دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دلایل اصلی مهاجرت در ایران + جدول

کدخبر: ۲۳۹۲۸۶ لینک کوت

دلایل اصلی مهاجرت در ایران + جدول

اقتصاد نیوز: جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۶۸۴ هزار نفر بود که «جستجوی شغل» دومین عامل مهاجرت بوده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر؛ بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال ۹۶» جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۶۸۴ هزار نفر بود که حدود ۵۶۷ هزار نفر از این جمعیت در نقاط شهری و ۱۱۷ هزار نفر از مهاجران نیز در نقاط روستایی ساکن بوده اند.

نتیجه این مطالعات نشان می دهد، بیشترین علت مهاجرت جمعیت مهاجر در سال گذشته، به دلیل «پیروی از خانوار» بود به طوری که علت مهاجرت ۴۹.۸ درصد از مهاجرت کنندگان به همین دلیل بوده است. همچنین «جستجوی کار» با سهم ۹.۷ درصد و «جستجوی کار بهتر» با سهم ۷.۵ درصدی به ترتیب بیشترین عامل مهاجرت را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، در نقاط شهری بیشترین علت مهاجر در سال گذشته به ترتیب به دلیل «پیروی از خانوار» با سهم ۵۲ درصدی، «جستجوی کار بهتر» با سهم ۹.۹ درصدی و «جستجوی کار بهتر» با سهم ۷.۸ درصدی بوده است.

همچنین در نقاط روستایی بیشترین علت مهاجرت نیز همچون مناطق شهری به علت پیروی از خانوار بوده است. به این ترتیب که ۳۹.۱ درصد از مهاجرت کنندگان از مناطق روستایی با این توجیه مهاجرت کرده اند؛ اما در مناطق روستایی ۱۶.۸ درصد از مهاجرت کنندگان به علت خدمت وظیفه از این مناطق مهاجرت کرده اند؛ ضمن اینکه «جستجوی کار» سومین عامل مهاجرت از روستاها در سال گذشته را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۵۶۱ هزار نفر از کل جمعیت مهاجر در سال گذشته در سن ۱۰ ساله و بیشتر بوده اند که ۸۲.۱ درصد از مهاجرت کنندگان را شامل می شود. از این تعداد ۲۹۵ هزار نفر معادل ۵۲.۶ درصد از نظر اقتصادی فعال و ۲۶۶ هزار نفر معادل ۴۷.۴ درصد غیر فعال اقتصادی بودند. از ۲۹۵ هزار نفر جمعیت فعال مهاجر، بیش از ۲۲۳ هزار نفر شاغل (۷۵.۵ درصد) و ۷۲ هزار نفر بیکار (۲۴.۵ درصد) بودند.

بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال گذشته به ترتیب مربوط به «جستجوی کار»، «جستجوی کار بهتر» و «پیروی از خانوار» بوده است، همچنین کمترین علت مهاجر شاغلان نیز مربوط به «تحصیل»، «پایان تحصیل» و انجام خدمت وظیفه بوده است.

علاوه بر این بیشترین علت مهاجرت جمعیت بیکار در سال گذشته به ترتیب مربوط به «پایان خدمت وظیفه»، «پیروی از خانوار»، «جستجوی کار» می باشد و کمترین علت مهاجرت بیکاران نیز مربوط به «انتقال شغلی»، «تحصیل» و «انجام خدمت وظیفه بوده است.

1765934_868

خصوصیات شخصیتی دارندگان گروه خون A

خصوصیات شخصیتی دارندگان گروه خون A

خصوصیات شخصیتی دارندگان گروه خون A

متن زیر از کتاب زندگی مناسب بر اساس گروه خونی نوشته دکتر دآدامو و ترجمه آلینا برخورداریان آورده شده است:

دارندگان گروه خون A بسیار باهوش، حساس و پرشور هستند. این گروه از افراد عادت دارند خود را با جمعیت انبوه و پر هیاهو وقف دهند و انسان هایی بسیار اجتماعی هستند. منزوی بودن از لحاظ آنها پسندیده نیست و انسان هایی مرتب و منظم و تابع قانون هستند.

دارندگان گروه خون A احترام به دیگران را مهم می دانند. از سیستم فکری پیچیده تری برخورداند و تا آنجا که در توانشان است تنش ها را در خود حفظ می کنند. آنها در برابر فشارهای زیاد مربوط به رهبری موفق نیستند اما این بدین معنا نیست که نمی توانند رهبر باشند و برعکس همیشه در مشکلات قادر به گره گشایی و حل سریع مسائل هستند.

از افراد مشهور دارنده گروه خون A می توان به لیندن جانسون، ریچارد نیکسون، جیمی کارتر و آدلف هیتلر اشاره کرد.

مؤسس اولین دسته عزاداری عاشورا که بود؟

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
مورخ مشهور، ابن قتیبه دینوری به برخی از این گونه مراسم‌ها اشاره کرده و گزارش می‌دهد که شیعیان نخستین در روز عاشورا با گریه و نوحه خوانی بر امام علی و فرزندانش در اطراف قبور مبارکشان گرد می‌آمدند.

