دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

گندم از کشاورزان خریداری نشد/ واردات گندم کلید خورد +سند

د خبر 1021641

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
تولید ۱۳.۳ میلیون تن گندم/اعتبارات موردنیاز خودکفایی گندم حذف شد

مدیرکل خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در نامه‌ای به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات خواستار تسریع در ثبت سفارش خریدهای گندم شد.

به گزارش مشرق، شکوه رفیعی مدیرکل خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در نامه‌ای به عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات درخواست رفع ممنوعیت چند شماره پروانه واردات گندم را کرد.

در این نامه آمده است:

«جناب آقای  عباسپور

مدیرکل محترم دفتر مقررات صادرات و واردات

با سلام

موضوع: رفع ممنوعیت شماره پرونده‌های ذکر شده در سامانه جامع تجارت

احتراماً، به استحضار می‌رساند پیرو مذاکرات انجام شده در خصوص لزوم تسریع در ثبت سفارش خریدهای گندم خوراکی از مبدأ کشورهای روسیه و اوکراین خواهشمند است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به رفع ممنوعیت شماره پرونده‌های ذیل در سامانه جامع تجارت اقدام عاجل مبذول فرمایند.

1- شماره پرونده 664616533

2- شماره پرونده 664616529

3- شماره پرونده 664616527

4- شماره پرونده 664616561

5- شماره پرونده 664616559

شکوه رفیعی مدیرکل خریدهای خارجی»

گفتنی است در نامه یکی از مسئولان ارشد دولت به یکی از وزرای اقتصادی آمده است، بر اساس تصمیمات جلسه یکصد و سیزدهم مورخ 98.7.7 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به تأیید رئیس‌جمهور رسیده و در راستای تأمین ذخایر راهبردی گندم شرکت بازرگانی دولتی مجاز به واردات گندم شده است و سود بازرگانی این واردات صفر تعیین می‌گردد.

به گزارش فارس، محمود حجتی وزیر مستعفی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مهر ماه 98 هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: «متأسفانه علیرغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم مورد نیاز کشور را از کشاورزان خریداری کنیم و برخی کشاورزان گندم را به ما نفروختند بنابر این برای تأمین نیاز داخلی باید اقدام به واردات کنیم

گفتنی است محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی در همان جلسه اذعان داشت که «برخلاف ادعای آمریکا، غذا و دارو را هم تحریم کرده‌اند».

منبع: فارس

چند درصد از پناهندگان جهان ایرانی هستند؟

کدخبر: ۳۱۶۹۰۵ لینک کوتاه
  • مهندس حسین بسکابادی * واقعا جای تاسف دارد برای یک ایرانی که بخواهد پناهنده شود

چند درصد از پناهندگان جهان ایرانی هستند؟

اقتصادنیوز: طبق گزارش‌های سازمان ملل، شهروندان سوریه و افغانستان بزرگ‌ترین گروه پناهندگان و پناهجویان جهان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از اسپوتنیک؛ روز سه شنبه، 17 دسامبر 2019، اولین نشست جهانی رسیدگی به شرایط پناهجویان امروز در مرکز اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس آغاز به کار کرده است.

در این نشست که در سطح وزرا برگزار می‌شود، قرار است دولت‌ها تعهدات و مشارکت‌های ویژه خود اعم از مالی و فنی را در راستای اهداف پیمان جهانی مطرح کنند تا برای حل مشکل میلیون‌ها پناهجو در جهان راه حلی یافت شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است: " آمار کسانی که در سال گذشته به واسطه جنگ، درگیری و ترس از پیگرد در کشورهای مختلف جهان آواره یا پناهنده شده اند، از 70 میلیون نفر گذشت. این بالاترین آماری است که این نهاد در طول فعالیت خود ارائه داده است."

همچنین بر اساس ارزیابی های اخیر سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود تعداد مهاجران بین‌المللی در سال 2019 به 272 میلیون نفر رسیده که 51 میلیون نفر نسبت به سال 2010 افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین برآوردهای سازمان ملل جمعیت مهاجران در جهان امروز برابر با 3.5 درصد جمعت جهان را تشکیل می‌دهند که این عدد در سال 2000 حدود 2.8 درصد بود.

طبق گزارش‌های سازمان ملل، شهروندان سوریه و افغانستان بزرگ‌ترین گروه پناهندگان و پناهجویان جهان را تشکیل می‌دهند. در ایران نیز بیش از 2 میلیون نفر پناهنده‌ افغانستانی زندگی می‌کنند.

در آمار سازمان ملل، مهاجرت از ایران نیز قابل توجه است. بر این اساس تا سال 2018 میلادی، 130 هزار ایرانی در کشورهای مختلف جهان پناهنده شده‌اند. به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان 4 درصد از کل پناهجویان جهان ایرانی هستند.

این مطلب برایم مفید است
1

فارین‌پالیسی: خاورمیانه شاهد صعود ایران و افول آمریکا و عربستان است

فارین پالیسی نمایه

یک نشریه تخصصی سیاست خارجه آمریکا تصریح کرد با ضربات پیاپی متحدان ایران به آمریکا، خاورمیانه جدید در راه است و عملاً سناریوی انزوای ایران به تاریخ پیوسته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

فارین‌پالیسی در این زمینه می‌نویسد: با پس کشیدن آرام عربستان سعودی، می‌توان پایان جنگ یمن، کاهش انزوای ایران و کم‌رنگ شدن نقش آمریکا را دید.


پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان همچنان در گستره خاورمیانه طنین‌انداز است و با از معرکه خارج کردن دشمنان قدیمی - و گاهی جایگزین کردن دشمنان تازه- باعث تشکیل دوباره ائتلاف‌های سنتی می‌شود. اما چه بسا مهم‌ترین رویداد این باشد که بازیگران اصلی منطقه به احیای همبستگی‌های تاریخی می‌اندیشند. شورای همکاری خلیج فارس که پیش‌تر قدرتمند بود در حال فروپاشی است، چرا که عربستان سعودی جایگاه خود را از دست می‌دهد. همچنین برتری پیشین واشنگتن در منطقه، در حال افول است. برخی از این تحولات سابقه دیرینه دارد و به پیش از حملات به آرامکو بازمی‌گردد، اما رویداد آرامکو و تهاجم ترکیه به سوریه این دگرش‌ها را تسریع کرده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر جنگ اسراییل: توسعه نظامی ایران می‌تواند ما را فلج کند

وزیر دفاع سابق آمریکا: باید سرنگونی پهپادمان توسط ایران را تلافی می‌کردیم


جنگ یمن پایان می‌یابد چرا که این جنگ برای عربستان که پس از روی کار آمدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور به‌دنبال رهایی وابستگی اقتصادی از نفت است، بسیار پرهزینه است. فجایع انسانی جنگ یمن و مشارکت بن‌سلمان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی- آمریکایی مخالف حکومت حاکم، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را ترسانده است. بدون سرمایه‌گذاری خارجی، سعودی‌ها نمی‌توانند به اهداف اقتصادی خود دست یابند. آنها در این شرایط مجبورند از  درآمدهای نفتی خود استفاده کنند، اما قیمت نفت پایین‌تر از حدی است که بتواند اهداف بودجه‌ای سعودی را تامین کند و تقاضای جهانی نیز رو به کاهش است. کاهش رشد اقتصادی چین و اروپا از وقوع رکودی نشان دارد که برای تولیدکنندگان نفت خبر خوبی نیست.


ریاض همچنین در حال از دست دادن همپیمانانش است. امارات متحده عربی با حوثی‌ها گفت‌وگو و نیروهایش را از یمن خارج می‌کند، چرا که اهدافش در یمن با عربستان متفاوت است. همچنین در صورت هرگونه درگیری با ایران، امارات نقطه صفر خواهد بود. ارتش امارات قادر است فقط ۲۰ هزار نیرو را احضار کند در حالی که ایران می‌تواند به بیش از ۸۰۰ هزار نیرو فراخوان بدهد.


ریاض جایگاه خود در شورای همکاری خلیج فارس را نیز از دست داده است. به‌رغم تلاش‌های سعودی برای به انزوا کشاندن تهران، اعضای این شورا از جمله عمان، کویت و قطر همچنان به تجارت با ایران ادامه می‌دهند و با آن روابط نزدیکی دارند.


جنگ سوریه نیز پایان می‌پذیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا عربستان و امارات را برای پذیرش دوباره سوریه در اتحادیه عرب تحت فشار گذاشته است. بحرین، روابط دیپلماتیک با دمشق را از سر گرفته است. اتحادیه عرب - به جز قطر- تهاجم اردوغان به سوریه را محکوم کرده و خروج نیروهای ترکیه از این کشور را خواسته است.


به‌رغم محبوبیت تهاجم اردوغان در داخل ترکیه این تهاجم نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. اقتصاد ترکیه در تنگنا قرار دارد و هزینه تهاجم بسیار بالاست. آنکارا در این جنگ از نیابتی‌هایش استفاده می‌کند اما بدون پشتیبانی مالی ترکیه این نیابتی‌ها حتی در برابر کردها هم دوام نمی‌آورند چه برسد به ارتش سوریه و روسیه.


خاورمیانه نوینی که از بحران کنونی برخواهد خاست با خاورمیانه پیش از حملات موشکی و پهپادی کاملا متفاوت خواهد بود. جنگ یمن سرانجام به پایان می‌رسد. ایران، دست‌کم تا حدی، از بن‌بست سیاسی و اقتصادی تحمیل شده از سوی عربستان، آمریکا و اسرائیل رهایی خواهد یافت. جنگ سوریه به پایان خواهد رسید. همچنین آمریکایی که از ۱۹۴۵ در خاورمیانه سلطه داشت، همراه با چین، روسیه و اتحادیه اروپا، به‌سادگی به یکی از چندین بازیگر بین‌المللی در منطقه تبدیل خواهد شد.

فراز ۳؛ پهپادی ایرانی با ماموریت جهانی

یاسی باشگاه خبرنگاران جوان منبع:

فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که به طور گسترده در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش افکارنیوز،  پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد کار خود را از سال ۱۸۴۹ در اتریش آغاز کرد و امروز با پیشرفت تکنولوژی به حدی گسترش پیدا کرده که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و نظامی به کار گرفته می‌شوند.

