دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

خضری دشت‌بیاض

خضری دشت‌بیاض

خضری دشت بیاض

Pole sangi-khezri-3.JPG

کشور  ایران
استان خراسان جنوبی
شهرستان قائنات
بخش بخش نیمبلوک
سال شهرشدن ۱۳۶۲[۱]
مردم
جمعیت ۴٬۹۳۰ نفر[۲]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۵۳۵ متر
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه ۹۰ میلیمتر
اطلاعات شهری
شهردار سید حامد علوی ترشیزی
ره‌آورد زعفران، زرشک، چغندرقند،

گندم، جو

پیش‌شماره تلفنی ۰۵۶۲–۵۳۴[۳]
وبگاه شهرداری خضری دشت بیاض
خضری دشت بیاض بر ایران واقع شده‌است
خضری دشت بیاض
روی نقشه ایران
۳۴.۰۲۵۳° شمالی ۵۸.۸۱۱۷° شرقیمختصات: ۳۴.۰۲۵۳° شمالی ۵۸.۸۱۱۷° شرقی

خضری دشت بیاضیا خزری دشت پیاز مرکز بخش نیمبلوک از توابع شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی واقع شده است. جمعیت شهر بنا بر آمار سرشماری سال ۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۴٬۹۳۰ نفر[۲] بوده است.

نام

در واقع نام خضری دشت بیاض تحریف شده از نام دو منطقه” خزری و دشت پیاز است. که دو آبادی در نزدیکی یکدیگر بوده است.در گویش محلی هنوز خزری و دشت پیاز گفته می شود. اما جغرافیا نویسان مسلمان پیاز را معرب نموده و بیاض نوشته اند. ریشه لغوی خضری به دو معنی می‌باشد، معنی عام برگرفته از اسم حضرت خضر بوده که روایت است آن حضرت از این منطقه گذشته و در پیر مردانشاه که هم اکنون به صورت زیارتگاه درآمده آثار آن پیداست و از نظر لغوی آن را می‌توان به “سبزی و خرمی” تعبیر نمود. اینجا منطقه ای بسیار حاصلخیز بوده است سبزی و پیاز ان معروف بوده است اما بیاض به معنای سپید یک نام تحریف شده است.خضری و دشت بیاض در کنار هم را می‌توان ‌”دشت سپید، سبز و خرم” بیان نمود. .[۴]

موقعیت جغرافیایی

شهر خضری دشت بیاض از توابع شهرستان قائنات است و در شمال استان خراسان جنوبی واقع شده است. این شهر از شمال با شهرستان گناباد، از جنوب با بخش مرکزی شهرستان قائنات، از شرق با شهرستان زیرکوه و از غرب با شهرستان فردوس و شهرستان سرایان همجوار می‌باشد. فاصله آن تا قاین ۵۵ کیلومتر، تا بیرجند ۱۶۰ کیلومتر، تا گناباد ۴۵ کیلومتر و تا مشهد ۳۲۰ کیلومتر است.

خضری دشت بیاض در غرب دشتی قرار گرفته که توسط کوههای زیر احاطه شده است:

  • کوه آینه (کوه علی پلنگ) در جنوب غرب خضری
  • کوه خان (مردان شاه) در جنوب خضری
  • کوه سیاه کوه در غرب خضری
  • رشته کوههای عباس‌آباد در شرق خضری

آب و هوا

آب و هوای منطقه به طور معمول گرم و خشک است. گرمترین ماههای سال در این منطقه تیر و مرداد و سردترین آنها دی و بهمن می‌باشد و ماههای یخبندان از اواخر آذر تا اواسط اسفندماه بطول می‌انجامد.

بادهای اصلی منطقه در تابستان بیشتر از شرق به طرف غرب می‌وزد که به باد شمال معروف است و در زمستان از طرف غرب به شرق از بادهای مدیترانه‌ای که بنام سیاه باد معروف است. میانگین بارش سالانه در این منطقه ۱۷۴ میلی‌متر می‌باشد که بارش بصورت برف و باران می‌باشد.

آب شرب شهر از طریق دو حلقه چاه عمیق تأمین می‌شود. آب کشاورزی منطقه نیز از طریق چاههای عمیق موجود تأمین می‌شود در سالهای پرباران رودخانه‌های اصلی معروف به دهنه که از کوههای جنوب و جنوب غربی سرچشمه می‌گیرد و همچنین سیل بندهای احداث شده در بالا دست دشت قسمتی از آب کشاورزی منطقه را تأمین می‌کنند.

وضعیت اقتصادی

شیوه زندگی مردم این منطقه از گذشته مبتنی بر کشاورزی و دامداری بوده است. دشت خضری دشت بیاض برای کشاورزی بسیار مناسب بوده و دارای آب و خاک مناسب می‌باشد محصولات عمده این منطقه گندم، جو، چغندر قند، زعفران و محصولات باغی می‌باشد. از نظر پتانسیلهای معدنی این منطقه موقعیت مناسبی دارد. معادنی که در منطقه شناسایی شده است عبارتند از معادن سنگ مرمر، خاک نسوز، سنگ آلومنیم، گچ و غیره شرکت سهامی زراعی خضری با تولید محصولات زارعی، دامی، باغی و لبنی تأثیر زیادی در رونق اقتصادی مردم، تأمین نیازمندیهای منطقه و ایجاد اشتغال دارد.

ویژگی‌های تاریخی و مکانهای زیارتی و گردشگری

شهر خضری دشت بیاض به دلیل سرسبز بودن بهترین نقطه ییلاقی و گردشگری استان خراسان جنوبی محسوب و به لحاظ سابقه تاریخی و آثار تاریخی باارزش و پتانسیلهای موجود محل جاذبی برای مسافران، زائرین و گردشگران می‌باشد. اما چون شهر در محل گسل فعال و معروف دشت بیاض واقع شده است هر از چندگاهی دچار قهر زمین شده و همه چیزش را از دست داده است.