تشدید موج مهاجرت از تهران


کدخبر: ۲۳۸۷۸۸ لینک کوتاه

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛

تشدید موج مهاجرت از تهران

اقتصادنیوز؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوسانات ارزی، رشد قیمت مسکن و اجاره بها، پایین بودن کیفیت زندگی، آلودگی هوا و ترافیک باعث تشدید موج مهاجرت از تهران شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ تهران دیگر نه فقط برای اتباع خارجی، که برای ایرانی‌ها هم جذابیت‌های خود را از دست داده است. با این‌که قیمت واقعی مسکن در مقایسه با نرخ تورم و جهش ارز به پایین‌ترین نرخ خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده، هزینه‌های سرسام‌آور خرید و اجاره مسکن در پایتخت، روند مهاجرت معکوس را کلید زده است. گزارشات میدانی، مدتی است که خبر از مهاجرت مستاجران تهرانی به شهرهای اطراف می‌دهد؛ پردیس، پرند، هشتگرد و البته محمدشهر به عنوان مکان‌های جاذب اجاره‌نشین‌ها معرفی می‌شود. در این بین محمدشهر کرج با توجه به وجود سرانه‌های خدماتی مناسب از اقبال بیشتری برخوردار شده اما شهرهای جدید اطراف تهران هم به تدریج با آماده شدن خدمات و زیرساخت‌ها در حال تبدیل به کلان‌شهر هستند. در پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر ۹۶ هزار واحد جانمایی شده که تا کنون بیش از ۶۸ هزار واحد آن تحویل شده است. در پردیس از ۸۵ هزار واحد مدنظر ۳۰ هزار واحد افتتاح شده و در ۴۹ هزار واحد مسکن مهر تعریف شده که از این تعداد ۲۵ هزار و ۶۰۰ واحد افتتاح شده است. ۹۰۰۰ واحد دیگر هم تا شهریور ماه سال آینده آماده می‌شود و بدین ترتیب پرونده مسکن مهر در هشتگرد بسته خواهد شد. طبق وعده‌ها مترو هشتگرد و پرند نیز در صورت تامین اعتبار تا پایان سال تکمیل می‌شود. شرایط جدید حاکی از آن است که مستاجران تهرانی، انتخاب‌های دوم را پیش روی خود می‌بینند و برای کاهش هزینه‌های مسکن راهی شهرهای اقماری می‌شوند.

مهاجرت ۳۵۱ هزار نفر از تهران

بنا به اطلاعات سرشماری‌ سال ١٣٩٥ در فاصله زمانی سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ تعداد ٣٥٠‌هزار و ٦٣٢ نفر از استان تهران به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند. استان البرز بالاترین جذب مهاجر از تهران را داشته و استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جذب مهاجر از استان تهران قرار دارند. آمار به تفکیک این‌طور توضیح می‌دهد که استان البرز با ۸۹‌هزار و ۱۹۷ نفر بیشترین مهاجر را از استان تهران داشته است. استان‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۸۵۳۱، ۲۳۶۴۳ و ۲۱۲۴۱ نفر از این نظر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگرچه خالص مهاجرت استان تهران نشان می‌دهد طی فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، تعداد افرادی که وارد استان تهران شده‌اند بیشتر از افرادی است که از استان تهران خارج شده‌اند، اما آمار می‌گوید که مهاجرت معکوس درحال رخ دادن است؛ هرچند ناچیز.

ظرفیت پایین اقتصاد مسکن

بساز و بفروشی هم دیگر در تهران مانند گذشته سود ندارد. بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ همزمان با طرح مسکن مهر، انبوه‌سازان هم در کلان‌شهرها دست به کار شدند و سودهای خوبی به جیب زدند تا جایی که در برخی موارد سود سازندگان واحدهای نوساز به ۱۰۰ درصد می‌رسید؛ روندی که با رکود بخش مسکن از سال ۱۳۹۲ متوقف شده و با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و جهش قیمت دلار در سال ۱۳۹۷ حالا دیگر کمتر سازنده‌ای ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را می‌پذیرد. این روزها تمایل صاحبان املاک کلنگی و بساز و بفروش‌ها برای انعقاد قراردادهای مشارکتی به شدت پایین آمده است. مهم‌ترین عامل این موضوع به ظرفیت پایین مسکن نسبت به بازارهای موازی مربوط می‌شود. محاسبه رشد قیمت دلار، سکه و مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا روز ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷ حاکی از آن است که دلار ۲۴۲ درصدد و سکه امامی ۲۶۵ درصد رشد داشته است؛ در حالی که نرخ رشد قیمت مسکن در همین بازه زمانی ۶۹ درصد بوده است. با این وجود، بازار مسکن به دلیل عدم تقاضای معنادار ناشی از عدم قدرت خرید طرف تقاضا دچار رکود شده و معاملات در مردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳ درصد افت کرده است.

مسکن تهران

۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند گفته است: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده است بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.

