دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

بحران آب ایران – ۱ / کم بارشی و خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر

بحران آب ایران – ۱ / کم بارشی و خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر

سال آبی ۸۷ - ۸۶ تا پیش از امسال، کم بارش ترین و بدترین سال آبی در نیم قرن اخیر لقب گرفته بود، همانطور که آمار نشان می دهد سال آبی جاری از بدترین و کم بارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر ایران نیز کم بارش تر است.

بحران آب ایران – 1 / کم بارشی و خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که همواره بارش هایی یک سوم متوسط جهانی داشته است. بارش های ایران که به طور متوسط 250 میلیمتر در سال بود، در طی سالهای اخیر، روندی کاهشی به خود گرفته است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، در طی یک دهه اخیر، هیچ گاه میزان بارش های سالانه کشور به 250 میلیمتر نرسیده و این مسئله موجب شده هر سال متوسط سالانه بارش های کشور به صورت درازمدت نیز مـتأثر از آمار کاهشیِ جدید، کاهش یابد.

متوسط بارش های سالانه ایران به صورت درازمدت (متوسط نیم قرن اخیر) 10 سال پیش 254 میلیمتر بود، این رقم در پایان سال آبی 95 – 96 به 249.7 میلیمتر رسید.

اما امسال وضعیت متفاوت است. از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 103.6 میلیمتر بارش در کشور داشته ایم، این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل 206.1 میلیمتر و در مدت مشابه به صورت درازمدت 203.7 میلیمتر بارش در کشور ثبت شده است.

کاهش 49.7 درصدی بارش های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش 49.1 درصدی بارش ها نسبت به متوسط مدت مشابه به صورت درازمدت، نشان از وضعیت ویژه کم آبی امسال دارد.

در یک دهه اخیر، بدترین و کم بارش ترین سال آبی، سال آبی 87 - 86 بود که در طول این سال در مجموع 143.3 میلیمتر بارش داشتیم. در سال آبی 87 - 86 نیز در مدت مشابه گذشته از سال آبی جاری، بارشی 121.7 میلیمتری به ثبت رسیده بود.

سال آبی 87 - 86 تا پیش از امسال، کم بارش ترین و بدترین سال آبی در نیم قرن اخیر لقب گرفته بود، همانطور که آمار نشان می دهد سال آبی جاری از بدترین و کم بارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر ایران نیز کم بارش تر است.

کم شدن بارش های ایران به معنای کاهش منابع تجدیدشونده آب کشور است. ایران سالانه از 130 میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدشونده برخوردار بود، اما در 20 سال گذشته منابع آب تجدیدشونده به 110 میلیارد مترمکعب و در 6 سال گذشته به حدود 100 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

از یک سو کم شدن بارش های کشور دسترسی به منابع آب سطحی را برای سال جاری کاهش داده و از سوی دیگر با برداشت بیش از ظرفیت، از منابع آب زیرزمینی در طی دو سه دهه اخیر، شاهد هستیم که از تعداد 609 دشت کشور، 355 دشت با کاهش شدید سطح منابع آب زیرزمینی مواجه شده و به اصلاح دشت ممنوعه است. در سال 1347 تنها 15 دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به 355 دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده است.

شرایط ویژه کم آبی و خشکسالی امسال که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده و همچنین رویه مصرف آب در کشور که با هیچ منطقی نمی توان مصرف بی رویه و غیربهینه آب در بخش های شرب، کشاورزی، صنعت و آبیاری شهری را توجیه کرد، خبرگزاری تسنیم را برآن داشت تا با بررسی جزئیات بحران آبی کشور نسبت به ترسیم دقیق شرایط موجود و آینده اقدام کند و با پژوهش در این زمینه و بهره گیری از نظرات مدیران مسئول و کارشناسان خبره، در قالب پرونده "بحران آب ایران" راهکارهایی عملی برای اصلاح امور به منظور رفع تنش ها و رسیدن به شرایطی که مدیریت بهینه تأمین و مصرف آب را در کشور شاهد باشیم، ارائه کند.

انتهای پیام/

بانک جهانی: ایران تا ۷۵ سال بعد از عربستان نفت دارد



بانک جهانی: ایران تا ۷۵ سال بعد از عربستان نفت دارد

بانک جهانی پیش بینی کرد ذخایر نفتی ایران ۱۵۵ سال دیگر دوام می آورد که ۷۵ سال بیشتر از طول عمر ذخایر نفتی عربستان است.

