دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

اخرین اقدامات بارور ساری ابرها

معاون وزیر نیرو گفت: در تلاش مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه هستیم که بدون استفاده از آن دو هواپیمای روسی که در حال حاضر امکان پرواز ندارند امکان پرواز با هواپیماهای دیگر برای بارورسازی ابرها وجود دارد یا نه.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو گفت: امسال براساس اطلاعات راداری هواشناسی، شرایط مناسبی از نظر جوی برای باروری ابرها تا امروز نداشتیم. متأسفانه نتوانستیم تجهیزات خودمان را نیز برای پرواز دو فروند هواپیمای اجاره ای مستعمل آنتونوف روسی که ظاهراً امسال آخرین سالی است که می توانستند مجوزهای لازم برای پرواز را دریافت کنند آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل و تعمیرات دوره ای این هواپیما ها باید در تاجیکستان انجام می شد و منابع مالی آن باید نقدی پرداخت شود ولی نتوانستیم آن را انجام دهیم افزود: صنایع وابسته به وزارت دفاع در تلاشند مراحل ساخت پیرو پاترون های ( فشنگ های حاوی یدید نقره ) لازم برای باروری ابرها را انجام دهند و از وزیر دفاع درخواست کردیم که این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد چون پیش از این فشنگ های لازم را از روسیه وارد می کردیم.

میدانی ادامه داد: برای خرید فشنگ ها ی حاوی یدید نقره هم باید پول نقد به روسیه پرداخت کنیم به همین دلیل در تلاش مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه هستیم که بدون استفاده از آن دو هواپیمای روسی که در حال حاضر امکان پرواز ندارند امکان پرواز با هواپیماهای دیگر وجود دارد یا نه.

وی تاکید کرد: باید به فکر خرید 4 فروند هواپیما در زمینه باروری ابرها باشیم و یا از طریق شرکت های داخلی آنها را اجاره کنیم که همه اینها نیاز به منابع مالی دارد که باید تامین شود .

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باروری ابرها در بهترین شرایط 15 درصد میزان بارش را افزایش می دهد، گفت: همین مقدار بارش در برخی مناطق بسیار موثر است.

میدانی­ افزود: اگر در شرایط فعلی به دنبال آب های ژرف، مدیریت آب، سدسازی هستیم باید باروری ابرها هم گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بیش از این سالانه 4 میلیارد تومان برای باروری ابرها در نظر گرفته می شد که این رقم امسال به 9 میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون 2 میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.

خشکسالی نگران کننده است

شناسه خبر: ۷۰۶۱۲۰ ۰ A

نیجریه، سوریه، سومالی و حالا ایران در هر کدام از این کشور‌ها به‌انحاء مختلف بروز بحران آب موجب بروز مجموعه‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی، مهاجرت گسترده، آشوب و حتی جنگ شده است.

به گزارش افکارنیوز، نیویورک تایمز با اشاره به نقش کم آبی در تحولات سیاسی و اجتماعی نوشت: ۱۲ استان از ۳۱ استان ایران طی ۵۰ سال آینده با خشک شدن کامل سفره‌های زیر زمینی آب خود مواجه خواهند شد.

به گزارش نیویورک تایمز، نیجریه، سوریه، سومالی و حالا ایران در هر کدام از این کشور‌ها به‌انحاء مختلف بروز بحران آب موجب بروز مجموعه‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی، مهاجرت گسترده، آشوب و حتی جنگ شده است.

در دوره تغییرات اقلیمی، درس‌هایی که این کشور‌ها گرفته‌اند می‌تواند مورد استفاده بسیاری از کشور‌های دیگر قرار گیرد. انستیتوی منابع جهانی در ماه جاری میلادی نسبت به گسترش استرس‌های آبی در سراسر جهان هشدار داده است؛ «پیش‌بینی شده که ۳۳ کشور جهان در سال ۲۰۴۰ میلادی با استرس بسیار بالای آبی مواجه باشند».

کمبود آب می‌تواند موجب اعتراضات خیابانی شود: دسترسی به آب یکی از دلایل مشترک ناآرامی در هند بوده است. این عامل می‌تواند مورد سوء استفاده گروه‌های تروریستی نیز قرار گیرد، برای مثال گروه الشباب به‌دنبال استفاده بردن از جوامع مواجه با خشکسالی در سومالی برای عضوگیری بوده است. کمبود آب همچنین می‌تواند موجب مهاجرت‌های گسترده از مناطق حاشیه‌ای به شهر‌های پرجمعیت شود.