پهپاد دست پرتاب مهندس حسین بسکابادی / افتخار و غرور ایرانی

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد در مدل‌های بسیار کوچک، مینیاتوری و پهپاد‌های سنگین هستند که بیشتر نمونه سنگین در زمینه نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی کاربرد دارند.

ورود ایران به باشگاه ساخت پهپاد

اخبار سیاسی- ایده اولیه ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این موضوع هربار با شکست روه‌به‌رو شد تا این که پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ نیرو‌های مسلح با همکاری جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز  و با ادامه این همکاری ها موجب شد تا اولین پهپاد شناسایی ایرانی با نام تلاش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که با رادیو کنترل هدایت می‌شد، ساخته شود و پس از آن هم تلاش ۲ با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پا به میدان نبرد گذاشت و در نتیجه گردان رعد سپاه پاسداران جهت انجام عملیات‌های شناسایی با پهپاد‌ها به وجود آمد. پس از این بود که متخصصان جوان کشورمان نخستین هواپیمای بدون سرنشین ساخت داخل و بومی با نام مهاجر که قابلیت تهاجمی داشت را طراحی و ساختند. 

پهپاد دست پرتاب

 ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی، سینه سرخ ، دلتا، طارق، سیمرغ دریاپایه و فراز ۱۰۲ را بررسی کردیم. در گزارش بیست و هشتم  پهپاد فراز-۳ را بررسی کردیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

 پهپاد فراز۳

پیشنهاد امروز

این پهپاد یکی از انواع پهپادهای دست پرتاب ساخت کشورمان است که توسط متخصصان دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شده است که با حضور برخی متخصصان دفاعی از آن رونمایی شد.

فراز 3؛

مشخصات فنی

پهپاد فراز ۳ یکی از انواع پهپاد‌هایی است که در رده پهپاد‌های نسبتاً سبک طبقه بندی می‌شوند. طول این پهپاد در حدود ۲/۵ متر، دهانه بال ۴/۴ و ارتفاع آن نیز ۱ متر است و بیشترین جرم آن در هنگام پرتاب در حدود ۴۰ کیلوگرم ارزیابی می‌شود. جرم این پهپاد هم ۲۰ کیلوگرم است.

اصولا ارابه‌های فرود پهپاد‌ها به چند نوع تقسیم می‌شود که ارابه فرود در این پهپاد از نوع چرخدار ثابت است. موتور احتراقی ۱۰ اسب بخاری پهپاد فراز ۳  می‌تواند مدوامت پروازی ۸ ساعته را تا برد ۱۰۰ کیلومتری برساند.

در بُعد سرعت هم سرعت بیشینه فراز ۳ در حدود ۱۸۰، سرعت کروز ۱۱۰، کمترین سرعت پروازی ۷۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی می‌شود.

فراز-۳ برای برخاستن می‌تواند با یک پرتابگر ریلی و نیروی گاز فشرده (نیوماتیکی) یا با استفاده از چرخ از روی زمین بلند شده و برای فرود آمدن نیز به چرخ‌های خود متکی است. فراز-۳ از یک مجموعه الکترواپتیکی دید در روز و حرارتی پایدار شده به عنوان محموله شناسایی استفاده می‌کند و می‌توان آن را در محدوده دمای منفی ۲۵ تا مثبت ۶۵ درجه سانتیگراد به کارگیری کرد.

فراز 3؛

سقف پرواز این پهپاد ۱۵۰۰۰ پا معادل ۴۵۷۲ متر تخمین زده می‌شود، شکل ظاهری این پهپاد شامل یک بال شبه بیضوی نصب شده بالای بدنه استوانه‌ای و دم دوگانه V شکل معکوس است. فراز-۳ را می‌توان با پهپاد آمریکایی و پر استفاده RQ-۷ Shadow مقایسه کرد که فراز-۳ عملکردی نزدیک، اما ابعادی نسبتاً کوچکتر از آن دارد.

فراز-۳ در رسانه‌های خارجی

پایگاه‌های خبری که در حوزه دفاعی فعالیت می‌کنند و اخبار و گزارش‌های مربوط به این حوزه را بررسی و تحلیل می‌کنند در مجموعه گزارش‌هایی به بررسی خانواده پهپاد‌های فراز پرداخته است

ساخت مدرن‌ترین ترمینال مسافربری دریایی ایران در سواحل مکران

ساخت مدرن‌ترین ترمینال مسافربری دریایی ایران در سواحل مکران

وزیر راه با بیان اینکه "بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی با درافت ۱۶.۵ متر جزو بنادر دارای تراز برتر است" گفت:مدرن ترین ترمینال مسافربری دریایی ایران در بندر چابهار ایجاد شده است.

ساخت مدرن‌ترین ترمینال مسافربری دریایی ایران در سواحل مکران

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به برچیدن اسکله های نصب سریع دهه 60 در بندر چابهار، اظهار کرد: با سرمایه گذاری دولت در بندر چابهار و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران، فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به بهره برداری رسیده و عملا از یک بندر استاندارد، مجهز، با کیفیت و تجهیزات به روز با ظرفیت 8.5 میلیون تن بهره مند هستیم.

وی با بیان این که مجموع ظرفیت بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به 11 میلیون تن خواهد رسید افزود: این یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه ای بوده است.

