دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

قابل توجه شورای اسلامی و دهیاری بسکاباد

با عنایت به ابلاغ بودجه دهیاریها که شاخصهای بسیار گسترده توسعه روستا را در بر  دارد در این شرایط سخت خشکسالی و وضعیت اشتغال روستا امید است با بهره گیری از اعتبارات دولتی حداکت استفاده در این زمینه ممهم به عمل ایید

میهمان هفته استاد محمد بسکابادی ( استادی - غلامحسین )

بسکاباد عزیز به لطف ا... در تمام زمینه ها از استعدادهای خدادی برخوردار است . در زمینه موسیقی و هنر جناب اقای حاج محمد بسکابادی در سطح استان خراسان و حتی کشور عزیزمان از اساتید برجسته سنتور میباشد . 

وی در سال 1337 در بسکاباد بدنیا امد تحصیلات ابتدایی زا در روستا شروع ولی با زلزله وحشتناک 9 شهریور 1347 پد و مادر و چند نفر از اعضای خانواده را از دست داد و به همراه تنها برادرش مهدی جهت ادامه تحصیل روانه گناباد گردید

برگذاری جلسه ماهیانه مجمع بسکابادیهای مقیم مشهد

جلسه تیرماه 1394 مجمع با حضوز تعذاذ کتیری از همشهریان و میهمانان ویزه همزمان با شب 24 ماه مبارک 19 تیرماه 1394 در محل منزل م*ح* بسکابادی  با برگذاری نماز جماعت شروع پس ار  صرف افطاری قراعت چند از کلام ا... مجید  و عرض خوش امد گویی اقای م*ح* بسکابادی و عنوان 2 موضوع لزوم همکاری و هماهنگی 3 روستای بسکاباد - کارشک و بیناباج در تعریض جاده  (خضری - فیض اباد - بسکاباد - کارشک - امامزاده سلطان عبدا... و بیناباج  ) و همچنین لزوم کمک به همدیگر د ر قالب انجمن خیریه بسکاباد  استفاده گردید از اشعار ناب و محلی اقای ابراهیم توکلی و اجرای خوب اقای حسین بسکابادی ( حسن - غلامرضا ) و گزارش اقای شیخ حسن رضایی در خصوص موضوع پیشرفت عملیات احداث مسجد پنج تن ال عبا و اینکه به حول قوه الهی  مراتب عملیات اجذایی شروع و مقرر است در شب 28 ماه مبارک با قربانی گوسفند و پذیرایی از عموم خیرین در محل مسجد بازدید عمومی صورت گیرد و  گزارش نگارش کتاب دیدار دیار بسکاباد وسیله استاد مجسد پورشافعی و در پایان با سخنرانی اقای شیخ علی دلاوری نزاد جلسه به پایان رسید . ضمنا جلسه اینده مجمع در کوی امیر منزل اقای حاج عباس بسکابادی ( کربلایی محمد - عباس ) خواهد بود

چهارمین نشست «مجمع محبان ثامن الائمه (ع) بسکابادی های مقیم مشهد»  روز جمعه 19 تیر 94 مصادف با 23رمضان 1436در قالب ضیافت افطاری به میزبانی برادرحسین بسکابادی برگزار شد.




از دست رفته گان سال 1393

طی سال 1393 تعداد۳ نفر از همشهریان عزیز به رحمت ایزد منان شتافتند که جهت گرامیداشت روح بلندشان با ذکر اسامی و گوشه ای از زندگانی پر برکت انان سعی در زنده نگهداشتان یاد و نام شان را داریم .  