ایران جدیدترین نمونه از کشوری است که در آن وقوع بحران آب منجر به نارضایتی عمومی شده است، این به‌ویژه در شهر‌های کوچک این کشور مصداق بیشتری دارد. مزارع خشک شده‌اند و دریاچه‌ها به شوره‌زار تبدیل گشته‌اند. میلیون‌ها نفر به مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ مهاجرت کرده‌اند و بیکاری منجر به افزایش نارضایتی میان جوانان شده است. تقریباً ۱۴ سال است که ایران با خشکسالی مواجه است.

به‌طور خلاصه اینکه، وقوع یک بحران آبی، چه در نتیجه عوامل طبیعی، چه سوء مدیریت انسانی و چه هر دو، می‌تواند هشداری اولیه نسبت به وقوع یک دردسر جدی در آینده نه‌چندان دور باشد.

گروهی از مقامات بازنشسته ارتش آمریکا ماه گذشته در مقاله‌ای هشدار دادند که استرس آبی (کمبود آب سالم) به «یک فاکتور رو به رشد در مناطق حساس و محل نزاع جهان» تبدیل خواهد شد.

در این مقاله همچنین آمده است: «با افزایش جمعیت جهان و تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی، چالش‌های استرس آبی در طول زمان افزایش خواهد یافت».

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تغییرات اقلیمی موجب گرمتر و خشک‌تر شدن ایران خواهد شد. عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی ایران زمانی گفته بود که کمبود آب، در صورتی که مدیریت نشود، موجب خواهد شد که ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ایران ناگزیر به ترک این کشور شوند.

آیا دلیل اصلی ناآرامی‌ها در ایران کمبود آب بوده است؟

نه کاملاً، آب به‌تن‌هایی نمی‌تواند دلیل وقوع اعتراضات اوایل ماه ژانویه در ایران را توضیح دهد. اما آن‌گونه که دیوید میشل، تحلیلگر مرکز استیمسون شرح می‌دهد، کمبود آب، چه در شکل قطع آب شرب شهری و چه خشک شدن چاه‌های کشاورزی یا وقوع طوفان نمک در اطراف دریاچه ارومیه، یکی از مشترک‌ترین و ملموس‌ترین نشانه‌های ناتوانی دولت در ارائه خدمات اولیه به مردم بوده است.

وی افزود: «آب قرار نیست دولت را سرنگون کند...، اما در برخی شهر‌ها یک عامل مهم نارضایتی و ناامیدی است».

وی گفت، مدیریت آب «مهمترین چالش سیاستگذاری» دولت ایران است.

ایران نیز مانند بسیاری از کشور‌ها از هند گرفته تا سوریه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست خودکفایی در تولید مواد غذایی را در پیش گرفت. این سیاست به‌خودی خود هدف‌گذاری بدی نبود، اما همان‌طور که کاوه مدنی، کارشناس آب در ایران می‌گوید، این هدف‌گذاری بدان معناست که دولت کشاورزان را تشویق می‌کند تا محصولات نیازمند آب نظیر گندم را در سراسر کشور کشت کنند. به‌گفته کلودیا سادوف، متخصص آب در بانک جهانی: (نتیجه این بود که) ۲۵ درصد از کل آبی که از آبخوانها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خارج شده از مقدار آبی که (توسط طبیعت) مجدداً قابل بازگشت به این منابع است، فراتر رفته است».

نرخ خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریعترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد، به‌نحوی که بر اساس محاسبات میشل، ۱۲ استان از ۳۱ استان کشور «طی ۵۰ سال آینده، به‌طور کامل سفره‌های زیرزمینی شان خشک خواهد شد».

اعتبارات اشتغالزایی برای روستاییان طی سال پست بانک 96


اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی روستایی از سوی "پست بانک"

مدیرعامل پست بانک کشور از اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی روستایی و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵
پست بانک

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی خسرو فرحی در دیدار با استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: پست ‌بانک اقدام به اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی روستائی با توجه به توجیه اقتصادی آن پس از بررسی در کارگروه مربوطه می‌‌کند.

وی اظهار داشت: این بانک به‌عنوان نهاد مالی و بانکی تسهیل کننده اجرای طرح‌های حوزه‌های ICT و IT است که شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تأمین منابع مالی خود می‌توانند با نرخ‌های ترجیحی از این بانک تسهیلات دریافت کنند.

