دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

تصویر اولین سری واکسن ایرانی کرونا

به گزارش مشرق، حجت نیکی ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام تصویر اولین سری واکسن ایرانی کرونا را در توییتر منتشر کرد.

این واکسن ها تولید شده برای تست انسانی در شرکت شفافارمدِ ستاد اجرایی فرمان امام است.

آماده ایم برای تست انسانی واکسن و شکست کرونا

 به یاری خدا و به همت و تلاش جهادیِ جوانانِ دانشمندِ ایران اسلامی

حرم امام رضا (ع) در زمان قاجار+عکس

حرم مطهر امام رضا علیه السلام از دیرباز تا کنون حل زیارت عاشقان خاندان عصمت و طهارت بوده است

حرم مطهر امام رضا علیه السلام از دیرباز تا کنون حل زیارت عاشقان خاندان عصمت و طهارت بوده است. به تازگی عکسی قدیمی و جالب از حرم مطهر امام هشتم در فضای مجازی منتشر شده که مربوط به160 سال پیش است.

اخبار,اخبار گوناگون,عکس حرم امام رضا (ع) در زمان قاجار

قیمت اولین خودروی برقی ایرانی مشخص شد

قیمت اولین خودروی برقی ایرانی مشخص شد

خودرو هاچ بک تمام برقی اکسیژن تا پایان سال ۱۴۰۰به مرحله تولید انبوه می رسد.

به گزارش کاماپرس، خودروی برقی اکسیژن ساخت شرکت خودروسازان جنوب است. اکسیژن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ساخته شده و قرار است نسخه اولیه و آزمایشی آن بزودی رونمایی شود.خودروسازان جنوب، اولین شرکتی است که توانسته از وزارت صمت، برای ساخت خودروهای برقی، پروانه بهره‌برداری بگیرد.

اولین خودروی برقی که خودروسازان جنوب ساخت، هاچبکی بنام مینور (Minor) بود که در سال ۱۳۹۰ معرفی شد. مینور در دو نسخه هاردتاپ و سافت‌تاپ در ایران رونمایی شده بود و حتی تعداد محدودی از آن نیز به تولید رسید که البته در اختیار شرکت‌ها گذاشته شد و پلاک ملی نگرفتند.

اکسیژن با دو پکیج باتری

خودرویی که از تنها تصویر لو رفته آن، کاملا واضح است که با همان شکل و شمایل مینور طراحی شده و فقط سپر و جلوپنجره‌اش را تغییر داده‌اند. هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی خودرو برقی اکسیژن به ۸۰% رسیده است؛ این یعنی مجموعه نرم‌افزار و حتی پکیج باتری‌های آن در داخل کشور، تولید شده است. عمر باتری‌های خودرو اکسیژن، ۳ هزار سیکل خواهد بود. بنابراین باید هر ۸ سال، باتری‌های آن تعویض شود.

قرار است خودرو اکسیژن، با دو پکیج باتری به تولید برسد؛ پکیج اول که ارزان‌تر است، اجازه می‌دهد تا ۸۵ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد و با یکبار شارژ نیز حدود ۲۲۰ کیلومتر جابجا می شود.اما در پیکج دوم که هزینه بیشتری دارد، با یکبار شارژ، مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی می کند و حداکثر سرعت‌ را نیز به ۱۱۰ کیلومتر برساعت می رساند.
همچنین عمر مفید موتور برقی استفاده شده در خودرو اکسیژن، معادل ۲۰ سال برآورد شده است.

قیمت خودرو اکسیژن

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، قیمت تمام شده خودرو برقی اکسیژن حدود ۸۵۰۰ دلار است. که یعنی در صورت رسیدن به مرحله تولیدانبوه، قیمتش نمی‌تواند کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

به گزارش باما، با توجه به تسهیلات خرید خودروهای برقی، عمر بالای موتور الکتریکی، عمر بالای باتری، و همچنین مزایای جانبی خودروهای برقی مثل معافیت از پرداخت مالیات، تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک و نداشتن هزینه‌های جانبی مانند بنزین، تعویض روغن و فیلتر و … هنوز هم خودرو برقی اکسیژن، شانس موفقیت در بازار ایران را دارد.

گزارش تسنیم|شگفتانه‌های آخرین بودجه روحانی به‌روایت آمار و نمودار/ رکوردشکنی ناباورانه کسری بودجه ۱۴۰۰ با رشد ۵برابری

گزارش تسنیم|شگفتانه‌های آخرین بودجه روحانی به‌روایت آمار و نمودار/ رکوردشکنی ناباورانه کسری بودجه ۱۴۰۰ با رشد ۵برابری

گزارش تسنیم|شگفتانه‌های آخرین بودجه روحانی به روایت آمار و نمودار/ رکوردشکنی ناباورانه کسری بودجه 1400 با رشد 5 برابری

آخرین بودجه آقای حسن روحانی حاوی رکوردهای عجیب و غریبی است، یک نمونه رشد کسری بودجه است. درحالی که متوسط رشد کسری بودجه در سالهای ۹۰ تا ۹۹ بیش از ۲۱درصد بوده، رشد کسری بودجه در لایحه ۱۴۰۰ به ۱۱۷درصد رسید که نشان از افزایش ۵.۵برابری این نرخ رشد دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لایحه بودجه 1400 درحالی به‌ادعای دولت با کاهش وابستگی به نفت و براساس واقعیت‌ها تدوین و به مجلس تقدیم شده است که مروری به جزئیات دخل‌وخرج و درآمدهای پیشنهادی نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌ها به درآمدهای بودجه 1400 نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیر داشته است.

