل منظمی برخوردار نیست  ، موضوع پیشروی طولی مجاز در شورای معماری منطقه مطرح و اتخاذ تصمیم میگردد.

 


 در خصوص املاکی که با طرحهای تعریض گذر برخورد دارند و دارای اصلاحی در عرض می باشند، پیشروی مازاد 60%+2 متر با پخ 45درجه تا رعایت سطح اشغال مجاز پهنه تعیین می گردد.بدیهی است رعایت پخ 45 درجه مجاور گذر الزامی نمی باشد. 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم شهریور ۱۳۹۱ساعت 16:56  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

تامین پارکینگ برای کلیه واحدهای مسکونی در پهنه سکونت متناسب با اندازه واحد مسکونی الزامیست. بنا بر این :

برای واحدهای مسکونی تا ۱۵۰ متر مربع  یک واحد پارکینگ مورد نیاز است.

برای واحدهای مسکونی بیش از ۱۵۰ متر مربع تا ۲۵۰ متر مربع  دو واحد پارکینگ مورد نیاز است.

برای واحدهای مسکونی بیش از ۲۵۰ متر مربع سه واحد پارکینگ مورد نیاز است.

+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم مرداد ۱۳۹۱ساعت 1:24  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

ضوابط و مقررات ساخت و ساز طرح تفصیلی جدید شهر تهران، مجموعه­ای است مرکب از ضوابط عمومی یا عام که به ارائه الزامات کلی طرح در زمینه­های مختلف کالبدی اختصاص می­یابد، و ضوابط و مقررات خاص زیرپهنه­ها که به تعیین نحوه ساخت و ساز در هر یک از زیرپهنه­ها می­پردازد. و ابزار نوشتاری هدایت و کنترل ساخت و ساز و تحولات کالبدی در شهر تهران را تشکیل می­دهند.

 

ضوابط و مقررات ساخت و ساز عمومی یا عام

 تراکم ساختمانی مجاز

  تراکم ساختمانی مجاز" حداکثر حجم ساخت و ساز تا سقف تراکم­های تعیین شده  در این سند است و به تفاوت در هر کاربری و متناسب با مساحت قطعه و عرض معبر همجوار است، که به تفکیک هر زیرپهنه طبق نقشه­های پهنه­بندی این طرح تعیین گردیده  و در دستور نقشه درج میشود.

به منظور سامان­بخشی به سیمای شهر تهران ، احداث بنا در محورهایی با حداقل عرض ۱۲ متر در صورتیکه که بیش از 60 درصد قطعات آن محور در طرفین گذرها ( حد فاصل دو گذر با حداقل عرض ده متر ) بر مبنای ضوابط  قبلی ساخته شده­  مطابق تراکم و طبقات ساخته شده غالب قطعات مجاور، با پیشنهاد شهرداری منطقه و تایید نهایی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مجاز است.

 ادامه ضوابط در پست بعدی خواهد آمد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۱ساعت 0:54  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

مهم­ترین سند اجرایی طرح راهبردی - ساختاری (جامع) شهر، برای تحقق چشم­انداز، اهداف و راهبردهای بلندمدت توسعه و عمران شهر تهران در زمینه هدایت و کنترل نحوه استفاده از اراضی شهری، تحولات کالبدی و نحوه ساخت و ساز در محدوده شهر با اتکاء به شیوه پهنه­بندی، محسوب می­گردد.

نظام پهنه­بندی در طرح جامع جدید شهر تهران

 " پهنه­بندی شهر تهران" به منظور جلوگیری از تداخل غیرضروری و نامناسب کارکردها و کاربری­ها و ارتقاء کیفیت و کارایی محیط شهری تدوین شده است.

نحوه استفاده از اراضی در سطح شهر تهران براساس ضوابط مشخص، در چهار پهنه متمایز و کلان به شرح زیر تعریف شده است:

  1   -    پهنه کلان سکونت  (R)

  2  -   پهنه کلان فعالیت  (S)

  3  -   پهنه کلان مختلط  (M)

  4  -  پهنه کلان پهنه حفاظت (سبز و باز) (G)

 

  1   -    پهنه کلان سکونت  (R)

محدوده­هایی از شهرکه کاربری غالب آن مسکونی بوده و به غیر از قطعات و پلاک­های خالص مسکونی، شامل شبکه معابر و دسترسی­ها و خدمات (اعم از غیرانتفاعی و انتفاعی) پشتیبان سکونت است. در این پهنه به منظور تأمین امنیت و آرامش، اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی، استقرار طیفی گسترده از فعالیت­ها ممنوع و یا مشروط بوده و صرفاً استقرار فعالیت­های تجاری و خدمات شامل؛ فضای سبز، آموزشی، بهداشتی - درمانی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی - گردشگری، ورزشی و پارکینگ­های عمومی در مقیاس محلات و نواحی، مرتبط با نیاز­های اولیه ساکنان، مجاز است.

علاوه بر این در این پهنه سعی شده است، به منظور کاهش تقاضای سفر و افزایش سرزندگی در محیط­های مسکونی، ضمن ساماندهی واحدهای تجاری و تمرکز نسبی در مراکز محلات، استقرار واحدهای خرد تجاری در جهت رفع مایحتاج روزمره ساکنین در نزدیکترین فاصله و به نحو مناسب و صرفا در مقیاس محلات نیز تأمین گردد.

پهنه کلان سکونت (R شامل؛ دو پهنه اصلی "مسکونی عام" و "مسکونی ویژه" است

پهنه اصلی "مسکونی عام"  با کدهای یک رقمی (R1 ) و شامل 3 پهنه با کد دو رقمی :

پهنه مسکونی با تراکم کم (R11)

پهنه مسکونی با تراکم کم (R11) به دو زیرپهنه با کد سه رقمی (R111) و (R112) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ها ضوابط کلی ساخت و ساز تا سه طبقه با حد اکثر تراکم 180 درصد تعریف شده است.

پهنه مسکونی با تراکم متوسط (R12)

پهنه مسکونی با تراکم متوسط (R12) به دو زیرپهنه با کد سه رقمی (R121) و (R122) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ها ضوابط کلی ساخت و ساز تا پنج  طبقه با حد اکثر تراکم  300 درصد تعریف شده است.

پهنه مسکونی با تراکم زیاد (R13)

پهنه مسکونی با تراکم زیاد (R13) به یک زیرپهنه با کد سه رقمی (R131) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ضوابط کلی ساخت و ساز تا شش  طبقه با حد اکثر تراکم  360 درصد تعریف شده است.

 

پهنه اصلی "مسکونی ویژه "  با کدهای یک رقمی (R2 ) و شامل 6  پهنه با کد دو رقمی :

پهنه مسکونی ارزشمند روستائی (R21)

پهنه مسکونی ارزشمند روستائی (R21) به دو زیرپهنه با کد سه رقمی (R211) و (R212) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ها ضوابط کلی ساخت و ساز تا سه طبقه با حد اکثر تراکم 120 درصد تعریف شده است.