فرحی، هم‌افزائی را عامل توسعه دانست و افزود: باید ظرفیت‌های موجود در هر استان را شناسائی کرده و با بهره‌برداری مناسب از آن ضمن ارائه خدمات ارزنده به روستائیان در راستای اشتغالزائی از تولیدات پایدار حمایت کنیم.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار تصریح کرد: پست بانک به‌عنوان نهاد مالی موثر در مناطق روستائی و کم‌برخوردار، نقش بسزایی در حمایت از تولید و اشتغال دارد به ویژه که نام گذاری سال جاری نیز در همین راستا است.

وی اظهار داشت: این‌بانک با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در ارائه خدمات‌ مالی در روستاها و مناطق کم ‌برخوردار، می تواند در اجرای طرح‌های توسعه‌ روستائی، تثبیت و ماندگاری جمعیت روستاها تاثیرگذار باشد. 

رشیدیان بر لزوم شکل گیری پنجره واحد برای ارائه خدمات دولت در روستاها تاکید و اظهار داشت: پست بانک زمینه مناسبی برای پیگیری این موضوع دارد.

A9

کاهش نگران کننده بارندگی

کاهش بارش رکورد ۵۰ساله را شکست

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیچ سالی کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر کاهش بارش نداشتیم.

آثار خشکسالی در زمین های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی با ابراز اینکه "وضع بارش مطلوبی در سال آبی جاری نداریم" افزود: حتی برخی حوضه‌های اصلی آبریز مثل فلات مرکزی از نظر کاهش بارش نسبت به درازمدت رکوردشکنی کردند و در این حوضه 78 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش ثبت شده است.

وی گفت: در سایر حوضه‌های اصلی آبریز نیز با کاهش بارش مواجه هستیم، به‌طور مثال حوضه آبریز خلیج فارس 67 درصد، خزر 15 درصد و ارومیه 28 درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت گزارش شده است.

میدانی تأکید کرد: در برخی استان‌ها نیز براساس آمار ثبت‌شده 50ساله بارش، مانند استان‌های مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان چنین وضعی ثبت نشده است.

وی افزود: در استان‌هایی که انتظار بارش خوبی در آنها داشتیم نیز مانند چهارمحال و بختیاری 75 درصد، لرستان 64 درصد، همدان 58 درصد و کردستان 43 درصد کاهش بارش از ابتدای سال آبی نسبت به درازمدت ثبت شده است.

میدانی اضافه کرد: بارش فقط در استان‌های اردبیل و گلستان نرمال بوده است.

وی گفت: سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود در پاییز و زمستان حدود 70 درصد بارش کل کشور باید اتفاق می‌افتاد که بر این اساس اگر میانگین بارش سالانه کشور 243 میلی‌متر باشد از ابتدای مهر تا پایان اسفند باید 173 میلی‌متر بارش داشته باشیم که درحال حاضر میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون 36 درصد بوده یعنی 34 درصد کاهش بارش نسبت به پارسال و 59 درصد نسبت به درازمدت ثبت شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: پیش‌بینی سازمان هواشناسی حاکی از آن است که تا پایان اسفند 144 میلی‌متر بارش خواهیم داشت که به این ترتیب 21 درصد کاهش بارش نسبت به پیش‌بینی اولیه خواهد بود که می‌توانیم امیدوار باشیم کاهش بارش حادتر از این نخواهد بود.

میدانی درباره پیش‌بینی سازمان هواشناسی در زمینه دمای هوا در زمستان نیز گفت: براساس پیش‌بینی این سازمان دی و اسفند دمای هوا گرمتر از نرمال خواهد بود اما بهمن ماه دمای هوا نرمال و حتی سردتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ورودی آب سدها از ابتدای سال آبی تا کنون 4 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گزارش شد که این رقم در زمان مشابه پارسال بیش از 7 میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب همچنین میزان خروجی آب از سدهای کشور را 600 میلیون مترمکعب کمتر از پارسال اعلام کرد و گفت: میزان خروجی آب از سدهای کشور در سال گذشته 8 میلیارد و 160 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال آبی جاری 7 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

مصوبه 490میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آب شرب

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیئت وزیران برای اجرای طرح‌های اضطراری آب شرب، ­490 میلیارد تومان مصوب کرد.

رحیم میدانی گفت: هیئت وزیران امسال مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص این مبلغ برای اجرای طرح‌های اضطراری آب شرب داشت که درخواست کردیم این اعتبار تخصیص یابد تا دراختیار آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان‌ها قرار دهیم.