گرچه منابع مکتوب در خصوص این منطقه درست نیست اما در ذهن مردم چنین مشهور است که در گذشته‌های بسیار دور شهری آباد وجود داشته که هر دو روستای دشت بیاض و میم را در برگرفته و به فارس مشهور بوده است که در نقشه‌های تاریخی نیز این منطقه فارسی ثبت شده است و غاری به همین نام وجود نیز دارد. چنان‌که شاعر بزرگ فردوسی در شعرش می‌گوید: میان دو کوه است رود مَیَم… به یک سو بیاض و به یک سو چَرَم

از مشاهیر منطقه نیز می‌توان به فصیح الدین محمد دشت بیاضی عالم و شاعر مهم قرن ۹ و محمد ولی دشت بیاضی متخلص به ولی شاعر معروف قرن دهم اشاره کرد. [۵]

از اندک آثار تاریخی و مکانهای زیارتی و جاذبه‌های گردشگری به جا مانده از دوران کهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدمگاه دشت بیاض
  • بارگاه امامزاده سلطان عبدالله کارشک
  • باغ دهنه و اردوگاه دانش آموزی شهید کاوه خضری
  • دره سبز مردان شاه
  • غار فارس دشت بیاض
  • قلعه دختر
  • مسجد جامع خضری
  • مسجد جامع دشت بیاض
  • دبستان بدر دشت بیاض (تأسیس ۱۳۰۲) همزمان با دارالفنون و شوکتیه بیرجند
  • پل سنگی طبیعی در روستای ثغوری از توابع خضری
پل سنگی طبیعی در روستای ثغوری از توابع خضری

وضعیت فرهنگی و ورزشی

این شهر دارای ۳ باب دبستان، ۳ باب راهنمایی و ۲ دبیرستان دخترانه و پسرانه است که به صورت شبانه‌روزی می‌باشند. همچنین این شهر دارای ۲ مهد کودک است. ۴ مسجد در خضری و ۳ مسجد در دشت بیاض و ۲ حسینیه در خضری از مکانهای مذهبی شهر است. همچنین پس ازروی کار آمدن دولت دکتراحمدی نژاد دراین شهر چهار سالن ورزشی ساخته شده است که آماده خدمت رسانی به ورزش دوستان است.

وضعیت بهداشت و درمان

خضری دارای یک کلینیک بهداشتی درمانی شامل درمانگاه، کلینیک دندانپزشکی و بخش زنان و زایمان است. همچنین دو خانه بهداشت نیز در خضری دشت بیاض فعالیت می‌کنند. اداره دامپزشکی نیز در حاشیه جاده آسیایی به شهروندان خدمات ارائه می‌کند.

چگونه ارز کشور بر باد میرود

روحانی - نمایه

انکار بر باد رفتن 18 میلیارد از سوی روحانی و ادعای اختصاص آن به واردات، در حالی است که این 18 میلیارد دلار ارز مداخله‌ای بانک مرکزی بود که با تایید دولت برای کنترل نرخ ارز در سطح 3800 تومان به بازار آزاد تزریق و سود عمده آن نصیب دلالان و عده‌ای خاص شد.

به گزارش مشرق، صداقت و راستگویی یکی از مهم‌ترین صفات سیاست‌مدارِ مورد اعتماد مردم است و  درجه صداقت ارتباط متقابلی با میزان محبوبیت و اعتماد عمومی دارد.

اما گاهی اوقات برخی سیاست‌مداران بدون توجه به این مساله و یا برای توجیه عملکرد اشتباه خود مطالبی را در تضاد با واقعیت مطرح می‌کنند که در لحظه بیان آن به‌هیچ وجه متوجه عواقب وخیم آن نیستند.

بیشتر بخوانید:

نفوذ "سازمان اطلاعاتی خارجی" در معاونت زنان دولت!

سهم مردم از ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر می‌شد؟ +جدول

* وقتی روحانی بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار را انکار می‌کند

در نشست خبری هفته گذشته حسن روحانی رئیس دولت در مواجه با این سوال که سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی در مجموع ۱۸ میلیارد دلار در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی از ذخایر کشور به باد رفت، مسئولیت این با چه کسی است؟ گفت:«اولا اینکه می‌گویند ۱۸ میلیارد دلار بر باد رفته، ۱۸ میلیارد (دلار) آمدند ثبت سفارش کردند برای خرید کالا. همین امسال هم ما ۱۹ میلیارد دلار تا حالا خرج کردیم. مثل اینکه شما بگویید ۱۸ میلیارد (دلار) بر باد دادید؛ نه بر باد ندادیم. ۱۸ میلیارد (دلار) دادیم به افراد، آنها هم گفتند ما می‌خواهیم این جنس را وارد کنیم. البته باید بررسی شود، اگر کسی این پول را گرفته و آن جنس را وارد نکرده باید با او برخورد شود. هم دستگاه‌های اجرایی ما و هم قوه قضائیه باید با آنها برخورد کند. اما این حرف، حرف کاملا غلطی است که ۱۸ میلیارد دلار را آقا بر باد دادید. نه خیر ۱۸ میلیارد دلار بر باد ندادیم، ۱۸ میلیارد دلار دادیم به مردم. رفتند خرید کردند، جنس آوردند و دادند به مردم. پس این حرف حرف نادرستی است.»

هم سوال مطرح شده در این نشست دقیق نبود و هم پاسخ رئیس جمهور به این سوال از اساس و مطلقا غلط بود. رئیس دولت با استفاده از محتوای سوال، پاسخی به کلی اشتباه درباره ۱۸ میلیارد دلار ارزی که به بازار تزریق شد ارائه کرد. 

* تزریق ۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۶ برای کنترل قیمت ارز و نه واردات کالا

برای شفاف شدن ماجرا ابتدا از سوال خبرنگار شروع کنیم. خبرنگار گفت: «در آن جنگ اقتصادی در مجموع ۱۸ میلیارد دلار ارز در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی از ذخایر کشور بر باد رفت.» اگر از این جمله عبارت «در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی» را حذف کنیم سوال درست می‌شود. چرا که در واقع بر باد رفتن آن ۱۸ میلیارد دلار ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشت. این ۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۶، عمدتا به صورت نقد به بازار آزاد تزریق شد. در بانک مرکزی و رسانه‌های اقتصادی، به ارزی که بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ارز به بازار آزاد تزریق می‌کند، «ارز مداخله‌ای» می‌گویند. اما ارز ۴۲۰۰ تومانی در فروردین سال ۹۷ تصویب شد و ارتباطی با مداخله بانک مرکزی در بازار نداشت.

ارز مداخله‌ای یک چیز است و ارز ۴۲۰۰ تومانی چیز دیگر. اولی صرفا برای کنترل قیمت‌ ارز تزریق شده و می‌شود و دومی برای واردات کالا و تامین ارز مورد نیاز خدمات استفاده می شود.

اما آنچه که حسن روحانی در پاسخ به آن سوال بیان کرد، سوء استفاده از بخش اشتباه سوال مطرح شده بود. روحانی ارز مداخله‌ای بانک مرکزی را به مثابه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات عنوان کرد و گفت: «۱۸ میلیارد (دلار) آمدند ثبت سفارش کردند برای خرید کالا». این پاسخ، پاسخی کاملا غلط و خلاف واقع‌ بود. حتی اگر از ارز مداخله‌ای نقدی بانک مرکزی برای واردات هم استفاده شود تردیدی وجود ندارد که بخش اعظم آن به تامین مالی قاچاق اختصاص خواهد یافت. چراکه برای واردات عمده کالاها نه از ارز نقدی بلکه از حواله‌های ارزی استفاده می‌شود.

تامین ارز برای واردات، سیاستی است که بانک مرکزی از ابتدای تاسیس تاکنون انجام داده است. این ارز به صورت حواله از طریق سیستم بانکی پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر تامین ارز برای واردات کالا هر سال انجام می‌شود و حجم ارز مورد نیاز برای واردات هم بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است.