غافلگیری دولت پس از نوسانات ارزی

دولت روحانی تسهیلات خرید مسکن را نسبت به قبل حدود هشت برابر افزایش داد و به سقف ۱۶۰ میلیون تومان برای زوجین تهرانی رساند. با این حال نوسانات ارزی و جهش ۶۲ درصدی قیمت مسکن نسبت به مردادماه سال قبل باعث شده تا خانوارها دیگر از عهده‌ی خرید مسکن برنیایند. طبق محاسبات هم‌اکنون تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی حدود ۲۶ درصد قیمت یک واحد نوساز ۶۰ متری را در شهر تهران پوشش می‌دهد. به همین دلیل وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان را ارایه کرده که هنوز مورد تصویب بانک مرکزی قرار نگرفته است.

راه دوم، انتقال خانه اولی‌ها به شهرهای اطراف است. اخیرا شرکت عمران شهرهای جدید طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده که روز پنج‌شنبه با حضور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ کلنگ ۳۴۰۰ واحد آن در پرند به زمین زده شد. در هشتگرد هم قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب این پروژه طراحی شود. مخاطب این طرح اقشار متوسط هستند و مطابق تصمیم شورای مسکن، زمین‌های دولتی در شهرهای جدید برای ساخت پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که زوج‌های ثبت‌نام‌کننده در صندوق یکم، امکان پیش‌خرید آن را دارند.

چرا دلار پایین نمی‌آید؟

کدخبر: ۲۳۸۲۹۷ لینک کوتاه

چرا دلار پایین نمی‌آید؟

اقتصادنیوز : قیمت ارز تحت تاثیر حداقل شش عامل که عمدتا با هدف کسب سود بیشتر توسط فعالان مرتبط با این بازار صورت می‌گیرد علی‌رغم نوسانات روزانه، ساعتی و حتی لحظه‌ای از محدوده‌ی مشخصی پایین نمی‌آید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جمع‌بندی اخبار امروز از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات ارزی نشان می‌دهد هم‌اکنون اخبار سیاسی به عنوان تنها عامل کاهنده قیمت در الاکلنگ بازار ارز، قدرت لازم برای غلبه بر شش آیتم دیگر را ندارد. بازار فردوسی هم‌اکنون دچار نوعی بلبشوی تجاری شده که هرکس تلاش می‌کند سهم بیشتری از رانت و فضای در اختیار خود کسب کند. ورود و خروج برنامه‌ریزی شده نوسان‌گیران به بازار، خرید بیش از فروش، کم‌اظهاری برخی صادرکنندگان، پراظهاری واردکنندگان، ایرادات سامانه نیما و افزایش مکرر نقدینگی از مهم‌ترین عوامل مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت ارزیابی می‌شود.

سکه هم تحت تاثیر ارز در تعقیب قیمتی این بازار است. تا ساعت ۱۹:۳۰ دلار ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه امامی چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله شد.

نوسانات دلار لحظه‌ای شده است

امروز هم به مانند روزهای قبل وضعیت بازار ارز را رصد کردیم. این روزها نوسان در بازار ارز بیشتر و لحظه‌ای‌تر شده است؛ به طوری که روز گذشته قیمت دلار آزاد از حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ رشد کرد و به یکباره به کمتر از ۱۴ هزار تومان بازگشت. برای امروز اما از حدود ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت شروع و رو به افزایش رفت و تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، ولی برای دقایقی روند ریزشی به خودش گرفت  و تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. این قیمت هم فقط برای چند دقیقه کوتاه بود و مجددا دلار تا زمان تنظیم گزارش (ساعت ۱۹:۳۰)  تا حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش شد.

نوسان در بازار ارز در حالی جریان دارد که با هر ریزشی بلافاصله تقاضا برای خرید بالا رفته و به گفته فعالان بازار مردم و متقاضیان در انتظار کوچک‌ترین کاهش قیمتی برای خرید هستند، این در حالی است که در حال حاضر خرید در بازار بیش از فروش انجام می‌شود، مگر در زمان‌هایی که قیمت به طور خاص بالا رفته و ۱۴ هزار تومان را پشت سر می‌گذارد برخی از نوسان‌گیران حرفه‌ای‌تر به بازار می‌آیند در غیر این صورت مردم عادی عمدتا ترجیح خود را بر خرید گذاشته‌اند.

راهی برای دور زدن برگشت ارز به نیما!

پس از راه‌اندازی سامانه ارزی نیما (نظام یکپارچه مدیریت ارزی) توسط بانک مرکزی، قرار شد ارز از سوی صادرکنندگان در این سامانه برای واردکنندگان تامین شود اما به دلیل اینکه رفته رفته نرخ ارز در این سامانه با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت معناداری پیدا کرد؛ برخی صادرکنندگان تمایلی به فروش درآمد ارزی خود در این سامانه ندارند یا ارز صادراتی‌شان را با تاخیر و کمتر از میزان واقعی در این سامانه عرضه می‌کنند که این امر مشکلاتی در بخش تجارت ایجاد کرد و گلایه تند رئیس‌جمهور را به دنبال داشت.