بررسی جزئیات درآمدهای پیشنهادی دولت در بودجه 1400 بیانگر وابستگی حداقل 50درصدی بودجه به نفت است؛ همچنین کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال 1400 بیش از 117 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1399 رشد داشته و کسری تراز عملیاتی از 147 هزار میلیارد تومان به 319 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در ادامه مروری به بررسی روند بودجه سالانه کشور، منابع و مصارف، درآمدها و هزینه‌ها طی 10 سال گذشته و چگونگی افزایش 117درصدی کسری بودجه در سال 1400 بر اساس گزارش دیوان محاسبات خواهیم داشت.

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

مروری به درآمدهای 10ساله بودجه‌ای نشان می‌دهد که درآمدها در لایحه 1400 نسبت به قانون 1399 حدوداً 10 درصد رشد داشته است که یکی از کمترین رشدهای دهه اخیر می‌باشد. طی این سالها فقط در بودجه سال 91 شاهد رشد 7درصدی درآمدها بودیم و در بقیه سالها، نرخ رشد درآمد بالاتر از 10 درصد بوده است.

بالاترین نرخ رشد درآمد به‌میزان 39 درصد در بودجه سال 92 اتفاق افتاده است.

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

اما به‌خلاف درآمدها، روند اعتبارات هزینه‌ای با رشد چشمگیر همراه بوده است،‌ در نمودار پایین مشاهده می‌کنید که رشد هزینه‌ها در لایحه پیشنهادی دولت نسبت به قانون بودجه 99 بالغ بر 46 درصد بوده است که بیشترین نرخ رشد طی دهه اخیر است.

رکوردشکنی رشد هزینه‌ها در بودجه 1400 با نرخ رشد 46 درصد در حالی است که طی ده سال گذشته بالاترین نرخ رشد هزینه‌ها در بودجه 92 با نرخ 27 درصد بوده است.

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

بر همین اساس و همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است، روند افزایش اعتبارات هزینه‌ای طی دوره زمانی 90 تا 99 تصاعدی بوده و رشد درآمدها تقریباً روندی خطی را تجربه کرده است.

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

بررسی روند 10ساله منابع و مصارف بودجه‌های کشور نشان می‌دهد در حالی طی سالهای 90 تا 99 کسری بودجه سالانه بین 5 تا 46 درصد رشد داشته که در بودجه 1400 این عدد به‌شکلی ناباورانه به رشد 117 درصد رسیده است.

جالب است که کسری بودجه از سال 90 تا 99 از 28 هزار میلیارد تومان تا 147 هزار میلیارد تومان افزایش داشته، ولی در بودجه سال 1400 به‌یک‌باره شاهد رشد کسری بودجه به عدد 319 هزار میلیارد تومان هستیم.

بررسی متوسط نرخ رشد کسری بودجه طی سالهای 90 تا 99 نشان می‌دهد طی این سالها به‌طور متوسط کسری بودجه رشد 21درصدی داشته است، این در حالی است که رشد 117درصدی کسری بودجه در لایحه 1400 نشان از افزایش حدود 5.5برابری کسری بودجه دارد.

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

در ادامه روند 10ساله منابع و مصارف عمومی دولت با عملکرد را مشاهده می‌کنید:

بودجه ایران , لایحه بودجه 1400 ,

به گزارش تسنیم،‌ دیوان محاسبات سه سناریو برای فروش نفت در سال 1400 در نظر گرفته است که عبارت‌اند از؛ سناریوی اول: صادرات 2/3 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی مطابق با مفروضات لایحه بودجه 1400؛  سناریوی دوم: فروش یک‌ونیم میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با دید بهبود
و سناریوی سوم: فروش 1میلیون بشکه نفت متناسب با واقعیت‌های فعلی.

در صورت عدم تحقق یکی از رویکردهای فوق، به‌صورت دومینووار تمامی منابع با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد و از طرفی با عدم تحقق فروش نفت 18 درصد سهم صندوق توسعه ملی از بخش نفت نیز با کاهش مواجه و منجر به کسری منابع خواهد شد که در این صورت عملاً مانند سال 1399 پیش‌فروش نفت به مشکل می‌خورد و در بازار داخلی نیز با استقبال مواجه نخواهد شد و باید از این منابع هم چشم‌پوشی کرد.

انتهای پیام/+

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

Yektanet: Stay Home

74 دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

74 دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

۷۴ دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ۷۴ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان که دارای بیشترین میزان اثرگذاری هستند، قرار گرفتند.

اعتمادآنلاین| محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالتیکس (ISI) آخرین فهرست موسسات یک درصد برتر دنیا که بیشترین تعداد استنادها را در  ۱۰ سال گذشته دریافت کرده ­اند، منتشر کرد.