بانک جهانی: ایران تا 75 سال بعد از عربستان نفت دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «ثروت درحال تغییر ملت ها» پیش بینی کرده است ذخایر نفتی ایران 155 سال دیگر دوام بیاورد.

برآوردهای این نهاد بین المللی نشان می دهد در میان کشورهای بزرگ نفتی، ذخایر نفتی ونزوئلا دیرتر از همه به پایان می رسد. پیش بینی شده است 345 سال دیگر ذخایر نفت این کشور به اتمام برسد. پس از ونزوئلا، لیبی قرار دارد و 275 سال طول خواهد کشید تا ذخایر نفت لیبی به پایان برسد.

بر اساس این گزارش ایران پس از ونزوئلا و لیبی در رتبه سوم از نظر میزان پایداری ذخایر نفتی خود در میان کشورهای بزرگ نفتی قرار دارد. پس از ایران کانادا قرار دارد و پیش بینی شده است ذخایر نفتی این کشور نیز 130 سال طول بکشد.

این گزارش طول عمر ذخایر نفتی عراق را 110 سال، کویت 98 سال، امارات 97 سال، عربستان 80 سال، قطر 49 سال، نیجریه 48 سال و الجزایر را 40 سال پیش بینی کرده است.

میزان طول عمر ذخایر نفتی در برخی کشورهای کوچک تولیدکننده نفت نیز در این گزارش ذکر شده است. بر اساس این گزارش ذخایر نفتی سوریه 260 سال، اسلواکی 170 سال، تاجیکستان 158 سال، اردن 135 سال و همچنین قزقیزستان 113 سال داوم می آورد.

برآوردهای بانک جهانی در خصوص طول عمر ذخایر نفتی کشورهای جهان بر پایه میزان تولید و میزان ذخایر اثبات شده فعلی آن ها انجام شده است.

با مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی آشنا شوید


خیلی ها از داشتن گیاه در محیط خانه و یا محل کار لذت می برند اما وقتی صحبت از نگهداری و فوت و فن مراقبت از گیاهان می رسد بیشتر افراد در اصطلاح عامیانه اش «کم می آورند». اما پیشنهاد ما به این دسته از افراد گیاهانی است که مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ماهنامه ایران آذین نوشت:خیلی ها از داشتن گیاه در محیط خانه و یا محل کار لذت می برند اما وقتی صحبت از نگهداری و فوت و فن مراقبت از گیاهان می رسد بیشتر افراد در اصطلاح عامیانه اش «کم می آورند». اما پیشنهاد ما به این دسته از افراد گیاهانی است که مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارند.

 

پتوس

اگر شما از آن دسته افراد تازه کار هستید و به دنبال یک گیاه مقاوم و در عین حال زیبا برای محیط خانه و یا محل کارتان می گردید، «پتوس» بهترین گزینه پیشنهادی ما برای شماست. این گیاه زینتی نسبت به دیگر گیاهان مقاومت بیشتری در مقابل گرما و سرما از خود نشان می دهد و خبر خوب اینکه در محیط هایی که نور به اندازه کافی وجود ندارد هم می تواند رشد و تکثیر پیداکند. پتوس جزو گیاهان سریع الرشد است و مزیت آن از نقطه نظر زیبایی این است که شاخه های بالارونده آن گاه تا 5 متر هم رشد کرده و می تواند زیبایی دوچندانی به محیط زندگی تان بدهد.

سبزِ بی مرگ

اما مراقب باشید که گیاه را به صورت مستقیم در معرض نور آفتاب قرار ندهید. در تابستان هر 5 روز و زمستان و فصل سرما هر یک هفته گیاه را آبیاری کنید. اگر در منزل کودک کم سن و سال و یا حیوان خانگی مانند گربه دارید حتما کمی بیشتر مراقب باشید چون پتوس سمی است و اگر خورده شود باعث تحریک دستگاه گوارش و در نتیجه استفراغ خواهدشد. البته این گیاه به هیچ وجه کشنده نیست اما در صورت بلعیدن آثار مریضی و بدحالی نمایان خواهدشد. بنابراین توصیه ما به شما این است که با وجود کودک و یا حیوان خانگی بهتر است سراغ گزینه کم خطرتری باشید.