به گونه‌ای که روحانی طی سخنرانی در جشنواره شهید رجایی، بخشی از التهابات اقتصادی را داخلی دانست و تاخیر در فروش ارز از سوی شرکت‌های صادراتی را خیانت به کشور خواند و دستور عزل و معرفی این افراد به دادگاه را داد.

در این باره کامران وکیل - دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی -  با بیان اینکه علت اصلی کاهش عرضه ارز به سامانه نیما کم اظهاری صادرکنندگان است، گفت: به دلیل نبود گمرکات تخصصی، امکان سنجش ارزش واقعی یک بارِ صادراتی یا وارداتی وجود ندارد، در نتیجه اظهار صادرکننده ملاک قرار می‌گیرد که باعث می‌شود صادرکننده "کم اظهاری" و واردکننده "پراظهاری" کند.

"می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند"!

امروز دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در یک نشست خبری حضور یافت. احمد مهدوی گفت که "از ابتدای سال تاکنون پتروشیمی‌ها سه میلیارد و ۳۲۱ میلیون و ۲۲۷ هزار یورو یعنی حداقل چهار میلیارد دلار ارز به بازار عرضه کرده است که نسبت به سال گذشته روند درستی را طی کرده است". با این حال، پایین نیامدن قیمت ارز باعث شده تا هجمه‌هایی به صنایع پتروشیمی وارد شود.

با این حال مهدوی با بیان این‌که عده‌ای قصد دارند کمر صنعتی که در این شرایط ایستاده است را خم کنند، گفت: این افراد هرگز موفق نخواهند شد. از زمانی که معاون اول ریاست جمهوری سیاست‌های ارزی را از طریق صداوسیما بیان کرد شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه کردند. می‌توانیم برای صحت این حرف از بانک مرکزی استعلام بگیریم.  

جهش بدهی ویرانگر بانک‌ها

یکی از عوامل پرش قیمت ارز به عملکرد و رقابت منفی سیستم بانکی در پرداخت سود مربوط می‌شود که همواره باعث شده حجم پول و شبه پول در کشور افزایش یابد و نقدینگی با رشد سرسام‌آوری مواجه شود. در روزهای اخیر بانک مرکزی میزان نقدینگی تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ را ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه تا ۴.۷ درصد و در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۲۰.۱ درصد رشد دارد. از سوی دیگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی طی سال‌های گذشته اغلب رو به افزایش بوده است؛ به‌گونه‌ای که آخرین آمارها از ثبت ۱۴۷ هزار میلیارد تومان از این بدهی تا تیرماه سال جاری حکایت دارد. این بدهی نسبت به تیرماه سال گذشته ۳۶.۴ درصد افزایش داشته که بیانگر دو برابر شدن سرعت رشد آن در مقایسه با دوره دیگر است.

بدهی بانک‌ها در تیرماه سال گذشته نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۸.۷ درصد رشد داشته بود. روند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی همواره مورد انتقاد کارشناسان و البته روسای کل بانک مرکزی نیز قرار داشته است؛ چرا که جزو عوامل افزایش پایه پولی و به دنبال آن تورم محسوب می‌شود.

از سوی دیگر این موضوع نشان‌دهنده بی‌نظمی بانک‌ها و عدم تراز در صورت‌های مالی آنها است. اخیرا همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی منتقدانه اضافه برداشت بانک‌ها را مورد بحث قرار داده و با اشاره به این که ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها جزو عوامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور است، گفته بود که رشد سریع شبه‌پول و همچنین اضافه‌برداشت‌های بی‌قانون و بی‌قاعده برخی بانک‌ها مورد پذیرش نیست و به طور حتم با این بانک‌ها برخورد خواهد شد.

آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و پیش‌بینی قیمت

سری هم به بازار طلا بزنیم. گفته می‌شود این روزها تقاضا برای خرید سکه کاهش یافته که به کنترل نسبی قیمت‌ها منجر شده است. تا ساعت ۱۹:۳۰ قیمت سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته ۷۰ هزار تومان کاهش یافت. یکی از مواردی که شاید بر کاهش تقاضا برای خرید سکه و در نتیجه کاهش قیمت آن تاثیر داشته باشد، تصمیم سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از سکه‌های خریداری‌شده است؛ به نحوی که برای خریدهای تا ۲۵ سکه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آن‌ها مشخص شده و برای ۱۰۰۰ سکه نیز تا ۳۵ درصد مالیات در نظر گرفته شده است. به گفته ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، افزایش قیمت‌ در روزهای آینده بعید به نظر می‌رسد.

افزایش حقوق‌ یعنی ایجاد تورم

یک استاد دانشگاه با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش دوباره حقوق کارمندان در سال جاری این اقدام را ضروری، اما بسیار حساس توصیف کرد. محمود باغجر - استاد دانشگاه شهید بهشتی،  با اشاره به نظریه مارپیچ تورمی دستمزد و قیمت اظهار کرد: واقعیت این است که هر چه دستمزدها بیشتر شود، قیمت تمام شده محصولات برای تولیدکنندگان هم بیشتر می‌شود و همین مساله در نهایت باعث ایجاد تورم و افزایش قیمت محصولات هم خواهد شد.

