دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

انادا چگونه خریدهای “هیجانی کرونایی” را مدیریت می کند؟

کانادا چگونه خریدهای “هیجانی  کرونایی” را مدیریت می کند؟

علیرضا سمیعی روزنامه نگار و کارشناس شناخته شده روابط عمومی که مدتی است به کانادا مهاجرت کرده با انتشار ۲ پست در شبکه اجتماعی خود به تحلیل خریدهای هیجانی مردم این کشور بعد از شیوع کرونا  پرداخته و تفاوت مدیریت این ترس را در دو کشور زیر ذره بین نقد قرار داده است.

به گزارش کاماپرس، سمیعی در اولین پست خود با انتشار تصویری از قفسه‌های خالی یک فروشگاه زنجیره ای معروف در کانادا، نوشت:

ترس!

انسان ذاتا موجودی ترسوست .ترس از موجودی ناشناخته، ترس از یک بیماری جدید، ترس از وضعیت غیرمترقبه، ترس از چند هفته تعطیلی که احتمالا تمدید میشه.همه این ترس‌ها در کنار هم سبب شده، ملت کف فروشگاه‌ها رو جارو کنند. هرچقدر هم موجودی انبارها در قفسه‌ها قرار بگیرند، کارکنانش بی‌وقفه درحال بردن کارتن‌های خالی و آوردن جنس جدید باشند، باز هم قفسه‌های خالی به چشم می‌آید.
مردم دستمال توالت می‌خرند، کنسرو، ماکارونی، کُرن‌فِلِکس و البته آرد و سیب‌زمینی .در عوض کمتر کسی دیدم لباس بخره ولو قیمتها تا هشتاد درصد تخفیف خورده باشه. در این مدت سیصد‌ونود‌سه‌روزی که ساکن کانادام، تا امروز همچین قفسه‌های خالی‌ای در فروشگاه‌های والمارت ندیده بودم.

1

با یکی از دوستانم که حدود ده‌ساله ساکن کاناداست هم حرف می‌زدم، می‌گفت تا حالا همچین وضعی ندیده بوده… انگار واقعا دوره عجیب و جدیدی در سراسر دنیا آغاز شده، دوره‌ای که مردم ترجیح می‌دهند کرونا بگیرند، اما موجودی دستمال‌توالتشان تکمیل باشد!!!

سمیعی در پست دوم خود که به فاصله یک روز از پست قبلی منتشر شد، نوشت:

مدیریت ترس!

بعد از پست دیشب، پیام‌های زیادی گرفتم که اونجا که بدتر از ایرانه و مقایسه‌‌هایی کردند رفقا… دیشب هم نوشتم که تفاوت اینجا و اونجا در یک بخش مهم و حیاتیه و اون، مدیریت مناسبه. اینجا هرچیزی نداشته باشند، مدیریت رو خوب بلدند. این دو تا عکس رو ببییند تا متوجه شید چرا ایران قدرتمند به این حال و روز افتاده و کانادا شده کعبه آمال بسیاری افراد.

شرح عکس اول: فروشگاه‌کندین‌تایر مشتری زیاد وایساده بوده، نچیدند تو قفسه ها، همینجور با چرخ گذاشتند وسط فروشگاه ملت بردارن!

عکس شماره3

شرح عکس دوم: توزیع مایع ضدعفونی کننده، ماسک و الکل در فروشگاه‌های کوچک‌تر سطح شهر

شرح عکس سوم: محدودیت برای خرید در حد نیاز برای جلوگیری از انبار خانگی.

نشانه نقدینگی خوب رشد اقتصادی است نه افزایش تورم

کد خبر 1052215
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
نقدینگی

نقدینگی وقتی خوب است که در خدمت رشد اقتصادی باشد نه در خدمت سوداگری کاذب و گرانی‌های سرسام‌آور بازار مسکن و خودرو.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به‌قلم یک کارشناس اقتصادی نوشت: هر افزایش نقدینگی بد است؟ یا نقدینگی بد و خوب داریم؟ چرا در گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نقدینگی مانند امروز به‌عنوان دردسر بزرگ اقتصاد کشور معرفی نمی‌شد؟


رشد نقدینگی در یک سال منتهی به آذرماه امسال بیش از ۲۸ درصد بوده و حجم نقدینگی نیز به بیش از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که عدد ۲۸ درصد از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ ساله کشور (۲۵ درصد) ۳ درصد بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

گشایش اقتصادی گروگان نگاه به خارج


آقای روحانی در نشست خبری اخیر خود درباره رشد نقدینگی مدعی شد نباید هر رشد نقدینگی را بد دانست و رشد نقدینگی اخیر چون بر اثر افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی بوده، خوب است.