1- مرحوم مغفوره جناب اقای علی کاشفی 

2- مرحوم مغفوره جناب اقای حاج محمد حسین بسکابادی ( رجب ) 

3- مرحوم مغفوره جناب اقای حاج سید محمد بسکابادی ( سید محمد علی )

بیاری همدیگر بشتابیم

سیر در احکام و دستورات اسلام عزیز در این ماه عزیر ماه بهار قران بیانگر اینست که چقدر ما از اصل دین جدا هستیم شب 18 ماه مبارک به خانواده ای از دوستان که به عشق  مجاورت حرم  امام رعوف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع ) از خطه سبز و دیدنی گیلان جلای وطن نموده ودر جوار معشوق سکنی گزدیدند برخورد نمودم وقتی که داستان زند گی خود را گفت و در سن 51 سالگی بغض درون گونه هایش را تر کرده بود بعنوان یک مسلمان از خود بیزار شدم برای اتبات ادعا مقایسه میکنیم وضعیت نرخ کارمزد بانکی بین کشورهای مختلف بانک جهانی

تسنیم از آمار منتشر شده بانک جهانی گزارش می‌دهد

وام بانکی در ایران گران‌تر از ۱۰۱ کشور/ نرخ واقعی سود وام در ایران ۶ برابر آمریکاست

خبرگزاری تسنیم: بانک جهانی در گزارشی از نرخ بهره وام در ۱۴۰ کشور جهان اعلام کرد دریافت وام بانکی در ۱۰۱ کشور از ایران به صرفه تر است و نرخ واقعی بهره وام بانکی در ایران ۶ برابر آمریکا و ۲ برابر ژاپن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی در مورد میزان سود بانکی در 140 کشور جهان نشان می دهد دریافت وام بانکی در 101 کشور از ایران به صرفه تر است. 

بر اساس این آمار که مربوط به سال 2011 است نرخ واقعی بهره وام بانکی در ایران طی این سال 7 درصد بوده است. در 38 کشور نرخ واقعی بهره وام بانکی بیشتر از ایران و در 101 کشور کمتر از ایران بوده است.

نرخ واقعی بهره وام بانکی هر کشور بر اساس میزان نرخ بهره دریافتی از سوی بانک های آن کشور برای پرداخت وام به متقاضیان و شاخص های دیگری مثل میزان نرخ تورم در آن کشور محاسبه می شود.

بانک جهانی متوسط نرخ بهره وام بانکی در ایران طی سال 2011 را 11 درصد و نرخ تورم ایران در این سال را 20.6 درصد اعلام کرده است. 

در میان کشورهای جهان،‌ لیبی بدترین کشور برای دریافت وام بانکی شناخته شده است. نرخ واقعی بهره وام بانکی در این کشور 57.8 درصد محاسبه شده است. پس از این کشور،‌ ماداگاسکار با 42.9 درصد در رتبه دوم و برزیل با 34.5 درصد در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند. 

بهترین کشور برای دریافت وام بانکی نیز بلاروس شناخته شده است. نرخ واقعی بهره وام بانکی در این کشور طی سال 2011 منفی 33.7 درصد اعلام شده است. پس از این کشور، اتیوپی با منفی 17.1 درصد و کویت با منفی 16.8درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

نرخ واقعی بهره وام بانکی در برخی کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده است: افغانستان 4 درصد، الجزایر منفی 8.1 درصد، بحرین منفی 5.6 درصد، بلژیک 8.2 درصد،‌ کانادا منفی 2.5 درصد،‌چین منفی 1.2 درصد،‌ مصر منفی 0.6 درصد، هند 1.7 درصد،‌اندونزی 4 درصد، عراق منفی 7.5 درصد، ایتالیا 3.2 درصد‌، ژاپن 3.4 درصد، اردن 2.2 درصد، لبنان 2.6 درصد، مالزی 2.5 درصد، هلند 0.7 درصد،‌نروژ 10.2 درصد، عمان منفی 9.7 درصد، قطر منفی 7.8 درصد، روسیه منفی 6.1 درصد، سوئیس 2.5 درصد، انگلیس منفی 1.8 درصد‌، و آمریکا 1.1 درصد.

بر اساس این گزارش نرخ واقعی بهره وام بانکی در کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس منفی بوده است و کشورهای صنعتی عمدتا نرخ بهره منفی یا پایین داشنه اند. 