چراغ نفت ایران در کشور دومین مشتری روشن می‌ماند؟

دو راهی هند از زمانی که آمریکا مشتریان نفت ایران را تهدید کرد اگر خرید نفت از ایران را ادامه دهند آن‌ها را تحریم خواهند کرد، درمورد ادامه خرید از ایران یا جایگزینی نفت ایران آغاز شد. هرچند به نظر می‌رسد هند راهی که به ایران ختم می شود را انتخاب کرده است اما از بیراهه‌های مسیر دیگر نیز غافل نیست. 

ارز ایران دلار رئیس کل بانک

همتی: نقدینگی مهار می شود/ بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز ندارد

همتی: نقدینگی مهار می شود/ بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز ندارد

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه بامدیران عامل بانک ها با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درمورد کنترل وهدایت نقدینگی وجلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درحضور سران قوا برعزم نظام درکنترل نقدینگی وحمایت ازسیاستهای بانک مرکزی دراین زمینه تاکید کرد.

همتی: نقدینگی مهار می شود/ بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دردیدارعصرروزگذشته مدیران عامل بانکهای کشور با رئیس کل بانک مرکزی مهمترین مسایل پولی وبانکی کشور بررسی ونقش بانکها در ایجاد فضای مناسب برای تداوم امید بخش کسب وکار درکشور مورد تاکید قرارگرفت.

دراین جلسه بانکهای کشور آمادگی خود برای همراهی وکمک به بانک مرکزی درکنترل ومهارنقدینگی ونیز پشتیبانی از فعالین اقتصادی اعلام و مقرر شد در کنترل بازار ارزنیز با سیاستهای بانک مرکزی همراهی نمایند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درمورد کنترل وهدایت نقدینگی وجلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درحضور سران قوا برعزم نظام درکنترل نقدینگی وحمایت ازسیاستهای بانک مرکزی دراین زمینه تاکید کرد.

وی درمورد درآمدهای ارزی کشور تاکید کرد علیرغم تلاش دولت ترامپ برای قطع درآمدهای ارزی کشور تدابیر مختلفی برای خنثی سازی آن انجام گرفته و بانک مرکزی با قدرت ارزموردنیاز کالاهای ضروری واساسی ونیز مواداولیه و کالاهای واسطه ای کارخانجات ونیازهای واقعی مردم راتأمین میکند.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت براین است که دراین جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم واردشود ،ابراز امیدواری کرد که روند جاری حداقل منجر به اصلاح الگوی مصرف وواردات کشوربشودو کشور درمسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرارگیرد.

انتهای پیام/

پیشنهادهای فوری برای خروج از بحران بانکی

در هم اندیشی ملی الزامات عبور از چالش های پولی، بانکی و ارزی مطرح شد:

پیشنهادهای فوری برای خروج از بحران بانکی

تهران- ایرناپلاس- چهار صاحب نظر و مدیر اقتصادی امروز نسخه های مد نظر خود را برای عبور از چالش اقتصادی رخ داده در کشور بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، هم اندیشی ملی الزامات عبور از چالش های پولی، بانکی و ارزی که امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، علاوه بر مسعود نیلی، تعداد دیگری از صاحب نظران و مدیران اقتصادی کشور را گرد هم آورد تا هر یک راه حل خود را ارائه دهند.

** شکاف قیمتی باعث کاهش حواله ارزی می شود
علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، مشکل کنونی نظام بانکی کشور را ناترازی مصارف و منابع بانکی دانست که در اضافه برداشت بانک ها نمود پیدا کرده است و مطالبات معوق، اموال مازاد بانک ها، مطالبات بانک های دولتی و خصوصی شده از دولت، کفایت سرمایه پایین و حسابداری تعهدی به جای حسابداری نقد، از علل آن هستند.
صالح آبادی با اشاره به عدم تعادل درآمد و هزینه بانک ها ادامه داد: عمده درآمد بانک ها از تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات است و به درآمدهای کارمزدی بی توجه اند. در حالی که درآمدهای کارمزدی به رفع این عدم تعادل کمک می کند و البته افزایش درآمد کارمزدی نیازمند فرهنگ سازی است.
رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار رفع عدم تعادل ها را نیازمند ایجاد زیرساخت های نظارتی و رصد جریان وجوه توسط بانک ها، رتبه بندی مشتریان و ظرفیت سنجی مشتریان دانست. او بسترسازی و استفاده از آی تی را از راه حل های اجرایی کردن این موارد برشمرد و افزود: نظارت بالاتر بانک مرکزی برای کنترل بدهی بانک ها الزامی است و در کنار آن نیاز است ریسک های اعتباری، نقدینگی، بازار و حسابداری از طریق استانداردهای IFRS افشا شوند.