پهنه مسکونی ارزشمند تاریخی (R22)

پهنه مسکونی ارزشمند تاریخی (R22) به یک زیرپهنه با کد سه رقمی (R221) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ضوابط کلی ساخت و ساز تا دو طبقه با حد اکثر تراکم 100 درصد تعریف شده است.

 

 پهنه مسکونی ارزشمند معاصر (R23)

پهنه مسکونی ارزشمند معاصر (R23) به یک زیرپهنه با کد سه رقمی (R231) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ضوابط کلی ساخت و ساز ،  تثبیت وضع موجود طبق طرح های قبلی مصوب تعریف شده است.

پهنه مسکونی ارزشمند سبز (R24)

پهنه مسکونی ارزشمند سبز (R24) به یک زیرپهنه با کد سه رقمی (R241) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ضوابط کلی ساخت و ساز تا چهار طبقه با حد اکثر تراکم  10  درصد تعریف شده است.

پهنه مسکونی ویژه پهنه مرکزی شهر (R25)

پهنه مسکونی ویژه پهنه مرکزی شهر (R25) به یک زیرپهنه با کد سه رقمی (R251) طبقه­بندی شده­است.

در این کد ضوابط کلی ساخت و ساز تا پنج  طبقه با حد اکثر تراکم  250  درصد تعریف شده است.

پهنه مسکونی ویژه محورهای شهری (R26)

پهنه مسکونی ویژه محورهای شهری (R26) به سه زیرپهنه با کد سه رقمی (R261) و (R262) و  (R263)  طبقه­بندی شده­است.

در این کدها ضوابط کلی ساخت و ساز تا هشت  طبقه با حد اکثر تراکم  320  درصد تعریف شده است.

 تشریح پهنه های کلان دیگر را در آینده توضیح خواهم داد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم فروردین ۱۳۹۱ساعت 1:7  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

         

اقدامات زیر  در محدوده خدماتی ،‌ احتیاج به مراجعه به شهرداری و کسب مجوز ندارد؛

1-  مرمت پشت بام از قبیل ( تعویض قیرگونی، پوشش آسفالت، نصب موزائیک، اندود کاهگل، تعویض یا تعمیر شیروانی)

2- تعویض موزائیک ساختمان و راه پله

3- سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی

4- نماسازی ، اعم از ساختمان و دیوار حیاط

5-  محوطه سازی در منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض و یا استخر و هر نوع کف بندی ، باغچه بندی مشروط به عدم حذف پارکینگ

6- نصب ، تعمیر یا تعویض سرویس های بهداشتی

7- تعویض درب یا پنجره ، مشروط به عدم تغییر در نظام فنی و معماری و کاربرد ساختمان و رضایت کلیه مالکین

8-  لوله کشی آب ، فاضلاب ، گاز و نصب شوفاژ ، مشروط بر اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد. احداث منبع گازوئیل یا آب زیر حیاط

9-  حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن

10- احداث سرویس ( توالت ) مجزا از ساختمان حداکثر 2 مترمربع در حیاط

11- ترمیم دیواری که بر اصلاحی نداشته باشد.

12-  رفع نواقص بهداشتی ساختمان ، مشروط به عدم تغییر نظام فنی ، معماری و کاربرد ساختمان

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۰ساعت 21:55  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

بر اساس صورتجلسه مورخ 1382/1/18 کمیسیون ماده پنج مقرر گردیده است که :

الف-  به منظور ارتقاء کیفیت معماری ساختمان های مسکونی کلیه مشاعات از قبیل راهرو- راه پله - آسانسور- هال ورودی - نورگیر- تاسیسات - سطوح ورزشی و دیوارها وستونها وهمچنین انباری ها(درپیلوت و زیرزمین ها) و پارکینگ جزء زیربنای مفید وتراکم مبنا محسوب نگردد وشهرداری تهران طبق ضوابط ومقررات قانونی نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام نماید.


ب-  درکلیه پهنه ها مساحت قطعه قبل از اصلاحی وعرض گذر پس از رعایت براصلاحی ملاک عمل خواهد بود.

+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۰ساعت 12:23  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

هر گونه اقدام اجرایی در ساختمان که با پروانه صادره یا نقشه های مهر و امضا شده ضمیمه پروانه مغایرت داشته باشد یا بدون مجوز اقدام به احداث بنا شود خلاف ساختمانی است و عوامل شهرداری مستقر در نواحی شهرداری موظف به جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی هستند در اینصورت پس از جلوگیری و تعطیلی کارگاه برای ادامه عملیات ساختمانی بایستی به تخلفات حادث شده رسیدگی و گواهی عدم خلاف یا گواهی بلامانع شهرسازی صادر شود.

 

در صورتیکه مفاد پروانه صادره با نقشه های تایید شده ، مغایرتی وجود داشته باشد موارد مندرج در پروانه صادره ملاک عمل قرار میگیرد.

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم بهمن ۱۳۹۰ساعت 22:47  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

طبق تبصره ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها

"دایر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمیشود"

و مالکین  میتوانند در واحد مسکونی مجاز خود نسبت به دایر کردن موارد بالا بدون نیاز به پایانکار اداری یا تجاری اقدام و فعالیت کنند.

ضمنا

نظر به اینکه در خصوص نحوه دایر کردن داروخانه در اماکن مسکونی در ارتباط با ماده واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب مورخ 66/10/20 مجلس شورای اسلامی سئوالاتی مطرح است لذا به منظور ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از بروز مشکل و مزاحمت جهت ساکنان مستقر در ساختمانهای مسکونی و تا تهیه آئین نامه ای دراین خصوص مراتب ذیل اعلام می گردد.
1 ـ فعالیت داروخانه در محل مورد نظر نبایستی مزاحمت ترافیکی ایجاد نماید.
2 ـ محل مورد درخواست باید دارای دسترسی مناسب بوده و مزاحمتی برای همسایگان ایجاد ننماید.
3 ـ هیچگونه تغییری در تقسیمات داخلی واحد مسکونی نبایستی داده شود به نحوی که پس از تعطیل یا جابجائی داروخانه ، محل مجدداً آماده استفاده مسکونی باشد.
4 ـ چنانچه محل مورد نظر در واحدهای مسکونی آپارتمانی واقع است سایر مالکین آپارتمانهای آن مجموعه رضایت کتبی خود را اعلام نمایند.
5 ـ متقاضی مجوز تاسیس داروخانه از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را در دست داشته و متعهد گردد از محل مزبور صرفا برای انجام شغل داروسازی و فروش دارو استفاده نمایند و از فروش محصولات دیگر خودداری نماید در غیر این صورت از نظر شهرداری واحد تجاری محسوب و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر اماکن تجاری اقدام خواهد شد.
6 ـ داروخانه هائی که بترتیب فوق و با استفاده از قانون محل مطب پزشکان دایر می گردند قابل تبدیل و استفاده جهت سایر مشاغل غیر پزشکی نمی باشد.
7ـ در گواهیهای صادره قید گردد دایر نمودن داروخانه در محل موردنظر هیچ گونه سابقه کسبی ایجاد نخواهد نمود.
8 ـ متقاضیان تاسیس داروخانه در صورت دارا بودن شرایط فوق بایستی ابتدا مجوز شهرداری را کسب و سپس نسبت به تاسیس آن اقدام نمایند.
9 ـ چنانچه محل مورد نظر متقاضی دارای شرایط فوق نباشد مراتب بهمراه سابقه به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 ارسال گردد.
10 ـ در مورد فعالیت شغلی صاحبان حرف وابسته نیز در ارتباط با قانون محل مطب پزشکان مطابق این دستورالعمل اقدام گردد.