نرخ واقعی بهره وام بانکی در ایران حدودا 2 برابر ژاپن و تقریبا 6 برابر آمریکا گزارش شده است

ربا از نظر قران مجید

یک‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴

الفبپتثجچحخدذرزژسشصضطظعغفقکگلمنوهی

فرهنگ و علوم انسانی

>

جامعه شناسی

>

جامعه شناسی دینی

>

تحریم ربا از منظر آیات قرآن

فارسی نسخه موبایل 3747 نمایش |

در این متـن میخوانـــیم :

    ربا به معنی: بخش زیاد شده، فزونی یافته، فزونی، زیادی، افزوده... است، و معادل بهره در زبان فارسی است. وقتی چیزی به کسی می دهیم و زیـاده از آنچه به وی داده ایم از وی پس میگیریم، آن بخش زیادی ربا نامیده می شود. در قرآن فقط از ربا خورنده و ربا خوردن صحبت شده و تحریم شده است. ولی از ربا دادن و ربا دهنده صحبتی نشده است. در آیه 131 سوره آل عمران ربا خوردن (بهره گرفتن) نهی شده است. در آیه 275 سوره بقره از ربا گیرندگان صحبت شده، و در ادامه حرام بودن ربا مطرح شده. در آیه 278 گفته شده «ربا نگیرید» و در آیه 279 همان سوره عمل کسانی که ربا می گیرند را بمثابه اعلام جنگ با خداوند قلمداد نموده است. تحریم ربا از مسائل مهم اسلامى است و بازتاب گسترده اى در آیات و روایات دارد. حداقل هفت آیه قرآن به وضوح تحریم ربا را ثابت مى کند:

    1- در آیه 275 سوره بقره مى خوانیم: «الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذى یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربوا و احل الله البیع و حرام الربوا فمن جائه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف و امره الى الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون؛ آنها که ربا می خورند برنمی خیزند مگر مانند کسی که شیطان به جنون آشفته اش کرده است. این از آن روست که گفتند: داد و ستد صرفا مانند رباست؛ در صورتی که خدا معامله را حلال و ربا را حرام کرده است. پس اینک کسی که از پروردگارش پندی به او رسد و باز ایستد، آنچه گذشته از آن اوست و کارش با خداست و هر که به (رباخواری) بازگردد، پس آنان دوزخیانند و در آن ماندگارند».
    این آیه نخست به تشریح حال رباخواران در قیامت مى پردازد که همچون دیوانگان یا افراد مصروع که نمى توانند تعادل خود را حفظ کنند در عرصه محشر وارد مى شوند، گامى به جلو برمى دارند و زمین مى خورند و برمى خیزند و باز هم گرفتار همان سرنوشت مى شوند. آرى صحنه قیامت کانونى براى تجسم اعمال انسانهاست؛ آنها که تعادل اقتصادى جامعه را در زندگى دنیا از طریق رباخوارى برهم زدند در آنجا به صورت مست و مصروع و افراد دیوانه و غیرمتعادل محشور مى شوند، و وضع ظاهرى آنان همه افراد محشر را متوجه خود مى سازد.
    این مجازات دردناک یک دلیل بر حرمت رباست. سپس مى افزاید این مجازات رسوا گر به دلیل این است که آنها مى گفتند: داد و ستد و ربا همانند یکدیگر است؛ یعنى هر دو سود آور و هر دو طبق قرارداد انجام مى شود «ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا». در حالى که خودشان هم مى دانند چنین نیست، داد و ستدهاى مشروع در مسیر منافع جامعه انسانى است و اگر سودى عاید فروشنده یا خریدار مى شود سودى هم عاید جامعه مى گردد و نیازها بر طرف مى شود، در حالى که رباخواران همچون زالو خون مردم را مى مکند و بى آن که خدمتى کنند ثروتهاى عظیمى به بار مى آوردند. به همین دلیل خداوند بیع را حلال و ربا را حرام کرده است. این تعبیر دلیل دیگرى بر تحریم رباست.
    بعد مى افزاید: هر کس این موعظه الهى را بشنود و به کار بندد و از رباخوارى باز ایستد بر گذشته او ایرادى نخواهد بود (چرا که قانون عطف به ماسبق نمى شود) و در عین حال کار او به خدا واگذار مى شود (که او را مشمول عفو و بخشش خود گرداند) این تعبیر دلیل سومى بر تحریم رباست.. این آیه از انفاق و نیکوکاری شروع می شود و از اینجا استشمام می شود که نظر به همان وامهای به اصطلاح درماندگی است. می گوید آنها که ربا می خورند برنمی خیزند مگر مانند کسی که شیطان او را مس کرده. یعنی مانند مجنون و جن زده و آدمی که عقل و هوش و فکرش را از دست داده. یعنی قرآن می خواهد بگوید رباخواری کأنه تأثیری در فکر و هوش میگزارد انسان را دیوانه می کند.
    این به موجب آن است که گفتند: «انما البیع مثل الربوا». گفتند چه فرقی می کند که انسان خرید و فروش کند یا ربا بخورد «و احل الله البیع و حرم الربوا» ولی اینجور نیست خدا بیع را حلال کرده و ربا را حرام. «فمن جاءه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف و امره الی الله» مقصود این است که اگر موعظه ای درباره ربا بیاید و منتهی بشود یعنی از این ساعت دیگر توجه به دستور بکند، «فله ما سلف» گذشته ها همه محو شده، گذشته ها گذشته. «و امره الی الله» یعنی در دنیا از او پس نگیرید. «فمن عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» کسانی که بعد از نزول این آیه بخواهند ربا بگیرند مستحق آتشند. هر کس بعد از این ابلاغ صریح و آشکار به رباخوارى ادامه دهد اهل دوزخ است و جاودانه در آن مى ماند. این تعبیر دلیل چهارم مؤکدى بر حرمت رباست. به این ترتیب آیه فوق با تعبیرات حساب شده، تحریم ربا را به چهار صورت بیان کرده است و جایى براى کمترین تردید باقى نمى گذارد.