 

وی یادآور شد: مایه مباهات است که در آخرین به روز رسانی انجام شده در آذر ۹۹ تعداد ۷۴ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی از کشور جمهوری اسلامی ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند مشاهده می‌شود. بنابراین در مقایسه با سال قبل که تعداد ۶۵ مورد بود تعداد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر ایران ۱۴ درصد افزایش و نسبت به سال ۹۴ بیش از ۱۴۷ درصد افزایش یافته است.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: این دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا از لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در مجموع موسسات یک درصد برتر قرار گرفته­ اند. استنادها در دنیای علم بیانگر کیفیت تولیدات علمی هستند. بنابراین، علت افزایش تعداد این مراکز، افزایش کیفیت تحقیقات کشور است.

 

دهقانی ادامه داد: استناد هر چند عاری از آفت نیست، اما یکی از مهم ترین شاخص هایی است که میزان استفاده از پژوهش ها را نشان می دهد. در حال حاضر استناد مهم ترین شاخصی است که در ارزیابی های علمی در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی افزود: در سند سیاست های علم و فناوری ابلاغی ازسوی رهبر معظم انقلاب نیز مرجعیت علم و فناوری در سطح دنیا به عنوان اولین بند مورد تاکید قرار گرفته است. مرجعیت به معنی محل رجوع قرار گرفتن است و استناد از یک نگاه بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده توسط سایر پژوهشگران است.

 

دهقانی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ بررسی پایگاه شاخص‌های اساسی علم نشان داد که ۳۰ دانشگاه و مرکز پژهشی از جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. درسال ۱۳۹۵ با رشد کیفیت تولیدات علمی در کشور تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به ۳۵ مورد افزایش یافت. تعداد مراکز یک درصد برتر کشور در بهمن ۱۳۹۶ به ۵۳ مورد افزایش یافت.

 

وی افزود: برای انتخاب موثرترین دانشگاه‌ها، کلیه دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دنیا بر حسب میزان اثرگذاری آن‌ها مشخص و مرتب سازی شده و در گام بعد یک درصد برتر آنها که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند انتخاب و معرفی می‌شوند.  

 

وی تاکید کرد: دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان، شهید چمران اهواز، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، کردستان، صنعتی مالک اشتر، علوم پزشکی بابل، صنعتی کرمانشاه، علوم پزشکی گیلان، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی قزوین و علوم پزشکی ارومیه به جمع موسسات یک درصد برتر پراستناد دنیا وارد شده اند.

 

دهقانی ادامه داد: در بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ۳۰ دانشگاه جامع، ۲۶ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۲ دانشگاه صنعتی و ۶ مرکز تحقیقاتی در جمع موثرترین‌های دنیا قرار گرفتند. لیست کامل دانشگاه ­ها و مراکز پژوهشی در جدول آمده است.

 

سرپرست ISC  همچنین گفت: در بین دانشگاه های جامع به ترتیب الفبا دانشگاه های ارومیه، اصفهان، الزهرا (س)، آزاد اسلامی، بوعلی سینا، بین المللی امام خمینی (ره)، پیام نور، تبریز، تربیت مدرس، تهران، خلیج فارس، رازی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، شاهد، شهرکرد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شهید مدنی آذربایجان، شیراز، علوم کشاورزی و منابع طبیعی کرگان، فردوسی مشهد، کاشان، کردستان، گیلان، مازندران، محقق اردبیلی، یاسوج و یزد در فهرست یک درصد برترهای دنیا قرار دارند.

 

دهقانی ادامه داد: در بین دانشگاه های علوم پزشکی به ترتیب الفبا دانشگاه های اراک، ارومیه، اصفهان، البرز، ایران، بابل، بقیه الله (عج)، بهزیستی و توانبخشی، تبریز، تهران، جندی شاپور اهواز، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، قزوین، قم، کاشان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، مراغه، مشهد و همدان در زمره موسسات یک درصد برتر پراستناد دنیا قرار دارند.

 

وی یادآور شد: در بین دانشگاه های صنعتی به ترتیب الفبا دانشگاههای خواجه نصیرالدین طوسی، صنعت نفت، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی سهند، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف، صنعتی شیراز، صنعتی کرمانشاه، صنعتی مالک اشتر، صنعتی نوشیروانی بابل و علم و صنعت ایران در دسته یک درصد برتر پراستناد دنیا قرار دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در بین موسسات تحقیقاتی نیز پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقاتی جراحی تروما سینا، موسسه پاستور ایران و مراکز تحقیقاتی مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمره موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: شرکت کلاریویت آنالتیکس (آی. اس. آی) پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) را ارائه داده است. اطلاعات ۱۰ سال اخیر کل دنیا در این پایگاه پردازش و نگهداری می شود. یکی از اقلامی که در این پایگاه نگهداری می شود، موسسات یک درصد برتر پراستناد دنیا است. اینها عمدتاً دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هستند که بیشترین میزان استنادها به مقالاتشان صورت گرفته است. تعداد موسسات فهرست شده در این پایگاه ۶ هزار و ۸۸۸  مورد است.