وی گفت: با تخصیص این اعتبار به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی این شرکت‌ها خواهند توانست طرح‌های اضطراری خود را اجرا کنند و تعمیرات لازم و اساسی تجهیزات آبی را انجام دهند تا برای عبور از تابستان 97 آمادگی لازم را داشته باشیم.

میدانی تأکید کرد: با توجه به وضعیت بارش جلسه فوق العاده شورای عالی آب در 18 دی تشکیل و در این جلسه تصمیماتی گرفته شد تا خودمان را برای سناریوهای مختلف با توجه به وجود آمار 50ساله از بارش‌ها آماده کنیم و بدترین حالت را درنظر بگیریم و برای آن چاره‌اندیشی کنیم. مدیریت مصرف برای گذر از تابستان 97 بسیار مؤثر است تا آب بیشتری در سفره‌های زیرزمینی و سدهای کشور باقی بماند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: برای تأمین آب شرب شهرها 54 درصد از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و برای تأمین آب شرب روستاها نیز 90 درصد از سفره‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم، به‌طور مثال 80 درصد آب شیراز از آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: کلاً 63 درصد از آب شرب کشور از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که این موضوع اهمیت اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را چندبرابر می‌کند.

میدانی درباره وضع آبی برخی از سدهای کشور نیز گفت: ورودی آب به سد زاینده‌رود 61 درصد از ابتدای سال آبی تاکنون کمتر شده و درحال حاضر موجودی آب این سد 140 میلیون مترمکعب است درحالی که در زمان مشابه پارسال به‌رغم تخصیص آب برای کشت پاییزه 246 میلیون مترمکعب آب داشت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در مورد وضع آبی سدهای تهران گفت: نگرانی خاصی در زمینه منابع آبی سدهای تأمین‌کننده آب تهران نداریم و تقریباً میزان آب موجودد سدهای پنجگانه تهران مشابه پارسال است.

میدانی در زمینه ورودی آب به سدهای خوزستان گفت: ورودی آب به زنجیره سدهای کارون کاهش فاحشی داشته و از ابتدای سال تاکنون حدود 1 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب وارد این سدها شده است.

وی افزود: آب ورودی به سد دز نسبت به پارسال نصف شده است این درحالی است که در سال آبی گذشته 1 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد سد دز شد اما امسال فقط 500 میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب تأکید کرد: اگر این روال ادامه یابد در پیک تابستان در زمینه تولید انرژی از نیروگاه‌های برق‌آبی مشکل خواهیم داشت. 

انتهای پیام/*

همسان سازی حقوق بازنشستگان با کارمندان در سال

همسان سازی حقوق بازنشستگان با کارمندان در سال 97

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۹۷ رقم مناسبی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان با کارمندان تعیین نکرده است گفت: با تصمیم رییس سازمان برنامه و بودجه کشور مقرر و مصوب شد تا در سال ۹۶ حقوق‌های حداکثر تا ۲ میلیون تومان، طرح همسان سازی بازنشستگی اجرا شده و مابقی حقوق‌ها در سال ۹۷ به مرحله همسان سازی برسند

خبر خوب برای مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسکن یکم سه برابر شده است، مسکن ارزان قیمت در آینده رونق مناسبی را تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ - 05 January 2018
به گزارش روزپلاس؛حسین عبده تبریزی در حاشیه "پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری" اظهار کرد: خانه های ارزان قیمت در آینده بازار خوبی خواهند داشت. در مقابل، معتقدم همچنان خانه های گران قیمت با سرعت بسیار کمی فروخته خواهند شد و خانه های خالی لوکس به راحتی به فروش نخواهند رفت. اما مسکن ارزان قیمت بازار رشد مناسبی را پیش رو دارد و وزارت راه و شهرسازی هم کمک کرده تا این رشد ادامه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر در هفته سه برابر ماه مشابه سال قبل در صندوق مسکن یکم افتتاح حساب انجام می شود که سبب نگرانی بانک مسکن بابت تأمین منابع تسهیلات مسکن شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش نرخ ارز طی هفته های اخیر گفت: من قبلا نگفته بودم که نرخ ارز در حال حاضر ارزان است بلکه گرایش بازار را اعلام کرده بودم. به نظر من تشخیص بازار این است که نرخ ارز گرایش به بالاتر رفتن دارد. دولت نیز در صورتی که این تشخیص بازار را درک کند باید کمک کند تا ارز به وسیله پس انداز تبدیل نشود.