با این گیاه نگران سفر نباشید

هرچقدر هم در زمینه نگهداری از گیاهان ماهر و باتجربه باشید اما باز هم اوقاتی وجود دارد که به خاطر سفر و یا دلایل دیگر امکان حضور در محیط منزل یا محل کارتان را ندارید و در این شرایط ممکن است گیاه شما به خاطر عدم رسیدگی پژمرده شود. بنابراین اگر به دنبال یک گیاه مقاومت هستید که بتوانید برای یک هفته یا بیشتر آن را با کمترین مراقبت رها کنید، «سانسوریا» یا «معجزه سبز» می تواند بهترین انتخاب ممکن باشد. برگ های این گیاه، سبز رنگ و شمشیری است و جزو گیاهان کم توقع و مقاوم در برابر خشکی به حساب می آید.

سبزِ بی مرگ

جدا از تمام اینها سانسوریا هوای آلوده اطراف را به بهترین صورت تصفیه می کند و می توانید به عنوان یک تصفیه کننده قوی در منزل و یا محیط کارتان از آن نگهداری کنید. سانسوریا نور غیرمستقیم یا همان سایه را بیشتر ترجیح می دهد. از آبپاشی مستقیم روی سایه های این گیاه جدا خودداری کنید. در تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر دو هفته سانسوریا را آّبیاری کنید. این گیاه به خاطر داشتن بافت پرآب، توانایی بالایی در مقابل بی آبی و خشکی دارد و به همین دلیل می توانید با خیال راحت به سفر بروید.


مقاوم ترین گیاه آپارتمانی

«برگ عبایی» یا «گل آسپیدیسترا» لقب مقاوم ترین گیاه آپارتمانی را در بین گیاهان مقاومی که برایتان نام برده ایم از آن خود کرده و حتی به گیاه «فولادی» نیز مشهور است. این گیاه چندان به نور و دما حساس نیست اما آبیاری آن خصوصا در فصل گرما باید متناسب باشد. برگ عبایی از خانواده سوسن است و نسبت به شرایط آب و هوایی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. در طول سال یک و یا دو بار به این گیاه آب بدهید و اگر می خواهید گیاه بزرگ تری داشته باشید هر سال برگ عبایی را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

سبزِ بی مرگ


گیاه عشق

«اکسالیس» یا گیاه عشق به خاطر داشتن برگ های زیبایش یک گل زینتی است که در بین دوستداران گل و گیاه طرفداران زیادی دارد. گیاه عشق جزو گیاهان مقاوم محسوب می شود که اگر نکات مراقبتی از گیاه را به درستی رعایت کنید می توانید تا 5 و یا 10 سال از وجود این گیاه در محیط خانه و یا محل کارتان لذت ببرید. اکسالیس در جای مرطوب و نیم سایه به خوبی رشد کرده و ارتفاعی بین 15 تا 30 سانتیمتر و گستردگی بین 30 تا 40 سانتیمتر دارد. گل های این گیاه سفید، صورتی و یا بنفش است و شاخ و برگ آن در طول روز باز و بسته می شوند.

سبزِ بی مرگ

 
hLmlyL2ZpbGVzL2ZhL25ld3MvMTM5Ni8xMi8xNC8xNjAyMjY4Xzc1OS5qcGc=

گزارشی از انجمن همیاران

[Forwarded from رستمی گریمنج شرکت]
یادداشت دودیدارنوروزی
امروز با اطلاع قبلی اینجانب به اتفاق مدیرعامل محترم  شرکت جهاد نصر خراسان آقای مهندس حسین زاده  ازاهالی شهرستان  بجنورد که قبلا درزمان استانداری  حاج آقاجهانبخش در خراسان شمالی  مسولیت داشتندتوفیق عیددیدنی به همراه تنی چند ازاعضاءانجمن ازحاج آقا جهانبخش داشتیم برخودم فرض واجب دانستم تانکاتی چند ازاین دیداررابنویسم
1.اینکه حاج آقا ازخاطرات قدیم گفتند وازچراغ توری قدیم یادکردند
2.وچندین مرتبه به وطن خود افتخار کردندوخودباوری واعتماد به نفس درصحبتهای حاج آقا موج می زد.
3.درگوشه ای از خانه خودعکس مقام معظم رهبری را باکمال افتخارنصب کرده بودند که قابل تشکربود.
4.من برای اولین دفعه درمنزل ایشان را زیارت می کردم عشق به همشهریان،مهمان نوازی ، و....درایشان موج می زد..
5.صحبتهای آقای مهندس هاشمی در خصوص ریاست دیوان عالی کشور در قدیم  که از اهالی بیناباج بود .شنیدنی وجالب بود.
6.خاطره آقای مهندس جهانبخش از معلم قدیمی شان دربجنوردکلاس دهم جالب بود.
مقصد بعدی منزل حاج آقا حیدرزاده بودکه ایشان  نیز مهمان نوازی گرم را داشتند مدام حاج آقا حیدرزاده دقدقه جلسه فردا را داشتند ویادداشتهایی را برای جلسه آماده کرده بودند وخیلی دوست  داشتند ازهمین اوایل  سال 97تصمیمات خوبی گرفته شود .در پایان دودیدارعکسهای یادگاری گرفتیم .تداوم باد محبت ومهربانی اعضاء به همدیگر که حقیقتا دراین دودیدارموج می زد.
18فروردین 97محمدرضا رستمی مشهد مقدس