 

دهقانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حدود ۱.۱ درصد از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر پراستناد دنیا را در اختیار دارد که بعد از ترکیه بالاترین سهم در بین کشورهای اسلامی است. ترکیه با ۱۱۱ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی یک درصد برتر در جایگاه ۱۳ دنیا قرار دارد و ایران در جایگاه ۱۸ دنیا قرار دارد. بعد از ایران و در بین کشورهای اسلامی، مصر با ۲۶ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در جایگاه ۳۳ دنیا قرار دارد. عربستان سعودی با ۲۳ دانشگاه در رتبه ۳۸، مالزی با ۲۱ دانشگاه در جایگاه ۴۱، پاکستان با ۱۹ دانشگاه در جایگاه ۴۳، تونس با ۱۶ دانشگاه در جایگاه ۴۶ و اندونزی با ۱۴ دانشگاه در جایگاه ۴۸ دنیا قرار دارند.

 

وی ادامه داد: از لحاظ تعداد بیشترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران در حوزه مهندسی رتبه بندی    شده اند. تعداد آنها در این حوزه ۴۳ مورد است. ۳۳ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایران در پزشکی بالینی جزء ۱% برتر پراستناد دنیا هستند. در حوزه شیمی ۲۸ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در زمره موثرترین های دنیا قرار گرفته اند. بعد از آن ایران در حوزه های داروشناسی و سم شناسی، علوم مواد، علوم کشاورزی هر کدام ۱۴ دانشگاه و موسسه در بین ۱% برترها دارد. حوزه های علوم گیاهی و حیوانی، علوم اجتماعی، کلیات، علوم رایانه، زیست شناسی و زیست شیمی، محیط زیست و بوم شناسی در جایگاههای بعدی از لحاظ تعداد قرار می گیرند. ایران در این حوزه های بین ۶ تا ۸ موسسه و دانشگاه دارد. حوزه های فیزیک، زمین شناسی، علوم اعصاب و رفتار، ایمنی شناسی، ریاضیات و میکروبیولوژی در مرتبه های بعدی قرار می گیرند. تعداد موسسات برتر ایران در این حوزه ها بین ۱ تا ۴ مورد است.

 

دهقانی گفت: مرجعیت بین المللی در علم و فناوری با تکیه صرف بر کمیت تولید علم حاصل نمی شود. گام نهادن در جهت ارتقای سطح کیفی پژوهش ها، گسترش تعاملات علمی بین المللی و تبدیل علم به ثروت و قدرت ابعاد دیگری هستند که در دستور کار سیاستگذاران علم و فناوری کشور قرار گرفته اند تا علم کشور همچنان شتابان و به صورت همه جانبه مسیر رشد و اعتلای خود را طی کند.

 

منبع: خبرآنلاین

صدای اعتراض تبریز بلند شد

صدای اعتراض تبریز بلند شد

آرمان ملی : پنج‌شنبه 20 آذرماه بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور ترکیه درست در رژه‌ای نظامی در شهر باکوی آذربایجان بیتی از آهنگ «آراز» را خواند که برای پان‌ترک‌ها سمبل جدایی ترک‌های آذربایجان از خاک مادری و برای جمهوری اسلامی ایران خبر از بلندپروازی‌های متوهمانه و گستاخانه این دنباله‌روی گذشتگان متوهمش داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اردوغان با مشاهده رژه نیروهای زمینی، هوایی و دریایی آذربایجان بخشی از وقت سخنرانیش را به خواندن شعری به نام «آراز» اختصاص داد؛ شعری که معنایش به فارسی ارس است. آراز (ارس) نام رود شمالی ایران است که در بخش‌هایی مرز مشترک بین جمهوری آذربایجان و ایران است و طی آن گزافه‌گویی‌هایی را نسبت به آذربایجان ایران داشت که با واکنش مقامات، چهره‌های سیاسی و مردم کشورمان روبه‌رو شد. در این بین حتی سفیر ترکیه نیز به وزارت خارجه فراخوانده شد اما ترکیه‌ای‌ها به‌جای عذرخواهی، سفیر ایران را احضار و مراتب اعتراض خود را به واکنش ایران ابراز داشتند.

تجمع مردم تبریز

جمع کثیری از مردم تبریز در واکنش به شعرخوانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بعدازظهر دیروز، مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز تجمع کردند. مردم تبریز در این تجمع شعارهای «غیرتلی تبریز، غیرتلی آذربایجان»، «ترک، فارس، آذری؛ امام حسین لشکری»، «آذربایجان جانباز، خامنه‌ای‌ دن آیریلماز» و... را سر داده و بر تمامیت ارضی ایران اسلامی تاکید کردند. در پایان این تجمع، بیانیه‌ای در محکومیت اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه، قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: حیات مبارک جمهوری اسلامی مملو از شواهد تاریخی در حمایت از امت اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره‌باغ (چه امروز و چه در دهه 90 میلادی) نیز بر این سیاست خود تکیه کرد. رهبری معظم، دولت و ملت نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حق بازپس‌گیری مناطق اشغالی قره‌باغ تاکید کرده و با اعلام حمایت رسمی و ارسال کمک، برادری خود را به اثبات رسانده است، اما فراموش نکرده‌ایم روزی که دولتمردان ترکیه در واکنش به کشتار مسلمانان در قره‌باغ گفتند این جنگ به ما ارتباطی ندارد آنها آذری‌اند و ما ترک! آنها شیعه هستند و ما سنی! آنها که چشم طمع به این سوی ارس دارند خوب است کمی تاریخ بخوانند، آذربایجان و به‌خصوص تبریز قهرمان همواره پیشرو دفاع از ایران اسلامی بوده است، تاریخ این دیار مملو از پرورش سردارانی همچون ستارخان، شهید آقا مهدی باکری، شهید باقری و... علیه متجاوزان روس، عثمانی، بعثی، داعشی و ... بوده است، همین یک جمله ستارخان بیانگر روحیه مردم آذربایجان است: «خاک می‌خوریم و خاک نمی‌دهیم».