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۰ساعت 13:53  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

یکی از موارد تجهیزات شهری در طراحی و برنامه ریزی شهری احداث توالت عمومی است و در اکثر شهر های جهان برنامه ریزی و توجه خاصی به آن شده است.

و در کنار آنها سرویسهای عمومی دیگری مانند لباسشویی هم پیش بینی میشود.

اینگونه مراکز میتواند انتفاعی هم باشد.

مثلا با وجود چندین دستگاه ماشین لباسشویی در یک مرکز مردم میتوانند با پرداخت هزینه ای اندک استفاده نمایند.

در بند ۲۱ قانون شهرداری ها  ( وظایف شهرداری ) نیز پیش بینی این موارد شده است

21- احداث بناهاوساختمان های موردنیازمحل ازقبیل رختشوریخانه و مستراح وحمام عمومی و کشتارگاه ومیدان ها وباغ کودکان وورزشگاه مطابق اصول صحی و فنی و اتخاذ تدابیرلازم برای ساختمان خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر.

البته در قرن بیست و یکم توجه خاص به همه جوانب طراحی معماری و دسترسیها و مصالح و نما و تجهیزات بهداشتی و ضد عفونی کردن و ... ضروریست. 

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم آبان ۱۳۹۰ساعت 9:27  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 
ماده 55قانون شهرداریها
 
شرح وظایف شهرداری

ماده 55 وظایف شهرداری به شرح ذیل است:

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه یکم آبان ۱۳۹۰ساعت 9:18  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

  1- طبق پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ، حداقل ابعاد مفید چاله آسانسورهای 4 نفره نیمه اتوماتیک ، عرض 140 وطول 160 سانتیمتر درنظر گرفته شده است . که باتوجه به اینکه طبق ضوابط ابلاغی ابعاد مفید چاه آسانسور160*200 سانتیمتر میباشد ، ابعاد مفید 140*160 سانتیمتر برای املاک ریزدانه با مساحت سند حداکثر 200 مترمربع ویاکمتر ، ملاک قرار گیرد .    2- طبق بند 3-1-4-4-4 مبحث سوم  مقررات ملی ساختمان ، راه پله باید دست کم 110 سانتیمتر عرض مفید داشته باشد ، مگرآنکه مجموع تعدادمتصرفان تمام طبقات استفاده کننده از راه پله کمتر از 50 نفر باشد که دراینصورت عرض مفید می تواند به حداقل 90 سانتیمترکاهش داده شود . لذا چنانچه مساحت سند حداکثر 200 مترمربع ویا کمترباشد ، و ساختمان مربوطه نیز حداکثر تا 5 سقف و با اسکلت فلزی طراحی گردد وتعداد کل ساکنین آن نیزکمتر از 50 نفر باشند ، عرض پاگرد میانی ، یک متر(که پله ای درپاگرد قرار نگیرد) و عرض پاگرد در ورودی آپارتمان (هم تراز با سطح واحد) 20/1 متر، ابعاد مفید و تمام شده راه پله ( به هنگام بهره برداری) 2* 60/4 متر درنظر گرفته شود . 
  ضمناً ارتفاع هرپله نیز حداکثر تا 18 سانتیمترقابل قبول باشد . بدیهی است ساختمانهای مشمول رعایت ضوابط ومقررات شهرسازی ومعماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی از مفاد این متن مستثنی میباشند ومیبایست ضوابط مربوط به آنان کمافی السابق رعایت گردد .
 3- املاکی که پس از رعایت براصلاحی ، حداکثر بر6متر و مساحت آن حداکثر 200 مترمربع وکمتر می باشد علاوه بررعایت مفاد بند 1 و 2 این دستورالعمل، الزامی به تامین لابی نداشته باشد . 
   شایان ذکر است دررابطه باعدم اجرای لابی انخاذ تدابیر ایمنی و حفاظتی لازم جهت جلوگیری و کاهش آثار تخریبی درزمان وقوع حریق، ضروری می باشد .  

+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم مهر ۱۳۹۰ساعت 9:11  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

 

با ادغام ضوابط معلولین و آسانسور و ایمنی و آتش نشانی در مورد راه پله و آسانسور مورد نیاز در طرح های مسکونی به نتایج زیر میرسیم :

1 – ابعاد داخل به داخل باکس راه پله 240 در 480 سانتیمتر. ( ضمنا چشم پله نداشته باشد برای جلوگیری از دودکش شدن باکس راه پله . )

2 – ابعاد داخل به داخل باکس آسانسور 160 در 200 سانتیمتر.

3 -  لابی جلوی آسانسور 150 در 150 سانتیمتر.

4 – در صورتیکه در هر طبقه تا چهار واحد مسکونی داشته باشیم یک واحد راه پله و آسانسور کافی است .

5 - در صورتیکه در هر طبقه  بیشتر از چهار واحد مسکونی داشته باشیم حداقل دو واحد راه پله و آسانسور.

6 – ارتفاع پله 17 سانتیمتر وعرض کف پله 30 سانتیمتر و دیوار دور تا دور باکس راه پله و باکس آسانسور 20 سانتیمتر .

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم شهریور ۱۳۹۰ساعت 11:22  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

اول اینکه رعایت ابعاد و مساحت نورگیرها و حیاط خلوت ها برای نورگیری فضاهای مسکونی یا اداری طبق توضیحات مطالب قبلی الزمیست . در صورت رعایت ابعاد و مساحت نورگیرها و حیاط خلوت ها  مساحت آنها از مساحت زیربنای ساختمان کسر میشود.

برای محاسبه مساحت نورگیرها و حیاط خلوت ها  در صورتیکه این نورگیر وسط ساختمان باشد مساحت داخل به داخل نورگیر ( بدون دیوار ) حساب میشود و از مساحت زیربنای  ساختمان کسر میشود.

در صورتیکه یک یا چند ضلع این نورگیر منتهی به حیاط همسایه یا ساختمان همسایه باشد مساحت دیوارهای منتهی به حیاط همسایه یا ساختمان همسایه جزو مساحت نورگیر حساب میشود و از مساحت زیربنای  ساختمان کسر میگردد.

برای توضیح بیشتر میتوان گفت که این نورگیرها که طبق ضوابط احداث میشوند به عنوان فضای باز مانند حیاط  تلقی میشوند .

دیوارهای حیاط منتهی به همسایه ها نیز جزو زیر بنای ساختمان  محاسبه نمیشود.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم اسفند ۱۳۸۹ساعت 20:29  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی گردد و به شرط آنکه مانور اتومبیل تامین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ قابل تامین است.