تنها کشور ۶ فصل جهان کجاست؟

تنها کشور ۶ فصل جهان کجاست؟

کشور ۶ فصل جهان

همه ما می دانیم که در جهان ۴ فصل وجود دارد و آن هم فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. حتی همه ما می دانیم که کشورهایی در جهان وجود دارند که از نعمت ۴ فصلی بودن محرومند و تنها دارای ۲ فصل هستند. اما در این میان یک کشور عجیب در جهان وجود دارد که دارای ۶ فصل است. احتمالا تعجب خواهید کرد که چگونه می شود که فصلی جدید به فصول سال اضافه گردد، اما در ادامه متن، الی گشت برایتان بنگلادش، تنها کشور ۶ فصل جهان را معرفی خواهد کرد.

کشور 6 فصل جهان

بنگلادش کشوری است که به سرزمین شش فصلی (Sadartu) معروف است. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی اش، آب و هوای خاصی دارد. با اینکه به طور کلی آب و هوای بنگلادش، نیمه گرمسیری مرطوب است است اما تقویم بنگلادشی یا بنگلا (Bangla) به طور سنتی، به ۶ فصل تقسیم شده است:

  • Grisma: تابستان
  • Barsa: بارانی
  • Sarat: پاییز
  • Hemanta: پاییز پایانی
  • Shhit: زمستان
  • Basanta: بهار

هر فصل تقریبا ۲ ماه را در بر می گیرد و گاهی فصل ها با هم همپوشانی دارند و وقت هایی هم می شود که یک فصل کوتاه تر از باقی فصل ها می شود. در حقیقت بنگلادش ۳ فصل متمایز از هم دارد: فصل گرم قبل از باران های موسمی، فصل بارانی و فصل سرد و خشک.

کشور بنگلادش

فصل گرم با ویژگی های متفاوتی نظیر گرمای بسیار شدید و رگبارهای پراکنده شناخته می شود. آوریل در این کشور گرم ترین ماه است که میانگین دما در شرق حدودا ۲۷ درجه سانتی گراد و در بخش های غربی-مرکزی ۳۱ درجه سانتی گراد می شود. بعد از آوریل، ابرهایی که در آسمان پدیدار می شوند، از گرما می کاهند. جهت باد نیز در این فصل تغییر می کند.

بادهای جنوبی یا جنوب غربی، رطوبت بسیار شدید، باران های شدید و البته روزهایی که بدون آفتاب می گذرند، ویژگی های فصل بارانی بنگلادش، این کشور ۶ فصل جهان هستند. باران های این فصل تقریبا ۷۰ تا ۸۵ درصد باران های سالانه را پوشش می دهند.

دمای پایین، هوای خنکی که از سمت غرب و شمال غرب به کشور وارد می شود، آسمان صاف و باران های پراکنده، از خصوصیات فصل سرد و خشک کشور بنگلادش هستند. دمان متوسط در ماه ژانویه (حدودا دی ماه)، در بخش های شمال غربی حدودا ۱۷ درجه سانتی گراد و در بخش های شمال شرقی کشور، حدودا ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی گراد در بخش های ساحلی است. حداقل دمایی که در این فصل در شمال غربی ثبت می شود، حدودا ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد است.

بنگلادش، کشور 6 فصل جهان

فصل های زیر، همان ۶ فصلی هستند که در کشور بنگلادش دیده می شوند.

