دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

نمونه موفق مبارزه با فساذ ذر هنگ کنک

جهان داراست. این رتبه مطلوب برای هنگ‌کنگ در حالی محقق شده است که این کشور در دهه‌های ٦٠ و ٧٠ میلادی درگیر فساد اداری زیادی بوده است

به گزارش مشرق، هنگ‌کنگ از نظر فساد اداری و اقتصادی در حال حاضر رتبه ١٢ را در میان کشورهای جهان داراست. این رتبه مطلوب برای هنگ‌کنگ در حالی محقق شده است که این کشور در دهه‌های ٦٠ و ٧٠ میلادی درگیر فساد اداری زیادی بوده است به نحوی که در ادارات دولتی کاری بدون رشوه انجام نمی‌شد و کارکنان پلیس این کشور نیز به‌طور‌علنی رشوه دریافت می‌کرده‌اند، پدیده فساد اداری به‌نحوی شیوع یافته بود که کل جامعه این وضع را به عنوان واقعیت زندگی پذیرفته بودند.

از این رو به عنوان یکی از اقدامات ضدفساد، نهادی در این کشور با عنوان «کمیسیون مستقل ضدفساد»، در سال ١٩٧٤ تاسیس شد. قبل از این تاریخ کشف و بررسی موارد فساد از وظایف پلیس به شمار می‌آمد، مستقل بودن این کمیسیون به معنی استقلال از سه قوه اجرایی، مقننه و قضایی و پاسخگویی رییس آن در مقابل فرماندار هنگ‌کنگ است.

بررسی کارکرد این کمیسیون حاکی از موفقیت‌آمیز بودن این نهاد بوده است به‌‌گونه‌‌‌‌ای که می‌توان گفت هنگ‌کنگ از فساد رایج و پذیرفته‌شده در دهه‌های گذشته دور شده و به وضعیت مطلوب امروزی خود رسیده است، به طوری که امروزه از سوی نهادهای بین‌المللی به عنوان یک نمونه موفق مبارزه با فساد معرفی می‌شود. در ادامه به بررسی ساختار و وظایف این نهاد می‌پردازیم.

آشنایی با ساختار و وظایف کمیسیون

کمیسیون مستقل مقابله با فساد با حدود ١٢٠٠ پرسنل در ساختار سازمانی ذیل به عنوان یک سازمان مستقل خدمات اجتماعی در خدمت جامعه هفت میلیون نفری هنگ‌کنگ است. ساختار سازمانی این کمیسیون متشکل از سه بخش مهم و اساسی است:

بخش اول- بخش تحقیقات

این بخش بیش از ٧٠ درصد نیروی انسانی کمیسیون را به خود اختصاص
بخش دوم- بخش پیشگیری از فساد

بخش سوم- بخش روابط اجتماعی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.