واکنش 4 امام جمعه

نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل با صدور بیانیه مشترکی به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در باکو واکنش نشان دادند. در قسمتی از این بیانیه آمده است: متاسفانه در رژه پیروزی کشور آذربایجان در قره‌باغ اشعار و سخنانی بر زبان جاری شد که سیادت و وحدت اراضی کشور ما را هدف گرفته بود و از سوء حظ گوینده اینکه آن اشعار توسط ایرانیان جدا شده از وطن مادری سروده شده است. 200 سال است که ایرانیان ساکن در 17 ولایت قفقاز که توسط دولت شوروی از وطن مادری، بابا توپراقی و وطن تاریخی جدا شده‌اند اشعار حسرت می‌سرایند و با اشعار حسرت زندگی می‌کنند، چقدر شایسته است محققان تاریخ کشور عزیزمان ایران، اشعار حسرت را جمع‌آوری و به رئیس‌جمهور ترکیه ارسال نمایند تا متوجه شود که تنظیم‌کنندگان خطابه چه خیانت بزرگی به او کرده و برای او مایه آبروریزی بزرگی درست کرده‌اند.

احضار وقیحانه سفیر ایران

وزارت خارجه ترکیه سفیر ایران در آنکارا را فراخوانده و ناخرسندی خود درباره واکنش‌هایی را که تهران به سخنان رئیس‌جمهور ترکیه مطرح کرده ابراز داشت. شایان ذکر است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته درحالی‌که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان خواند که واکنش شدید مقامات ایران همراه شد.

ادامه واکنش‌ها

اظهارات اردوغان واکنش بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی را نیز به دنبال داشت. معاون سیاسی وزیر کشور درباره سخنان اردوغان گفت: کشور عزیز ما هم، چون یک فرش ایرانی زیبا و چشم‌نواز است که اقوام گوناگون، تاروپود این فرش زیبا را تشکیل داده‌اند و با تاریخی بسیار غنی و فرهنگی دیرپا، در قالب پیکره‌ای منسجم و یکپارچه به نام ایران، به آن زیبایی و قوام و هویت بخشیده‌اند. این روزها برخی شیطنت‌ها و اظهارنظرهای ناصواب و نادرست علیه تمامیت و یکپارچگی کشور عزیزمان مطرح می‌شود، اما باید توجه داشت که تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی ایران تحت هیچ شرایطی خدشه‌پذیر نیست. از طرف دیگر مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور کشور ترکیه بیان کرد: هر جمله و حرکتی که باعث ایجاد تفرقه و دشمنی بین کشورهای مسلمان شود تنها به نفع آمریکا، اسرائیل و استکبار است. اینکه کسی به گونه‌ای صحبت کند که آذربایجان از ایران جدا شود یک خیال خام است، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز توئیتی نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد و نوشت: «آقای اردوغان و دیگر حاکمان منطقه باید بدانند که تاریخ منطقه نشان می‌دهد، این شمال رود ارس است که پیوند تاریخی با جنوب آن دارد. وزارت خارجه ایران باید اعتراض رسمی و کتبی خود را به دولت‌های باکو و آنکارا ابلاغ و خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی ایشان شود.» حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در توئیتر خود در واکنش به سخنرانی رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: «اگر اردوغان در ادبیات، جغرافیا و تاریخ رفوزه نشده بود؛ می‌فهمید که آن شعر در رثای جدا شدن آذربایجان از سرزمین مادریش ایران سروده شده است. از سرنوشت صدام درس و عبرت بیاموزد و فورا از مردم متحد و غیور ایران عذرخواهی کند.»

 

سفر به میانه کویر لوت و گندم بریان سوزانش

سفر به میانه کویر لوت و گندم بریان سوزانش

4.3





از 3 رای
جایی که از گرما، گندم هم بریان می شود + تصاویر
  • 19 آذر 1399 08:00
  • 0
  • 12K

در حاشیه کویر لوت، منطقه‌ای وسیع به نام گندم بریان قرار دارد. این منطقه یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ایران و جهان به حساب می‌آید که اغلب به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان از آن یاد می‌شود. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این جاذبه منحصربه فرد رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی گندم بریان

منطقه گندم بریان یا ریگ سوخته، مجموعه تپه‌هایی پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی است. این منطقه در حدود ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شمال شهر شهداد در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است.  گندم بریان که در قسمت شرقی رودخانه شور قرار گرفته با مرکز استان کرمان ۸۳ کیلومتر فاصله دارد.

گندم بریان پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه رنگ موجب گردیده که دمای هوا در این منطقه به شدت بالا باشد. گفته می‌شود در این منطقه به دلیل گرمای بسیار زیاد هوا حیاتی وجود ندارد. در برخی منابع آورده شده که در منطقه‌ای از گندم بریان به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند.

گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان دشت لوت
منبع عکس: پرشیا دایجست

 

چرا گندم بریان؟

شاید برای شما سوال باشد که چرا نام گندم بریان بر روی این منطقه گذاشته شده است. طبق برخی روایت‌ها این دشت به این علت که در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته، کاروان‌های بسیاری از آن گذر می‌کردند. در تابستان دمای هوا در این منطقه بسیار بالا بوده و کاروانیان برای بیان میزان گرمای منطقه به دیگران از این توصیف استفاده می‌کردند که گندم‌های کشاورزان در اثر شدت گرما برشته می‌شد. از این رو، نام این دشت را گندم بریان گذاشتند.

گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست

 

ویژگی‌های گندم بریان

منطقه گندم بریان ویژگی‌های منحصر به فرد متعدد دارد از جمله‌ مهم‌ترین آنها عبارت است از:

  • سنگ‌های سیاه و آتشفشانی: در گندم بریان سنگ‌های سیاه رنگی دیده می‌شود که این سنگ‌ها شکل‌های بسیار عجیبی دارند. از طرف دیگر وجود سنگ‌های سیاه در کویر صحنه‌ای منحصربه فرد ایجاد کرده که چشم ببنیده را به خود خیره می‌کند.
  • ییلاق ده‌بکردی: نکته عجیب و جالب دیگر، ییلاقی در ۵۰ کیلومتری دشت گندم بریان است. این ییلاق در میان دو منطقه بسیار گرم بم و جیرفت قرار دارد و به نام ده‌بکردی شناخته می‌شود. ییلاق ده‌بکردی در دامنه کوه‌های بارز وشیر قرار دارد که دره‌ای سرسبز و مملو از درختان گردو، بادام و صنوبر است.
  • اختلاف بالای دما در روز و شب: در گندم بریان به مانند دیگر نقاط کویر، اختلاف دمای بالای بین دمای روز و شب وجود دارد.
  • آسمان پر ستاره: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه فرد گندم بریان، آسمان صاف و پر ستاره آن است. اغلب افراد برای دیدن ستارگان در این منطقه کمپ می‌زنند.
  • تنها رود جاری در کویرلوت: رودخانه شور یا کال شور که در نزدیکی گندم بریان قرار دارد، تنها رودخانه جاری در کویرلوت است
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان لوت
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

گرم‌ترین نقطه جهان کجاست؟

در بسیاری از رسانه‌های ایرانی و خارجی به نقل از دکتر پرویز کردوانی گندم بریان را به عنوان گرم‌ترین نقطه لوت و دنیا معرفی کرده‌اند. دکتر کردوانی در مصاحبه‌های خود بارها این ادعا را رد کرده و معتقد است که گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت و منطقه‌ای به نام «چاله مرکزی لوت» است. این نقطه در ۷۵ کیلومتری شرق شهداد قرار گرفته و دمای بین ۶۰ الی ۶۵ درجه سانتی‌گراد دارد.

البته گندم بریان نیز یکی از گرم‌ترین نقاط کویر لوت است که در برخی از روزهای تابستان دمای هوا تا 53 درجه در آن بالا می‌رود.

گندم بریان کویر لوت
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

بهترین فصل سفر به گندم بریان

دمای هوای گندم بریان در روزهای تابستان بسیار بالاست. بنابراین تابستان زمان مناسبی برای سفر به این نقطه کویر لوت نیست. اواخر فصل پاییز، فصل زمستان و همچنین اوایل فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این دشت سیاه رنگ است.

کویر
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان شهداد
منبع عکس:پرشیا دایجست

 

سفر به گندم بریان

برای رفتن به گندم بریان بهتر است یک روز قبل به روستای نزدیک این منطقه سفر کنید. روستای شفیع‌آباد یکی از روستاهای نزدیک گندم بریان است که می‌توانید در آنجا اقامت داشته باشید. صبح زود به سمت گندم بریان حرکت کنید تا از گرما ظهر در امان باشید.

مسیر پیاده‌روی گندم بریان بین ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد که با زمان برگشت احتمالا یک روز کامل برای دیدن منطقه نیاز داشته باشید. بهتر است برای دیدن منطقه با راهنمای محلی همراه شوید. در این منطقه دسترسی به اینترنت و آنتن موبایل بسیار ضعیف است و اگر مسیر را گم کنید، احتمالا برای بازگشت دچار مشکل شوید.

گندم بریان
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

سخن پایانی

گندم بریان یکی از شگفت‌انگیز‌ترین نقاط ایران در استان کرمان است. این منطقه وسیع که در حاشیه کویر لوت قرار دارد، به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط ایران شناخته می‌شود. سفر به گندم بریان می‌تواند تجربه‌ای منحصربه فرد باشد که تنها در مرکز ایران ممکن می‌گردد. اگر سفری به گندم بریان داشته‌اید با ما تجربه‌هایتان را در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0 نظر)

تصاویر گریه معروف نماینده اسبق مجلس که دیشب از دنیا رفت

تصاویر گریه معروف نماینده اسبق مجلس که دیشب از دنیا رفت

علی اصغر زارعی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی دار فانی را وداع گفت.