  • تابستان | Grisma

این فصل در کشور ۶ فصل جهان از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن (حدودا فروردین تا خرداد) شروع می شود که در تقویم بانگلا (بنگلادشی)، دو ماه است. آب و هوا در این فصل گرم و خشک است و تاثیرات این فصل حدودا از اوایل فروردین شروع می شود. در تابستان بنگلادش، گرما باعث تبخیر شدن آب رودخانه ها، کانال ها و مرداب ها می شود و روزها معمولا طولانی تر از شب ها هستند.

کشور 6 فصل جهان | تابستان
  • فصل بارانی | Barsa

این فصل از اواسط خرداد تا مرداد شکل می گیرد. می شود گفت که در فصل بارانی، بادهای موسمی جنوب غربی، ابرهای زیادی را با خود به همراه آورده و باعث باران های زیادی می شوند؛ تا جایی که تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد باران های سالیانه را پوشش می دهند. باران هایی که در این دو-سه ماه می بارند، گاهی برای چندین روز ادامه دارند، بدون آنکه حتی لحظه ای نور آفتاب به کشور بتابد.

کشور 6 فصل جهان | فصل بارانی
  • پاییز | Sharat

اواسط مرداد تا اوایل مهرماه را، کشور ۶ فصل جهان به نام پاییز می شناسد. در سنت بنگلادشی ها، این فصل زمانی است که مردم لباس هایشان را به بیرون از خانه می برند تا رطوبت زیادی که به خاطر فصل بارانی به خود گرفته اند، خشک شود. البته، این بدان معنا نیست که در این فصل هرگز باران نمی بارد، بلکه امکان دارد درحالیکه آفتاب درخشانی در حال تابیدن است، رگبارهای ناگهانی باعث بارش در کشور شوند.

کشور 6 فصل جهان | پاییز
  • آخر پاییز | Hemanta

در کشور بنگلادش، فصل چهارم به آخر پاییز یا همنتا معروف است که تقریبا از اواخر مهرماه تا دی طول می کشد. در واقع این فصل یک مرحله میانی بین پاییز و زمستان محسوب می شود. در اواخر آبان ماه، هوا معمولا شبانگاهان خنک می شود و به دلیل تفاوت دمای روز و شب، شبنم صبحگاهی سنگینی در کشور حاکم می شود.

  • زمستان | Shit

فصل پنجم کشور ۶ فصل جهان همان زمستان خودمان است که آن را سردترین فصل سال می نامند، البته اگر با تابستان آن را مقایسه کنیم. می توان گفت که این فصل تقریبا با زمستان سال خورشیدی همپوشانی دارد و ماه های دی تا اواخر بهمن را دربرمی گیرد. در طول این فصل، یک مرکز فشار در بالای شمال غربی هند (منطقه هیمالیا) قرار می گیرد. یک جریان هوای سرد از این فشار به سمت شرق جریان یافته و از شمال غرب به بنگلادش وارد می شود. در طول این فصل، بادهایی که به بنگلادش وارد می شوند، به طور کلی شمالی (یعنی از شمال یا شمال غرب) هستند.

کشور 6 فصل جهان | زمستان
  • بهار | Basanta

آخرین فصلی که در چرخه هوایی این کشور ۶ فصل جهان وجود دارد، بهار است. این فصل بین تابستان و زمستان رخ داده و تقریبا ماه های اسفند و فروردین را پوشش می دهد. فصل بهار در بنگلادش بسیار مختصر است و  در حقیقت می توان گفت که تنها در ماه اسفند حاکم است. هوا در طول این فصل معمولا مناسب و دوست داشتنی است و معمولا ۲۰ تا ۲۵ درصد آسمان را ابر می پوشاند، دمای میانگین این فصل از ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

منبع:

چگونه بز بی خوابی غلبه کنیم

سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد
تاریخ انتشار :
شماره خبر: ۳۳۷۰۷۵۸
بزرگنمایی متن خبر

اگر مبتلا به بی‌خوابی هستید بخوانید

ایسنا : کارشناسان الگوهای خواب افراد مبتلا به بی‌خوابی را مطالعه کرده و دریافتند که مغز آنها در متوقف کردن واکنش شناختی برای حالت‌های بیداری و خواب با دشواری مواجه است.

تک‌تایمز گزارش داد، مطالعه اخیر توضیح می‌دهد که بی‌خوابی نمی‌تواند به سادگی تنها بی‌خوابی تعبیر شود، بلکه به ناتوانی مغز در جلوگیری از عملکرد در حالت بین بیداری و خواب بستگی دارد.