عبده تبریزی ادامه داد: در واقع دولت باید کمک کند تا حباب نرخ ارز از بین برود تا به وسیله ای برای پس انداز تبدیل نشود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون در بازار سرمایه، سهام های وابسته به ارز، روند رو به رشد به خود گرفته اند، گفت: سهام هایی مانند پتروشیمی ها، فلزات، خودرو و دیگر سهام هایی که وابسته به ارز هستند، در روزهای اخیر با استقبال مشتریان مواجه شده اند و حتی از قیمت ارز هم بالاتر رفته اند.

عبده تبریزی همچنین درباره تسهیلات حوزه مسکن اظهار کرد: تشخیص وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قدرت خرید مسکن از سوی مردم برنامه درستی است.

وی با بیان اینکه مسکن ارزان قیمت قابلیت رشد قابل ملاحظه ای دارد، گفت: حسابهایی که هم اکنون در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح بانک مسکن افتتاح می شود نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش یافته و بانک مسکن نگران کسری منابع خود شده است؛ چرا که با شتاب زیادی مردم در حال سرمایه گذاری هستند و این سرمایه گذاری به امید دریافت وام مسکن است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سالانه در ایران ۶۵۰ هزار ازدواج صورت می گیرد که رقم قابل ملاحظه ای است و این افراد وارد بازار مسکن می شوند. از سوی دیگر می توانند در صندوق پس انداز مسکن یکم حساب افتتاح کنند. نگرانی بانک مسکن بابت کمبود منابع با حمایت برطرف می شود؛ به شرطی که بانک مرکزی بپذیرد مطالباتی که از بانک مسکن دارد را دیرتر وصول کند.

وی، بانک مسکن را سالم ترین بانک موجود در ایران دانست و گفت: بانک مسکن وام های با مبالغ کم پرداخت کرده و مشکلی برای وصول آنها ندارد، بنابراین وضعیت آن با بانک های دیگر که وام های بزرگ پرداخت کرده و اقساط آنها بازپرداخت نمی شود متفاوت است و در موقعیت خوبی قرار دارد.

عبده تبریزی تاکید کرد: در صورتی که بانک مسکن به بانک توسعه ای تبدیل شود وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد از منابع داخلی و املاک خود به افزایش سرمایه این بانک کمک کند.



اعتبارات اشتغالزایی برای روستاییان طی سال 96

شناسه خبر: 1581264 سرویس: استانها
ابوالفضل رضوی/ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: سهم استان مرکزی از اعتبارات اشتغال‌زایی روستایی ۲۴۰ میلیارد تومان است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سید ابوالفضل رضوی ظهر امروز در نخستین جشنواره منطقه‌ای کارآفرینی و اشتغال روستایی در شهرستان خمین اظهار داشت: اعتبار استان مرکزی برای اشتغال‌زایی روستایی 240 میلیارد تومان است که سال آینده افزایش می‌یابد.

وی افزود: سال گذشته لایحه دو فوریتی در رابطه با برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی از سوی دولت ارایه شد و بعد از گذشت 9 ماه به تصویب مجلس رسید که این  مبلغ با نرخ ارز امروز 6 هزار میلیارد تومان است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور تصریح کرد: این رقم برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی کافی نبود و به همین دلیل از منابع بانک‌ها نیز استفاده و در مجموع 12 هزار میلیارد تومان برای این امر درنظر گرفته شده است.

رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه به درآمد خانوار روستایی، جمعیت روستایی و میزان بیکاری هر استان، اعتبار تخصیص یافته براساس این سه فاکتور تقسیم می‎شود و سهم استان مرکزی از این تقسیم اعتبار بیش از 240 میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی روستایی صفر درصد و تسهیلات بانک‌های عامل 9 درصد که 3 درصد آن نیز کم می شود، در مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای مستقر در روستاها و مناطق عشایری با نرخ 6 درصد تعلق می گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور عنوان کرد: باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در کشور 45 درصد از اعتبار اشتغال‌زایی روستایی یعنی مبلغ 5 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی در همه حوزه‌های کشت، باغداری، دامداری، زنبورداری و غیره اختصاص یافته است.

رضوی اضافه کرد: زمان بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با در نظر گرفتن یک سال دوره تنفس و 6 ماه دوره مشارکت و در مجموع 18 ماه زمان برای بازپرداخت تسهیلات، 9 سال است و سقف این تسهیلات از یک میلیارد تا 20 میلیارد ریال برای هر پروژه روستایی است.

