دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

دیدار دیار بسکاباد

ارگان رسمی انجمن خیریه بسکاباد

ترکان: با دو ویروس کرونا و تیرانا مواجهیم /دولت نباید باج بدهد

نفر

ترکان: با دو ویروس کرونا و تیرانا مواجهیم /دولت نباید باج بدهد

اکبر ترکان می گوید: ما الان با ۲ ویروس طرف هستیم، یک ویروس کرونا است و یک ویروس تیرانا است که پایتخت آلبانی است و در انجا هزار و ۵۰۰ منافق در اردوگاه هایی هستند که برای اینها سالنهایی را تجهیز کرده اند و اینها هر روز آنجا می روند و پشت کامپیوتر می نشینند و شروع به جنگ روانی و جنگ اینترنتی بر علیه جمهوری اسلامی می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، «سال ۹۹ سال سختی خواهد بود» این توصیفی بود که خیلی سیاسیون وقتی هنوز پای کرونا به کشور باز نشده بود مطرح می‌شد؛ اما حالا دیگر اوضاع از آنچه تصور می‌شد پیچیده‌تر است حالا در کنار تحریم ها و فشارهایی که هم سیاست خارجی‌مان را درگیر کرده و هم سیاست داخلی را نشانه می‌رود با بحرانی به نام افت اقتصادی بعد از رفع کرونا مواجهیم اما راهکار مقابله با تبعات این بحران چیست؟

«اکبر ترکان» مشاور عالی پیشین حسن روحانی و عضو حزب اعتدال و توسعه در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید؛»دولت بعد از رفع کرونا باید اولین قدم را در راه سیاست‌های جبرانی برای رفع آسیب‌هایی که به بازار کسب و کار وارد شده، بردارد.»  او می‌گوید «برای آنکه آسیب‌های اقتصادی به اعتراضات مردمی ختم نشود باید مسوولین با مردم سخن بگویند و شرایط را توضیح دهند.»

البته او توصیه‌ای هم به دولت داشت و آن این بود که به نمایندگانی که با وجود تخلفات مالی خود را به صندلی مجلس یازدهم رسانده‌اند باج ندهد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این مصاحبه است:

********

آقای ترکان! قبل از آنکه بحرانی مانند کرونا در کشور پدید بیاید همه پیش‌بینی‌ها به این نقطه ختم می‌شد که سال ۹۹ سال سختی خواهد بود  و این موضوع بر اساس اختلافات سیاسی و احتمال درگیری مجلس یازدهم با دولت دوازدهم از یک سو و فشارهای تحریمی از سوی دیگر بود اما الان با این وضعیت به نظر می‌رسد شرایط تغییر خواهد کرد با توجه به این مسائل تحلیل شما از آینده چیست یعنی بحران کرونا چقدر می تواند در سیاست داخلی و خارجی ما تاثیر بگذارد؟

 وضعیت فعلی این بیماری نه فقط در ایران که در همه جهان باعث یک رکود در تولید شده است و بخش های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است مثلا گردشگری بزرگترین تاثیر را از این اتفاق گرفته است و رکود وسیعی در رشته های مرتبط با گردشگری پیش آمده است،‌مثل هتلداری، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی، رستوران ها،صنایع غذایی و.. ،‌همه اینها تحت تاثیر این وضعیت دچار رکود شده اند. نه تنها در ایران که در همه جهان همه با این پدیده مواجه هستند. به ناچار یک افت اقتصادی بزرگی تحت تاثیر این موضوع برای همه کشورها از جمله کشور ما پیش می آید.

نمی‌شود روی سلامتی مردم قیمت گذاشت

منتهی مهمترین مساله سلامت مردم است، چون نمی شود روی سلامتیشان قیمت گذاشت و استفاده برد. کوشش همه دولت ها بر حفظ سلامت مردم است و کوشش دولت ما هم این است که فعلا سیاست های سلامتی در محور باشیم که البته بقیه سیاست ها هم تحت تاثیر قرار می گیرند ولی محور باید سلامت مردم باشد. بعد از این واقعه ما و دیگران دچار رکود اقتصادی بیشتری می شویم و باید اقدامات و برنامه های جبرانی برای آن پیش بینی کنند.

*فکر می کنید سیاست‌های جبرانی که شما از آن نام می‌برید شامل تجدید نظر در سیاست خارجی هم می شود؟

 خیر. ببینید اولین اقدام این است که باید گروه هایی که بر اثر این رکود شغل‌شان را از دست داده اند و الان فاقد درآمد هستند را مورد حمایت قرار دهد، چون با مساله ای که الان پیش آمده درست است که عده ای کم درآمد هستند ولی در همین اوضاع عده ای فاقد درآمد هستند. خیلی از کسانی که در صنعت ساختمان و کارهای ساختمانی بودند الان بیکار هستند چون کارهای ساختمانی تعطیل شده است، بنابراین باید برای احیای این رشته ها فکری کرد و همچنین باید برای کسانی که در همین دوران این آسیب ها را دیده اند فکری کرد چون معیشت‌شان نمی گذرد.

کرونا، معیشت روزانه بسیاری را مختل کرده است، باید چاره اندیشی ضربتی کرد

مثلا در شب عید امسال تمام کسبه فکر می کردند که در شب عید کسب  و کاری دارند و درآمدی کسب می کنند و روی آن حساب کرده بودند، متاسفانه همه  این درآمد از بین رفته است و شب عید مغازه ها تعطیل بوده است و فروش انجام نشده است و یک کسادی بزرگی اینجا اتفاق افتاده است، بعضی از کسبه توانایی تحمل دارند تا معیشتشان مختل نشود ولی خیلی ها هستند که الان معیشت روزانه شان مختل است و باید برای اینها یک فکرهای ضربتی و عاجلی به عمل آید، مثل بسته های حمایتی که اخیرا سازمان برنامه برای اقشاری که آسیب دیده اند در نظر گرفته است و مشابه این باید اقداماتی شود که این اشخاص مورد حمایت قرار بگیرند.

*ما غیر از بحث های اقتصادی، بحث ها و اختلافات سیاسی هم داریم، یعنی بعد از عید و در یکی دو ماه آینده مجلس یازدهم هم روی کار می آید و آن اختلافات سیاسی به ویژه با دولت ممکن است پررنگ تر شود. به نظر شما این اختلافات سیاسی به چه سمت و سویی می رود و با وجود مشکلات ناشی از بحران کرونا این اختلافات سیاسی چه رنگی به خود خواهد گرفت؟

 به نظر من روی دوش مجلس جدید ۲ وظیفه مهم است؛ یک وظیفه از این ناشی می شود که ۹۰ نفر از نمایندگانی که در مجلس قبل بودند و یکی دو ماهی از عمرشان باقی است،‌ اینها به دلایل مالی و مداخلات اقتصادی رد صلاحیت شده اند. مثلا رد صلاحیت علی مطهری معلوم است که جنبه سیاسی داشته است،‌ اما شورای نگهبان اعلام کرد که عده ای در کارهای خلاف بودند مثل دلالی و مداخله در امور ناباب تجاری و...  که طبق صحبت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.