یکی از اشتباهات مصطلح در تحلیل وقایع ارزی سال ۹۶ و ۹۷، این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا و تامین ارز خدماتی و مسافرتی، به غلط همان ۱۸ میلیارد دلار تزریق شده تلقی می‌شود. در حالی که این دو به هم ارتباطی ندارد.

* تزریق گسترده ارز به بازار آزاد توسط بانک مرکزی با دستور کتبی روحانی

با این مقدمه به سراغ متن ماجرا برویم. به صورت خلاصه ماجرای بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار از ثروت ملی از دستور کتبی رئیس جمهور به بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در سطح ۳۸۰۰ تومان چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ شروع شد. بانک مرکزی به همین دلیل شروع به تزریق بی‌محابای ارز به بازار آزاد کرد. با توجه به افزایش التهابات ارزی در نیمه دوم سال ۹۵ و ادامه آن در سال ۹۶ بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز میزان تزریق ارز به بازار را افزایش داد. اما نکته اینجا بود که با تزریق قابل توجه ارز به بازار نقدی باز هم نرخ ارز رشد می‌کرد و به همین دلیل بانک مرکزی به فرایند عرضه ارز به بازار آزاد تا روزهای پایانی سال ۹۶ ادامه داد. 

هنوز به یاد داریم که بانک مرکزی برای صرافی‌ها سهمیه‌های ۱۰ هزار دلاری تعیین کرده بود که روزانه این میزان ارز را به مردم بفروشند. بانک مرکزی در ابتدا با عاملیت صرافی بانک پارسیان ارز مداخله‌ای در بازار تزریق می‌کرد و سال‌ها این جریان ادامه داشت اما وقتی در سال ۹۶ از این روش نتیجه نگرفت برای کنترل نرخ ارز به ۲۵۰ صرافی در سطح کشور سهمیه روزانه ۱۰ هزار دلاری داد و صف‌های طویلی در برابر صرافی‌های عرضه‌کننده ارز مداخله‌ای بانک مرکزی شکل گرفت.

از آن روزها صدها عکس در فضای مجازی‌ و در رسانه‌ها منتشر شده است که تصویری از وضعیت بازار ارز در سال ۹۶ را نشان می‌دهد. مردم این صف‌ها را دیده‌اند و هنوز خاطره آن روزها از ذهن‌شان محو نشده است. نگارنده، براساس وظیفه خبرنگاری هر روز به بازار ارز رفته و از تحولات آن گزارش تهیه می‌کرد و صف‌های طویل و پرجمعیت خرید ارز مداخله‌ای بانک مرکزی که گاهی عبور و مرور از پیاده‌روهای خیابان فردوسی را سخت می‌کرد را به چشم دیده است. 

طبق اطلاعاتی که از بانک مرکزی به دست آمد و بانک مرکزی هم هیچ وقت آن را تکذیب نکرد، در سال ۹۶ در مجموع ۱۸ میلیارد دلار به بازار آزاد و با هدف کنترل نرخ ارز تزریق شد و با توجه به اینکه این عرضه عمدتا کورکورانه و بی‌هدف بود دلالان بازار ارز و حتی افراد عادی‌ که برای حفظ ارزش پول خود به بازار وارد شده بودند، ارزهای بانک مرکزی را خریداری کردند. این گذشته از خریداران عمده‌ای‌ست که با اطلاع قبلی از سیاست‌گذاری‌های ارزی مقادیر قابل توجهی ارز را برای مقاصد و اهداف دیگری از بازار خریداری کردند.

براساس اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، این بانک در سال ۹۳ حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای به بازار تزریق کرده است. با توجه به سخت‌تر شدن مداوم فشردن فنر ارزی، این رقم در سال‌های بعد رفته رفته افزایش یافته است. به طوری که براساس گزارش ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، این بانک در سال ۹۵ بیش از ۵.۸ میلیارد دلار به بازار آزاد تزریق کرده است. این رقم در سال ۹۶ به اوج رسید و چنانچه اشاره شد بانک مرکزی در اتفاقی منحصر به فرد در تاریخ مداخلات ارزی برای اولین بار رقم ۱۸ میلیارد دلار از منابع باارزش و غیرقابل جایگزینی کشور را به بازار ارز تزریق کرد. رقمی که احتمالا تا سال‌ها رکورددار میزان مداخله بانک مرکزی در بازار نقد خواهد ماند.

همچنین پیگیری‌ها از بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۶، برای کنترل نرخ ارز روزانه به طور متوسط ۵۰ میلیون دلار ارز به بازار آزاد تزریق می‌شد و مجموع ارز مداخله‌ای تزریق شده به بازار آزاد در آن سال معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده است. در چنین شرایطی چگونه می‌توان گفت بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار جمله غلطی‌ست؟

* تزریق ۵ میلیارد دلار به بازار ارز در چند ماه منتهی به انتخابات ۹۶

براساس پیگیری خبرنگار ما از منابع دیگر، با توجه به مشکلات به وجود آمده در کانال ارزی دوبی در نیمه دوم سال ۹۵ که موجب افزایش بهای دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۴۱۵۰ تومان شد، بانک مرکزی برای کاهش این نرخ، تا روز انتخابات ۹۶، یعنی تا ۳۱ اردیبهشت ۹۶ رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای _ صرفا برای کنترل نرخ ارز به بازار_ تزریق می‌کند. این تزریق‌ها هم عمدتا با عاملیت یک بانک و تزریق در بازار نبش پاساژ افشار که دلالان در آن منطقه به صورت غیرقانونی ارز خرید و فروش می‌کردند، انجام می‌شد. 

* سود تزریق ۱۸ میلیارد دلار ارز بانک مرکزی به جیب چه کسی رفت؟

همانطور که خود رئیس جمهور هم گفت «فقط در ۶ ماهه ۹۸ معادل ۱۹ میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده است» اما چرا هیچکسی از عنوان «بر باد دادن» برای این ۱۹ میلیارد دلار استفاده نکرده است؟ چون تکلیف این ۱۹ میلیارد دلار تقریبا معلوم است. این پول صرف واردات شده است. حال ممکن است نقدهایی به نوع کالاهای وارداتی و سیاست‌های تجاری یا انحراف منابع در این زمینه وارد باشد، اما این وضعیت قابل مقایسه با ریختن ارز به بازار آزاد به ثمن بخس و اعطای رانت ویژه برای دلالان و عده بسیار اندکی از خریداران ارز نیست.

*انتقاد رهبر انقلاب از سیاست تزریق ۱۸ میلیارد دلار و پیش‌فروش سکه

در ۲۲ مرداد ماه ۹۷ رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند.
وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضائیه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند.»

آنچه که بیش از مساله بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار اهمیت دارد، آثاری‌ است که این اقدام به وجود آورد. این سیاست موجب توزیع رانتی شدید در اقتصاد و به وجود آمدن ثروت‌های بادآورده و یک‌شبه برای عده‌ای خاص شد. خرید ارز در قیمت پایین و فروش در قیمت‌های بالا و بالاتر.