وی ادامه داد: همکاری بانک‌های عامل با متقاضیان یکی از مسائل مهم موجود در ارائه تسهیلات برای اشتغالزایی روستایی است و در این رابطه مهمترین دغدغه روستاییان متقاضی وثیقه و ضمانت است و بانک‌ها باید این موانع و دغدغه‌ها را برطرف کنند و درخواست سند شهری از روستاییان نداشته باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور تصریح کرد:  بانک‌های عامل می‌توانند برای گرفتن ضمانت از متقاضیان از آنها سند منزل روستایی و سند محل اجرای طرح و یا سفته درخواست کنند.

رضوی خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل موظف هستند که به مدت یک ماه بعد از گرفتن مدارک متقاضی، پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات را به متقاضیان اطلاع دهند.

وی بیان کرد: همان‌طور که اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری اقتصاد دانش بنیان، مردم‌محور و درون زا است امکان رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب و ریشه‌کن کردن بیکاری و فقر در گرو مردمی کردن اقتصاد و دخالت مردم در توسعه اقتصادی کشور است، بنابراین مردم باید به حقوق شهروندی خود واقف باشند و این حق ملت است که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه خدمت‌گذار آن ها باشند.

انتهای پیام/

چرا امسال از برف . باران خبری نیست

خبری نیست؟

ایسنا: رئیس سازمان هواشناسی کشور نسبت به شکل گیری کم بارشی انباشته در کشور هشدار داد و گفت: متاسفانه آثارکمبود بارش فصل پاییز به صورت کم بارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

داود پرهیزکار معاون وزیر راه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به چرایی کم بارشی و دمای بالای هوا در پاییز امسال اظهار کرد: در فصل تابستان سامانه جوی با هسته گرم که به «واچرخند جنب حاره ای خاورمیانه» مشهور است؛ بر روی کشور مستقر می شود و معمولا با شروع فصل پاییز، به تدریج به عرض های جنوبی تر حرکت می کند و از این طریق امکان نفوذ توده هوای سرد به مرزهای شمالی کشور فراهم می شود.

تاثیر دور پیوندها در شرایط بارش و دما

وی تصریح کرد: زمان شروع حرکت و میزان جابجایی این سامانه به سمت جنوب کشور تحت تأثیر چند نوسان بزرگ مقیاس و جهانی است که به «دورپیوند» موسوم هستند. این دورپیوندها دوره تناوب مختلف و شدت اثرگذاری متفاوت دارند. به طور کلی هر دوره تناوب یک دورپیوند شامل بخش منفی، خنثی و مثبت است که هر حالت می تواند اثرات مثبت یا منفی بر شرایط بارش و دمای هوا در سطح کشور داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه مدت و شدت اثرگذاری دورپیوندها بر روی تغییرات مثبت یا منفی بارش و دما متفاوت است، افزود: پاییز امسال بیشتر دورپیوندها در حالت خنثی قرار داشتند و تنها دورپیوند النینو- نوسان جنوبی که به «انسو» مشهور است در فاز مثبت یا به عبارتی در شرایط «لانینا» و با شدت متوسط قرار داشت، علیرغم اینکه مراکز جهانی فاز آن را خنثی یا مثبت ضعیف پیش‌بینی کرده بودند.

تاخیر در حرکت هسته گرم جو مساوی با طولانی شدن تابستان

به گفته پرهیزکار، از اثرات این فاز انسو یعنی لانینا برای ایران این است که سبب تأخیر در زمان حرکت واچرخند جنب حاره ای خاورمیانه به سوی جنوب می شود که به مثابه طولانی تر شدن شرایط تابستانی است. در نتیجه توده هواهای باران‌زا امکان نفوذ به ایران را نخواهند داشت و یا با تاخیر زمانی وارد کشور می شوند. این وضعیت می تواند به پدیده کم بارشی در برخی نقاط کشور به علت فعالیت ضعیف سامانه های بارشی بیانجامد. به عبارت دیگر تحت این شرایط با کم فعال شدن سامانه های بارشی، میزان بارش پاییزه کاهش می یابد و به سبب کاهش ابرناکی و عدم نفوذ توده هواهای سرد، دمای هوا نیز بالاتر از میانگین بلندمدت قرار می گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه در مورد تجربه هوای گرم در پاییز سال جاری، با اشاره به اینکه هسته سامانه واچرخند جنب حاره ای گرم است، گفت: این سامانه از یک توده هوای بسیار بزرگ و گرم تشکیل شده است ضمن اینکه شرایط دینامیکی این سامانه به گونه ایست که امکان رشد ابر در آن وجود نداشته و در نتیجه روزهای آفتابی همراه با افزایش دمای ناشی از آن را به دنبال دارد. بنابراین مجموع این شرایط باعث بالا بودن دما در این روزها شده است.