    2- در آیه 276 سوره بقره که به دنبال آیه 275 آمده خداوند می فرماید: «یمحق الله الربوا و یربى الصدقات و الله لا یحب کل کفار اثیم؛ خدا ربا را تباه و صدقات را افزون می کند و او هیچ کفران پیشه گناهکاری را دوست نمی دارد». این آیه نخست مى گوید: خداوند ربا را نابود مى کند (در واقع یعنی بی برکتی را متوجهش می کند) و کمک به نیازمندان و انفاق در راه خدا را افزایش مى دهد. «یمحق» از ماده «محق» به معنى نقصان یا هلاکت است و آخر ماه را از این جهت محاق مى گویند که هلال ماه به قدرى کوچک مى شود که ناپدید مى گردد. در میان بزرگان اهل تفسیر گفتگوست که آیه فوق اشاره به نابودى درآمدهاى حاصله از ربا در این دنیاست، یا اشاره به بى ثمر بودن آنها در آخرت است هر چند در راه خدا اتفاق شود و به وسیله آن کارهاى به ظاهر خیر انجام گردد؟ هر دو معنى مى تواند صحیح باشد زیرا تجربه نشان داده که اموال حاصل از ربا دوام و بقاء و برکتى ندارد و رباخواران گرفتار سرنوشت هاى شومى مى شوند و با وضع بدى از دنیا مى روند.
    در آخرت نیز روشن است به فرض که آن اموال را در راه خدا انفاق کرده باشند چیزى عایدشان نمى شود چرا که خداوند جز اموال پاک و حلال را نمى پذیرد و اصل قرآنى «انما یتقبل الله من المتقین؛ خدا فقط از پرهیزکاران می پذیرد» (مائده/ 27) همه جا حاکم است. رباخوارى فقر و بدبختى مى آفریند و جامعه را به تباهى مى کشد، تباهى جامعه مایه درد و رنج همه است، رباخواران نیز در آتش فقرى که براى جامعه فراهم کرده اند مى سوزند، در یک جامعه بدبخت کسى نمى تواند خوشبخت زندگى کند. در هر حال آغاز آیه شریفه مذمت و تهدیدى براى رباخوران است و آخر آن یعنى جمله «و الله لا یحب کل کفار اتیم» به وضوح دلالت بر حرمت ربا دارد؛ چرا که در این قسمت از آیه، هم نسبت کفر به رباخوران داده شده و هم نسبت اثم (گناه) که تأکیدى بر معنى کفر است.