وی یادآور شد: 203 هکتار استحصال در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است، با اجرای فاز 2، ظرفیت این بندر به حدود 35 میلیون تن در مجموع اعم از اسکله های نفتی، فله و کانتینری خواهد رسید و با اسکله های جدیدی که احداث می شود بزرگترین کشتی های کانتینری در این بندر پهلو خواهند گرفت و ایران را در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بندر چابهار نیاز به ذخیره انبار و سیلو دارد اظهار کرد: در این راستا عملیات احداث 2 پروژه جدید در این بندر آغاز شد، در حدود 119 هکتار اراضی استحصال شده این بندر عملیات احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی شامل پست های برق، آب، مخابرات انجام و همچنین یک سیلوی 100 هزار تنی غلات احداث می شود تا بتوان با سیستم مکش اتوماتیک غلات فله عملیات تخلیه و بارگیری را انجام داد.

اسلامی با یادآوری این‌که نقشه پروژه اتوبان نیز به عنوان نیاز مبرم مردم چابهار در دست اجراست، ادامه داد: قرارداد این طرح ابلاغ شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا مردم چابهار از اتوبان دسترسی خوبی بهره مند شوند، بر اساس این طرح مسیر کنارک تا سه راهی نیکشهر و پلیس راه 4 خطه می شود.

*مدرن ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور در چابهار

وی اضافه کرد: مدرن ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور با برخورداری از به روز ترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است، در هیچ نقطه ای از کشور ترمینال مسافری با این مشخصات وجود ندارد.

وزیر راه با اشاره به این‌که سال 96 کشتی مسافری بین چابهار و مسقط تردد می کرد که متوقف شد، اظهار کرد: با هماهنگی انجام شده و امضای قرارداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی، از پایان آذر ماه امسال کشتی های مسافری در این مسیر عملیات جابه جایی مسافر را آغاز خواهد کرد.

اسلامی گفت: تاکید بر این است که مسافرت دریایی تسهیل و تسریع شود، چراکه با ظرفیت موجود می توان بین بنادر ایران و کشورهای همسایه مسافرت دریایی داشت. در حوزه ترانزیت شمال – جنوب بزرگترین خط ریلی در دست احداث است که با عنایت  رهبر معظم انقلاب و تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی، این پروژه شتاب خواهد گرفت، همچنین عملیات ساخت فرودگاه چابهار که آرزوی دیرینه مردم سیستان و بلوچستان بود به‌عنوان یکی از الزامات توسعه اقتصادی مکران دیروز پنجشنبه 14 آذر آغاز شد.

بیشتر بخوانید
انتهای پیام/

گزارش شینهوا از دورنمای مثبت اقتصاد ایران/ هیچ نشانه‌ای از فروپاشی مشاهده نمی‌شود

گزارش شینهوا از دورنمای مثبت اقتصاد ایران/ هیچ نشانه‌ای از فروپاشی مشاهده نمی‌شود

خبرگزاری دولتی چین طی تحلیلی با بیان این که استراتژی ایران در پاسخ به فشار حداکثری آمریکا، مقاومت گسترده بوده است نوشت: شوک های اولیه از بین رفته اند و شاخص‌های اقتصادی دورنمای مثبتی را نشان می دهند. هیچ نشانه‌ای از فروپاشی مشاهده نمی شود.

گزارش شینهوا از دورنمای مثبت اقتصاد ایران/ هیچ نشانه‌ای از فروپاشی مشاهده نمی‌شود

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شینهوا، یکسال پس از اعمال تحریم های حداکثری آمریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور تحت تاثیر قرار گرفته ولی همچنان سرپاست.

 آمریکا در می 2018 از قرارداد برجام بیرون رفت و در ماه اوت و نوامبر همان سال تحریم هایی علیه ایران وضع کرد. تصمیم گیران آمریکا انتظار داشتند اقتصاد ایران طی چند ماه نابود شود.

 ولی در حالی که این تحریم ها به شدت اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است، هیچ نشانه‌ای از فروپاشی مشاهده نمی شود.

 طبق کمپین حداکثر فشار واشنگتن علیه ایران، آمریکا نه تنها تمام تحریم هایی را که طبق قرارداد برجام برداشته بود دوباره وضع کرد، بلکه تحریم‌های جدیدی را هم به آن افزود. 

 تحریم ها باعث کاهش درآمدهای صادرات نفت و گاز ایران شد که به طور مستقیم و غیرمستقیم پیامدهایی برای شرایط مالی دولت ایران داشت.

 وقتی تحریم ها آغاز شدند دولت ایران با کسری بودجه بزرگی مواجه بود. ایران در سال جاری روش های مختلفی برای کاهش آسیب پذیری مالی و متعادل کردن بودجه به کار گرفته است. اصلاحاتی آغاز شده است مثل کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و تغییر ساختار یارانه ها.

 با توجه به اینکه چندین سال طول می‌کشد تا این اصلاحات شرایط مالی دولت را بهبود بخشد، راه حل های کوتاه مدتی هم برای کمک به اقتصاد کشور در برابر تحریم ها به کار گرفته شد.

 در واقع برای تخمین موفقیت این اقدامات هنوز خیلی زود است ولی استراتژی ایران در پاسخ به فشار حداکثری آمریکا، مقاومت گسترده است. شوک های اولیه از بین رفته اند و شاخص‌های اقتصادی دورنمای مثبتی را نشان می دهند.