پول امروزی (پول و شبه‌پول) باید زمانی ایجاد شود که مابه‌ازای آن کالا وجود داشته و هر پولی که مابه‌ازای آن کالایی وجود نداشته باشد غیرواقعی است. بعدها و با گذشت زمان و تاسیس پدیده‌ای تحت عنوان «بانک»، ماهیت این ماجرا به طور کلی تغییر کرد. ابتدا اعتبار(پول) ایجاد و قرار شد ما به ازای این اعتبار کالا یا اصطلاحا پشتوانه ایجاد شود.


بر اساس علم اقتصاد، اگر رشد نقدینگی بالاتر از رشد تولید باشد موجب ایجاد تورم می‌شود. به بیان بهتر ممکن است در ۲ اقتصاد طی یک‌سال هر دو اقتصاد با رشد ۲۰ درصدی نقدینگی مواجه شوند اما میزان تورم این دو کشور هیچ شباهت و قرابتی به هم نداشته باشد. یکی از دلایل این موضوع نحوه هدایت نقدینگی در این دو اقتصاد است.


نویسنده می‌افزاید: با توجه به این‌که رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول سال جاری منفی بوده، نه‌تنها رشد ۲۵ درصدی نقدینگی بلکه رشد ۱۰ درصدی نقدینگی نیز تورم‌زاست  چرا که افزایش حجم پول در اقتصاد، موجب رشد تقاضا و متعاقباً ایجاد و افزایش تورم می‌شود.


نظام بانکی در کشور سهم عجیب و مهمی در افزایش حجم نقدینگی داشته است؛ موضوعی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشدید شده است، به طوری که از ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی موجود در کشور ۷۹ درصد آن (بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ۲۱ درصد آن (یعنی ۴۸۰ هزار میلیارد تومان) در سایر دولت‌ها ایجاد شده است. به عبارت بهتر، تا پایان آذرماه سال جاری نقدینگی طی ۶ سال گذشته بیش از ۷ برابر شده است.


حال سوال این است: کجای این نقدینگی می‌تواند خوب باشد و اگر این نقدینگی خوب است چرا به جای اینکه خودش را در رشد اقتصادی نشان دهد در افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های سرسام‌آور در بازارهایی چون مسکن و خودرو نشان می‌دهد؟
 

کرونا ترامپ را به التماس انداخت

کدخبر: 978270 ارسال به دیگران پرینت

کرونا ترامپ را به التماس انداخت

رئیس جمهوری آمریکا که تا چند روز قبل با کرونا شوخی می کرد، با وخیم تر اوضاع و حمله آمریکایی ها به فروشگاه با حالتی ملتمسانه از شهروندان آمریکایی خواست کمتر خرید کنند و آرام باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا، دونالد ترامپ به همراه کمیته ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران در حالی حاضر شد که اعضای این کمیته بدون رعایت فاصله در کنار هم ایستاده بودند و آنچه که به عنوان دستورالعمل "فاصله اجتماعی" مطرح شده است را نادیده گرفتند.

وی در ابتدا از تصمیم بانک مرکزی آمریکا موسوم به فدرال رزو برای کاهش نرخ بهره خبر داد و در واکنش به هجوم مردم آمریکا به فروشگاه‌ها برای خرید لوازم مورد نیاز، اظهار کرد: مجبور نیستید زیاد خرید کنید.

رئیس جمهوری آمریکا که نشان داد در مدیریت شرایط بحرانی با مشکل جدی روبرو است و حتی قدرت تامین موادی همچون دستمال توالت، آب آشامیدنی و مواد ضدعفونی کننده را ندارند، مدعی شد بسیار عالی کار می‌کنند.

ترامپ از مردم خواست در آرامش باشند چرا که آنها بسیار عالی کار می کنند و این شرایط عبور خواهد کرد.

وی اظهار کرد خرده فروشی‌ها از من خواسته اند تا بگویم که لطفا کمتر خرید کنید.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه عبور از این بحران به رویکرد همه آمریکایی‌ها نیاز دارد، افزود: فروشگاه ها کاملا باز خواهند ماند ، آنها باید باز بمانند، فروشگاه ها در سطحی که فراتر از زمان کریسمس است، ذخیره دارند و این عالی است.

مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری هم با تاکید بر اینکه مردم باید همچنان به خوبی دست‌هایشان را بشویند، ادامه داد: ما با گوگل و دیگر شرکت‌های تکنولوژی در حال کار هستیم تا اطمینان یابیم که منابع آنلاین برای کاندیداهای انجام آزمایش ویروس کرونا وجود دارند.

این اظهارات در شرایطی انجام می‌شود که آنتونی فاوچی مدیر موسسه ملی کنترل آلرژی و بیماری‌های عفونی نسبت به افزایش صدها هزار مرگ و میر هشدار داد و گفت اگر اقدامات لازم انجام نشود، شرایط بسیار بدتر از این خواهد شد.

اندرو کومو فرماندار ایالت نیویورک هم از فروشگاه‌ها خواسته است تا کارکنان خود را کاهش دهند.

فرماندار اوهایو و کالیفرنیا هم از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها خواسته‌اند به صورت داوطلبانه کسب و کار خود را تعطیل کنند یا تعداد کارکنان خود را کاهش دهند.

فرماندار کالیفرنیا همچنین از افراد ۶۵ سال یا بالاتر و آنهایی که بیماری تنفسی دارند خواسته است در خانه بماند و خود قرنطینگی داشته باشند.

بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک هم گفته است با توجه به گسترش ویروس کرونا، مدارس این شهر تا ۲۰ آوریل (۳۰ فروردین) تعطیل خواهند بود.

در تازه‌ترین آمار منتشر شده، شهر نیویورک تا کنون ۳۲۹ نفر مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است که از این تعداد، پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کاریکاتور/ سرمنشاء پیدایش ویروس کرونا!

کد خبر 1051659
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۷

کارشناسان احتمال می‌دهند منشا ویروس کرونا، آزمایشگاههای آمریکا باشد./ طرح از مازیار بیژنی

از ترامپ و بن‌سلمان پول می‌گیریم تا مردم ایران را بترسانیم!

خبر ویژه

یکی از عناصر ضد انقلاب فراری با اشاره به تبلیغات مسموم رسانه‌های اپوزیسیون نوشت ما کارمندان رسمی پروپاگاندای ترامپ و بن‌سلمان شده‌ایم.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

«اکبر-گ» معروف به اکبر پونز، از افراطیونی است که به نیابت از تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی به ترور شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی پرداخت. او پس از رفتارهای رادیکال از کشور خارج شد و در ماجرای فتنه سبز هم برای مدتی عضو «اتاق فکر جنبش (فتنه) سبز در خارج از کشور» (به ریاست عطاءالله مهاجرانی و با همراهی کسانی چون عبدالکریم سروش و عبدالعلی بازرگان) بود.


وی اخیراً با اشاره به نقش‌آفرینی مسموم دولت آمریکا و رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی به بهانه ماجرای کرونا به خیانت اپوزیسیون جمهوری اسلامی در این زمینه می‌پردازد و می‌نویسد: «ما کارمندان دولت‌های راست افراطی» از طریق «کرونا هراسی» ایران و ایرانیان را نابود خواهیم کرد. من کارمند رسمی (استخدام شده) بخش پروپاگاندای دولت ترامپ هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت بوریس جانسون هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت نتانیاهو هستم.»


او ادامه داد: «من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت عربستان سعودی هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت آلمان هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای محمد بن سلمان هستم. من به عنوان کارمند حقوق می‌گیرم تا پروپاگاندای این دولت‌ها علیه ایران را پیش برم. اینک وظیفه ما هراس و وحشت افکنی پیرامون شیوع ویروس کرونا در ایران است تا با فرو پاشاندن سازمان اجتماعی، مردم را به خشونت جمعی بکشانیم. ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که گویی ویروس کرونا فقط و فقط در ایران وجود دارد. از سوی دیگر، فقط و فقط دولت ایران در این مورد پنهان کاری کرده و می‌کند. آمریکا و ترکیه نمی‌کنند (معجزه اردوغانی با ده‌ها میلیون توریست، مبتلایان به کرونا را به صفر رسانده است). گمان باطل نکنید که من/ ما «مخالف سیاسی»، «مدافع حقوق بشر»، «فمینیست»، و... هستیم؛ نه، ما فقط و فقط «کارمند بخش پروپاگاندای دولت‌های راست افراطی» هستیم.»


اکبر - گ در ادامه می‌افزاید: چندی پیش، محمد بن سلمان گفت: سریع به نقل از «منابع معتبر ما» اعلام کنید که در ایران ۵۰۰ نفر تاکنون در اثر کرونا جان باخته‌اند. «زورو» به محض دریافت فرمان، دستور را در تلویزیون عملی کرد. چون تلویزیون مال بن سلمان است و «منبع معتبر» هم کسی جز خود بن سلمان نبود. بن سلمان قبلاً به طور علنی اعلام کرده بود که «ما جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم.»