 

بی‌خوابی یا کم‌خوابی یک علامت است که فرد به طور مستمر به خواب نمی‌رود؛ به عبارتی دیگر مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود را بی‌خوابی گویند.

 

بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است که در روانشناسی خواب، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

ناتوانی در به خواب رفتن یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم‌خوابی می‌گویند. کم‌خوابی در واقع خود بیماری به حساب نمی‌آید بلکه جزو علائم محسوب می‌شود. کم‌خوابی معمولا ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است.

از دیگر علل کم‌خوابی، می‌توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد.

کم‌خوابی در بین زنان نسبت به مردان رایج‌تر است. بنا بر آمارهای وزارت بهداشت آمریکا سالانه ۶۴ میلیون نفر از آمریکایی‌ها از کم‌خوابی رنج می‌برند.

مصرف داروهای ضدافسردگی و قرص‌های خواب‌آور می‌تواند برای درمان موقت این بیماری مفید باشد، اما بهترین راه برای درمان آن، تحریک دستگاه عصبی مرکزی است.

محققان با توجه به تحلیل رفتار و عادات گروه‌های مختلفی از مردم در کشورهای مختلف و از گروه‌های سنی متفاوت و همچنین بررسی گروه‌های مختلف از افرادی که از انواع بی‌خوابی رنج می‌برند، به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تلفن همراه به دلیل وجود نرم‌افزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام‌رسان در آن‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در بی‌خوابی هستند.

این نرم‌افزارها به خصوص زمانی که روی تلفن همراه استفاده می‌شوند و با کاربر به تخت خواب می‌روند، باعث برهم زدن تمرکز پیش از خواب می‌شوند، به گونه‌ای که تقریبا بعد از دریافت یا ارسال یک پیغام، بدن برای آنکه بتواند مجددا به تمرکز لازم برای خواب برگردد، به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

این موضوع به دلیل تکرار شدن و با در نظر گرفتن این که شبکه‌های اجتماعی در همه جای دنیا در دسترس بوده و تعطیلی و هزینه چندانی هم ندارند، به یکی از عوامل بی‌خوابی در عصر حاضر تبدیل شده است.

به نظر متخصصان، میزان بی‌خوابی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و در افراد بالای ۶۵ سال این میزان از درصد بالاتری برخوردار است، اما به‌طور کلی اختلالات خواب در همه سنین حتی در سنین کودکی نیز مانند بزرگسالی وجود دارد.

آمار گویای این نکته است که یک سوم مردم ایران از بی‌خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند.

محققان معتقدند که بازدیدهای پرتکرار روزانه از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر فرصت برخورداری از یک خواب خوب شبانه را از بین می‌برد و از سوی دیگر، افرادی نیز که مشکلات خواب دارند، ممکن است از پرسه زدن در این شبکه‌های مجازی به عنوان راهی برای وقت‌گذرانی استفاده کنند.

مغز افراد عادی در هنگام آماده شدن برای خواب، فعالیت‌های عصبی را خاموش می‌کند، اما مغز یک فرد بی‌خواب در مهار فعالیت‌هایی که برای خواب ضروری است، مشکل دارد.

"دنیل کی"، استاد روانشناسی دانشگاه "بریگهام یانگ"، مطالعه‌ای انجام داده است که نشان می‌دهد اختلال در فرایند مهار مغز باعث بی‌خوابی می‌شود.

کی توضیح داد: مطالعات قبلی نشان داد که بیماران مبتلا به بی‌خوابی ظاهرا به خواب می‌روند، چشمشان بسته است و مغزشان در یک الگوی خواب مشخص است، اما وقتی شما آنها را بیدار می‌کنید به شما می‌گویند بیدار بودم!

وی همچنین نظریه قبلی را که برخی از دانشمندان خواب را به دو حالت خواب و بیداری تعریف کرده بودند، نقض کرد.

وی تأکید کرد که خوابیدن لزوما به معنای آن نیست که شخص حالت آگاهی خود را از دست داده باشد.

برای درک بهتر نظریه "کی"، از شرکت‌کنندگان در این مطالعه خواسته شد تا تحت آزمایش چندگانه خواب قرار گیرند. این آزمایش بالاترین استاندارد برای اندازه‌گیری خواب است.