    3 و 4- در آیات 278-279 سوره بقره مسأله تحریم ربا به وضوح بیشترى مشاهده مى شود. نخست روى سخن را به همه افراد باایمان و خداجوى کرده و با صراحت و قاطعیت مى فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقى من الربا ان کنتم مؤمنین؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر مؤمنید از خدا بترسید و باقی مانده ربا را واگذارید» (بقره/ 278).
    جالب این که هم در آغاز آیه خطاب به مؤمنان است و هم در پایان آیه ترک رباخوارى را نشانه ایمان مى شمرد و جمله ذروا (رها کنید) امر است و امر دلالت بر وجود دارد؛ به خصوص این که با جمله «ان کنتم مؤمنین» همراه شده است. آیه هنگامى نازل شد که آلودگى به رباخوارى بطورى گسترده مردم مکه و مدینه را فرا گرفه بود، و قرآن دستور داد وامهاى ربوى در هر مرحله اى هست متوقف گردد. سپس با لحنى فوق العاده تهدیدآمیز مى افزاید: «فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله؛ و اگر (این کار را) نکنید پس به جنگی از جانب خدا و رسولش آگاه باشید» (بقره/ 279). بسیارى گمان مى کنند مفهوم این جمله آن است که شما اعلان جنگ با خدا کنید در حالى که جمله «فأذنوا» با توجه به مفهوم لغوى آن معنایش این است که خدا و پیامبر به شما اعلان جنگ میدهند و معنى و مفهومش این است که پیغمبر اکرم (ص) از آن زمان مأمور شد که اگر رباخواران دست از کار زشت خود نکشند با توسل به اسلحه و نیروى نظامى آنها را بر سر جاى خود بنشاند.
    به هر حال چنین تعبیر تندى در هیچ آیه از قرآن درباره هیچ گناهى از گناهان وارد نشده و نشان مى دهد که ربا خوارى از دیدگاه اسلام تا این حد خطرناک و پرمفسده است و در پایان آیه براى این که حق و عدالت رعایت گردد مى افزاید هرگاه توبه کنید مى توانید سرمایه هاى خود را از بدهکاران (بدون سود) باز پس بگیرد و به این ترتیب نه ظلم و ستم کنید و نه بر شما ظلم و ستمى مى شود: «و ان تبتم فلکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون؛ و اگر توبه کردید اصل مال از آن شماست؛ نه ستم می کنید و نه ستم می بینید» (بقره/ 279).
    قبل از نزول آیات بالا رباخوارى کم و بیش در میان مردم رواج داشت، پس از نازل شدن این آیات ربا بطور مطلق و قطعى و جدى تحریم و رباخواران تهدید به قیام مسلحانه بر ضد آنها شدند و تنها حق داشتند اصل سرمایه خود را باز پس بگیرند، نه بیشتر. نکته دیگر درباره آیه فوق اهمیت تعبیر «لا تظلمون و لا تظلمون» است که یک شعار مهم و قانون کلى اسلامى است؛ هر چند در اینجا در مورد رباخوران پیاده شده ولى طبق این اصل قرآنى هیچ کس نباید ظلم کند و نه مورد ظلم قرار گیرد. به تعبیر دیگر نه ظلم کن، نه تن به ظلم ده که هر دو گناه و خلاف است.