کم بارشی کشور در پاییز امسال 55 درصد نسبت به بلندمدت

پرهیزکار در ادامه گزارشی از وضعیت بارش کشور در پاییز امسال ارائه داد و گفت: به استثنای مناطق محدودی واقع در نوار شمال غربی و جنوبی، بارش کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری (از اول مهر) تا 5 دی ماه بیش از 55 درصد نسبت به میانگین دوره مشابه بلندمدت کاهش یافته است و بیشترین کاهش به ترتیب در استان های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختیاری بین 80 تا 95 درصد رخ داده است.

بارش دی کمتر از حد نرمال

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی بارش پاییزه کشور نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، درباره وضعیت جوی کشور در دی ماه گفت: بارش دی ماه در تمام نقاط کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود. میانگین بارش کشور در هفته دوم دی کمتر از نرمال، هفته سوم دی در نوار شمالی کشور بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا کمتر از نرمال و هفته چهارم دی در کل کشور کمتر از نرمال نسبت به مقاطع زمانی مشابه خواهد بود.

پیش بینی دی ماه گرم در سراسر کشور

رئیس سازمان هواشناسی کشور در مورد شرایط دمایی کشور در ماه جاری نیز اظهار کرد: میانگین دمای دی ماه در بیشتر نقاط کشور تا یک درجه بیش از نرمال و در استان های واقع در نوار غربی بیش از دو درجه خواهد بود.

بارش و دمای بهمن و اسفند 96

پرهیزکار با اشاره به بارش نرمال کشور طی دو ماه بهمن و اسفند، در مورد شرایط دمایی این مقطع گفت: انتظار می رود در ماه دوم فصل زمستان، کشور دمایی کمتر از حد نرمال را تجربه کند. به طور کلی پیش بینی می شود که میانگین دمای زمستان در حد نرمال تا یک درجه بیش از نرمال باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در پایان با اشاره به کم بارشی پاییز امسال تاکید کرد: متاسفانه کمبود بارش فصل پاییز به صورت کم بارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت. علاوه بر آن، توزیع بارش دارای ناهمگنی زمانی و مکانی خواهد بود.
 

مهندس حسین بسکابادی دبیر انجمن همیاران نیم بلوک گزارش میدهد

نشستی دو ساعته با دیداری دوستانه برای آشنایی اعضای شورای اسلامی روستای کرقند و انجمن همیاران  منطقه نیمبلوک برگزار گردید. در این نشست اهداف تشکیل انجمن بعنوان رابط بین مردم و مسؤولین و اهرم همگرایی بین مردم منطقه نیمبلوک یاداوری شد. همچنین:
_ روستای کرقند با قابلیت جاذبه توریستی بسیار خوب تا حدی که به ماسوله خراسان جنوبی معروف شده و در مقایسه با برخی جاذبهای توریستی کشورهای خارجی از جذابیت بهتری برخوردار است.

_ تاکید انجمن بر احداث شهرداری در کرقند

_  دارای پتانسیل خوب نیروی انسانی با تراکم جمعیت بالغ بر 3300 نفر در روستا و  حدود 7000 نفر در دهستان کرقند می باشد.

_ دارای روابط بسیار عالی عاطفی و اداری تا حدی که شهر خضری دشت بیاض را وطن دوم خود می دانند.

_ کرقند روستایی مهاجر پذیر است.

_ کرقند در موقعیت تردد ترانزیتی ماشین های سنگین منطقه به بندر عباس است.

_دارای امکانات اورژانس در کنار موقعیت ترانزیتی است. ( اهدا کننده ساختمان اورژانس آقای عبداللهی)

_  تمایل به ارتقا از بخش نیمبلوک به شهرستان است.

_ سر ریز اقتصادی به شهرستان سرایان دارد امید است به سمت نیمبلوک بیشتر شود.