هنوز آن صف‌های طویل در مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی و ماجراهای باندهایی که افرادی را از مناطق مختلف کشور  برای گرفتن سهمیه ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ دلاری خرید ارز به تهران و مناطق توزیع ارز می‌کشاندند از یادها نرفته است و این اتفاقات با چند جمله صحبت در نشست خبری محو نخواهد شد. قطعا و یقینا، جمله بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال ۹۶، جمله درست، دقیق و براساس واقعیت است. این سیاست نتوانست به هدف اصلی خود که همان کنترل نرخ ارز در سطح ۳۸۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان بود، برسد و از طرف دیگر ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی را بر باد داد. آن هم در شرایطی که کشور با توجه به بازگشت تحریم‌ها به این ذخایر نیاز مبرم و ضروری داشت.

روحانی در ادامه جمله خود در نشست خبری گفته است:‌ «البته باید بررسی شود، اگر کسی این پول را گرفته و آن جنس را وارد نکرده باید با او برخورد شود. هم دستگاه‌های اجرایی ما و هم قوه قضائیه باید با آنها برخورد کند.». بیش از ۱۸ ماه از توزیع آن پول‌ها در بازار آزاد می‌گذرد، چطور در طول این یک سال و نیم آقای رئیس جمهور به فکر برخورد با کسانی که پول گرفته و جنس وارد نکرده‌اند نیفتاده است و سوال اصلی اینکه، خریداران آن ارزها به چه دلیلی باید معادل آن ارزها را کالا وارد می‌کردند؟ اصلا هدف توزیع آن ارزها واردات کالا نبود که وارد نکردن آن دلیلی برای برخورد باشد.

علاوه بر اینکه چنانچه اشاره شد، این شیوه تزریق ارز بیش از آنکه به کار واردات رسمی از طریق ثبت سفارش و تامین منابع ارزی از طرق مورد تایید بانک مرکزی بیاید، به کار واردات غیررسمی و قاچاق خواهد آمد. چنانکه خرید و فروش این ارز نه به درستی ثبت می‌شود و نه اساسا محل مصرف آن قابل ردیابی خواهد بود.

ماجرای بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار از اوایل سال ۹۶ آغاز و اواخر سال ۹۶ به پایان رسید. اما توضیح ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی که از ۲۱ فروردین ماه ۹۷ شروع شد و تاکنون ادامه دارد، نیازمند فرصت و گزارش جداگانه‌ای است. 

امیرالمومنین علی علیه‌ السلام می‌فرمایند: «الکذب عیب فاضح. دروغ عیبی رسوا کننده است.» و امروز رسوا شدن مطالب خلاف واقع با توجه به توسعه ابزارهای ارتباطی و ثبت و آرشیو اطلاعات ساده‌تر و سهل‌تر از گذشته است. پس در این شرایط چرا خلاف واقع بگوییم؟

منبع: فارس

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رسما با حضور فرماندهان عالیرتبه نظامی رونمایی شد.

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رسما با حضور فرماندهان عالیرتبه نظامی رونمایی شد.

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» رونمایی شد+مشخصات

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» صبح امروز با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان رونمایی شد.

این هواپیما توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طراحی و ساخته شده و قرار است به عنوان هواپیمای آموزشی در تعلیم خلبانان جنگنده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , آجا | ارتش | ارتش جمهوری اسلامی ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی | نیروی هوایی ارتش | نهاجا , جنگنده‌های ایران ,

مشخصان هواپیمای یاسین

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , آجا | ارتش | ارتش جمهوری اسلامی ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی | نیروی هوایی ارتش | نهاجا , جنگنده‌های ایران ,

به گزارش روابط عمومی ارتش، این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، صبح امروز با دستور  فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد.

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , آجا | ارتش | ارتش جمهوری اسلامی ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی | نیروی هوایی ارتش | نهاجا , جنگنده‌های ایران ,

میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتا

اتریش چقدر معتاد دارد؟


اتریش چقدر معتاد دارد؟

فرمانده کل نیروی پلیس اتریش، کشف ۸۷۰ تن مواد مخدر در سال ۹۷ در ایران را واقعاً شگفت‌انگیز دانست و توضیحاتی درباره تعداد معتادان در اتریش داد.

اتریش چقدر معتاد دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اسکندر مؤمنی در حاشیه سفر خود به وین و دیدار با مسئولان وزارت کار، تأمین اجتماعی و بهداشت اتریش و فرمانده کل نیروی پلیس اتریش اظهار کرد: از آنجایی که برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در کشور ایران، مبتنی بر راهبرد متوازن است، پیگیری امور مرتبط با پیشگیری، درمان، بازپروری و همچنین کاهش آسیب از جمله موضوعاتی است که همسو با اقدامات انتظامی و مقابله‌ای اجرا می‌شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تفاوت وضعیت ایران با اتریش به دلیل همسایگی با افغانستان به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان است، گفت: به همین دلیل کارهای دو کشور در زمینه مبارزه با موادمخدر متفاوت است ولی در مبحث پیشگیری و درمان تا حد زیادی مشترک هستند.

وی با اشاره به کشف 800 تن موادمخدر توسط جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته که عمده مقصد آن کشورهای اروپایی بوده، تأکید کرد: برای ایران تفاوتی بین جوانان ایرانی و اروپایی نیست و کشورمان به عنوان یک وظیفه حقوق بشری با مواد مخدر مبارزه می‎کند.

مؤمنی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات بسیار خوبی در کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد است و کشور اتریش نیز تجارب ارزشمندی در این رابطه دارد و مایلیم زمینه‌های لازم برای تبادل اطلاعات و تجربیات فی‌مابین دو کشور فراهم شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و با جریان غیرقانونی مواد مخدر مقابله می‌کند و برای ما تفاوتی ندارد که موادمخدر داخل جمهوری اسلامی ایران مصرف یا به کشورهای اروپایی ترانزیت می‌‌شود.

وی تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری، حدود 600 تن انواع موادمخدر در ایران کشف شده که اگر این میزان مواد، توسط ایران کشف نمی‌شد، شاهد قاچاق و توزیع موادمخدر بیشتری در کشورهای اروپایی بودیم.

مؤمنی با اشاره به عدم پایبندی جامعه جهانی به تعهدات خود بر اساس اصل مسئولیت مشترک در این زمینه، مسئولیت جدی کشورهای اروپایی را در همکاری و مشارکت در زمینه مبارزه با موادمخدر یادآور شد.

ژنرال فرانتز لانگ؛ فرمانده کل نیروی پلیس اتریش نیز در این دیدار گفت: اطلاعات ما درباره عملیات ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر همچون کشف 870 تن در سال گذشته و انجام بیش از هزار و 500 عملیات یعنی پنج عملیات در روز واقعا شگفت‌انگیز است.