به گزارش خبر آن‌لاین وی در پایان می‌نویسد: «ما تشنه مرگ و خون مردم ایران هستیم. کرونا برای ما نعمت است. کاری را که «شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ» نتوانست با ایران انجام دهد، ما کارمندان بخش پروپاگاندای دولت‌های راست افراطی موظف هستیم با کرونا هراسی انجام دهیم ما موظف هستیم تمامی آمارهای وزارت بهداشت ایران را دروغین قلمداد کنیم. حتی اگر وزارت بهداشت اعلام کند ۱۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۰ هزار نفر جان باخته‌اند. ما خواهیم گفت این دروغ است و ۱۰ میلیون نفر مبتلا شده و یک میلیون نفر جان باخته‌اند.

محصول ۱۰۰درصد ایرانی به عمق آمریکا نفوذ کرد! +عکس

کد خبر 1049728
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: پیشنهاد استفاده از آفتابه درپی کمبود دستمال توالت در آمریکا!

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان از جمله آمریکا و کمبود برخی از اقلام از جمله دستمال توالت، هالی داگرس، پژوهشگر شورای آتلانتیک پیشنهاد کرد مردم از آفتابه استفاده کنند.

 محصول ۱۰۰درصد ایرانی به عمق آمریکا نفوذ کرد.

آیا ایران از دوره طولانی خشکسالی خارج شده است؟ .

قائم مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در زمینه وارد شدن ایران از دوره خشکسالی به ترسالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نه در ایران بلکه در کل دنیا روش‌های پیش‌بینی خشکسالی و ترسالی ارائه نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جهانگیر پرهمت وارد شدن به دوره‌های "ترسالی" یا "خشکسالی" را بر اساس احتمال و پیش‌بینی دانست و گفت: روندی که در ۲۰ سال گذشته شاهد بودیم مشابه یک دوره حدوداً ۲۰ ساله‌ای بوده که از اوایل دهه ۳۰ خشکسالی در کشور آغاز شد و تا اواخر دهه ۴۰ ادامه داشته است به طوری که در آن مقطع نیز خشکسالی‌های بسیار شدیدی در کشور رخ داده است.

وی خشکسالی سال ۴۱-۱۳۴۰ را نمونه بارز این خشکسالی دانست و ادامه داد: در دهه ۸۰ و ۹۰ خشکسالی تقریبا طولانی ۲۰ ساله را تجربه کردیم. این خشکسالی از اواخر سال ۱۳۷۷ آغاز شد و تا ۱۳۹۷ ادامه داشت.

پرهمت خاطر نشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعاتی که داریم، تشابهاتی میان این دو دوره خشکسالی وجود دارد. پس از دوره‌ خشکسالی اول، دوره "تر سالی" ایجاد شد به گونه‌ای که از سال ۱۳۵۳ به بعد دوره ترسالی آغاز شد و تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود دوره ترسالی، ‌به این معنا نیست که در همه سال‌های دوره بارندگی بیش از میانگین دراز مدت است یا بارندگی با بارش‌های زیاد داریم بلکه مقدار بارش سالیانه در بیشتر سال‌های دوره ترسالی از متوسط درازمدت بیشتر بوده و در طول این دوره نیز خشکسالی‌هایی نیز بوقوع می پیوندد. بنابراین در "ترسالی" سال‌های با بارش‌های خوب داریم ولی در طی این سال‌ها خشکسالی‌هایی نیز اتفاق افتاده است.

قائم مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: روندی که در یکی دو سال اخیر مشاهده می‌کنیم، برگشت روند را به دوره ترسالی نشان می‌دهد ولی این گفته به صورت احتمال است و نمی‌توان در خصوص پدیده‌های طبیعی به طور قطعی اظهار نظر کرد. روند موجود یک روند ترسالی را نشان می‌دهد و امیدواریم روند ترسالی رخ داده باشد و ما از دوره خشکسالی بسیار طولانی خارج شده باشیم.

عدم پیش‌ بینی‌ درباره ترسالی

وی در خصوص دلایل عدم قطعیت در زمینه ترسال بودن یا خشکسالی اظهار کرد: در هیچ کشوری پیش‌بینی و اعلام قطعی وقوع ترسالی و یا خشکسالی وجود ندارد؛ چراکه تر سالی و یا خشکسالی روندهای بسیار طولانی است و تمام پیش بینی‌هایی که در حال حاضر در دنیا صورت می‌گیرد بر مبنای آمارهای مشاهده‌ای کوتاه مدت و یک سری فرضیات است.