علی‌اصغر زارعی

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، دکتر علی‌اصغر زارعی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس جمهور در دولت نهم و جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌هایی چون فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران، ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین(ع) و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل را نیز در کارنامه خود داشت.

اشک‌های دکتر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس از خاطرات سیاسی سال‌های اخیر بود که در ادامه می‌بینید.

اعطای نشان بین المللی گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش

اعطای نشان بین المللی گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش

خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اعطای نشان بین المللی گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش صورت گرفت.

جریان چیست؟

محمد شریف ملک زاده، رئیس منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان "IAUP" در بازدید از خانه بومیان کیش، نشان بین المللی گردشگری حلال را به موزه مردم شناسی خانه بومیان اعطا کرد و گفت: نکته برجسته در این مکان اصالت است؛ ما در این موزه با نحوه زندگی پیشینیان و اجداد بومیان جزیره کیش آشنا شده و متوجه اهمیت کیفیت و سلامت در نزد گذشتگان می شویم.

پیشنهاد امروز

وی بر اهمیت ثبت ملی و جهاتی خانه مردم شناسی بومیان کیش تاکید کرد و گفت: با ثبت ملی این مجموعه، دولت به عنوان نهاد حاکمیتی باید در بازسازی و حفظ و نگهداری آن کمک کند.

ملک زاده درباره فعالیتهای سازمان جهانی گردشگری با رویکرد ویژه به گردشگری حلال افزود: این سازمان دارای شعب گسترده در جهان بوده و تنها سازمانی است که در حوزه های مختلف کالا و خدمات فعالیت می کند. رستوران ها، آژانس ها، کافی شاپ ها، هتل ها، حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی، موزه ها، کشتارگاه ها و حتی حوزه های پولی و مالی از جمله مواردی است که می توانند استاندارد تخصصی و انحصاری گردشگری حلال را از این سازمان دریافت کنند.

پیشنهاد امروز

وی تصریح کرد: این سازمان مالکیت معنوی استاندارد گردشگری حلال در تمام زیرشاخه ها را به ثبت رسانده و بر این اساس تنها سازمانی است که می تواند استاندارد گردشگری حلال را صادر کند.

وی افزود: این استاندارد در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و تمام کشورهای آسیا و خاورمیانه و حتی کشورهای آمریکای لاتین و کانادا ثبت شده و دارای اعتبار است.

ملک زاده با بیان اینکه شعار سازمان گردشگری حلال"یک جهان، یک حلال است"حلیت، کیفیت، سلامت و اصالت کالا و خدمات را از جمله ملاکهای اعطای استاندارد گردشگری حلال برشمرد.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنین از راه اندازی دفتر منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه های جهان با حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جزیره کیش خبر داد و عنوان کرد: بیش از صد دانشگاه معتبر زیر نظر این اتحادیه فعالیت می کنند.

وی از تلاش برای ارائه تعریفی نوین از گردشگری در عرصه بین المللی و ثبت جهانی تئوری mft به نام خود خبر داد و افزود: براساس این تئوری علاوه بر سه عنصر اصلی انسان، زمان و مکان، محور دیگری به نام ارتقای روح و روان جهت کاهش استرس و آسایش روح و روان به عناصر اصلی گردشگری اضافه شد.

ملک زاده بیان داشت: در بسته های گردشگری علاوه بر فضاهای مدرن و نو، باید مکان هایی برای ارتقای آسایش روح و روان گردشگر دیده شود. گردشگرانی ایرانی و خارجی همه به دنبال خاطره سازی هستند و با توجه به جایگاه خاطرات در زندگی انسانها و آینده آنها باید زمینه این خاطره سازی را ایجاد کرد.

همچنین محمد جاسم پور، مدیر موزه مردم شناسی بومیان کیش اظهار کرد: هدف ما از احیای این خانه قدیمی و راه اندازی موزه مردشناسی، حفظ و نگهداری سنتها و آداب و رسوم بومیان کیش برای نسلهای بعدی و همچنین معرفی آن به گردشگران و علاقمندان بوده است.

به گفته وی خانه بومیان بطور مستقبم برای 20 نفر از بومیان جزیره و به صورت غیر مستقیم برای ده ها نفر ایجاد اشتغال کرده است.

جاسم پور همچنین از اضافه شدن فضاهای جدید در جزیره کیش نظیر اقامتگاه بومگردی و همچنین محلی برای ارائه غذاها و شیرینی های مختلف محلی خبر داد.

وی راه اندازی خانه زنان بومی با هدف ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی و مواردی مانند تولید کیف های پارچه ای را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

مدیر موزه مردم شناسی کیش از مسئولان درخواست کرد که اماکن گردشگری بومی، اصیل و تاریخی در همه شهرها از جمله کیش را به گردشگران معرفی کرده و آن را در بسته های گردشگری جای دهند.

اعطای نشان بین المللی گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش
شما هم رای بدهید

سازمانهای گردشگری و دریانوردی خواستار برقراری سفرهای دریایی شدند

سازمانهای گردشگری و دریانوردی خواستار برقراری سفرهای دریایی شدند

ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، سازمانهای گردشگری و دریانوردی خواستار برقراری سفرهای دریایی شدند.