وی افزود: آمادگی داریم از تجربیات ارزنده ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم؛ چراکه ایران تجربیات بسیار خوبی را در این عرصه دارد.

طرف اتریشی در این دیدار به ارائه آمار و مراحل درمان معتادان و تجربه آن کشور در این زمینه پرداخت و گفت: در اتریش تقریباً 45 هزار معتاد وجود دارد که تحت کنترل و درمان قرار دارند و اگر در حوزه درمان، شرایط زندگی فرد تحت درمان، به حالت عادی بازگردد تا از زندگی لذت ببرد، آن وقت است که توانسته‌ایم اعتیاد را به گونه‌ای کنترل کنیم.

شهری آلمانی که در دل سوئیس زاده شده و مردمانش دو ملیتی هستند!

خبر ها

شهری آلمانی که در دل سوئیس زاده شده و مردمانش دو ملیتی هستند!

تنها شهر دو ملیتی جهان کجاست و چه ماجرای عجیبی پشت آن است؟ تصاویر

مطالب جالب و خواندنی

یکشنبه، 21 مهر 1398 ساعت 07:00 توسط

1895 بار نمایش





  • هرساله در اول آگوست که مصادف با روز ملی سوئیس است، قایق‌ها در حال رفت‌ و آمد روی رودخانه راین هستند و مردم در کنار ساحل چمنی آن در حال آفتاب گرفتن می‌باشند و اتوبوس‌های تزیین‌ شده با پرچم آشنای سوئیس یعنی یک پرچم قرمز با یک بعلاوه سفید بزرگ در داخل آن در خیابان‌ها برای فستیوال‌های این روز مستقر شده‌اند. همه‎ی این جشن‌ها و خوشحالی‌ها برای روز ملی سوئیس در آلمان برگزار می‌شود. شهر بوسینگن آم هوکرهین یک شهر سوئیسی است که در اختیار آلمان است. اما چرا؟ این شهر کوچک آلمانی کاملاً توسط سوئیس احاطه‌ شده است، به‌گونه‌ای که آن را تبدیل به یک ناحیه برون بوم و در حین حال درون‌بوم کرده است. این مسئله برای مردم شهر عادی شده اما برای دیگران بسیار جالب است.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    شهر آلمانی بوسینگن آم هوکرهین کاملاً توسط سوئیس احاطه‌شده است.

    از نظر جغرافیایی یک سرزمین درون‌بوم منطقه‎ای‎ست که کاملاً توسط منطقه‌ای دیگر احاطه‌ شده باشد، مانند کشور لسوتو که در دایره کشور آفریقای جنوبی قرار دارد. برون بوم نیز منطقه‎ای‎ست که به‌واسطه منطقه‌ای دیگر از بخش اصلی خود جدا شده باشد. در این میان بوسینگن هر دو معنی را در بردارد.

    مرز شرقی شهر تنها 700 متر با آلمان فاصله دارد، درحالی‌که از نظر سیاسی این شهر با 1450 نفر جمعیت متعلق به آلمان است و از نظر اقتصادی متعلق به سوئیس.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    این شهر نیز مانند سوئیس خارج از اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند. سه سال قبل سیاست‌مداری از شهر بلفاست پیشنهاد کرد که ایرلند شمالی نیز مانند بوسینگن اداره شود و مهاجرت و قواعد نیز همانند قوانین موجود در بوسینگن و سوئیس میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند رعایت شوند. اما دیگران موافق این طرح نبودند، زیرا جمعیت ایرلند شمالی حدود 1.8 میلیون نفر بود.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    درحالی‌ که این شهر از نظر سیاسی متعلق به آلمان است اما از نظر اقتصادی به سوئیس تعلق دارد.

    این تقسیم‌بندی در هیچ جا بیشتر از رستوران والدهیم به چشم نمی‌خورد. خطی که در حیاط بیرونی این رستوران کشیده شده مرز بین‌المللی را نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید یک بشقاب شنیسل را در سوئیس بخورید و سپس به آن‌طرف میز بروید و در آلمان یک لیوان نوشیدنی میل کنید.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    زندگی دوملیتی برای ساکنین شهر همچنان دربردارنده تناقضات و انتخاب‌های روزانه است. تبادلات مالی با فرانک سوئیس انجام می‌شوند و بیشتر مردم در شهرهای بزرگ‌تر سوئیس کار می‌کنند اما باید مالیات خود را به کشور آلمان پرداخت کنند. کودکان ابتدایی به مدرسه‌های آلمانی می‌روند اما والدین درباره کشوری که نوجوانان باید در آن وارد دبیرستان شوند تصمیم می‌گیرند. این شهر دارای کد پستی و کد تلفن هر دو کشور است. تیم فوتبال شهر هم تنها تیم آلمانی است که اجازه بازی کردن در لیگ سوئیس را دارد.

    همانند سایر برون بوم‌ها و درون‌بوم‌های دیگر دنیا، داستانی در پشت این تقسیم‌بندی نهفته است.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    این مشکل از سال 1693 و قبل از آنکه آلمانی وجود داشته باشد آغاز شد. در زمانی که یک دشمنی خانوادگی درباره اعتقادات دینی منجر به ربوده‌ شدن لرد کاتولیک بوسینگن شد، این شهر در اختیار اتریشی‌ها قرار داشت. پسرعموهای لرد او را به نزدیکی شهر سوئیسی شافهاسن انتقال دادند، و در آنجا محکوم‌ به ادامه زندگی در زندان شد. مدت زندان او 6سال طول کشید و سرانجام با تهدید اتریشی‌ها به حمله به شافهاسن لرد آزاد شد.

    طبق نظر تاریخ شناسان چند دهه بعد اتریش همه زمین‌های خود به‌جز بوسینگن را به دولت محلی زوریخ فروخت و عنوان کرد که هرگز این شهر را به سوئیس واگذار نخواهد کرد.

    بدان معنا که وقتی در قرن نوزدهم بخش‌هایی از کشور اتریش توسط آلمانی‌ها اشغال شد، بوسینگن تحت املاک دولت جدید قرار گرفت.

    دولت سوئیس در سال 1919 تصمیم گرفت به این اختلاف پایان دهد و طی یک رفراندوم نشان داد که 96% از مردم این شهر خواهان ترک آلمان هستند. اما آلمان علاقه‌ای به تقدیم شهر به سوئیس نداشت، زیرا در قبال آن چیزی دریافت نکرده بود.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    حتی در درگیری‌های جنگ جهانی دوم نیز این مسئله کمرنگ نشد. سربازان آلمانی قبل از بازگشتن به خانه خود در بوسینگن باید در مرز اسلحه خود را تحویل می‌دادند و لباس نظامی خود را عوض می‌کردند. پس از جنگ این تقسیم‌بندی ادامه داشت و سفرهای روزانه در آن تبدیل به یک تجارت جهانی شد.