آزمایش چندگانه خواب یا پلی‌سومنوگرافی(Polysomnography) آزمایشی است که نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) را در طی خواب ثبت می‌کند؛ اغلب همراه با آن، از الکترواکولوگرافی (ECG)، الکترومیوگرافی (EMG)، بازشدن قفسه سینه و ثبت وضعیت تورم آلت تناسلی، اشباع اکسیژن خون، حرکت بدن، دمای بدن، پاسخ گالوانیک پوست (GSR و سطح اسید معده استفاده می‌شود.

اساسا این آزمایش برای تعیین مدت زمان تجربه حالت خواب و بیداری در شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفت.

پلی‌سومنوگرافی نشان داد که شرکت کنندگان  با توجه به میزان فعالیت‌های مغزی‌شان، بیدارتر از آنچه دستگاه اندازه‌گیری کرد، بودند.

"کی" به این نتیجه رسید که افراد مبتلا به بی‌خوابی ممکن است بتوانند از مدیتیشن ذهنی برای کاهش آسیب در فرایندهای شناختی که مانع آگاهی و منجر به خواب می‌شود، بهره‌مند شوند.

محرومیت از خواب می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند میگرن و فشار خون بالا شود.

کارشناسان خواب گفته‌اند که میزان کافی خواب می‌تواند مانع تغییر خلق و خو و تحریک‌پذیری شود.

داشتن یک الگوی خواب منظم، حالت آگاهی و خواب را به بدن و مغز آموزش می‌دهد. این بدان معنی است که یک فرد باید برنامه فعالیت‌های روزانه برای خود تعیین کند.

وسایلی نظیر تلفن همراه و تلویزیون نیز می‌توانند مانع از خواب شود. مغز تا زمانی که محرک‌هایی وجود داشته باشد که آن را جذب کند، فعالیت می‌کند.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تلفن‌های همراه و صفحه نمایش تلویزیون را خاموش کنیم و به جای آن، یک کتاب بخوانیم.

افرادی که به سختی می‌خوابند، باید مصرف کافئین خود را کاهش دهند، چرا که کافئین به عصب‌ها پیام می‌دهد که بیدار بمانند.

همچنین تمرین تنفس مانند مدیتیشن می‌تواند بدن را ریلکس کند، زیرا به اکسیژن اجازه می‌دهد که در سراسر بدن جریان یابد.

"کی" گفت که تحقیقاتش تنها یک مطالعه پیشرو است که راه را برای مطالعات بالقوه آینده در درمان بی‌خوابی باز می‌کند.

مهندس حسین بسکابادی دبیر سیزدهمین هایش بسکابادیها گزارش میدهد

[Forwarded from دهیاری روستای بسکاباد]

با عرض سلام، ادب و احترام و تبریک سال نو و خدا قوت خدمت تمامی افرادی که در برگزاری همایش سالانه بسکابادیهای سراسر کشور زحمت کشیده، چه آنهایی که در صحنه و چه آنهایی که پشت صحنه خدمت کردن و زحماتشان دیده نمیشود، انشاالله که خروجیهای خوبی از برگزاری این جلسات حاصل شود،

 (البته یکی از بهترین آنها صله رحم میباشد) 

افرادی که مسئول برگزاری همایش بودند بسیار زحمت کشیده بودن، در قسمتهای دیگر که مسئولیت آنها بر عهده بنده بود، کمبود و یا نواقصی داشت انشاالله به بزرگواری خودتان خواهید بخشید 

از همه همشهریان عزیز که شرکت کر[In reply to گالری لاوین عباس داوری نژاد ( بسکاباد) 09153014027]

دستاوردهایی ستودنی ازدهیاران قدیم

وجدید بسکاباد احسنت خدماتی این چنین مایع افتخاره پیش بسوی عمران و

آبادانی هرچه بیشترده بودند و بدلیل طولانی شدن مراسم صبوری کردن تشکر و قدردانی میشود[In reply to M.h.b]

سلام : جناب  آقای دکترحسن بسکابادی

مای ناقابل اگر اگر اینیم ازآن شماهاییم[Forwarded from پایگاه اطلاع رسانی بخش نیمبلوک (خضری دشت بیاض)]

ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب و استفاده از سرمایه های اجتماعی بخش با حفظ وحدت و همدلی بسترساز توسعه و پیشرفت منطقه است. 