دبیر کارگروه آب این ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر در میزان تولید CO۲  جو زمین بر اثر سوختن سوخت‌های فسیلی تغییراتی رخ دهد بر روی لایه ازون، میزان انرژی ارسالی به سطح زمین و اقلیم و تغییرات اقلیم اثر گذار است و بر اساس این فرضیات روند آب و هوایی آینده پیش بینی می‌شود.

پر همت، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ کشوری در دنیا روشی برای پیش‌بینی دقیق وضعیت آب و هوایی در آینده ارائه نداده است ضمن آنکه پیش‌بینی‌های چند هفته و چند ماه آینده نیز با احتمال است.

تغییر نوع بارش از برف به باران

دبیر کارگروه آب ستاد آب و خشکسالی معاونت علمی بخشی از تغییر نوع بارش برف به باران را مربوط به تغییرات اقلیم دانست و یادآور شد: بخشی از این تغییرات نیز بر اساس نوسانات سالانه است. در سال جاری نسبت به سال گذشته و دو سال قبل سرمای بیشتری داشتیم،  برف بیشتری هم بر جای مانده است.

وی با بیان اینکه افزایش سرمای همراه با بارش سال جاری را به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: این امر باعث باعث بارش برف می‌شود و برف مخزن طبیعی آب است که در ارتفاعات ایجاد می‌شود و با ذوب این مخازن طبیعی، به تدریج آب آن به پایین دست می‌رسد.

پرهمت، خاطر نشان کرد: در سال جاری شاهدیم که دوره سرما بیشتر شده به گونه‌ای که در اواسط بهمن‌ماه دو سال گذشته شاهد شکوفا شدن درختان بودیم ولی خوشبختانه در سال جاری در ارتفاعات اطراف تهران برف وجود دارد و یا در نوار جنوبی ارتفاعات البرز از ۱۶۰۰ متر به بالا برف وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این نشانه‌ها مشخص می‌کند که سرما نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است، یادآور شد: ولی اینکه گفته شود زمستان گرم‌تر شده، بر اساس آمارها و اطلاعاتی است که ایستگاه‌های هواشناسی ۵۰ سال گذشته و بخصوص دو دهه گذشته نشان می‌دهند،بر همین اساس این موضوع برای آینده نیز قطعی نیست و محتمل است، بنا براین در برنامه‌ریزی‌های توسعه برای هر کدام از این احتمالات بایستی سناریوهایی را پیش بینی و در برنامه‌ها لحاظ کرد.

قائم مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: به اعتقاد برخی متخصصین، بخشی از دلایل سردتر شدن دمای زمستان سال جاری به دلیل نوسانات سالانه است ولی از سوی دیگر بشر امروز در کره زمین تغییرات زیادی ایجاد کرده است و این تغییرات بر روی اقلیم اثر گذار است و ممکن است بخشی از گرم شدن زمین ناشی از این عوامل باشد و ممکن است اثراتی را بر روی دمای فصلی نیز داشته باشد.

به گفته این محقق این تغییرات حاصل از فعالیت‌های انسانی در سطح زمین موجب شده است تا زمستان را سردتر و یا گرم‌تر کند و به طور کلی در سال جاری سرمای کمتری را بر روی زمین داشته باشیم، بنابراین سردتر شدن زمستان‌ها به هر دو علت نوسانات طبیعی و یا تأثیر پذیری از فعالیت‌های انسانی در کره زمین می‌تواند باشد.

بارندگی و وقوع سیل

پرهمت، با تاکید بر اینکه همواره بارندگی‌هایی که به سطح زمین می‌رسد به چند بخش تقسیم می‌شود، گفت: بخشی از بارش‌ها به زمین نفوذ می‌کند و بخشی از آن در سطح زمین و در لابلای پستی بلندی‌های سطح زمین و یا توسط برگ درختان جذب می‌شود و بخش دیگر آن تبخیر و مازاد آن بر سطح زمین جاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مازاد این بارندگی‌ها به صورت رواناب‌ها در سطح زمین جاری و تبدیل به سیل می‌شوند، اضافه کرد: اینکه واقعا از بارندگی چه میزان سیل رخ می‌دهد بستگی به این دارد که آیا علت وقوع سیل رخ داده یک سیل طبیعی است و یا غیر طبیعی.