    نهایتاً در سال 1967 سوئیس و آلمان توافق کردند که این شهر جزء کشور سوئیس شود و مرز 8کیلومتری میان آن‌ها برداشته شود. گرچه 96% مردم بوسینگن در سال 1919 رأی به جدایی از آلمان دادند، آلمان علاقه‌ای به انجام این کار نداشت.

    مشکل امروزه بر سر دادن مالیات است. از آنجایی‌ که هزینه‌های زندگی در سوئیس از آلمان بیشتر است، مردم شهر درآمد بیشتری نسبت به سوئیسی‌ها دارند. اما از آنجایی‌که نرخ مالیات در آلمان بیشتر است، مردم بوسینگن باید نسبت به شهروندان سوئیسی مالیات بیشتری بپردازند. البته هزینه‌های زندگی مانند اجازه خانه‌ها در این شهر 50% کمتر از دیگر شهرهای سوئیس است. دولت آلمان بازنشستگان را معاف از مالیات کرده و بوسینگن نیز این افراد را به سوئیس می‌آورد. نتیجه اینکه افراد جوان‌تر به سوئیس می‌روند و پیرها در بوسینگن باقی می‌مانند.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    احتمالاً یک نقاشی دیواری در شهر که در یکی از خیابان‌های اصلی قرار دارد این وضعیت را به بهترین شکل توضیح دهد: یک کارگر خندان میله‌ای را گرفته که پرچم آلمان بر فراز آن قرار دارد، درحالی‌که پرچم سوئیس از جیب ژاکت او بیرون زده است.

    مردمان بوسینگن آم هوکرهین قرن‌هاست به‌صورت دوملیتی زندگی می‌کنند

    نشانه‌های برون و درون‌بومی در 11 نقطه دیگر شهر نیز دیده می‌شود، مانند این نقاشی دیواری.

    از زوریخ تا این شهر با هواپیما تنها یک ساعت فاصله است و با اتوبوس و طی 10 دقیقه می‌توان به شهر سوئیسی شافهاسن رسید. از نظر شهردار این شهر مانند بهشت است که نمی‌توان ارزشی برای آن تعیین کرد، جایی که مرزهای آن هرگز به‌وضوح مشخص نشدند.

     

    منبع: bbc.com

    خبر های مرتبط

    رونمایی از اولین کامیون ایرانی

    استان ها

    کد خبر:       910696

    تاریخ خبر:

    وزیر صمت در جریان سفر یک روزه خود به اردبیل کارخانه جدید خودروسازی چاپار را افتتاح و از خط تولید آن بازدید نمود. این شرکت اولین محصولات تولیدی خود را در سفر رئیس جمهور به مشگین شهر روانه بازار خواهد نمود.

    به گزارش خبرگزاری برنا و به گفته رضا رحمانی این طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در زمینه تولید انواع کامیونت فعالیت خواهد کرد. سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز اول این طرح صنعتی حدید مبتکران بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است که زمینه اشتغال حدود ۱۰۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

    رحمانی گفت: راه اندازی خودروسازی چاپار در مشگین شهر برند مهمی برای استان اردبیل خواهد بود، تا خودروهای این شرکت با برند ایرانی در جاده های کشور تردد کنند.

    وی گفت: راه اندازی این کارخانه در مشگین شهر موتور محرکه برای استان اردبیل خواهد بود.

    وی با بیان اینکه این محصول  تمام ایرانی با برند چاپار وارد بازار شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم این کارخانه با تولید ۳ هزار دستگاه فرصت خوبی را برای بیکاران منطقه فراهم آورده و با توسعه صنایع وابسته و زنجیره‌ای امکان اشتغال بیشتر نیز به وجود آید.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با حمایت از توسعه صنایع قطعه‌سازی در این استان به ویژه در بخش خودروهای سبک و سنگین، افزود: هیچ محدودیتی در خرید این قطعات از طرف ایران خودرو و سایپا در کنار تایر تولیدی در این استان در استفاده از خودروهای داخلی وجود ندارد بطوریکه امیدواریم با رفع مشکلات موجود تا دو ماه آینده کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر نیز وارد بازار شود.

    در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این واحد در حال بهره‌برداری اعلام شد؛ در سفر رئیس جمهور کارخانه کامیون‌سازی اولین محصول خود را روانه بازار خواهد کرد تا در مدت چهار سال شهرک حدیدمبتکران به عنوان شهرک خصوصی در تولید قطعات داخلی با برند ایرانی و نام تجاری چاپار بتواند محصولات خود را عرضه کند.

    گفتنی است؛ فاز نهایی این طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال، اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰۰۰ نفر ایجاد خواهد نمود.

    کامیون چاپار با کمک و همکاری شرکت بنز تولید گشته و بسیاری از قطعات این خودرو با نمونه خارجی مشابه است. پیشرانه این خودرو می‌تواند 354 اسب بخار در 1900 دور بر دقیقه و 1850 نیوتن متر گشتاور در 1100 دور بر دقیقه تولید نماید.

    استاندار اردبیل گفت: پیشرفت فیزیکی کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر مناسب بوده و فاز اول آن آماده افتتاح است‌.

    اکبر بهنامجو در جریان بازدید از کارخانه کامیون‌سازی مشگین شهر افزود: با هماهنگی و تلاش دستگاه‌های متولی زیرساخت‌های فاز اول این کارخانه برای افتتاح آماده شده و اولین اتاق کامیون بصورت آزمایشی در این کارخانه ساخته شد.

    در این کارخانه هم اکنون بیش از۲۴۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و در یک ماه آینده آگهی استخدام ۲۰۰ نفر نیز دیگر منتشر می‌شود.

    استاندار اردبیل ایجاد این شهرک را فرصت مناسبی برای منطقه بر شمرد و اظهار کرد: کارخانه کامیون سازی مشگین شهر ارزش افزوده منطقه را افزایش داده و سبب ایجاد واحدهای مکمل منحصر به فرد می‌شود.

    بهنامجو با اشاره به اینکه خط تولید فاز اول کاملا راه‌اندازی شده تشریح کرد: با حمایت مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دولت محلی این واحد احداث شده و روزانه ۵۰ اتاق کامیون در این واحد ساخته خواهد شد که در کشور رکورد خوبی برای استان و شرکت حدید مبتکران است.

    وی با اشاره به اینکه با تکمیل این پروژه شاخص، زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۰۰۰ نفر فراهم می شود گفت: علاوه بر اشتغال مستقیم برای جوانان منطقه برای دهیاران و شهرداری‌ها اینگونه واحدها درآمدزایی بسزایی دارد و ارزش افزوده منطقه نیز با احداث هر واحد صنعتی قابل توجه می شود.

    استاندار اردبیل اضافه کرد: تکمیل این پروژه تحول عظیمی در اشتغال و اقتصاد منطقه ایجاد می‌کند و دل‌نگرانی خانواده‌ها در رابطه با اشتغال فرزندانشان کاهش می‌یابد.

