دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

بحران اب را جدی بگیریم

سقوط سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم متوسط جهانی تا سال 2020

بحران آب حل نشود عبرت تاریخ می شویم

گروه امورزیربنایی-  روز یکشنبه کارگاهی تحت عنوان "آب و رسانه، چشم انداز ملی، منطقه ای و جهانی" در تهران برگزار شد که البته اعلام آمارهای شدیدا نگران کننده توسط سخنرانان حاضر در آیین افتتاح، این کارگاه را از حالت یک کارگاه آموزشی فراتر برد.
معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان اولین سخنرانی آیین افتتاح با بیان اینکه اشتباهاتی در سیاست سدسازی در گذشته رخ داده است، هشدار داد: در صورت حل نشدن بحران آب، عبرت تاریخ می شویم.
فاضلی تاکید کرد: بحران آب امروزه به یک مساله بدخیم تبدیل شده که باید هر چه سریع تر حل شود. وی با تاکید بر اینکه فرصت آزمون و خطا در بخش آب نداریم، افزود: اشتباهاتی که در گذشته رخ داده سبب شده است به تدریج اثرات منفی خود را نشان دهد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از حدود 40 یا 50 سال قبل که سدسازی در کشور ما رونق گرفت، مشکلات به تدریج روی هم انباشته شد تا اینکه امروز به اوج خود رسید.
فاضلی با تاکید بر اینکه در این زمینه هیچ راه حل از پیش ساخته شده ای وجود ندارد، گفت: براساس نوع مشکل، راه حل نیز تغییر می کند بنابراین، برای حل بحران آب در دریاچه ارومیه باید از یک شیوه استفاده کرد و برای رفع بحران آب استان تهران نیز شیوه دیگر را به کار گرفت.
معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: «افرادی که به دنبال یافتن عصای موسی برای حل مشکلات آب هستند اشتباه می کنند.»
وی با بیان اینکه هیچ راهکاری در بحران آب پیدا نمی شود که همه ذینفعان از آن راضی باشند، اضافه کرد: برای حل بحران آب، ابتدا باید مسئولیت اشتباهات گذشته را پذیرفت و سپس اقدام به برنامه ریزی برای آن کرد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو نمی تواند ادعا کند که در ساخت سد هیچ اشتباهی رخ نداده است زیرا اگر اشتباهی وجود نداشته پس چرا امروز با بحران آب مواجه هستیم.
87درصد مردم ایران در سه دهه گذشته از مشکلات خشکسالی متاثر شده اند
مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو هم در این مراسم با بیان اینکه در سه دهه گذشته 87 درصد مردم ایران از مشکلات و خطرات خشکسالی متاثر شده اند، گفت: مطابق پیش بینی ها تا سال 2020 سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم متوسط جهانی تقلیل می یابد.
سیدعلی چاوشیان به وضعیت آب در ایران و منطقه اشاره کرد و گفت: 50 درصد خشکی های زمین را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند که 20 درصد جمعیت جهان در آنها زندگی کرده و ایران نیز جزو این مناطق است.
وی به عضویت 16 کشور منطقه در مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو اشاره کرد که وزیران آب و محیط زیست آنها اعضای شورای حکام این مرکز را تشکیل می دهند.
چاوشیان افزود: پنج درصد سطح خشکی های زمین در این کشورها واقع شده و پنج درصد جمعیت جهان نیز در این مناطق زندگی می کنند.
وی ادامه داد: بررسی مشکلات و خطرات آبی سه دهه گذشته در این مناطق نشان می دهد، نیمی از بلایای طبیعی منطقه خشکسالی است و پس از آن، سیل با 33 درصد، زلزله با 11 درصد و سایر سوانح با سه درصد در رتبه های بعدی هستند.
مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در ادامه گفت: در ایران، زلزله 95 درصد تلفات ناشی از تهدیدات طبیعی را تشکیل داده و کمتر از پنج درصد دیگر را تهدیدات آبی (سیل و خشکسالی) تشکیل می دهد؛ اما با این وجود، 87 درصد مردم ایران در دوره زمانی 1980 تا 2010 از مشکلات و تهدیدات ناشی از خشکسالی تاثیر گرفته اند.
این مسئول با بیان اینکه میزان آب در دسترس ما نسبت به جمعیت به طور دائم در حال کاهش است، ادامه داد: در سال 1960 سرانه آب هر ایرانی نصف متوسط جهانی بود اما پیش بینی ها حاکی است در سال 2020 با افزایش جمعیت کشور و تغییرات اقلیمی، این سهم به یک چهارم تقلیل خواهد یافت.
به گفته وی، مطابق آمارهای موجود، هم اینک 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در آب شرب شهری و 2 درصد باقیمانده در بخش صنعت، مصرف می شود.
نمی توان در گذشته باقی ماند
قائم مقام وزیر نیرو هم در این مراسم با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در پیشبرد برنامه های این وزارتخانه با اطلاع رسانی شفاف و به موقع، گفت: کنترل خشکسالی فقط با کمک مردم و به صحنه آوردن آنها از طریق رسانه ها امکان پذیر است.
ستار محمودی افزود: در سال های گذشته ابزارهای اطلاع رسانی و انتشار اخبار در سطح جهان با تغییرات زیادی همراه شده است.
وی گفت : آنچه مسلم این است که نمی توان در گذشته باقی ماند و جدا عمل کرد، بلکه باید خود را به طور مداوم با تغییرات همسو ساخت.
محمودی در ادامه به مشکلات خشکسالی در کشور اشاره کرد و گفت: خشکسالی در ایران سابقه ای به اندازه تاریخ کشور دارد که جز با کمک مردم و به صحنه آوردن آنها به رغم همه محدودیت ها و مشکلات کنترل نمی شود.
وی با بیان اینکه مردم کارفرمایان واقعی هستند، افزود: در این مکان گردهم آمده ایم تا برای مردم اعتمادآفرینی کنیم؛ اگر بتوانیم ذهنیت های منفی پیشین را به تدریج از بین ببریم، حرف ها به دل خواهد نشست که نمونه عینی آن را در جیره بندی آبنتیجه تصویری برای بحران اب در کشور در تهران در نتیجه تصویری برای بحران اب در کشورنتیجه تصویری برای بحران اب در کشورنتیجه تصویری برای بحران اب در کشورنتیجه تصویری برای بحران اب در کشور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.