پرهمت در این باره توضیح داد: بخشی از سیل‌هایی که در کشور رخ می‌دهد بر اثر تخریب بالا دست است و اینکه چگونه می‌توانیم با وقایع سیل برخورد کنیم، ما اعتقاد  داریم که سیلاب را باید در منشا کنترل کرد تا هم به عنوان منابع آبی از آن استفاده شود و هم از خسارات آن در پایین دست جلوگیری شود.

دبیر کارگروه آب ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیلاب‌ها را قابل مهار و کنترل دانست و افزود: در کشوری خشکی مانند کشور ما که دچار خشکسالی است، نیاز است تا بخشی از سیلاب‌ها در بالا دست و یا در زیر زمین برای مصارف سال آینده مهار شود.

وی با اشاره به وجود قریب به ۶۰۰ دشت دارای آبخوان شناخته شده در سطح کشور، گفت: اغلب این آبخوان‌ها در شرایط بحرانی است و با مهار رواناب‌ها در این آبخوان‌ها هم این آبخوان‌ها تغذیه خواهند شد و افت ایجاد شده در آنها به دلیل خشکسالی و برداشت‌های بیش از حد جبران می شود.

این محقق با بیان اینکه به دلیل خشکسالی موجود در کشور و شدت تبخیر آب، کمتر می‌توانیم آب را در سطح زمین ذخیره سازی کنیم، تاکید کرد: ولی با مهار آب در بالا دست و تزریق آن در زیر زمین به راحتی می‌توان این آب‌ها را ذخیره کرد و به عنوان انتقال بین سالی، برای سال‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد.

احیا سفرهای زیر زمینی برای ذخیره سازی آب

پرهمت منظور از ذخیره سازی آب در زیر زمین را به معنای استفاده از سفره‌های زیر زمینی دانست و خاطر نشان کرد: اگر آبی که در بالادست است، در سرشاخه‌ها کنترل شود و با روش‌های آبخیزداری و آبخوان داری در بالا دست به سفره‌های زیر زمینی تزریق شود، می‌توان از این آب‌ها برای سال بعد بهره برداری کرد.

وی در خصوص تخریب سفره‌های زیر زمینی و ذخیره سازی آب در آنها توضیح داد: اینکه گفته می‌شود که در زیر زمین امکان ذخیره سازی آب وجود ندارد از نظر علمی نادرست است ولی اینکه گفته می‌شود که خاک آبخوان‌ها بر اثر افت، متراکم شده‌اند صحیح است و در چنین شرایطی اگر آب به سفره‌های زیر زمین تزریق شود، بخشی از بافت این آبخوان‌ها بازسازی می شود و علاوه بر این آبخوانهای آبرفتی و کارستی در کشور ظرفیت بسیار زیادی دارند که قابلیت نگهداری همه سیلابهای فعلی را دارا هستند.

پرهمت تاکید کرد: ۱۰۰ درصد این آبخوان‌ها از بین نرفته‌اند و می‌توان آب را به آن هدایت کرد.

افزایش ۶۰ درصدی فرار مغزها از کشورهای فقیر

افزایش ۶۰ درصدی فرار مغزها از کشورهای فقیر

با وجود تلاش کشورهای فقیر برای حفظ افراد تحصیل کرده، فرار مغزها از این کشورها طی یک دهه اخیر افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