    او ادامه داد: قطعات خط تولید این کارخانه خریداری شده و آموزش فنی و حرفه‌ای باید برای ارایه آموزش‌های مورد نیاز امکانات لازم را در اختیار افراد معرفی شده قرار دهد.

    وی تامین گاز مورد نیاز و ۲۰مگاوات برق را از ضروریات این پروژه برشمرد و افزود:در سال آتی مشکلات زیر ساختی فازهای بعدی این شهرک زیر نظر مشاورهای فنی تخصصی با مساعدت دستگاه های متولی تامین می شود.

     

    جشن بزرگ سلام زندگی در سالروز ولادت امام رضا(ع)در روستای دهشک شهرستان قاینات برگزار شد.

    جشن بزرگ سلام زندگی در سالروز ولادت امام رضا(ع)در روستای دهشک شهرستان قاینات برگزار شد.

    به گزارش نسیم قائن ، جشن بزرگ میلاد ماندگار با عنوان"سلام زندگی"روز گذشته به مناسبت میلاد امام رضا(ع)در روستای دهشک شهرستان قاین برگزار شد.

    درحاشیه برگزاری این جشن که گروه هنری از مشهدمقدس نیز حضور داشتند مسابقه قوی ترین مردان دهشک با عنوان" ورزش آری اعتیاد نه "برگزار شد .

    معاونت فرهنگی سپاه انصارالرضا(ع)در حاشیه برگزاری این جشن گفت:در راستای پیشگیری از اعتیاد مواد مخدر طرحی با عنوان  "کرامت یک" در352نقطه از کشور درحال اجراست.

    کدخبر: ۳۰۶۹۵۰ لینک کوتاه
    • مهندس حسین بسکابادی ** استفاده از ÷یشیته و تاریخ این ملت چراغ راه اینده است

    نظر متفاوت امام‌جمعه شیراز درباره روز کوروش

    اقتصادنیوز: موضوع گذر مسائل مرتبط با نامگذاری روزی به نام کوروش از حوزه امنیت به حوزه فرهنگ یکی از ابعاد نظریه نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بود که روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

    به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی که امروز (چهارشنبه ۱۷ مهر) در سفری سه روزه به استان فارس وارد شیراز شد، پس از ادای احترام به مقام والای شهدا در گلزار شهدای شیراز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس حضور یافت.

    ارائه مدل کثرت‌گرایانه غیر فروکاهشی در راستای اتخاذ رویکرد مشترک فرهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان فارس، دستور کار اعلامی این جلسه بود که آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به تشریح ابعاد آن پرداخت.

    امام جمعه شیراز این موضوع را به عنوان دغدغه ملی عنوان کرد و بیان داشت استان فارس به نوعی بیش از دیگر نقاط کشور درگیر آن است.

    وی با اشاره به حواشی روز هفتم آبان در آرامگاه کوروش طی سالیان اخیر گفت:‌ «مساله هفت آبان گاه به عنوان یک مساله امنیتی ما را درگیر کرده است و این در حالی است که این موضوع ریشه فرهنگی دارد و باید با راهکار فرهنگی به دنبال راهکار برای آن باشیم. برخی افراد با اعتقاد به این که هفتم آبان همزمان با سالروز ورود پیروزمندانه کوروش به بابِل و نگارش منشور حقوق بشر در پی این رویداد تاریخی است، این روز را به نام روز کوروش گرامی‌ می‌دارند. در همین‌حال،‌ برخی نیز این روز را فاقد اصالت تاریخی و نشات گرفته از آن سوی مرزها می‌دانند.»

     

    در جستجوی راه حل فرهنگی برای بزرگداشت کورش

    آیت‌الله دژکام با اشاره به سابقه فرهنگ و تمدن هخامنشی، ساسانی و اسلامی در استان فارس و وجود ادیان مختلف در این استان گفت:‌ «این استان با سابقه طولانی در حوزه تمدن با کثرت واقعی در بین فرهنگ‌های پیش و پس از اسلام روبرو است و دیدگاه‌هایی در این زمینه وجود دارد.»

    وی گفت:‌ «این که هر یک از گرایش‌های فرهنگی نسبت به عقیده و نگاه خود متعصب می‌شود،‌ رویکردی انحصارگرایانه را نشان می‌دهد که تقابل شدیدی بین گرایش‌های فرهنگی را به وجود می‌آورد. تا زمانی که یک مدل مناسب در این حوزه نداشته باشیم، با تقابل گرایش‌های متفاوت مواجه می‌شویم.»

    امام جمعه شیراز، وضعیت گردشگری استان فارس متاثر از چنین تقابل آرایی را نامناسب توصیف کرد و با اشاره به جلسات خود با معاون اجتماعی وزیر کشور و طرح دیدگاه‌های امنیتی در کنار دیدگاه‌های فرهنگی گفت: «در این جلسات به این پیشنهاد رسیدیم که مدلی با عنوان مدل کثرت‌گرایی غیرفروکاهشی را ارائه کنیم که بیانگر نگاه دین اسلام است و مدلی کثرت گرایانه یا انحصارگرایانه نیست.»

    وی با بیان این‌که همه ادیان الهی در طول تاریخ نور بودند، اظهار داشت:‌ «بنا بر این، گذشته تاریخی ما پیش از اسلام نورانی است. البته پس از آمدن اسلام، دیگر مجالی برای بازگشت دین‌هایی که نسبت به اسلام کمال نایافته هستند نیست؛ گرچه نورانیت دارند.  بنابراین در عرض دین اسلام، دین‌های دیگر نمی توانند مطرح باشند اما در گذشته تاریخی نباید به آن‌ها بی‌احترامی کنیم.»

    وی ادامه داد:‌ «برای اینکه این دیدگاه به عنوان راه‌حل ارائه شود در جلسه با آیت‌الله مصباح یزدی این مساله را بحث کردیم؛ وی این مساله را پسندید و فرمود اگر جریان‌سازی سیاسی نشود و جریان‌های مخالف نظام مساله ایجاد نکنند، اصل این حرف را همه دانشمندان علوم دینی می‌پذیرند بنابراین این را به عنوان یک مدل عرضه کردیم.»

    آیت‌الله دژکام گفت:‌ «اگر مجموعه‌های فرهنگی درون استان فارس با نظارت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر بخواهند اقدام کنند ما این مساله را نه به شکل مساله امنیتی بلکه به عنوان یک نقطه قوت فرهنگی در فارس حل خواهیم کرد و به جای اینکه به تعارض تبدیل شد به یک همراهی و همفکری بینجامد.»

    وی ادامه داد:‌ «این نگاه از حرم سوم اهل بیت (ع) (شیراز) تا تخت جمشید را در یک نگاه گردشگرانه هم می‌توان دید و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم چون درگیری و تصمیم‌گیری‌ها گاه از صدر استان فراتر است باید این رویکرد هم در یک سطح ملی ارائه می‌شد.»