 سعید لیلاز، یک تحلیلگر اقتصاد سیاسی در ایران گفت:« اقتصاد ایران از تحریم‌های آمریکا جان سالم به در برده و روندی رو به تعادل پس از یک دوره بی ثباتی را در پیش گرفته است».

 طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در 2016 پس از برداشته شدن تحریم‌های غربی و بین المللی با امضای قرارداد برجام، 10 درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد.

 ولی پس از بیرون رفتن دونالد ترامپ از این قرار داد و اعمال تحریم های یک جانبه وسیع علیه تهران و هدف قرار دادن اکثر بخش های حیاتی اقتصاد ایران، این روند رو به کاهش گذاشت.

 این اقدام آمریکا به همراه کندی اروپا در تسهیل معاملات بانکی با ایران و صادرات نفتی این کشور، باعث شد ایران قدم به قدم از تعهدات اتمی خود فاصله بگیرد.

 تحریم های آمریکا به همراه فساد و سوء مدیریت دولت ایران در اقتصاد، نقشی اساسی در مشکلاتی داشته که به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

 تقریباً تمام بخش های اصلی اقتصاد ایران رکود را تجربه کرده اند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول از دورنمای اقتصاد جهان، تاثیر تحریم ها اقتصاد ایران را 9.5 درصد در سال جاری میلادی  راکد کرده است.

 گزارش مشابهی توسط بانک جهانی، رقم رکود در اقتصاد ایران را 8.7 درصد در 2019 اعلام کرد.

 سعید لیلاز به رغم گزارش های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مورد اقتصاد ایران و منتقدان رئیس جمهور روحانی، اعتقاد دارد که درجاتی از ثبات در اقتصاد کشور به دولت این اطمینان را می دهد که می تواند تاثیرات اقتصادی و اجتماعی کاهش یارانه سود را کنترل کند.

 لیلاز عقیده دارد روحانی قیمت سوخت را بلافاصله پس از اعمال تحریم ها در سال گذشته افزایش نداد چون ممکن بود تأثیرات آن اعتراضات شدیدتری را به دنبال داشته باشد.

 وی اضافه کرد:« ثبات اقتصاد ایران در سال گذشته به دولت این جرأت را داد تا بالاخره قیمت سوخت را افزایش دهد».

بیشتر بخوانید

چک در چه صورتی غیر کیفری می‌شود؟

کدخبر: ۳۱۴۷۳۱ لینک کوتاه

چک در چه صورتی غیر کیفری می‌شود؟

اقتصادنیوز: مطابق ماده ۱۳ قانون صدور چک در مواردی صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نیست.

به گزارش اقتصادنیوز چک در چه صورتی غیر کیفری می شود؟

مطابق ماده ۱۳ قانون صدور چک در موارد زیر صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نیست.

الف-در صورتی که ثابت شود چک سفید امضا داده شده باشد.

ب-هرگاه در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.

ج-چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

د-هرگاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

ه-در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد.

بنابراین صرف اینکه تاریخ چک روز باشد یعنی چک وعده دار نباشد به معنای امکان شکایت کیفری نیست اما در صورتی که چک قابل تعقیب کیفری نباشد از طریق حقوقی یا اجرای ثبت قابل پیگیری خواهد بود.

منبع: ایبنا

این مطلب برایم مفید است

اوج حقارت؛ رئیس جمهور افغانستان را در این تصویر پیدا کنید! +عکس

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش در سفری از پیش اعلام نشده به افغانستان آمد و در جمع نظامیان آمریکایی در بگرام حاضر شد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در بگرام به دیدار دونالد ترامپ رفت.

یک فعال رسانه ای در توییتر با انتشار تصویری درباره سفر ترامپ به افغانستان نوشت:

انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی

زنامه جمهوری اسلامی

انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی

موضوع انتقال آب دریای خزر به استان‌های بیابانی و خشک به ویژه استان سمنان بیش از یک دهه است که مورد بحث قرار گرفته است. این طرح برای نخستین بار و به صورت جدی در دولت نهم و در کارگروه بررسی تامین آب استان سمنان با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر وقت نیرو مطرح و به تصویب رسید. این طرح جنجالی، چند سالی مسکوت ماند تا این که در چهاردهم دی ماه 89 در سفر استانی دولت دهم به استان سمنان، مصوبه هیات دولت به وزارت نیرو ابلاغ و سرانجام در تاریخ سی‌ام خرداد 91 به " شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران" به عنوان مجری طرح ابلاغ گردید. در تابستان سال 1395 دردولت یازدهم اجرای این طرح دوباره مطرح شد، به طوری که در لایحه برنامه ششم نیزمطرح شد. تا این که در سیزدهم آذر سال 97 آقای روحانی در سفر استانی خود به شهرستان شاهرود اعلام کرد: از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران (دریاچه خزر) به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوط نیز انجام شده است.
رئیس جمهور در ادامه گفت: اگر سرمایه‌گذاری بخواهد برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا امکانات لازم در اختیار آن قرار دهد. براساس این طرح سالیانه 200 میلیون متر مکعب آب جهت تامین بخشی از کمبود آب شرب و صنعت استان سمنان از دریاچه خزر به استان سمنان انتقال داده که حدود 50 میلیون مترمکعب آن برای شرب، 150 میلیون مترمکعب برای صنعت در نظر گرفته شده که قرار است برای چهار شهر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار انتقال داده شود. به گفته برخی از کارشناسان، هزینه اجرای این طرح بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان برآورد می‌گردد.
کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در مهر ماه سال جاری طی نامه‌ای به وزیر نیرو، موافقت سازمان حفاظت از محیط‌زیست با انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را اعلام نمود. علیرغم تاکید و نظر مثبت دولت و شخص رئیس جمهور و نیز تعدادی از کارشناسان و متولیان اجرایی امرمبنی بر اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان، برخی از کارشناسان، دوستداران و فعالان زیست محیطی به شدت با این طرح مخالفت ورزیده ومعتقدند این طرح فاقد مطالعات زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی است و به دلیلی هزینه‌های بالا و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی که دارد به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
دکتر خدیجه گلین مقدم، استاد دانشگاه و مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر در خصوص دلایل مخالفت با این طرح می‌گوید: اولین و مهم‌ترین دلیل مخالفت ما این است که خزر یک دریاچه است. دریاچه حوزه بسته‌ای است که ورودی آب در آن کم است، تغذیه آن از رودها و چشمه سارهاست و به دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها دسترسی ندارد و لذا اگر بخواهند این دریاچه را دست کاری کنند بدون تردید اکوسیستم دریایی و محیط اطرافش دچار آسیب شدیدی خواهد شد و چه بسا ممکن است کلا نابود شود، چرا که ما تجربه و سابقه نابودی آنها را داریم.
دکتر گلین مقدم افزود: دریاچه ارومیه و دریاچه آرال نمونه‌هایی هستند که به دلیل دستکاری‌های انسانی نابود شدند، ضمن این که در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که بخواهند آب یک دریاچه را به خارج از حوزه آن منتقل کنند، به خاطر همین موضوع است که تمام آب شیرین کن‌ها در کنار دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها قرار دارند و این اولین بار است که می‌شنویم در کنار یک دریاچه می‌خواهند آب شیرین کن نصب کرده و آب آن را به خارج از حوزه منتقل و نمک آن را وارد دریاچه کنند.
مدیر کمپین مخالفین آب خزر به کویر در ادامه با بیان این که دریاچه دارای اطراف و اکوسیستم دریایی است گفت: دریاچه ما به دلیل این که از طرف دو کشور روسیه و آذربایجان نفت صادر می‌کنند، آلودگی نفتی دارد که حتی آلودگی نفتی به انزلی هم رسیده. یعنی ساحل انزلی گاهی شاهد این آلودگی است. ضمن این که خود تالاب هم درحال پسروی و نابودی است چون دریا آبش کاهش یافته و چندین متر و در بخش‌هایی از گرگان حدود 300 متر نیز عقب نشینی کرده است. از طرفی آبزیانی که در این دریاچه زندگی میکنند، باقی مانده از دریای بزرگ و باستانی تتیس‌اند که این موجودات داخل دریاچه فسیل زنده هستند، که یک به یک درحال انقراضند. ابتدا سگ ماهیان منقرض شدند. سپس ماهیان خاویاری و اکنون هم فک‌ها درحال نابودی هستند. کیلکاها و کفالهای دریا هم به شدت کاهش یافته‌اند.