    5 و 6- خداوند می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفة* واتقوالله لعلکم تفلحون و اتقوا النار التى اعدت للکافرین؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید!* از خدا بترسید، تا رستگار شوید! و از آتشى بپرهیزید که براى کافران آماده شده است! (آل عمران/ 130-131). این دو آیه -بر خلاف آیات گذشته- به قسم خاصى از ربا نظر دارد و آن رباى مضاعف است، یعنى آیه شریفه، حرمت رباى مضاعف را اثبات مى کند، نه این که رباى معمولى را مجاز بشمرد، بلکه نسبت به رباى عادى ساکت است.
    قول مشهور در میان مفسران در مورد این آیه، که بسیارى از مفسران آن را پذیرفته اند، این است که هنگامى که بدهکار، سر موعد نتوانست بدهى خود را بپردازد، بدهى او را تا مدتى به تأخیر مى اندازد ولى با سود دیگرى که فقط به سرمایه تعلق مى گیرد؛ مثلا کسى 100 هزار تومان را به شخصى به مدت یکسال وام مى دهد که در پایان مدت، 120 هزار تومان به او بپردازد و اگر بدهکار نتوانست دین خود را ادا کند، طلبکار به او یکسال دیگر فرصت مى دهد، به شرط این که 20 هزار تومان دیگر به عنوان سود اصل سرمایه به او بدهد، این عمل شبیه همان جریمه دیر کردى است که متأسفانه بعضى از مؤسسات مى گیرند و مشروعیت ندارد.
    تفسیرى که نزدیکتر به نظر مى رسد این است که سرمایه و سود را در مرحله بعد به عنوان وام محسوب کند و سود هر دو را بگیرد، یعنى: اگر سر موعد نتوانست سرمایه و سود را بپردازد به او مهلت دیگرى مى دهد به شرط این که سودش را بپردازد، یعنى بعد از مدت یکسال دیگر علاوه بر باز پس دادن طلب و سود اولیه، سود سود را نیز بپردازد. این احتمال با تعبیر «اضعافا مضاعفة» سازگارتر است و این نوع رباخوارى، بدترین و زشت ترین شکل رباخوارى است، زیرا سبب فقیرتر شدن وام گیرنده و غنى تر شدن وام دهند مى شود و روز به روز فاصله آن دو را بیشتر مى کند چرا که در مدت کمى از راه تراکم سود، مجموع بدهى بدهکار به چندین برابر اصل بدهى افزایش مى یابد و به کلى از زندگى ساقط مى گردد. در هر حال آیه دلالت بر تحریم ربا دارد، چون نهى ظاهر در تحریم است؛ مخصوصا که در ذیل آیه شریفه اطلاق کفر بر رباخوران شده است.