به گزارش کاما پرس به نقل از بلومبرگ ممنوعیت مهاجرت افراد تحصیل کرده توسط برخی کشورهای توسعه نیافته به عنوان یک راهکار پیشنهاد شده است اما این ممنوعیت راه حل مشکلات این کشورها نیست.
مهاجران نخبه کشورهای فقیر دنیا مورد استقبال اکثر کشورهای ثروتمند قرار دارند.
طبق تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی فرار مغزها یک معامله دو سر برد است زیرا کشورهای میزبان هم از مهارت مهاجران بهره می‌برند.
بر اساس تحقیقات این سازمان، طی یک دهه از سال ۲۰۱۰ تاکنون تعداد مهاجران تحصیل کرده از کشورهای فقیر ۶۰ درصد افزایش داشته است.
برخی اقتصاددانان معتقدند فرار مغزها برای کشورهای مبدا مشکل ساز است.
آنها می گویند خود این کشورها اکثرا فقیر هستند و مهاجرت نخبگان جلوی رشد و پیشرفت این کشورها را می گیرد.
برخی دیگر از اقتصاد دانان این نظریه را رد کرده و معتقدند که مزیت مهاجرت آنها مهارت های جدیدی است که کسب می کنند ومی توانند بعدها درکشور خود مفید باشند.
مهاجرت نخبگان منطقی است
یاسین صادق مایانجا، اقتصاددان اوگاندایی در این باره می گوید: نیروی انسانی ماهر می تواند در پیشرفت بخش‌های فنی، علوم انسانی و موضوعات هنری تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی می‌افزاید: بسیاری از نخبگان کشورهای فقیر از جمله خود ما اگر فرصت و شرایطش را داشتند، کشورمان را به مقصد کشورهای ثروتمند ترک می کردند.
وی معتقد است مهاجرت افراد تحصیلکرده منطقی است و مهاجرت آنها بهتر از آن است که در کشور خودشان بی شغل و بدون فعالیت باشند و از مهارتشان استفاده نکنند.
تنها گروهی که این اقتصاددان اوگاندایی نگران مهاجرتشان است پزشکان اوگاندایی هستند که مهاجرتشان بسیار آسان است.
بر اساس آمار این کشور، درسال۲۰۱۵، فقط ۶۹ درصد از پزشکان و متخصصان مرتبط مربوط به حوزه بهداشت و درمان فرصت اشتغال در این کشور را پیدا کردند و گزینه مهاجرت برای ۳۱ درصد دیگر کاملا توجیه پذیر بود.
ویولتا هرناندز، یک مشاور مدیریت است که خانواده اش را در گواتمالا بعد از ازدواج با همسر ایتالیایی اش ترک کرده است.
وی معتقد است: گاهی افرادی که در کشور ماندند ما را که خانه را برای پیشرفت ترک کرده ایم به صورت نابجا قضاوت می کنند و معتقدند افرادی که کشور و خانواده شان را ترک می کنند در خارج از کشور زندگی خیلی راحتی دارند در صورتی که مهاجرت سختی های خودش را دارد.
وی افزود: ما زمانی که کشورمان گواتمالا را ترک می کنیم اگر تجارتی در خارج از کشور راه اندازی کنیم مدام به فکر این هستیم که این تجارت سودی هم برای کشورمان داشته باشد.
از سوی دیگر ونزوئلا، یکی از کشورهایی ست که همه مردمش، چه تحصیلکرده چه عادی به فکر مهاجرت هستند و با اینکه یک سوم مردم این کشور مدرک دکترا دارند اقتصاد کشورشان رو به نابودی است. با این حال، برخی اقتصاددانان معتقدند که می توان با ممنوعیت مهاجرت جلوی نابودی اقتصاد ونزوئلا را گرفت.

نعمت الله کاشانی : کاهش قیمت خودرو در بازار قطعی است

نعمت الله کاشانی : کاهش قیمت خودرو در بازار قطعی است

8 اسفند 1398
  • 0
  • 6187
نعمت الله کاشانی : کاهش قیمت خودرو در بازار قطعی است

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو اعلام کرد: در آینده نزدیک قطعا قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.

نعمت الله کاشانی نسب اظهار داشت: متاسفانه بازار خودرو ملتهب است اما هیچگونه خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد زیرا خرید خودرو در توان کسی نیست.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو گفت: در حال حاضر مردم نگران هستند که اگر اقدام به خرید خودرو کنند قیمت ها نزولی شود و قطعا این اتفاق خواهد افتاد و صد در صد قیمت خودرو نزولی خواهد شد.

وی گفت: پس از افزایش نرخ دلار در مدت اخیر، نرخ دلار و دیگر ارزها در یکی دو روز گذشته شاهد افت بود، همین موضوع در کنار افزایش بیش از حد قیمت خودرو موجب خواهد شد که قیمت خودرو بالاخره روند نزولی به خود گیرد و امیدواریم این اتفاق پیش از آغاز سال 99 محقق شود.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو گفت: در حال حاضر قیمت خودرو به حدی بالا رفته که حتی دلالان نیز اقدام به خرید نمی کنند زیرا نگران ارزانی خودرو و زیان خود هستند و این رکود موجب شکستن قیمت ها در بازار خودرو خواهد شد.