وی افزود: شما اگر از صیادان منطقه بپرسید که ده سال قبل چه مقدار ماهی صید می‌کردند و سال قبل چه مقدار صید شده، متوجه این انقراض و نابودی خواهید شد. به این دلیل که دریاچه کاسین هم آلودگی نفتی دارد و هم فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی بدون تصفیه وارد این آب می‌شوند، زهرآب‌های صنعتی هم وارد دریاچه می‌شوند و هم کودها و انواع سموم کشاورزی که در کشاورزی از آن بهره گرفته می‌شود.
دکتر گلین مقدم با تاکید بر این که دریای خزر با کاهش تراز آبی مواجه است و اکنون مناطق مختلفی به خطر افتاده‌اند اضافه کرد: احداث سدها در این موضوع تاثیر زیادی خواهند گذاشت. در واقع رگ‌های دریاچه را می‌بندند، یکی از این موارد احداث سد لاسک است که به تازگی تایید شده است و در آینده نزدیک تالاب انزلی را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. البته تالاب انزلی هم‌اکنون نیز با مشکل جدی مواجه است. هم چنین خلیج گرگان نیز خشک شده است و دنیایی از ماسه و نمک را باقی گذاشته که بشدت مناطق اطراف را با مشکل مواجه خواهند کرد.
وی افزود:همان‌طور که می‌دانید در اطراف دریاچه خزر جنگل‌های هیرکانی که از نظر ژنتیکی منحصر به فرد هستند و باقی مانده از دوره‌های یخبندان اند، مقاومت کرده و آسیب ندیدند و میلیون‌ها سال از عمرشان می‌گذرد، وابسته به این دریاچه هستند. ضمن آن که جنگل‌های هیرکانی به ثبت یونسکو رسیده و دولت ایران موظف است که از این جنگل‌ها حفاظت نماید.
وی در ادامه اظهار داشت: دریاچه که نابود شود، تمام منطقه، شالیزارها و تمام کوهپایه‌هایی که پر از جنگل هستند، نابود می‌شوند و در نتیجه شمال کشور دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. ما این حرف‌ها را برای الان نمی‌گوییم بلکه برای سه دهه بعد می‌گوییم. در آن شرایط مردم مجبورند مهاجرت‌های گروهی را در پیش بگیرند و فقر و نابودی و بدبختی گریبان همه ما را خواهد گرفت.
دکتر گلین مقدم در ادامه گفت:طرح انتقال آب خزر به کویر از پایه و اساس نادرست است و باید به طور کلی کنار گذاشته شود. زیرا این طرح توجیه اقتصادی ندارد و احداث 6 نیروگاه برق برای پمپاژ 8 جایگاه پمپاژ آب و وارد کردن گاز گلخانه‌ای به هوا که خلاف کنواسیون‌های بین‌المللی است، تخلیه سالانه میلیونها تن نمک و پساب لجنی و گرما به مدت 30 سال به دریاچه، قطع حدود 30000 درخت هیرکانی، نابودی تنوع زیستی و میلیون‌ها تن خاک حاضلخیز و غیره آسیب‌های جدی هستند که این طرح با آن بر کشور تحمیل خواهد کرد. اینها علاوه بر هزینه اقتصادی است. پیشنهاد ما به دولت این بوده و هست که اولا آبهای موجود در مناطق خشک و کویری را مدیریت کنند. از بازچرخانی آب در کارخانجات خودشان برای خنک سازی استفاده نمایند و یا لوله‌های آب شهری را ترمیم و نوسازی کنند تا پرتی آب به حداقل برسد و در کنار آن به مردم آموزش دهند که چگونه مصرف نمایند، و مهم‌تر از همه این که برای کشاورزی از تکنولوژی نوین استفاده کرده و مصرف آب را به حداقل برسانند. همه این‌ها سبب می‌شود که اصلا انتقال آبی صورت نگیرد تا این همه هزینه نشود و خسارت به وجود نیاید. دوم اینکه اگرواقعا دولت مصر است که حتما از پهنه‌های شور آب را شیرین و به مناطق خشک و کویری منتقل نمایند، بروند به سمت دریای آزاد عمان نه دریاچه خزر. ما حتی خلیج فارس را هم پیشنهاد نمی‌کنیم. آنطور که مطلع شدم در خصوص دریای عمان تحقیقات علمی نیز انجام شده است و لازم است کار کارشناسی بسیار دقیقی روی این دریای آزاد انجام شود تا اگر مقدور بود از عمان برای مناطق داخلی ایران آب شیرین استخراج کنند.
وی خاطر نشان کرد: سمنان 630 هزار نفر جمعیت دارد. از این تعداد شاید 150 تا 200 هزار نفر با کمبود آب مواجه باشند، باقی مناطق اصلا کم آب نیستند. دلیل این همه سر و صدا برای این است که این طرح فوق‌العاده گران است و طراحان آن هم به دنبال سود آن هستند و به نظر نمی‌آید به دنبال توسعه پایدار باشند. چون این طرح ضد توسعه پایدار است. ما با طراحان این طرح نیز صحبتی داشتیم که متاسفانه پاسخ محکمی نداشتند که با ما بدهند و فقط میگویند که ما میخواهیم این آب را منتقل نماییم. از طراحان طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران می‌پرسم؛ شما که فکر می‌کنید می‌خواهید مناطق خشک کویری را آبدار کنید و آبادانی اتفاق بییفتد، آیا اساسا کویر آب پذیر هست؟ آیا وضعیت کویر که خود دارای پتانسیل‌های مناسبی است نابود نمی‌شود؟ فرض بر این می‌گذاریم که کویر آباد می‌شود که با این آب اندک نمی‌شود. واقعا آبادانی به چه قیمت؟ به قیمت نابودی شمال ایران؟ شمال ایرانی که خود مشکل کمبود آب دارد و سال قبل (1397) صدها هکتار از شالیزارهای مازندران ازسوی دولت اجازه کشت نیافتند چون آبی موجود نبود تا برنج کاری شود. شمال ایران بیش از 7 میلیون جمعیت دارد که زندگی همه آنان وابسته به آب دریاچه خزر است. تنها 20 هزار صیاد در این پهنه آبی مشغول به کار هستند. میلیونها کشاورز و دامدار زندگیشان بر وجود این آب استوار است. جمعیت متحرک و گردشگران نیز به میلیونها نفر در سال می‌رسد. بنابراین این طراحان باید راه‌های علمی را در پیش بگیرند که تاکنون در پیش نگرفتند و در تلاش هستند به نحوی دولت را تحت فشار گذاشته و این طرح را به اجرا برسانند. اما ما تا آخر در صحنه هستیم. ما به دنبال کارهای سیاسی نیستیم، کار ما علمی است. می‌خواهیم کشور را نجات داده و جلوی این طرح مخرب را بگیریم.