    7- خداوند در سوره نساء آیات 160-161 مى فرماید: «فبظلم من الذین هادوا حرمنا علیهم طیبات احلت لهم و بصدهم عن سبیل الله کثیرا* و اخذهم الربوا و قد نهوا عنه و اکلهم اموال الناس بالباطل و اعتدنا للکافرین منهم عذابا الیما؛ به خاطر ظلمى که از یهود صادر شد، و (نیز) بخاطر جلوگیرى بسیار آنها از راه خدا، بخشى از چیزهاى پاکیزه را که بر آنها حلال بود، حرام کردیم* و (همچنین) بخاطر ربا گرفتن، در حالى که از آن نهى شده بودند؛ و خوردن اموال مردم به باطل؛ و براى کافران آنها، عذاب دردناکى آماده کرده ایم».
    مطابق این آیه، یهودیان مرتکب چهار عمل زشت و منکر مى شدند که باعث حرام شدن بعضى از طیبات بر آنها شد. ظلم و ستم، مانع انجام کارهاى خیر، رباخوارى، ارتزاق از راه حرام. این آیه دلالت دارد بر اینکه رباخوارى بر یهود نیز حرام بوده است و جالب این که على رغم تحریفاتى که در تورات شده است، در دو جاى تورات کنونى تحریم ربا به چشم مى خورد. البته از بعضی آیات قرآن درباره ربا می توان استشمام کرد که نظر قرآن به قرضهائی است که در مورد درماندگان باید داد. چون در بعضی جاها ربا را در مقابل صدقه می آورد: «یمحق الله الربا و یربی الصدقات». اما جاهایی هم هست که ربا را در مقابل بیع قرار می دهد و بالخصوص یکی دو جا هست که تعبیر به ظلم می کند. در این موارد اگر نظرش به مبارزه با بیرحمی و قساوت جامعه بود و می خواست بگوید جای رحم کردن است و جای این است که از منفعت و حق مشروعتان بگذرید، دیگر معنی نداشت که تعبیر به ظلم کند بگوید: «فلکم رؤس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون».
    راجع به کسانی که قبلا قرض ربوی داده بودند قرآن فرمود که همان رأس المال ها یعنی عین مالتان را بگیرید. سودها را دیگر حق ندارید بگیرید. آنوقت «لا تظلمون و لا تظلمون» نه شما ظلم می کنید با گرفتن سود، و نه مظلوم واقع می شوید با از دست دادن سرمایه تان. از این تعبیر قرآن به نظر می رسد که اساسا قرآن سود گرفتن از قرض را ظلم می داند و می دانیم که ظلم یعنی گرفتن چیزی بدون حق و بدون یک مجوز. البته مجوز طبیعی نه مجوز قانونی. در واقع عدل هم یعنی به هر مستحقی آنچه را که استحقاق دارد دادن. و ظلم تجاوز به حقوق دیگران است. قرآن ربا گرفتن را تجاوز به حق قرض گیرنده تلقی می کند و اصلا نامشروع می داند. با توجه به بعضی نکات که در این آیات هست مثلا آنجا که ربا را در مقابل صدقه آورده یا قبلش آیه انفاق آمده می شود ابتدا استظهار کرد که این آیات ناظر به همان ربائی است که در مواردی که انسان باید کار خیر انجام دهد، ربا بگیرد. به عبارت دیگر ناظر به ربای مصرفی و استهلاکی است. ولی در عین حال به نظر می رسد با آن قیدهائی که دارد مخصوصا در جمله: «لا تظلمون و لا تظلمون» و همچنین جمله: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فی اموال الناس فلا یربوا عندالله؛ و آنچه (به عنوان) ربا داده اید تا در اموال مردم فزونی یابد، (بدانید که) نزد خدا زیاد نمی شود (و برکتی ندارد)» (روم/ 39)، باید بگوئیم نه، از نظر قرآن ربا به طور مطلق ظلم است نه بیرحمی و عدم احسان.
    نتیجه اینکه آیات متعددى از قرآن مجید -حداقل هفت آیه- دلالت بر حرمت ربا دارد و قرآن به شدت هر نوع رباخوارى را تحریم مى کند تا آنجا که آن را نوعى کفر به خدا مى شمارد و به رباخوارى از ناحیه خدا و رسولش اعلان جنگ مى دهد و رباخوار را مستحق خلود در جهنم مى داند و این کار را سبب مجازات دنیوى مى شمرد.

    بزرگترین ابشار ایران

    گردشگری
    TOURISM

    bolet بلندترین و زیباتر

    آبشار زیبای گزو با ارتفاعی ‌حدود 70 متر از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران به شمار می آید. این آبشار زیبا در دل جنگل‌های زیبا و بکر لفور در منطقه سوادکوه واقع شده است‌.
    وب سایت تابناک با تو: آبشار زیبای گزو با ارتفاعی ‌حدود 70 متر از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران به شمار می آید. این آبشار زیبا در دل جنگل‌های زیبا و بکر لفور در منطقه سوادکوه واقع شده است‌.

    برای رسیدن به این ‌مسیر، چند‌ دسترسی به این منطقه و آبشار زیبای گزو وجود دارد‌ که بیشتر آنها از کنار سد البرز ـ‌ که به سد لفور نیز مشهور است ـ گذر می‌کند؛ اما بهترین راه به این ترتیب است که در مسیر جاده فیروزکوه، پس از رسیدن به شهر شیرگاه در خروجی شهر، ‌از میدان به سمت چپ تغییر مسیر داده و مسیر رسیدن به سد لفور را در پیش گرفت.

    جاده با دور زدن به دور دریاچۀ سد امتداد یافته و در مسیری پر پیچ و خم خاکی و اما جنگلی‌، بکر و زیبا به تدریح ارتفاع می‌گیرد. در طول مسیر بر سر هر دوراهی تابلوهایی وجود دارد که مسافران را به سمت آستانه سه بزرگوار که به امامزاده گزو معروف هستند، هدایت می‌کنند؛ البته در ابتدای جاده خاکی مسافت باقی مانده تا امامزاده گزو 17 کیلومتر نوشته شده که در حقیقت، مسیری 31 کیلومتری است که گذر از آن بیش از دو ساعت وقت خواهد گرفت.   