منظور از تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز این است که اگر در زمینی که کاربری آن طبق طرح های تفصیلی مثلا صنعتی باشد و میزان سطح اشغال آن مثلا 50 درصد باشد در صورتیکه از میزان بنایی که بر اساس درصد  سطح اشغال میتواند بسازد و مجاز است که بسازد کمتر بسازد  یعنی درصد کمتری از سطح زمین را اشغال نماید یا به عبارت دیگر درصد فضای باز بیشتر شود  آنگاه به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ از نظر ضوابط شهرداری تهران قابل پذیرش است.

یا اگر در زمینی که کاربری آن طبق طرح های تفصیلی مثلا مسکونی باشد و میزان سطح اشغال آن مثلا 60 درصد باشد در صورتیکه از میزان بنایی که بر اساس درصد  سطح اشغال میتواند بسازد و مجاز است که بسازد کمتر بسازد یعنی درصد کمتری از سطح زمین را اشغال نماید یا به عبارت دیگر درصد فضای باز بیشتر شود آنگاه به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ از نظر ضوابط شهرداری تهران قابل پذیرش است.

این ضابطه بیشتر برای ساختمانهای موجود صنعتی که میخواهند پایانکار بگیرند راهگشا خواهد بود و در شرایط متعارف معمولا مالکینی که اهداف اقتصادی دارند  تمایل دارند از حد اکثر بنای مجاز هم در سطح اشغال و هم در تعداد طبقات استفاده کنند و برای این دسته از شهروندان مقرون به صرفه نیست که مثلا 30 متر مربع از درصد سطح اشغال کم کنند که 2 واحد پارکینگ از آنها پذیرفته شود . لازم به توضیح است که این 30 متر مربع عملا در تعداد طبقات ضرب میشود و در کل زیر بنا اگر 5 طبقه باشد 150 متر مربع خواهد شد.

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند ۱۳۸۹ساعت 19:17  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

برای مطالعه ضوابط و مقررات شهر سازی  مانند

    تراکم و مازاد تراکم  

    ماده 100 قانون شهرداری ها  

    بخشنامه نما سازی  

    ضوابط بالکن‌ها  

    نحوه احداث بنا در املاک دارای اصلاحی  

    محل استقرار ساختمان در زمین   

    سطح اشغال در قطعات مسکونی در شهر تهران 

    ضوابط نورگیری و پاسیو یا حیاط خلوت   

    ادامه ضوابط نورگیری و پاسیو یا حیاط خلوت

    ضوابط پارکینگ 

    ادامه ضوابط پارکینگ

    حوزه بندی پارکینگ 

   میتوانید در آرشیو موضوعی قسمت ضوابط و مقررات شهرسازی

 شهرداری تهران در انتهای صفحه مراجعه فرمایید.

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر ۱۳۸۹ساعت 20:47  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

مشخصات زمین و نوع استفاده از آن

  مساحت زمین:  مساحت یک قطعه زمین را می گویند (عمدتاً در سند یا صورت مجلس تفکیک قید شده است یا‌آن دسته از اراضی که ابعاد آن ها بدون اندازه و حد و حدودی بوده و مساحت در سند قید نشده ، مساحت زمین از برداشت وضع موجود محاسبه می گردد.)

  مساحت زیربنا:  مساحت هر طبقه از بنا را گویند.

 مساحت کل بنا:  مجموع سطح طبقات یک ساختمان اعم از روی زمین یا زیرزمین.

 متوسط مساحت زمین:  نسبت مساحت قطعات تفکیک شده به تعداد آن را در یک محدوده معین .

 ضریب سطح اشغال :  سطح اشغال شده در طبقه همکف یک ساختمان نسبت به کل مساحت زمین مورد نظر (طبق سند و یا مساحت وضع موجود بشرطی که بدون کسر اصلاحی کمتر از سند مالکیت باشد.).

 متوسط مساحت کل بنا:  نسبت جمع مساحت پروانه ها یا جمع مساحت پایان ساختمانها به تعداد پروانه ها یا پایان ساختمان صادره .

 متوسط ضریب تراکم:  نسبت جمع تراکم استفاده شده در هرپروانه یا بنا به تعداد کل پروانه های صادره .

 مساحت کل طبقات و زیرزمین:  مجموع مساحت کل طبقات احداث شده ( مطابق مساحت کل بنا ) با احتساب مساحت زیرزمین .

 تعداد طبقات:  طبقات احداث شده از روی شالوده تا پشت بام را شامل می گردد ( خَرپُشته جزء طبقات محسوب نمی شود. )

 مساحت مفید:  بنای ایجاد شده و قابل استفاده بدون در نظر گرفتن راهروهای ارتباطی ، راه پله ، چاهک آسانسور ، شوت زباله ،‌نورگیرها،‌پارکینگ و انبارهای مجزا بخصوص در زیر زمین وتأسیسات و فضاهای مشاعی دیگر.

 صفر طبقه :  ایجاد خَرپُشته یا انباری یا توسعه بنا در طبقات موجود که منجر به طبقه اضافی نشود.

 تراکم:  درصد بنایی که نسبت به مساحت زمین در طبقات قابل احداث  می باشد که در طرح تفصیلی برای کاربری های مختلف تعریف گردیده است. (به جز سطوح پارکینگ و مُشاعات در همکف و زیرزمین ها و انباری در زیرزمین)

 عملکرد بنا(کاربری طبقات و یا کاربرد بنا) :  نحوه بهره برداری از فضاهای ایجاد شده از یک ساختمان (انواع استفاده: مسکونی ، تجاری،‌اداری و…)

 مسکونی :  استفاده از فضاهای پیوسته ایجاد شده در یک ساختمان

بعنوان واحد مسکونی که دارای نور کافی و سرویس مناسب بهداشتی نیز باشد (مناسب برای سکونت خانواده)

 تجاری :  محل داد و ستد که معمولاً برگذر یا سرا یا پاساژ یا تیمچه احداث شده و عموماً دارای ویترین باشد ( مراکزی که اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون تجارت عملیات تجاری انجام می دهند و معاملات و داد و ستد می نمایند.)

 اداری :  محلی که در آنجا افراد حقوقی و حقیقی مشغول به کار بوده و کارهای خدماتی مربوط به دولت و بخش خصوصی انجام می شود.


 آموزشی:  بناهایی که آموزش و پرورش و آموزش عالی و تعلیم و تربیت در آنجا صورت می پذیرد (مهدهای کودک ،‌دبستان ،‌مدارس ، دبیرستان و دانشگاه و دیگر مراکز آموزشی)

 صنعتی :  بناهایی که منسوب و مربوط به صنعت بوده و در آنجا قطعات کوچک و بزرگ ، سبک و سنگین و حجیم و کوچک صنعتی ساخته می شود.


 کشاورزی:  بنایی که در آن انواعی از کشاورزی، کشتکاری، زراعت ، فلاحت، دامداری، پرورش طیور، پرورش ماهی انجام می پذیرد و یا بصورت بنا و یا سالن های کوچک و بزرگ ،‌گلخانه ها ، سوله ها یا مراکز نمونه پرورش ایجاد شده اند.