دکتر گلین مقدم در خصوص موافقت رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با این طرح گفت: به نظر می‌رسد آقای کلانتری سواد محیط‌زیستی ندارد، که اگر داشت، قطعا با این طرح موافقت نمی‌کرد، چرا که یک آدم کم سواد هم می‌داند که نباید آب یک حوزه بسته را منتقل کرد و عوضش به آن نمک و گرما و لجن اضافه کرد، چون باعت نابودی آن می‌گردد. ایشان باید در برابر فشار مافیا مقاومت کند. به هر حال سالیان درازی است برخی پیمانکاران و مشاوران از قبل اینگونه طرح‌ها ارتزاق می‌کنند ولی آقای کلانتری به راحتی می‌تواند بگوید که این کار غلط است. این طرح قبلا توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، منابع طبیعی و بسیاری از کارشناسان برجسته چه در داخل و چه در خارج از کشور رد شده است، اما آقای کلانتری معلوم نیست چرا پافشاری می‌کند؟!
دکتر گلین مقدم ادامه داد: تاکنون مدیریت آب در ایران براساس یک روش علمی یا برنامه آمایشی که بتواند پاسخگوی نیاز مناطق باشد عمل نکرده است. به همین دلیل وزارت نیرو بیشترین نقش را در تخریب آبهای ایران ایفا کرده است. با یک نگاه فضایی به کشور می‌توان این موضوع را متوجه شد. به عنوان مثال؛ احداث دهها سد در بالادست دریاچه ارومیه و احداث راه میانبر در داخل این دریاچه از شاهکارهای سوء مدیریت در این حوزه است. شور کردن میلیاردها لیتر ذخیره آب شیرین آبهای زاگرس با آبگیری سد گتوند علی‌رغم هشدارهای جدی کارشناسان، خشک شدن 300 دشت از 600 دشت مناطق داخلی ایران به خاطر نادیده گرفتن طرح تعادل بخشی آب در دشتهای ایران، حفر صدها هزار چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز و غیر مجاز که نتیجه اش، خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و بیابانزایی و خشک شدن قناتها بوده و انتقالات آب بین حوزه‌ای و این کاسه آن کاسه کردن آب و غیره همه بیانگر سوء مدیریت در بخش آب ایران است که تاثیر منفی بر دیگر ارکان فعالیت‌های انسانی در ایران گذاشته است.
دکتر گلین مقدم در پایان گفت: ما در کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر به عنوان بزرگترین کمپین زیست محیطی برای نجات کاسپین با 55 هزار عضو، در حدود 5/3 سال است که مقاومت مدنی کرده و تاکنون توانسته جلوی طرح را بگیرد. لذا به دولت پیشنهاد می‌گردد که برای همیشه انتقال آب از دریاچه خزر به فلات مرکزی را از دستور کار خارج نماید تا محیط‌زیست کشور و دریای خزر به خطر نیفتند و هزینه به کشور تحمیل نگردد.
رشت – علی کشت پرور بین کلایی
دکتر گلین مقدم، استاد دانشگاه و مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر:
*به دولت پیشنهاد می‌شود که برای همیشه انتقال آب از دریاچه خزر به فلات مرکزی را از دستور کار خارج نماید تا محیط‌زیست کشور و دریای خزر به خطر نیفتند و هزینه به کشور تحمیل نگردد
*اگر بخواهند این دریاچه را دست کاری کنند بدون تردید اکوسیستم دریایی و محیط اطرافش دچار آسیب شدیدی خواهد شد و چه بسا ممکن است کلا نابود شود، چرا که ما تجربه و سابقه نابودی آنها را داریم، دریاچه ارومیه و دریاچه آرال نمونه‌هایی هستند که به دلیل دستکاری‌های انسانی نابود شدند
*دریاچه که نابود شود، تمام منطقه، شالیزارها و تمام کوهپایه‌هایی که پر از جنگل هستند، نابود می‌شوند و در نتیجه شمال کشور دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. ما این حرف‌ها را برای الان نمی‌گوییم بلکه برای سه دهه بعد می‌گوییم. در آن شرایط مردم مجبورند مهاجرت‌های گروهی را در پیش بگیرند و فقر و نابودی و بدبختی گریبان همه ما را خواهد گرفت
*شمال ایران بیش از 7 میلیون جمعیت دارد که زندگی همه آنان وابسته به آب دریاچه خزر است. تنها 20 هزار صیاد در این پهنه آبی مشغول به کار هستند و میلیونها کشاورز و دامدار زندگیشان برپایه آب خزر استوار است درحالی که سمنان 630 هزار نفر جمعیت دارد. از این تعداد شاید 150 تا 200 هزار نفر با کمبود آب مواجه باشند، باقی مناطق اصلا کم آب نیستند
*واقعا آبادانی به چه قیمت؟ به قیمت نابودی شمال ایران؟ شمال ایرانی که خود مشکل کمبود آب دارد و سال قبل (1397) صدها هکتار از شالیزارهای مازندران ازسوی دولت اجازه کشت نیافتند چون آبی موجود نبود تا برنج کاری شود
*یک آدم کم سواد هم می‌داند که نباید آب یک حوزه بسته را منتقل کرد و عوضش به آن نمک و گرما و لجن اضافه کرد، چون باعت نابودی آن می‌گردد
*این طرح ضد توسعه پایدار است. ما با طراحان این طرح نیز صحبتی داشتیم که متاسفانه پاسخ محکمی نداشتند که با ما بدهند و فقط میگویند که ما میخواهیم این آب را منتقل نماییم
رزرو هتل