به گزارش روابط عمومی بخشداری نیمبلوک همزمان با سومین روز از فروردین ۹۷ ، سیزدهمین همایش سالانه بسکابادی های سراسر کشور روز جمعه با حضور بخشدار نیم بلوک در محل مسجد جامع این روستا برگزار گردید. 

در این همایش که خانواده محترم شهدا، مدیران تعدادی از ادارات و جمع کثیری از نخبگان علمی، فرهیختگان و موثرین روستای بسکاباد و بخش نیمبلوک حضور داشتند بخشدار نیمبلوک در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور دومین سال متوالی در همایش سالانه بسکابادی ها با اشاره به نامگذاری سال به نام حمایت از تولید داخلی از سوی مقام معظم رهبری بیان نمود که نقطه مشترک نامگذاری ها، اقتصاد مقاومتی،  تاکید بر محوریت اقتصادی و خودکفایی اقتصادی است اما وجه تمایز شعار امسال نسبت به سالهای قبل مخاطب قراردادن آحاد مختلف جامعه در کنار مسئولان است و تا زمانیکه عزم جدی و باور عمومی برای اتکا به ظرفیت های درون و خرید کالاهای داخلی و حمایت از تولید کننده بومی در مردم ایجاد نشود قطعاً بیکاری و مشکلات اقتصادی تولید کننده و مصرف کننده وجود خواهد داشت. 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود افزود امروز سرمایه بخش نیمبلوک محصولات کشاورزی و زعفران و زرشک نیست، سرمایه اصلی و نمونه وجود نخبگان علمی، اقتصادی و اجتماعی است که متاسفانه نتوانستیم به نحو مطلوب و کامل از این سرمایه های اجتماعی و رشد و توسعه منطقه و بخش بهره‌برداری نماییم که البته برگزاری همایش های این چنین با محورهای پیش بینی شده برای آن گامی بسیار مهم در جهت حفظ وحدت و یکدلی نقطه عطفی در تجمیع نظرات و پیشنهادات اندیشمندان به منظور بالفعل رساندن استعدادها و ظرفیت‌های پنهان منطقه و این روستا خواهد بود. 

نماینده عالی دولت در بخش نیمبلوک از فرهنگ به عنوان زیرساخت توسعه یاد کرد و بیان نمود که اگر امروز فرهنگ‌سازی مناسبی در همه حوزه های اقتصادی اجتماعی صورت نگیرد قطعا و یقینا با مشکل مواجه خواهیم بود. بهره وری درست از منابع آبی نیاز به فرهنگ‌سازی سوی نخبگان و گروه های مرجع دارد تا از این نعمت خدادادی که با وقوع قریب ۲۰ سال خشکسالی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته، به نحو درست و مطلوب استفاده شود. 

بخشدار نیم بلوک همچنین در ادامه دعوت از همه صاحب نظران و نخبگان حاضر در جلسه برای ارائه راهکار و برنامه مدون قابل اجرا در منطقه به منظور برون‌رفت از مشکلات بیان نمود که خوشبختانه با توجه ویژه دولت زیرساخت های لازم از جمله گاز، برق، آب شرب و منابع آبی محدود کشاورزی در منطقه فراهم است و نیازمند همت والای فرزندان توانمند منطقه است تا بیکاری و مشکلات اقتصادی در کنار بستر سازی دولت به حداقل ممکن کاهش یابد. 

در این جلسه همچنین شورای اسلامی روستا ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت های بخشداری در رفع مشکلات به بیان دو مورد از مشکلات روستا پرداخت و بخشدار نیمبلوک پاسخ لازم را ارائه نمود. 

در پایان جلسه نیز از زحمات دهیار سابق روستا جناب آقای سید محمود بسکابادی با اهداء لوح قدردانی، و حکم مسئولیت دهیار جدید آقای عباس داوری نژاد به ایشان اهدا گردید. 

ریاست محترم ادارات راه و شهرسازی و ورزش و جوانان نیز به بیان گزارش پیگیری مطالبات و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. 

گفتنی است در پایان همین همایش کلنگ زنی احداث زمین چمن مصنوعی با مشارکت بخشداری و اداره ورزش جوانان در جنب ساختمان دهیاری انجام شد. 

@bakhshnimbolook

تشکر[ Photo, #همایش_13_بسکاباد 


اهدا جوایز به برندگان بازی های محلی در سه رشته پرتاب سنگ ، طناب کشی ، دو بزرگسال و خردسال ][Forwarded from Boskabad]

[ Photo, #همایش_13_بسکاباد