 فرهنگی :  بنایی که در آن به امور فرهنگی پرداخته می شود. مانند آموزشگاه های مختلف ، دفاتر انتشاراتی،‌گالری ها،‌سینما، تئاتر و…


 مذهبی :  بنایی که برای انجام آداب و آئین مذهبی احداث می گردد.


 بهداشتی :  بنایی که امور مربوط به تندرستی و بهداشت شهروندان در آنجا انجام می پذیرد. مانند بیمارستان ،‌کلینیک ، ‌درمانگاه ، تیمارستان و…


 تفریحی – ورزشی:  بنایی که درآن بتوان به پرورش تناسب و فیزیک بدنی پرداخته و امکانات شادمانی و فرح شهروندان را فراهم نمود. مانند شهربازی ، زمین های ورزشی ، باشگاه های ورزشی ،‌ استادیوم ها ،‌استخرو…

 حمل و نقل ‌:  بنایی که جهت امور جابجایی و تردد شهروندان مورد استفاده قرار میگیرد. مانند پایانه ، پارکینگ روباز و طبقاتی ، فرودگاه ، راه آهن

 خدماتی:  بنایی که در خدمت آسایش و رفع نگرانی های شهری مورد استفاده قرار گیرد، مانند آتش نشانی ، مراکز جمع آوری زباله ، سرویسهای عمومی

 تجهیزات شهری:  بناهایی که جهت برطرف نمودن نیازهای شهری ایجاد می شود مانند پُست های برق و گاز، مراکز مخابراتی، مراکز تصفیه آب


 کاربری زمین :  نحوه استفاده زمین را براساس سلسله مراتب انواع فعالیت های شهری و طرحهای جامع و تفصیلی، کاربری ملک گویند.


 پست :  اراضی که برای ایجاد مراکز و دفاتر پستی پیش بینی گردیده است.

 حریم:  اراضی که بدلیل نیاز به فاصله ایمنی لازم است حفظ گردد و در آن بنایی ایجاد نگردد و یا مقررات خاصی رعایت شود.


تاسیسات شهری:  اراضی که در اختیار تأسیسات شهری مانند نیروگاه ، پُست برق، پُست گاز ، ایستگاه رادیو و تلویزیون و غیره قرار گیرد.

 نظامی و انتظامی :  اراضی که برای احداث پادگان ها و عملیات نظامی در اختیار ارتش و نیروهای انتظامی قرار گیرد.


 داخل طرح اجرایی :  اراضی واقع در طرح های دردست اقدام شهرداری.‌(که عمدتاً طرحهای شبکه گذرها و میادین می باشند)


 کلاً‌داخل طرح :  اراضی که کلاً‌ در طرح شبکه شهری و یا خدمات شهری واقع شوند.

 معوض شهرداری:  اراضی که شهرداری در اختیار خود قرارداده تا در صورت نیاز به صاحبان املاکی که ملک آن ها در طرح واقع می شوند واگذار نماید.

 انبارها:  اراضی از شهر که بعنوان بارانداز و احداث انبار اختصاص یابد.

 خدمات شهری:  اراضی با کاربری خدماتی مانند: آتش نشانی، مرکز جمع آوری زباله ، تجهیزات شهری


 فاقد کاربری :  اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع ، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.

 تراکم استفاده شده :  عبارت است از سطح زیربنای کل ساختمان به سطح قطعه زمین مورد ساخت با هرکاربری (مُشاعات و پارکینگ و انباری در زیرزمین و پارکینگ درهمکف جزء این سطوح محاسبه نمی گردد)

 مساحت زیربنای مُشاعات در مسکونی:  شامل مجموع مساحت تأسیسات ، راهرو ، راه پله،‌آسانسور ، لابی ، ‌سالن اجتماعات ، استخر و سونا و ورزشی ، سرایداری ، شوت زباله ، نگهبانی ، نورگیرها ، سرویس بهداشتی و انباری مُشاع جزء سطوح مُشاعات می باشند.

 درصد بنای مفید استفاده شده:  درصد مجموع زیربنای مفید طبقات در طبقات، نسبت به مساحت ملک(طبق سند مالکیت) . (زیربنای کل ، منهای مُشاعات و پارکینگ و انباری)

 فضاهای سبز- پارک عمومی:  ملکی که دارای طرح پارک ، حریم سبز ، جنگل مصنوعی و … طبق طرح تفصیلی و جامع می باشد، بارده بندی باغ کودک ، پارک محله ، پارک منطقه ای و پارک های عمومی شهری ،‌ حریم سبز بزرگراهها ، اتوبانها ، بزرگراه ها ، کمربند سبز شهری

  انواع پروانه


 پروانه ساختمانی:  مجوز قانونی ای که از طرف شهرداری برای هرگونه ساخت و ساز برای صاحبان املاک در قطعات بایر ( زمین خالی ) صادر می گردد .


 تخریب و بازسازی : پروانه ای که با تخریب بنای قدیمی و احداث بنای جدید براساس طرح تفصیلی صادر می گردد.


 اضافه اشکوب :  مجوز احداث طبقاتی برروی طبقات موجود (توسعه بنا در ارتفاع)

 تبدیل :  مجوزی که برای تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد ، تبدیل واحد مسکونی به اداری و یا تبدیل قسمتی از مسکونی به واحد تجاری و… صادر می گردد.

 تغییرات – تعمیرات: پروانه ای که منظور انجام تعمیرات و تغییرات جزئی و کلی صادر گردد.


 تمدید پروانه:  در صورت منقضی شدن مهلت پروانه و یا عدم شروع عملیات ساختمانی از طرف مالک ، اعتبار پروانه تمدید و با همان مشخصات صادر خواهد شد.


 تغییر نقشه :  در صورت تقاضای مالک و به شرط عدم شروع عملیات ساختمانی نسبت به تغییرات یا جابجایی فضاها یا توسعه بنای پروانه های معتبر ، پروانه تغییر نقشه صادر خواهد شد.


 ابطال پروانه :  در صورت تقاضای مالک با اخذ اصل پروانه صادره و ابطال آن و پیوست به پرونده بصورت مکانیزه نیز پروانه باطل و تصویر به مراجع ذیربط اعلام می گردد و با رعایت ضوابط و مقررات پرداختی های مالک عودت گردد.


 تعویض مهندس ناظر یا مجری:  در صورت درخواست مالک و با رعایت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر ، مجری ، مراجع ذیصلاح ، معرفی ناظر و مجری جدید ، مجوز فوق صادر می گردد.

  انواع گواهی


 عدم خلاف:  در صورت شروع به کار ساختمانی طبق پروانه صادره برای هرگونه معامله و یا انقضای مهلت پروانه (برای ادامه عملیات ساختمانی یا بروز خلاف ، پس از رسیدگی ، ‌گواهی جدیدی به نام گواهی عدم خلاف صادر می گردد.

 بلامانع ناحیه:  در موارد بروز تخلفات جزئی که منجر به جلوگیری شود، پس از رفع خلاف یا رسیدگی به آن ، مجوز ادامه کار از شهرسازی منطقه به ناحیه مربوطه صادر خواهد شد

 بلامانع شهرسازی:  درصورت درخواست انواع پروانه و کشف خلاف در بنا و رسیدگی به آن برای سهولت روند اداری و ادامه کار ، بلامانع شهرسازی صادر خواهد شد.