    پس از رسیدن به امامزاده گزو، باید مسیری جنگلی با شیب نسبتا زیاد را ‌به سمت پایین و البته با پای پیاده در پیش گرفت؛ بنابراین، بهتر است کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید. امتداد مسیر به گونه‌ای است که تا فاصلۀ 20 ‌متری آبشار، فقط ‌صدای آن احساس می‌گردد، ولی نمی‌توان آن را دید، ولی‌ یکباره پس از رسیدن به پای آبشار به منظره ای زیبا و کم نظیر برخواهید خورد که تصویر و نوشته‌ به هیچ وجه نمی‌تواند به درستی گویای زیبایی و ابهت آن باشد؛ آبشار گزو از بالای دیواره ای صخره ای به شکل نیمه استوانه و از ارتفاعی حدود 70 متری به پایین می‌ریزد و هر بیننده ای را مسحور زیبایی خود می‌کند.

    هم‌اکنون شما بینندگان عزیز را به تماشای این آبشار دیدنی دعوت می‌کنیم.

    بلندترین و زیباترین آبشار ایران کجاست؟ آبشار ‌«گزو» یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران+عکس
    آبشار ‌«گزو» یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران+عکس
    آبشار ‌«گزو» یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران+عکس
    ین آبشار ایران کجاست؟

    مهمان هفته اقای محمد علی بسکابادی فرزند حاج حسین

    انسانی ساکت و وارسته زحمتکش و امیدوار کسی که به جرات میتوان گفت همچون پذرش و مادرش که هم اکنون در             سالگی با زحمت فراوان و عرق جبین و بدون هیچ حاشیه ای که خصلت خیلی از بسکابادیهای است عمر میگذارند .  به جهت اشنایی با این عزیز به منزل ایشان در مشهد - بلوار                                             امدیم و گفتگوی صمیمی و اکنده از عمری اشنایی را با ایشان داریم

    اولین جلسه هییت موسس بانوان کارافرین

    امروزه همه ی ما واقف بر آنیم که دنیای امروز دنیای علم آوری، کسب و کار و تجارت است و همه بر آنند که به زندگی ایده آل تر و مطلوب تری برسند و لحظه ای غفلت ما را از این دور دوندگی بازخواهد داشت.

    در راستای همین مقدمه جمعی از بانوان برای ایجاد یک کار تیمی در جلساتی گرد هم آمده و برای ایجاد یک تولیدی پوشاک فعالیت می کنند.این جلسات به صورت مرتب با حضور این بانوان و آقای مهندس حسین بسکابادی در محل شرکت تعاونی مسکن فجرخاوران برگزار میشود.

     اعضای این تیم که شامل چند بانوی طراح و سابقه دار در زمینه ی پوشاک می باشند با هدف تولید ابتدایی نیازهای پوشاک کشور هرچند در نسبتی کوچک گرد هم آمده اند تا بتوانند در آینده بخشی از نیازهای کشور را تامین کرده و برای عده ای از بانوان عزیز کشورمان کارآفرینی کرده و شاید در چشم اندازی دور دست کمی از واردات این صنعت به کشور جلوگیری شود.ما نیز امیدواریم که در راهی که قدم گذاشته اند موفق بوده و این بزرگ با توکل بر خدا با همیاری و دعای خیر شما عزیزان به بار خواهد نشست.

    دعوت از همشهریان

    بدینوسیله از کلیه برادران بسکابادی مقیم مشهذ دعوت میگردد دز جلسه تیرماه 1394 مجمع بسکابادیها که جمعه 19/4/1394 ذمصادف با شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در منزل م*ح* بسکابادی  به نشانی مشهد - بلوار فرامرز 15 بین رسالت 27و 29 پلاک 11 تشکیل میشود حضور بهم رساتید و پس از  صرف افطار از مراسم مجمع استفاده نماییند .  

    هیت مدیره مجمع بسکابادیهای مقیم مشهد