کاشانی نسب گفت: تقریبا از یکی دو روز گذشته پس از آنکه قیمت خودرو به اوج رسید روند نزولی قیمت خودرو به صورت جزیی آغاز شده است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت خودرو در سایت های اینترنتی درج نمی شود. عدم درج قیمت در سایت های اینترنتی موجب فروکش جنجال و تب و تاب بازار خودرو می شود. درج قیمت در سایت ها موجب ابراز قیمت های متفات و متناقض و سردرگمی مصرف کننده می شود اما در صورت عدم درج قیمت در سایت های اینترنتی مردم برای استعلام قیمت و خرید خودرو به فروشنده و مرجع اصلی مراجعه می کنند. به عبارتی عدم درج قیمت خودرو در سایت های اینترنتی در بهبود جو روانی بازار موثر است.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در پایان گفت: امیدواریم ادامه رکود بازار موجب کاهش قیمت خودرو شود.


خبر بعدی

احمدی نژادی‌ها پیشتاز شدند /حسنوند و لاهوتی کرسی نمایندگی را حفظ می‌کنند؟

نفر

احمدی نژادی‌ها پیشتاز شدند /حسنوند و لاهوتی کرسی نمایندگی را حفظ می‌کنند؟ /نتایج غیر رسمی شمارش آرا در برخی شهرستان‌های آذربایجان شرقی

مهر نوشت:نتایج غیر رسمی از شمارش آرا پیشتازان در حوزه‌های انتخابیه استان اردبیل را مشخص کرده است.

کار شمارش آرا در حوزه‌های انتخابی استان اردبیل ادامه دارد، هر چند در برخی از حوزه‌ها با توجه به مشخص شدن آرای اکثر صندوق‌ها ترتیب کاندیداها قابل پیش بینی است.

اخبار غیررسمی انتخابات استان اردبیل به شرح زیر است:

در حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین برخی منابع اعلام می‌کنند با توجه به شمارش آرا علی نیکزاد پیشتاز انتخابات است. منصور حقیقت پور، سید کاظم موسوی، بدری و کریمی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در حوزه انتخابیه شهرستان گرمی برخی منابع اعلام می‌کنند ولی اسماعیلی از سایر رقبا پیش است. عباس زاده مشکینی به عنوان نفر اول در حوزه مشگین شهر در حال پیشتازی است.

در حوزه خلخال برخی منابع اعلام می‌کنند با توجه به شمارش آرا نظری پیشتاز انتخابات است. در حوزه انتخابیه پارس آباد نیز عباس جهانگیر زاده بالاتر از سایر کاندیداها است.

نتایج غیر رسمی شمارش آرا در برخی شهرستان‌های آذربایجان شرقی

آمار غیررسمی شمارش آرا در برخی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی مشخص شد. نتیجه شمارش آرای انتخابات تاکنون در شهرستان‌های سراب، بستان آباد، چاراویماق و کلیبر مشخص شد.

یوسف داوودی در شهرستان سراب پیشتاز است. همچنین نوری تاکنون اکثریت آرای مردم شهرستان بستان آباد را به دست آوره است.

در شهرستان مرند هم معصومه پاشایی پیشتاز انتخابات است.امینی در هشترود و چاراویماق پیشتاز انتخابات شد و حسین خاتمی هم در کلیبر در صدر شمارش آرا قرار دارد.

این نتایج غیرقطعی بوده و تاکنون توسط مراجع رسمی تأیید نشده است.

فریدون عباسی درکازرون از رقبا پیشی گرفت/ پیشتازی علیزاده درسپیدان

براساس نتایج اولیه و آمار غیررسمی فریدون عباسی پیشتاز این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

بر همین اساس، در حوزه انتخابیه سپیدان و بیضاء نیز محسن علیزاده پیشتاز این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

«مهرداد لاهوتی» پیشتاز شمارش آرا در حوزه انتخابیه لنگرود

«مهرداد لاهوتی» بر اساس اخبار غیر رسمی و اولیه پیشتاز شمارش آرا در حوزه انتخابیه لنگرود است. لازم به ذکر است رقیب جدی وی «محمد نژاد» در جایگاه دوم شمارش آرا قرار دارد.

گفتنی است منابع رسمی این آمار را تأیید نکرده‌اند و این نتایج قطعی نیست.‌

پیشتازی حسنوند در حوزه انتخابیه اندیمشک

شمارش آرای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اندیمشک همچنان ادامه دارد اما تاکنون، فریدون حسنوند نماینده اصولگرای فعلی این حوزه انتخابیه و رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیشتاز شمارش آرا است.

۱۵۲ شعبه اخذ رأی در شهرستان اندیمشک در حال اخذ آرای مردم هستند. چهار هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی در برگزاری انتخابات اندیمشک مشارکت دارند.

شهرستان اندیمشک با جمعیت حدود ۱۷۱ هزار نفر در شمال خوزستان واقع است. اندیمشک یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

2727

کد خبر 1355494