     

    وزیر ارشاد: امام جمعه شیراز، افق تازه‌ای گشود

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با استقبال از نظریه نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:‌ «آیت‌الله دژکام افق تازه‌ای در حوزه مسائل فرهنگی گشودند و این که می‌توان در حوزه استانی نظریه‌های راهبردی فرهنگی که ناظر به توسعه استان باشد را در پیش گرفت.»

    سیدعباس صالحی، بهره‌گیری از نظریه‌های فرهنگی را در پیشبرد امور موثر خواند و گفت:‌ «گاه در موضوعی در یک استان ابهام یا فقر نظریه است و بسیاری از اختلاف دیدگاه‌ها به خاطر این است که نظریه‌ای راهبردی نیامده است که بتواند جهت را مشخص کند.»

    وی با اشاره به پیشینه تمدنی استان فارس گفت:‌  «به واسطه سابقه تاریخی،‌ فارس و ایران مانند دو کلمه مترادف به نظر می آیند و با این سابقه طولانی از هخامنشیان تا امروز ما دچار فقر نظریه راهبردی هستیم.»

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «در اثر ابهام و فقدان نظریه، از سرناچاری با گذشته مماشات می‌کنیم و گاه دوران قبل از اسلام را انکار می‌کنیم و از کنار آن می ‌گذریم یا نگاه سوم، نگاه آیت‌الله دژکام است که با ارائه نظریه راهبردی کلید حل معما را پیدا کنیم.»

     

    این مطلب برایم مفید است

    اخبار مرتبط

    خونِ ایرانی، سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

    • شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۲:۲۳
    • دسته‌بندی: سلامت
    • کد خبر:        مهندس حسین بسکابادی - به ایرانی بودن خود افتخار میکتیم 98071612696
    • خبرنگار : 71531

    سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد:

    خونِ ایرانی، سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

    اهدای خون

    سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت سلامت خون در ایران، گفت: تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط کاملا استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

    دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروسه اهدای خون یک روند و جریان بین‌المللی دارد، گفت: بر همین اساس رعایت استانداردهای انتقال خون در مراکز انتقال خون کشورهای مختلف اجتناب‌ناپذیر است. در ایران نیز تمامی مراحل اهدای خون به صورت کاملا استریل انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه خون ایرانیان سالم‌ترین خون اهدایی دنیاست، افزود: میزان سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم بالاتر است؛ چراکه تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

    ۶۰ درصد اهداکنندگان خون ایرانی مستمرند

    حاجی‌بیگی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که اهدای خون در ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه و با اهداف انسان‌دوستانه انجام می‌شود. امروز میزان اهدای خون اهداکنندگان مستمر در کشور ۶۰ درصد است و یکی از شاخص‌های ارتقاء مراکز انتقال خون دنیا، ‌وجود اهداکنندگان مستمر است که به نوعی سلامت خون‌های اهدایی را تضمین می‌کند.

    سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بالاتر از اهداکنندگان بار اولی است، گفت: در برخی از استان‌های کشور مانند استان سمنان نزدیک به ۸۰ درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند. اهداکننده مستمر به این معنا است که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون می‌شوند. عمده مراکز انتقال خون دنیا از جمله ایران از قوانین و بیانیه‌های ISBT که مجمعی جهانی در حوزه انتقال خون است، استفاده می‌کنند و در مجامع علمی آن شرکت می‌کنند.

    حاجی‌بیگی با بیان اینکه امروزه تمامی آزمایشات مربوط به اهدای خون با بهترین کیت‌های استاندارد و بر روی تمامی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: سازمان جهانی بهداشت یک اداره خاص سلامت خون دارد که در منطقه ما مقر این اداره در قاهره مصر است که پروژه‌های مختلف انتقال خون را مدیریت می‌کنند و این اقدام معمولا با کمک مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود که سازمان انتقال خون ایران یکی از مراکز مهم همکار در منطقه امرو در زمینه سلامت خون است. وجه انتخاب مرکز همکار هم در این است که آن کشور انتخاب‌ شده از استانداردهای تعیین‌ شده برای سلامت خون برخوردار بوده و توانایی آموزش و اجرای اهداف سازمان بهداشت جهانی را برای سایر کشورها داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه سالم‌ترین اجزاء خونی موجود در کشور محصولات سازمان انتقال خون است، گفت: سلامت خون‌های اهدایی در سازمان انتقال خون هشت تا ۱۰ برابر بالاتر و سالم‌تر از جمعیت عمومی کشور است و سلامت خون در سازمان انتقال خون ایران با تمهیدات انتخاب اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری خون و رعایت اصول بهداشتی و GMP در تهیه محصولات خون از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است.

    حاجی‌بیگی ادامه داد: به عنوان مثال نتایج بررسی آزمایش جستجوی ژنوم ویروس‌های هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت A و پارا ویروس B۱۹ و HIV پالایش قراردادی پلاسمای مازاد بر مصرف حاصل از اهدای خون کامل با شرکتی در سوئیس برای تولید داروهای مشتق از پلاسما، نشان می‌دهد که در جریان تولید ۵۷ هزار و ۳۵۵ لیتر پلاسمای ایرانی که حاصل ۳۰۱ هزار و ۸۸۸ اهدای خون کامل در ایران بوده است و همچنین نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی ۲۱۱ هزار و ۵۲۸ مورد از اهداکنندگان خون ایرانی جهت جستجوی ژنوم ویروس‌ها توسط صلیب سرخ سوئیس هیچ موردی از هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در این خون‌ها ملاحظه نشده است.

    وی افزود: تنها چهار مورد هپاتیت A و ۵۲ مورد پاراویروس B۱۹ مثبت شده است. بنابراین این نتایج که بر روی یک جمعیت آماری بیش از ۲۰۰ هزار مورد انجام شده، نشان می‌دهد که آزمایش‌های غربالگری و انتخاب اهداکنندگان در ایران به خوبی انجام می‌شود و خون اهدایی در ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان است که به همت ۱.۵ میلیون اهداکننده که سالانه بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

    حاجی‌بیگی همچنین گفت: مجددا تاکید می‌کنم که تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط کاملا استریل و طبق استانداردهای جهانی است.

    انتهای پیام

    زینه کرد 900 میلیارد ریالی برای پروژه راه آهن بیرجند- یونسی

    زینه کرد 900 میلیارد ریالی برای پروژه راه آهن بیرجند- یونسی

    خبرگزاری مهر   ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۹:۳۸   + ۳ سایت دیگر  
    ...: این کریدور در امتداد خود پس از عبور از سمت شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق شهر بیرجند و غرب آبادی سده و بعد از تلاقی با عوارض کوهستانی حد فاصل سده- قائن از سمت غرب شهر قائن عبور می کند و پس از عبور از منطقه خضری دشت بیاض و پوشش شهرهای بیدخت و گناباد در انتها در ایستگاه موجود یونسی به راه آهن موجود بافق- مشهد متصل می شود. ...