ایران و ونزوئلا؛ دو کشوری که با شنیدن نام آن‌ها شاید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد «مقاومت در برابر تحریم » است. تهران و کاراکاس در سال‌های گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند، اما همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند؛ هر دو کشور از اعضای مؤسس سازمان اوپک هستند و در سال‌های سخت دوره ۲۰۰۰-۱۹۸۰ و البته پس از آن هم کم و بیش در کنار هم بوده‌اند. هر چند رؤسای جمهور این کشور بر اساس انتخابات توسط مردم انتخاب می‌شوند، ولی در حوزه نفت و در درون سازمان اوپک، ونزوئلا حتی با وجود دولت‌های راستگرا و در اوج جنگ تحمیلی عراق صدام، هنوز ترجیح می‌داد که در کنار جمهوری اسلامی ایران باشد.

به گفته فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، طی دو دهه گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا با تغییراتی که در کاراکاس پیش آمد و با رویکردی که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت، جنبه استراتژیک پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸ ایران حدود ۱۲ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف ونزوئلا سرمایه گذاری کرد که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام شد.

برکشلی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۰ میلادی، به تحریک علنی آمریکا، کارکنان صنعت نفت ونزوئلا دست به اعتصابات سراسری زدند، گفت که در نتیجه این اعتصاب صنعت نفت ونزوئلا کاملاً از حرکت ایستاد و تولید نفت متوقف شد. در آن مقطع جمهوری اسلامی ایران به کمک کاراکاس شتافت و با ارسال چند محموله فراورده نفتی و محصولات پایه پتروشیمیایی و کمک‌های فنی، تخصصی، دولت ونزوئلا را حمایت کرد. در آن مقطع ۵۰ هزار نفر از کارکنان شرکت نفت ونزوئلا در اعتصاب کامل قرار گرفتند. نهایتاً هوگو چاوز نیمی از آنان را اخراج کرد.

تحریمی که موجب نزدیکی بیشتر دو کشور شد

آمریکا تلاش بسیاری کرد تا با اعمال انواع و اقسام فشار‌ها بر ایران، به نوعی ما را منزوی کند، در حدی که به جرئت می‌توان گفت بیشتر وقت و فکر خود را برای پیدا کردن نقشه جدیدی برای تضعیف و به حاشیه راندن جمهوری اسلامی ایران گذاشت، در این میان ایران نه تنها بیکار ننشست و منزوی نشد، بلکه سعی کرد ارتباط خود را با کشور‌های دیگر گسترش دهد. یکی از دلایل عصبانیت آمریکایی‌ها نیز این است که با وجود فشار‌های حداکثری نتوانستند روند تردد نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی را متوقف کنند.

تبلیغ