**نقش تیم های رسانه ای در جنگ روانی ارزی، مهم تر از عوامل اقتصادی
وی نقش تیم های رسانه ای در جنگ روانی ارزی را مهم تر از عوامل اقتصادی دانست و ادامه داد: ارز به دو شکل اسکناس و حواله که شامل سامانه نیما و دلار 4200 تومانی است، در بازار وجود دارد که نظارت بر تمام مراحل توزیع کالاهایی که دلار 4200 تومانی می گیرند، الزامی است.
صالح آبادی با تاکید بر تاثیرگذاری بازار اسکناس ارزی بر بازار حواله ادامه داد: شکاف بین نرخ اسکناس و حواله ارزی موجب کاهش عرضه حواله می شود. البته از هفته گذشته صرافی ها مجاز به واردکردن اسکناس شدند و این تصمیم خوبی است اما به بانک مرکزی توصیه می شود توزیع اسکناس به صورت مدیریت شده و محدود و متناسب با نیازها و نظارت صورت گیرد. همچنین برای بهبود شرایط بازار ارز تقاضا باید بر اساس عرضه مدیریت شود و تخصیص ارز به کالاهایی که تولید داخلی دارند یا غیر ضروری هستند محدود شود و در مبادی خروجی بر خروج ارز نظارت داشته باشیم.

** 9 عامل بحران زای نظام بانکی
داوود دانش جعفری، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: شاید عدم تعادل های موجود در اقتصاد ایران به تنهایی بحران زا نباشند، اما تاثیر و تاثر آن ها از یکدیگر اقتصاد را با شرایط بحرانی مواجه می کند. این عدم تعادل ها در دوره وفور درآمد نفتی نمود نداشتند و پوشش داده می شدند، اما اکنون دوباره بروز کرده اند و پرداختن جداگانه به هر کدام از این عوامل بدون توجه به مشکلات سایر حوزه ها منجر به حل مساله نمی شود.
وزیر اسبق اقتصاد عوامل بحران زای نظام بانکی را «عدم توجیه اقتصادی طرح ها»، «عدم اعتبارسنجی»، «تبدیل درآمدهای ارزی به ریال در دوره های وفور درآمد نفتی»، «نسبت اهرمی بالا»، «عدم تطابق سپرده های کوتاه مدت با تسهیلات بلند مدت»، «درهم تنیدگی و ارتباط تنگانگ بانک ها»، «معوقات بانکی»، «وام مسکن به انبوه سازان» و «تعهدات ارزی» دانست.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام راه حل پیش روی نظام بانکی را افزایش سرمایه بانک ها و بهبود نسبت اهرمی در ایران دانست.

** تغییر در ساختار تصمیم گیری، مرهم 3 زخم کهنه اقتصاد ایران
حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه «عدم مدیریت صحیح ذخایر ارزی»، «ناکارآمدی های بودجه دولت» و «ناترازی بانک ها» را 3 زخم کهنه اقتصاد ایران نامید که حتی در صورت عدم تحریم ها نیز به عنوان نقاط آسیب پذیر مطرح بودند.
وی هم زمانی تحریم های جدید و شرایط بین المللی را عامل تحریک نقاط آسیب پذیر اقتصاد ایران دانست و بیان کرد کنار هم قرار گرفتن این عوامل منجر به بروز تورم مهارناپذیر، بیکاری و تهدید سطح معیشت می شود.
پورمحمدی اقدامات سازمان برنامه و بودجه در 5 محور «مدیریت منابع و مصارف بودجه»، «تامین حداقل معیشت»، «حمایت از اشتغال و تولید»، «مهار رشد نقدینگی» و «مدیریت بازار ارز» را راهکار عبور از چالش های پیش رو دانست.

** پیشنهادهای فوری برای خروج از بحران بانکی
حسین عبده تبریزی، مشاور تامین مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل فعلی اقتصاد ایران تورم لجام گسیخته است، راه حل را شکستن دور باطل تورم لجام گسیخته عنوان کرد. وی همچنین سرکوب نرخ ارز را مسبب نظام چند نرخی دانست و بیان کرد: این هدف گذاری، نتیجه را نقض می کند به طوری که اکنون شاهد افزایش نرخ ارز هستیم.
عبده تبریزی سخنان خود را با نقد پیشنهادهایی که راه حل را در کاهش نرخ سود می دانند ادامه داد و افزود: پول و شبه پول در ایران مشابه هم هستند چون به حساب های جاری هم سود تعلق می گیرد و از طرف دیگر، سپرده های بلندمدت، با نرخ جریمه اندکی به راحتی قابل برداشت هستند در نتیجه، انتخاب رویکرد کاهش نرخ سود، وابسته به این است که چه فرضیه ای را درباره عدم کاهش نرخ سود بپذیریم.
وی راهکارهای خود را در 3 محور اصلاح بسته سیاستی-نظارتی، سیاست های بودجه ای و سیاست های ارزی تشریح کرد و «فعال کردن صندوق های ضمانت سپرده»، «نظارت مستمر و برخورد با متخلفان»، «ساده سازی ساختار سپرده ها»، «احیای حساب های جاری و حذف حساب های پشتیبان»، «کاهش نرخ جرایم اضافه برداشت»، «تطابق سودهای دریافتی و پرداختی»، «کنترل نرخ سود بیمه های عمر»، «اعمال نرخ سپرده های مصوب در صندوق های با درآمد ثابت» و «پیش فروش محصولات شرکت ها» را راه حل های فوری برای خروج از بحران بانکی دانست.