داستان چیست؟

اگرچه سفرهای دریایی در ایران به آن معنی متعارف دنیا، رواج ندارد و این سفرها در آبهای ایران تماما خلاصه شده به رفت و آمد بین جزایر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لنج و اتوبوس دریایی یا گشت با قایق های موتوری، اما پیش از همه گیری ویروس کرونا، مذاکراتی با برخی کشورها از جمله عمان برای هدایت کشتی های غول پیکر کروز به سمت بنادر ایران آغاز شده بود که شیوع این ویروس روند آن مذاکرات را متوقف کرد. البته گاهی تبلیغ هایی درباره «سفر با کشتی کروز در ایران» دیده می شود که منظور آن سفر به امارات و گشت در دبی و ابوظبی پس از صرف شام در یک کشتی کروز است!

پیشنهاد امروز

صنعت سفرهای دریایی که با 26 میلیون مسافر و 45 میلیارد دلار درآمد سالانه، حدود پنج درصد از تولید ناخالص جهانی را تولید می کرد، اینک یکی از زیان ده ترین صنایع در دوران همه گیری ویروس کرونا شناخته می شود. زمانی که این ویروس در دنیا شایع شد به ناگهان گزارش هایی از ابتلای شمار زیادی از مسافران کروزها و کشتی های تفریحی منتشر شد. بسیاری از این کشتی ها به قرنطینه گاه های بزرگ تبدیل شدند و بیشتر کشورها اجازه پهلوگیری به کروزها را ندادند. تحقیقات یک روزنامه آمریکایی نشان می دهد، یک پنجم از تمام کشتی های کروز اقیانوس پیما در جهان، عددی در حدود 50 کشتی، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کردند؛ دست کم 2592 خدمه و مسافر مبتلا شده و 65 نفر جانشان را از دست دادند. بیشتر این کشتی ها متعلق به انگلیس، استرالیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بود.

شاخص سهام کروزها در بورس های جهانی نیز تا 70 درصد سقوط کرد و برخی مالکان کشتی ها از احتمال اوراق کروزهای غول پیکر خبر دادند. ارزیابی صاحبان کروزها بر این است که با آغاز دوباره سفرهای دریایی شاید یکی دو سال طول بکشد تا فقط ضررها جبران شود.

پیشنهاد امروز

حالا با وخیم تر شدن اوضاع کشتی های کروز و مهار ویروس کرونا در برخی کشورها، سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین المللی دریایی، بیانه ای مشترک صادر کرده و تمام دولت ها را دعوت کرده اند از سرگیری تدریجی و ایمن گردشگری دریایی را در برنامه های خود قرار دهند و با مراکز امداد و نجات کشورها هماهنگی لازم را بعمل آورند.

در این بیانیه آمد: صنعت گردشگری دریایی از 1.2 میلیون فرصت شغلی پشتیبانی می کند و 150 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده است. صنعت گردشگری حالا می تواند با رعایت پروتکل های اجتماعی و موارد بهداشتی نسبت به راه اندازی کشتی های تفریحی اقدام کند.

درحال حاضر حرکت کروزها و کشتی های تفریحی از کشورهای آسیای شرقی که در مهار ویروس کرونا موفق تر بوده اند، از سرگرفته شده است. سفر دریایی این کشتی ها حدود 300 روز تعلیق شده بود.

صاحبان کروزها اعلام کرده اند برای از سرگیری «سفرهای کوتاه مدت دریایی» تدابیر سختگیرانه ای را با رعایت مقررات بهداشتی به اجرا گذاشته اند و هزینه هایی را بابت آموزش خدمه و رعایت بیشتر بهداشت، متحمل شده اند. در ژاپن سفر دریایی دو کشتی بزرگ به نام های ASUKA II NYK و NIPPON MARU از سر گرفته شده است. یکی از مسئولان کشتی آسوکا گفت: درحالی که ظرفیت کشتی 880 نفر است اما با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به جذب 330 نفر اقدام کرده ایم.

یکی از مدیران کشتی NIPPON MARU نیز گفته است: این کشتی 500 نفری با نیمی از ظرفیت خود به راه افتاده و تمام کابین ها و محوطه های آن در مدت پهلوگیری در سواحل ضدعفونی شده و با امکانات جدید سفر خود را آغاز کرده است.

یک کشتی تفریحی دیگر نیز پس از گرفتن مجوزهای لازم، اولین سفر دریایی کوتاه مدت خود را از سنگاپور برای اطمینان از پایبندی به پروکل های ایمنی و بهداشتی آغاز کرد و قرار است کشتی Royal Caribbean International، یکی از بزرگترین خطوط کشتی کروز نیز بزودی سفرهای تفریحی خود را آغاز کند. شرکت رویال کارایبین اعلام کرده بود: به علت توقف سفرهای دریایی ناشی از کووید 19 از ابتدای سال 2020 حدود یک میلیارد دلار زیان خالص داشته است. مدیران این خط کشتیرانی آمریکایی گفته اند: صنعت کروز آمریکا عملاً به بن بست رسیده و برخی از کشتی ها در ژاپن و استرالیا پهلو گرفته و عملاً بدون حرکت باقی مانده اند، این در حالی است که این کشتی ها هر ماه بین 250 تا 290 میلیون دلار هزینه نگهداری دارند.

سازمانهای گردشگری و دریانوردی خواستار برقراری سفرهای دریایی شدند