 پایان کار: در صورت پایان عملیات ساختمانی و عدم وجود تخلف و ارائه گواهی صحت اجرا از جانب مهندس ناظر، گواهی پایان کار ساختمانی توسط شهرداری صادر می شود.


 پایان کار آپارتمانی:  صدور گواهی پایان ساختمان یا عدم خلاف در مورد هریک از آپارتمان های یک مجتمع بشرطی که در اختصاصیات و مُشاعات تخلفی حادث نشده باشد .


 پایان کار قبل از ۴۹:  جهت بناهایی با هر کاربری که قبل از اردیبهشت سال ۱۳۴۹ ( تاریخ ابلاغ طرح جامع شهر تهران به شهرداری جهت اجرا ) احداث و بهره برداری گردیده اند ( شامل مقررات طرح جامع تهران نمی باشند) پایان ساختمانی قبل از ۱۳۴۹ صادر می گردد.


 تمدید پایان کار:  در صورت انقضای اعتبار پایان کار و عدم وجود هرگونه خلاف یا تغییرات در بنا پایان کار مذکور با همان مشخصات مجدداً‌ تمدید می گردد.

  انواع اراضی


اراضی بسیار زیادی را می توان در این تقسیم بندی نام برد اما تنها به سه دسته مهم می توان اشاره نمود.


 زمین دایر :  به اراضی دارای ساختمان و تأسیسات و دیوارکشی متناسب با ملک و یا املاکی که باغ و مشجر و یا زراعی باشد ، می گویند .


 زمین بایر :  به اراضی فاقد ساختمان و تأسیسات می گویند که سابقه دایر بودن را داشته اند.


 زمین موات :  به املاکی که فاقد ساختمان و تأسیسات باشد و هرگونه سابقه عمران و آبادی و یا باغ و   کشاورزی نداشته اند گویند. و متعلق به دولت است .

برگرفته از :

 : http://abbas-valadi.persianblog.ir و http://www.memarblog.com   و با تشکر از وبلاگ های فوق

 
+ نوشته شده در  شنبه سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ساعت 23:33  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

در عصر حاضر با توجه به کثرت و رشد جمعیت در شهرها بواسطه زاد و ولد و مهاجرت و ثابت بودن مساحت زمین و بالا رفتن سطح رفاه خانواده ها و ....... داشتن حد اقل یک اتومبیل یا بیشتر برای هر خانواده دور از انتظار نیست.

 در نتیجه چاره اندیشی برای تسهیل در ایجاد و احداث پارکینگ ضروری و الزامیست.

در این راه باید از همه امکانات موجود جهت حل مسئله که در آینده ای نزدیک تبدیل به بحران خواهد شد استفاده شود.

  از جمله سطوح زیرین برخی از کاربریها مانند خیابانها و برخی از سطوح چمن کاری پارکها و بوستان های شهری و استفاده از تکنیکهای روز دنیا و .....

یکی از اشتباهاتی که شهرداریها بخصوص شهرداری تهران در این زمینه مرتکب میشود ،  این است که به کاربریهای بخش خصوصی مانند منازل و مجتمع های مسکونی یا تجاری و  اداری  اجازه نمیدهد از تکنیکهای تامین پارکینگ مانند آسانسور های خودرو بر یا پارکینگ های مکانیزه به دلایل مختلف مانند مسائل ایمنی و آتش نشانی و نجات و غیره استفاده شود. در صورتیکه بسیاری از فضای قابل استفاده برای تامین تعداد بیشتر  پارکینگ صرف گردش رمپ ها و ضوابط قابل اغماض دیگر میشود.

همچنین برای چمن کاری در بوستانها به خاک به ضخامت نا محدود نیازی نیست و چمن کاری مورد نظر با طرح های متنوع میتواند با استفاده از تکنیک های معمولی روی سقف های پارکینگ های طبقاتی احداثی در زیر زمین  اجرا و در آب مصرفی نیز  صرفه جویی  شود.

همچنین مدیریت زمانی پارکینگ های موجود نیز بسیار کار ساز است . به عبارتی دیگر مثلا پارکینگ اداره ای پس از  اوقات اداری خالیست و میتواند مورد استفاده مشتریان واحد های تجاری یا تفریحی  یا ورزشی قرار گیرد.

همچنین با حذف محدودیت ارتفاعی پارکینگ در ضوابط شهرسازی و با اضافه شدن ارتفاع سقف پارکینگ میتوان به جای پارک یک اتومبیل دو یا سه اتومبیل روی هم با تدابیری پارک شوند.

+ نوشته شده در  شنبه هفتم فروردین ۱۳۸۹ساعت 22:39  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

با سلام و درود بیکران به هم دهکده ای های عزیزم در دهکده جهانی 

دوستان عزیزی از کشورهای  مختلف منجمله امریکا ، انگیس ، لهستان ، کانادا ، برزیل ، استرالیا ، اکراین ، کویت ، امارات ، و ...... بارها به این وب سایت سر میزنند و باعث خوشحالی من میشوند  ، ولی متاسفانه از هیچکدام پیامی یا نظری نمی بینم .

با توجه به اینکه عصر حاضر عصر ارتباطات و تبادل اطلاعات است خوشحال میشوم تا با ارسال پیامی یا نظری در محکم کردن پیوندها و ارتباطات دوستانه و علمی و هنری بکوشیم.

در همین جا آمادگی خودم را در پاسخگویی به سوالات همه دوستان در همه زمینه های موضوعات وب سایتم ، یا در کرکسیون طرح ها و نقشه های معماری اعم از مسکونی یا تجاری و اداری وتفریحی و گردشگری و ..... البته تا آنجایی که بلدم اعلام مینمایم .

در صورت نیاز میتوانید با ارسال نظر خصوصی خود و ارائه شماره تماس خودتان در اولین فرصت ارتباط برقرار نماییم.

منتظر شما هستم .

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم آبان ۱۳۸۸ساعت 12:45  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

جمعیت ( یعنی انسانها ) مبنای مهم همه طرحهای شهری  است .

واین جمعیت ( انسانها ) الزاماً بایستی در شهر بر اساس استانداردهای محلی و بین المللی در رفاه و آسایش زندگی کنند .

و برای اینکه در رفاه و آسایش زندگی کنند ، بایستی تک تک اجزای پیکره شهری مانند شبکه معابر ، فضاهای آموزشی ، فضاهای درمانی ، فضاهای تفریحی و گردشی و پارک و فضای سبز  و تاسیسات و تجهیزات شهری و فضاهای کار و سکونت و غیره ، زنده و پویا ، به اندازه وبه نسب و تناسب جمعیت شهر باشد .

زون های مسکونی محل اسکان جمعیت شهر است .

و برای اینکه جمعیت مورد نظر را در زون های مسکونی اسکان دهند :

1-   حد نصاب تفکیک قطعات مسکونی را تعریف و مشخص میکنند .