**مساله ارز حل نمی شود مگر اینکه مساله بانک حل شود
این استاد علوم مالی، در بخش سیاست های بودجه ای پیشنهاد داد کلیه بدهی های ریالی و ارزی دولت با امضای دوم وزیر معتبر شوند و هزینه تنزیل اوراق دولتی کاهش یابد همچنین دسته چک صرفا به عنوان ابزار پرداخت تجاری مور استفاده قرار گیرد و نرخ تعرفه گمرکی متناسب با نرخ ارز تعدیل شود.
عبده تبریزی با بیان اینکه مساله ارز حل نمی شود مگر اینکه مساله بانک حل شود، ارز را همزاد بحران بانکی تلقی کرد و توصیه کرد سیاست های ارزی بر جداسازی پرداخت های تجاری از مصارف شخصی، و بازتعریف نقش صرافی ها، بانک ها و صندوق توسعه ملی متمرکز شوند.

گزارش از مریم السادات علم الهدی
*اداره کل اخبار چندرسانه ای** ایرناپلاس*

انتهای پیام /*

درآمد نفت ایران ۶۰ درصد رشد کرد

نفت

بررسی بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد، در ۴ ماهه امسال درآمد نفت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد کرده است.

به گزارش مشرق، بر اساس جزئیات منتشرشده از وضعیت بودجه عمومی دولت آمارها نشان می‌دهد، در ۴ ماهه سال جاری بالغ بر ۴۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده است. همچنین از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۲ هزار تومان حاصل شده که رشد ۶۰.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وضعیت واگذاری دارایی‌های مالی نیز نشان می‌دهد، در این مدت ۳۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰.۸ درصد رشد یافته است. در بخش مصارف هزینه‌های جاری دولت با رشد ۱۵.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته، همچنین در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به مشتریان

بر اساس آمارها ۱۹۰ میلیارد تومان نیز از دارایی‌های مالی تملک شده است که ۸۳.۸ درصد کاهش یافته است. با این وجود تراز عملیاتی بودجه علی‌رغم رشد درآمدها همچنان تکافوی هزینه‌های جاری را نداده و با کسری ۴۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم که نسبت به ماه قبل حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

تراز عملیاتی سرمایه‌ای نیز با وجود رشد ۶۰ درصدی منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی به منفی ۳۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد با افزایش کسری روبه‌رو است.

همچنین در بخش نسبت‌های تحلیلی وضعیت درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای از ۵۰.۶ درصد در ۴ ماهه سال ۹۶ به ۴۹.۳ درصد در سال جاری تنزل یافته است.

مجموعه درآمدها و واگذاری درآمدهای سرمایه‌ای نسبت به مجموعه‌ پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۷.۳ درصد کاهش یافته، در صورتی که باید ۹۰.۹ درصد باشد.

طبق جدول تمامی نسبت‌های تحلیلی نسبت به مصوب پایین‌تر بوده و حتی در برخی موارد نسبت به عملکرد سال‌های قبل نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.

منبع: فارس

تحریم های آمریکا زمینه‌ساز پوست‌اندازی اقتصاد ایران است

د خبر:

تحریم های آمریکا زمینه‌ساز پوست‌اندازی اقتصاد ایران است

تهران - ایرنا - رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا‌ گفت: ‌تحریم های ناعادلانه آمریکا زمینه‌ساز آسیب‌شناسی و پوست‌اندازی اقتصاد کشور است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، کاظم جلالی امروز - چهارشنبه - در دیدار اعضای سفارت، نمایندگی و کنسولی ایران با پارلمان اروپا که در محل سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک برگزار شد، تاکید کرد: در شرایط فعلی باید با بررسی تهدیدها آنها را به فرصت تبدیل کنیم.‌
وی صحبت از مذاکره مجدد با آمریکا درباره برجام را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی باید با بررسی تهدیدها آنها را به فرصت تبدیل کنیم و زمینه از بین بردن ضعف های کشور را با اراده ملی پدیده آوریم.
نایب رییس اتحادیه بین المجالس جهانی با بیان این که در عرصه ملی همه باید پای منافع ملی بایستیم، یادآور شد: وقتی در خارج از کشور به عنوان سفیر، نماینده و یا هیات پارلمانی حضور پیدا می کنیم همه ما باید پیگیر منافع ملی باشیم.
جلالی افزود: در شرایط فعلی می‌توان اقتصاد کشور را آسیب شناسی کرد و بر اساس آن نواقص اقتصادی کشور از جمله وابستگی به درآمدهای نفتی را برطرف کرد.
پیمان سعادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک نیز در این دیدار به شرایط مثبت جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم فضاهای موجود برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در جامعه جهانی را پیدا کنیم تا اهداف خود را در این فضاها به پیش ببریم.
وی ادامه داد: در راستای پیگیری مناسبات و تعاملات دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی تمهیداتی اتخاذ و در این راستا دیدارهایی از مجموعه های صنعتی در اروپا انجام شده است و پیگیری‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا به منظور دیدار با مسئولان سیاسی و مقامات این پارلمان به بلژیک سفر کرده است.
دیدار و گفت و گو با نخست وزیر و رییس پارلمان منطقه فلاندرز بلژیک، وزیر امور خارجه و رییس مجلس لوکزامبورگ از برنامه های سفر این گروه پارلمانی است.
کاظم جلالی نماینده تهران، غلامرضا تاجگردون عضو هیات و رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کمال دهقانی فیروزآبادی عضو هیات و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، سیامک مره صدق عضو هیات و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، مهدی فرشادان عضو هیات و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و زهرا ساعی عضو هیات و عضو کمیسیون اجتماعی از اعضای گروه پارلمانی ایران هستند.
سیام*3061**1336