_ علت ماندگاری روستائیان انتقال آب آشامیدنی از علی آباد نیمبلوک که کمک فراوانی برای جلوگیری از مهاجرت کرده است.

_ توسعه پایدار با توجه مسوؤلین میسر است. بویژه عنایت بیشتر نماینده مردم قائنات ضروری است.
.

_  درخواست غرفه عرضه صنایع دستی از بازارچه ورودی شهر خضری دشت بیاض توسط اعضای شورا اسلامی این روستا.

_ عضویت دوتن از موسسین همیاران منطقه نیمبلوک از کرقند.
 
_ و نهایتا بازدید انجمن از روستای زیبای کرقند.
@nimblook[Forwarded from صالحی]
بخشدار نیمبلوک در جلسه هم اندیشی و هماهنگی احداث جاده بین الحرمین:
راههای ارتباطی مناسب یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی منطقه و شریان های حیاتی برای رونق و شکوفایی است.
به گزارش روابط عمومی بخشداری نیمبلوک؛ صبح چهارشنبه 96/10/6 بخشدار نیمبلوک به اتفاق رئیس اداره میراث فرهنگی، توسعه صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاینات، شورای اسلامی و شهردار خضری دشت بیاض و رئیس شورای اسلامی بخش نیمبلوک در جلسه هم اندیشی و هماهنگی احداث جاده بین الحرمین( از حرم امامزاده عبدالله (ع) کارشک تا حرم امامزاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک ) که در محل بخشداری کاخک شهرستان گناباد برگزار گردید شرکت نمود.
در ابتدای این جلسه و پس از خیرمقدم و ارائه گزارش بخشدار محترم کاخک، مهندس گلچین بخشدار نیمبلوک با تبریک میلاد باسعادت امام حسن عسکری(ع) برگزاری جلسه هم اندیشی را فرصتی برای ایجاد همدلی، هم افزایی و همفکری به منظور رونق و رشدوتوسعه در منطقه دانست و بیان نمود که یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی در هر منطقه وجود شبکه حمل و نقل و راههای ارتباطی مناسب به منظور دسترسی آسان می باشد و راههای ارتباطی بعنوان شریان های حیاتی نقش موثری در رونق و شکوفایی اقتصادی است و باید تلاش شود از همه ظرفیت ها و توانمندیها در جهت بهسازی، بازگشایی و مرمت مسیرهای ارتباطی بویژه مسیر حرم تا حرم که بدلیل استعدادها، پتانسیل و ظرفیت بالای گردشگری و مذهبی از اهمیت ویژه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد تولید و اشتغال برخوردار است اقدام لازم انجام شود.
بخشدار نیمبلوک وجود مناطق ییلاقی و کوهستانی بکر و سرسبز و همچنین قرار گرفتن در حاشیه سیاه کوه بعنوان بام استان خراسان جنوبی و مناظر چشم نواز و آثار تاریخی متنوع را از شاخص های ممتاز این مسیر دانست که همواره مورد توجه گردشگران از دیرباز تاکنون بوده است و با اتصال به مسیر کاخک به روستای بیناباج، اتصال روستاهای هدف گردشگری نظیر کارشک و بیناباج و ثغوری با شهر نمونه گردشگری کاخک خواهد شد که بدلیل مشترکات فرهنگی و مذهبی منطقه بعنوان یک مسیر استراتژیک و مهم مورد توجه واقع خواهد شد.
نماینده عالی دولت در بخش نیمبلوک در ادامه سخنان خود بمنظور شروع پیگیریها و اقدامات اولیه خواستار شناسایی مالکین و حتی الامکان تملک اراضی توسط شورای اسلامی بمنظور تسهیل در روند کار گردید و مقرر شد تا هماهنگی های لازم برای برگزاری جلسات بعدی با حضور فرمانداران محترم شهرستانهای قاین و گناباد در ادامه انجام شود.
لازم به ذکر است که در ادامه جلسه و پس از ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات طرفین، رئیس و اعضای شورای اسلامی و شهردار کاخک و همچنین رئیس شورای اسلامی بخش کاخک و سایر اعضای حاضر در جلسه مقرر شد جلسه بعدی بمنظور پیگیری مصوبات و هماهنگی های صورت گرفته در محل بخشداری نیمبلوک برگزار و تا زمان برگزاری جلسه بعدی پیگیریهای لازم بمنظور تسریع در این اقدام صورت گیرد.
زیارت بارگاه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک و شرکت در نماز جماعت امامزاده از دیگر برنامه ها بود.