2-  برای احداث بنا ، میزان سطح اشغال بنا را مشخص میکنند ، مثلاً میگویند سطح اشغال  60%  ، یعنی در آن قطعه زمین میتوانند تا 60% مساحت زمین ساختمان بسازند .

3- برای احداث بنا ، تعداد طبقات مجاز ساختمان سازی را مشخص میکنند.

زون های مسکونی با شرایط مختلف تعریف میشوند مثلا در برخی از زون ها ساختمانهای دو طبقه  و یا سه یا چهار طبقه و یا برج های چند طبقه تعریف میشوند .

بنا براین اگر در زون مسکونی ساختمانهای دو طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز دراین زون 120% است.

 ( 120% =60%  * ۲ ) .

یا اگر در زون مسکونی ساختمانهای سه طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز در این زون 180% است.

( 180% =60% * ۳) .

 

نکته :

اگر به صورت دستوری در زون های مسکونی تغییری در تعداد طبقات داده شود مثلا بجای دو طبقه چهار طبقه ساخته شود میزان جمعیت در آن زون دو برابر شده و به دلیل ثابت بودن مساحت زون های خدماتی و شبکه معابر موجبات سلب آسایش و ترافیک های سنگین فراهم خواهد شد.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم تیر ۱۳۸۸ساعت 20:37  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

مالکین اراضی واملاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک ارا ضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

شهرداری میتواند از عملیات ساختمانی ساختمان­های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۸۸ساعت 22:35  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

 

این دستورالعمل در دو بخش مشتمل بر الزامات،‌ چک لیست راهنمای طراحی نما و پیوست های مربوطه (توصیه ها و تعاریف) به شرح ذیل تدوین گردیده و کلیه ساختمان ها با مساحت زیربنای 2500 مترمربع و بیشتر در شمول آن قرار می گیرند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۸۸ساعت 22:33  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسکونی و خدماتی به سه حوزه 1-2-3 تقسیم بندی شده که ضوابط تامین پارکینگ در این حوزه ها به شرح ذیل است:

لازم به ذکر است جهت سایر کاربردها ( تجاری-اداری-رستوران و...) تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده و در جدول پیوست بخشنامه پارکینگ به تفکیک ذکر گردیده است.

 

الف)   اگر ملک کلاً به صورت یک واحد مسکونی باشد          ( در هر سه حوزه پارکینگ)  :     

 

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  کمتر از  150مترمربع باشد   نیازی به احداث پارکینگ  نیست .

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  بیشتر از  150مترمربع تا ۲۰۰ متر مربع باشد   یک واحد پارکینگ مورد نیاز است .

اگر  سطح نا خالص کل ساختمان  ( طبقات با  زیر زمین )  بیشتر از  ۲۰۰مترمربع  باشد دو واحد پارکینگ مورد نیاز است .

ب) اگر ملک دارای بیش از یک واحد مسکونی باشد :

 

               مساحت خالص آپارتمانm2

حوزه

S<100

100≤S<200

S≥200

حوزه یک

یک واحد

یک واحد

یک و نیم واحد

حوزه 2 و 3

1-   بنا در حد تراکم مجاز باشد:نیم واحد

2-   بنا مازاد تراکم مجاز باشد:یک واحد

یک واحد

یک و نیم واحد

  

 پارکینگ مورد نیاز سایر ساختمانها :

 

فضاهای پارکینگ (به واحد)

درصد سطح طبقات

نوع استفاده

ردیف

حوزه سه

حوزه دو

حوزه یک

3

3

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تجاری*

1

2

2

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

اداری**

2

یک چهارم

2

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

مرکز اجتماعات

3

یک بیستم

یک دهم

یک پنجم

برای هر اتاق

هتـــل

4

یک دوازدهم

یک هشتم

یک چهارم

برای هر تختخواب

بیمارستان

5

2

2

2

برای هر صد متر مربع ازسطح دفتر

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

6

یک دوم

یک دوم

یک دوم

برای هر صد متر مربع ازسطح کارخانه

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

7

یک دهم

یک چهارم

یک دوم

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس

8

یک چهلم

یک دهم

یک دهم

برای هر صندلی

سینما وتاَتر

9

1

1

1

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس عالی وهنرستان

10

1

1

1

برای هراستاد

دانشگاهها

11

یک صدم

یک صدم

یک صدم

برای هرشاگرد

دانشگاهها

12

یک چهارم

یک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تاَسسیسات تفریحی

13

یک دهم

یک ششم

یک سوم

به ازاء هر نمره خصوصی

گرمابه ها

14

یک دهم

یک دهم

یک دهم

برای هر اتاق خواب(15مترمربع)

خوابگاههای دانشجویی و پانسیونها

15

یک چهارم

یک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

ورزشی وتاَسیسات تفریحی

16

یک دوم

یک دوم

یک دوم

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص تا متراژ یکصد مترمربع

هتل آپارتمان***

17

1

1

1

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص100مترمربع وبیشتر

هتل آپارتمان**** 

18

یک دوم

1

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

درمانگاه

19

5

5

5

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

رستوران- تالاز – اغذیه فروشی و . . .

20

-

-

-

-

مساجد ومعابدرسمی

21

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و ششم فروردین ۱۳۸۸ساعت 23:19  توسط مهندس ولی  |  آرشیو نظرات

واردات و صادرات ایران

در هشت ماه ابتدایی سال جاری صادرات غیرنفتی کشورمان به ۲۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار رسید
به گزارش مشرق، صادرات غیرنفتی کشورمان در هشت ماهه سال‌جاری نسبت به سال گذشته 5 و 74 صدم  درصد افزایش یافته و این درحالی است که روند واردات کشورمان که در ماه‌های گذشته منفی بود  در آبان ماه مثبت شد. بر این اساس تشریفات گمرکی 81 میلیون و 761 هزار تن کالای صادراتی و 21 میلیون و 563 هزار تن کالای وارداتی در گمرکات سراسر کشور انجام شده است.

بنابراین گزارش در این مدت صادرات غیرنفتی کشورمان به 28 میلیارد و 117 میلیون دلار رسید، این رقم سال گذشته 26 میلیارد و 590 میلیون دلار بود.

همچنین واردات کشورمان در این مدت به 27 میلیارد و 383 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 94 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه سال‌جاری همچنان مثبت بوده و عملکردی بهتر از مهر ماه به ثبت رسیده است.

بنابراین گزارش، آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سنوات قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌شد و از آنجایی که در سال‌های قبل برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، لذا با شرح گازهای طبیعی مایع شده به همراه سایر گازها، ذیل ردیف تعرفه 27111190 اظهار می‌شد. با عنایت به اینکه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد 27090010 جهت میعانات گازی منظور گردیده، لذا از ابتدای سال‌جاری، صادرات دو کالای میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده به صورت مجزا و هر یک در ذیل کد تعرفه مختص به خود منظور می‌گردد. از طرفی با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی مایع شده در گروه کالایی پتروشیمی قرار دارد، لذا جهت شفاف‌سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در هفت ماهه سال‌جاری و مدت مشابه سال گذشته، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه‌ای آورده شده است.