انتهای پیام /*

منتظر قیمت‌های جدید لوازم‌خانگی باشید!

منتظر قیمت‌های جدید لوازم‌خانگی باشید!


12 شهریور 1397 - 09:47
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از ساماندهی قیمت لوازم خانگی خبر داد و اعلام کرد که پس از ابلاغیه وزیر صنعت، قیمت تمام شده محصولات با در نظر گرفتن سود متعارف محاسبه خواهد شد.

پس از تعیین نحوه قیمت‌گذاری کالاها و خدمات توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت که بر اساس آن قیمت برخی کالاها و خدمات با رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان توسط واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی تعیین می‌شود، حمیدرضا غزنوی، اظهار کرد: این تصمیم‌گیری موجب منطقی شدن قیمت لوازم خانگی در بازار خواهد شد و بر همین اساس محاسبه قیمت تمام شده محصولات این صنعت در دست بررسی قرار می‌گیرد تا با در نظر گرفتن سودی متعارف میزان افزایش قیمت لوازم خانگی تعیین شود.

وی ادامه داد: افزایش تا صد در صدی برخی اقلام از جمله فولاد، استیل و محصولات پتروشیمی منجر به کاهش ۴۰ درصدی تولید در چند ماهه اخیر شده و ضرر بالایی را به تولیدکنندگان وارد آورد که با ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش غیرمتعارف لوازم خانگی جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه پس از تصمیم گیری‌های ارزی شاهد اختلال در سطح تولید و عرضه در بخش‌های مختلف اقتصادی بودیم، اظهار کرد: این تصمیمات در نهایت موجب چالش در بازار و کمبود و گرانی محصولات شد تا شاهد افسارگسیختگی در بازار فروش برخی محصولات باشیم.

غزنوی با بیان اینکه ماموریت واردات در بخش لوازم خانگی به صورت CBU کارساز نیست؛ گفت: این ممنوعیت در گذشته نیز وجود داشته و باید بدانیم که واردکنندگان قطعات را به صورت نیمه منفصله وارد می‌کنند که واردات آن ممنوع نبوده و مشمول تعرفه کمتری می‌شود.

وی در مورد ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات خاطرنشان کرد: قرار بر این شده تا قیمت کالاها و خدمات بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود و این گونه رأسا واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی تعیین قیمت خواهند کرد که این دستور به جز ردیف کالاهایی است که تعیین قیمت آن توسط ستاد تنظیم بازار صورت می‌گیرد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه از ابتدای شهریورماه سال جاری شاهد بودیم که محصولات تولید شده صرفا تا ۹.۶ درصد افزایش قیمت داشته باشند، گفت: یکی از مشکلاتی که به این تصمیم‌گیری مربوط می‌شد، تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت آن بود و مسئله دیگر افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدشده به دلیل افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های تحمیلی بود که بعضا تا 100 در صد هم رشد کرده بود که بازار لوازم خانگی را با کمبود و گرانی روبرو کرد.

غزنوی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی به نفع تولیدکننده نیست و چنین مسئله‌ای بازار لوازم خانگی را با رکود مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: تولید با در نظر گرفتن حداقل سود و توان خرید مردم می‌تواند رونق یابد و فروش بیشتر موجب چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خواهد شد. در غیر این صورت گرانی در بازار لوازم خانگی رکود را به دنبال خواهد داشت و موجب تعطیلی کارخانه‌ها یا تعدیل نیروهای آنها می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری ارز در سامانه نیما تصریح کرد: هر روز شاهد قیمت‌های مختلف ارز در بازار ثانویه هستیم و بعضا طی دو - سه روز نرخ‌ها ۲۰ درصد تفاوت داشته‌اند که تولیدکننده دائما با بالا و پایین رفتن قیمت ارز مواجه شود، شرایط برایش سخت می‌شود و امیدوار هستیم که با ایجاد ثبات در بازار ثانویه شاهد ساماندهی بخش تولید و بازار باشیم.

منبع: ایسنا

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان سروش sapp.ir/akhbarefori