اقلام عمده صادرات

در این مدت میعانات گازی با 4 میلیارد و 519 میلیون دلار عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود که 16 و 7 صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و 952 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و 57 میلیون  دلار، گازهای نفتی هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 960 میلیون دلار و پروپان مایع شده با 763 میلیون دلار قرار دارند.

اقلام عمده واردات

اقلام عمده وارداتی طی هشت ماهه سال 1395 به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش 874 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 594 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش 531 میلیون دلار، برنج به ارزش 520 میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری به ارزش 459 میلیون دلار بود.

این گزارش حاکی است، بخشی از ترخیص برنج در مهر ماه بنا به مصوبه هیئت وزیران، توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفته است.

خریداران عمده کالاهای ایرانی

چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی است به طوری که در هشت ماهه سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به 5 میلیارد و 11 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک و 82 صدم درصد افزایش داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با 4 میلیارد و 371 میلیون دلار، عراق با 4 میلیارد و 68 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 606 میلیون دلار و جمهوری کره با 2 میلیارد و 144 میلیون دلار قرار دارند.

یکی از نکات مهم تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال‌جاری افزایش صادرات غیرنفتی به عراق با یک و 85 صدم درصد و جمهوری کره با 708 درصد بود. همچنین صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها در مجموع 5 و 98 صدم درصد رشد داشت.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

آمار تجارت خارجی کشورمان در هشت ماهه سال‌جاری از کاهش واردات از کشورهای عمده طرف معامله با ایران و افزایش واردات از آلمان حکایت دارد، به نحوی که رتبه‌های اول تا چهارم به ترتیب به کشورهای چین با 6 میلیارد و 469 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 4 میلیارد و 679 میلیون دلار، جمهوری کره با 2 میلیارد و 148 میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و 760 میلیون دلار اختصاص دارد. روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب 4 و 82 صدم درصد، 10 و 91 صدم درصد، 12 و 38 صدم درصد و 14 و 23 صدم درصد کاهش داشته است، اما واردات ایران از آلمان که پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود، 25 و 21 صدم درصد افزایش داشته و در این مدت به یک میلیارد و 461 میلیون دلار رسیده است. واردات کشورمان از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از 15 و 49 صدم درصد رشد داشته است.
منبع: تسنیم

فواید نوشیدن اب

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید

شاید شما هم بارها ازخود پرسیده باشید که زنان ژاپنی از چه روشی برای زیبا سازی پوست خود استفاده می کنند؟

برای داشتن یک پوست بی عیب و نقص نیاز به مصرف کرمها و لوسیونهای گران قیمت با برند های خاص نیست.

اگر شما هم تحقیقاتی انجام داده باشید متوجه می شوید که زنان ژاپنی مراسمی به عنوان « نوشیدن آب با معده خالی» دارند.

که هر روز صبح بلافاصله پس از بیدار شدن آب می نوشند.

این کار فواید بی شماری دارد که یکی از آنها زیبایی و سلامت پوست صورت شماست.

اگر این روند را به عنوان یک درمان در پیش بگیرید از نتایج آن مطلع خواهید شد که بخشی از آنها را برای شما آورده ایم.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : به این دلیل آب را هرگز بیش از یک بار نجوشانید!

احساس سلامت و تازگی

نوشیدن آب

چند روز پس از شروع نوشیدن آب با معده خالی در صبح احساس سبکی و سلامتی خوبی در خود احساس می کنید.

دلیل این حس تنها زدوده شدن سموم از بدن شما می باشد.

بهبود سوخت و ساز بدن

رژیم های غذایی سخت و غیر قابل تحمل که ممکن است علاوه بر گرسنگی های بیش از حد برای معده و دیگر اعضای بدن شما مضر باشد را کنار بگذارید.

با نوشیدن آب بعد از بیدار شدن می توانید سوخت و ساز بدن را به طور شگفت انگیزی بالا ببرید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید منتظر این بیماری ها باشید!

کاهش وزن

از دیگر مزایای این مورد کاهش وزن خواهد بود.

شما می توانید انرژی و انگیزه بیشتری برای ورزش کردن داشته باشید.

همچنین هضم غذای شما بهتر انجام می شود و گرسنگی کمتری احساس می کنید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : نوشیدنی های معجزه آسا برای سم زدایی و چربی سوزی

خداحافظی با سوزش معده

اگر شما هم سوء هاضمه یا رفلکس اسید معده دارید.

زمانی که شروع به نوشیدن آب ناشتا کنید این مشکل ناپدید خواهد شد.

بعد از هر وعده غذایی دیگر احساس ناراحتی های شدید در ناحیه معده نخواهید داشت.

پوست شاداب و سالم

نوشیدن آب

نمی توان گفت این عمل پوست شما را چند سال جوانتر خواهد کرد یا اینکه دیگر از چین وچروک پوست خبری نخواهد بود.

ولی بی شک درمان آب می تواند پوست شما را تا حد زیادی سالم و شاداب کند.

چین وچروک پوست کمتر می شود و درخشش پوست صورت را مشاهده خواهید کرد.

درمان عفونت های دستگاه ادراری

نوشیدن آب تصفیه در ابتدای صبح بهتر از هر آنتی بیوتیک دیگری می تواند به شما کمک کند.

همچنین احساس سوزش و درد در هنگام ادرار از بین می رود.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : تغییر رنگ ادرار را جدی بگیرید؛ رنگ ادرار از سلامتی شما می گوید

 

نوشیدن چهار لیوان آب در ابتدای صبح پس از بیدار شدن از خواب حتی قبل از مسواک زدن دندانها و با معده خالی یکی از بهترین روشهای درمان و جلوگیری از بیماریها است.

اگر نوشیدن چهار لیوان برای شما مشکل است از یک لیوان شروع کنید و کم کم این مقدار را افزایش دهید.

سعی کنید در ۴۵ دقیقه بعد از نوشیدن آب چیز دیگری نخورید.

بعد از آن خوردن و نوشیدن عادی روزانه خود را در پیش گیرید.

با این روش می توانید دیابت یا فشار خون بالا را در مدت ۳۰ روز یبوست و التهابات معده را ۱۰ رو مشکلات ریه و سل را طی ۹۰ روز درمان کنید.

این روش را امتحان کنید.

به کوی یار

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

 

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد

 

من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم

شراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ریزیم

 

نسیم عطرگردان را شکر در مجمر اندازیم

چو در دست است رودی خوش بزن مطرب سرودی خوش

 

که دست افشان غزل خوانیم و پاکوبان سر اندازیم

صبا خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز

 

بود کآن شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم

یکی از عقل می​لافد یکی طامات می​بافد

 

بیا کاین داوری​ها را به پیش داور اندازیم

بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه

 

که از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم

سخندانی و خوشخوانی نمی​ورزند در شیراز

 

بیا حافظ که تا خود را به ملکی دیگر اندازیم

تعبیر:

از زندگی با تلاش و زحمت ،عشق و دوست داشتن ،گردش و برنامه های نو لذت ببر. اگر ازکسی ناراحتی و کینه ای به دل داری آنرا فراموش کن وبه فکر انتقام مباش و آنها را به خدا واگذار کن.